Sulens W123:a

Här visar och dokumenterar vi våra projekt. Endast för Mercedes modeller.
User avatar
Mattileinen
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1753
Joined: Fri 07 Oct, 2011 20:15

Re: Sulens W123:a

Postby Mattileinen » Sat 22 Dec, 2018 18:15

jbw wrote:Hej!
Snälla människor omkring är guld värt! Ingenting jag och min fru har.
Hadde du en reservmotor färdig att installera?
I Dalarna har vi 10 cm snö och -5 just nu.


Det är det verkligen! Trist att höra... :-(
Jo den var näst intill komplett, det satt automatlåda på den och fattades lite smådetaljer som jag flyttade över från motorn som skurit.
Här är det lite mer än 10cm snö :P -20 för tillfället

User avatar
Mattileinen
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1753
Joined: Fri 07 Oct, 2011 20:15

Re: Sulens W123:a

Postby Mattileinen » Sat 22 Dec, 2018 18:36

Har ju en tidig version av dieselmekens 7.5mm pumpar där aldan är monterad under pumpen, inte den bästa placeringen då pumpen nästan inte går att vrida i sidled för att ställa in.
Slipat bort lite gods på motorarmen så att man har lite justermån i alla fall.
Image
Image
Image

Annat än det så åker delar av och landar i avfettningsbaljan.
Image

Image

Sedan blir det lagerhållning i kartonger redo att monteras igen när den tiden är kommen.
Image

Arbetet går inte så fort när man ska hålla på att sanera allting och rensa gängen på alla bultar/muttrar etc.
Men det känns bra att ha dem rena och redo för ett smidigt montage sen :-)

User avatar
pasi
Guru
Guru
Posts: 7448
Joined: Sun 13 Jun, 2010 17:11
Location: Borås

Re: Sulens W123:a

Postby pasi » Mon 24 Dec, 2018 10:44

Imponerande jobb du gör :-) Vad gör Aldan för nåt vid pumpen? Har aldrig hållit med dieslar innan...
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990

User avatar
Mattileinen
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1753
Joined: Fri 07 Oct, 2011 20:15

Re: Sulens W123:a

Postby Mattileinen » Mon 24 Dec, 2018 12:33

pasi wrote:Imponerande jobb du gör :-) Vad gör Aldan för nåt vid pumpen? Har aldrig hållit med dieslar innan...

Tackar :-D
Det är ju en trimpump som ger betydligt mer än originalpumpen, aldan är till för att begränsa maxflödet.
Man kopplar en slang från turbon eller insuget så att den får del av laddtrycket, den öppnar sig vid 0,2 bar och innan dess så kan den inte få mer bränsle.
Summa summarum så är det en rökbegränsare, pumpen ska inte kunna ge max bränsle utan att du har laddtryck, då skulle det bli solförmörkelse. :P
Det ryker ju ändå en del fastän att man har den om man inte är försiktig på gasen, här har du fullgas acceleration från stillastående, då kan du tänka dig utan alda.
https://www.youtube.com/watch?v=QvcAtNAwYjo Tillägas bör att jag inte hade nog med ladd för att förbränna all soppa som synes

User avatar
pasi
Guru
Guru
Posts: 7448
Joined: Sun 13 Jun, 2010 17:11
Location: Borås

Re: Sulens W123:a

Postby pasi » Mon 24 Dec, 2018 12:56

ja den går ju bra :-D :-D
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990

User avatar
Mattileinen
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1753
Joined: Fri 07 Oct, 2011 20:15

Re: Sulens W123:a

Postby Mattileinen » Mon 24 Dec, 2018 17:18

pasi wrote:ja den går ju bra :-D :-D


Gjorde om inte annat :drinking:

Motorn har kommit isär en del.

Image

Cylindrarna och kolvarna verkar iaf ha klarat sig. Ska kika mer noga när jag fått allt tvättat, men det ser lovande ut.

Image

Vid första anblick så syntes det att 2ans lagring gått en aning torr.

Image

Fått sällskap av 4an hade den. 3an hade klarat sig bäst. (1 och 5 hade minimala tendenser, just såpass börjat, ej på bild)

Image

På nr 4 så har oljekanalen blivit igensvetsad, då går det varmt tydligen :lol:

Image

Fragment som landat i oljetråget

Image


Arbetet fortsätter :bday:

User avatar
pasi
Guru
Guru
Posts: 7448
Joined: Sun 13 Jun, 2010 17:11
Location: Borås

Re: Sulens W123:a

Postby pasi » Mon 24 Dec, 2018 21:20

följer med spänning, trots att det är tråkigt på ett sätt. Dock roligt att följa pga din kunskap som du delar med dig :wink:
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990

anyman
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 125
Joined: Sun 23 Jul, 2006 12:29

Re: Sulens W123:a

Postby anyman » Mon 24 Dec, 2018 22:26

Apropå kyla: när det regnar horisontellt, blåser och är 3 minus här i Skåne upplevs det som ordentligt kallt. Skulle gärna bytt mot minus 30, låg luftfuktighet och klar luft..

User avatar
peewee
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1431
Joined: Tue 14 Feb, 2006 17:25

Re: Sulens W123:a

Postby peewee » Mon 24 Dec, 2018 23:38

Mattileinen wrote:
pasi wrote:Imponerande jobb du gör :-) Vad gör Aldan för nåt vid pumpen? Har aldrig hållit med dieslar innan...

Tackar :-D
Det är ju en trimpump som ger betydligt mer än originalpumpen, aldan är till för att begränsa maxflödet.
Man kopplar en slang från turbon eller insuget så att den får del av laddtrycket, den öppnar sig vid 0,2 bar och innan dess så kan den inte få mer bränsle.
Summa summarum så är det en rökbegränsare, pumpen ska inte kunna ge max bränsle utan att du har laddtryck, då skulle det bli solförmörkelse. :P
Det ryker ju ändå en del fastän att man har den om man inte är försiktig på gasen, här har du fullgas acceleration från stillastående, då kan du tänka dig utan alda.
https://www.youtube.com/watch?v=QvcAtNAwYjo Tillägas bör att jag inte hade nog med ladd för att förbränna all soppa som synes
Men coolt den verkar ju röra på sej bra.
Hur stor turbo har du på den och har du någon uppfattning om hur mycket effekt det är i den.
Nu vart jag suget på att trimma sec en min har ju en 603 i den och har ett helt trimkitt till den på hyllan 7,5pump,hx40,insug,grenrör,mm men inte orkat montera pga dålig låda men nu bytte jag till en lite kraftigare låda i den för några veckor sen så det kanske är daxs snart:)

User avatar
Mattileinen
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1753
Joined: Fri 07 Oct, 2011 20:15

Re: Sulens W123:a

Postby Mattileinen » Tue 25 Dec, 2018 10:52

pasi wrote:följer med spänning, trots att det är tråkigt på ett sätt. Dock roligt att följa pga din kunskap som du delar med dig :wink:


Inte vet jag om det är så mycket man delar med sig av :P Ni får se händelseförloppet iaf :mrgreen:

anyman wrote:Apropå kyla: när det regnar horisontellt, blåser och är 3 minus här i Skåne upplevs det som ordentligt kallt. Skulle gärna bytt mot minus 30, låg luftfuktighet och klar luft..


Brukar få höra just det att de som bor söderut är less på regn och blåsväder, det är bara flytta :wink:

peewee wrote:Men coolt den verkar ju röra på sej bra.
Hur stor turbo har du på den och har du någon uppfattning om hur mycket effekt det är i den.
Nu vart jag suget på att trimma sec en min har ju en 603 i den och har ett helt trimkitt till den på hyllan 7,5pump,hx40,insug,grenrör,mm men inte orkat montera pga dålig låda men nu bytte jag till en lite kraftigare låda i den för några veckor sen så det kanske är daxs snart:)


Ja den gjorde det till nyligt :-D
En bekant i Stockholm bänkade sin 617.952 som hade rätt liknande setup som min, minns jag inte fel så fick han ut 260hk och 400nm
Hans motor var oöppnad vill jag minnas. Bara större turbo, intercooler + 7.5mm pump.

Jag använder en Borgwarner S200G, har för mig att den ska vara rätt lik en Garrett GT32 storleksmässigt
54/77 kompressor
56/70 turbin

Du verkar ha lite kul pyssel att se fram emot :-D Vad bytte du till för låda?

User avatar
Mattileinen
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1753
Joined: Fri 07 Oct, 2011 20:15

Re: Sulens W123:a

Postby Mattileinen » Wed 26 Dec, 2018 17:32

Det blev lite sidopyssel, hade inget avgassystem som passade till turboflänsen på reservmotorn så har kört med endast downpipen, öronpropparna var ett måste :P
Eftersom jag inte är någon hejjare på att svetsa så passade jag på att be storebror om hjälp med det när han liks var på besök under de röda dagarna.
Image

Image

Ölpausen och däckinspektion var ett måste

Image

Image

Fick ingen bild på slutprodukten, men det blev 1 ljuddämpare och sidepipe, då detta endast är en tillfällig lösning då jag hoppas kunna hinka i trotjänaren så snart det bara går.

Back on topic så har vevaxeln börjat sin resa till Motormecano i Skellefteå. Hoppas de ska kunna slipa ner den och skaffa överdimensionerade vevlager.
Enligt bild syns det att det är lagringen till cyl 2 och 4 som skadat veven
Image

Det var bara ett ramlager som börjat ta stryk. Nr 6 i gångordning. (Det sista)
Image

Har rensat anliggningsytorna på blocket från packningsrester etc

Image

Image

Sen tänkte jag rensa främre ytan på blocket från rost o div innan jag blaskar på färg, men sen vart det småroligt att slipa så kanske behåller det som det är med lite klarlack på.
Sidorna får ny färg garanterat.

Image

User avatar
pasi
Guru
Guru
Posts: 7448
Joined: Sun 13 Jun, 2010 17:11
Location: Borås

Re: Sulens W123:a

Postby pasi » Wed 26 Dec, 2018 19:00

Bra tempo här :hello1:
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990

User avatar
Mattileinen
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1753
Joined: Fri 07 Oct, 2011 20:15

Re: Sulens W123:a

Postby Mattileinen » Sun 30 Dec, 2018 16:40

Nästa bror varit på besök.
Image

Bakre skivor/belägg/handbromsbackar byttes samt motionering av kolvarna i oken.

Image

Image

Ventilkåpan började se lite trist ut så den fick sig en underhållspolering.
Image

Image

Image

Image

User avatar
pasi
Guru
Guru
Posts: 7448
Joined: Sun 13 Jun, 2010 17:11
Location: Borås

Re: Sulens W123:a

Postby pasi » Sun 30 Dec, 2018 19:23

ursäkta frågan om det inte direkt rör din tråd men har du nån bild på det inringade området, vill se hur intercooler rören är dragna bakom kylaren, tyckte det såg omöjligt ut i min 300tdt..
Image
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990

User avatar
Mattileinen
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1753
Joined: Fri 07 Oct, 2011 20:15

Re: Sulens W123:a

Postby Mattileinen » Sun 30 Dec, 2018 19:43

Ingen bild just där, men här ser du tanken, en ic med anslutningarna på samma sida är kalas för en 617
https://www.youtube.com/watch?v=gGgPHV8S-c8
Det som är gjort är att flytta bak kylarens nedre fästen ca 8-10cm kanske? Då får du plats med anslutningarna till den.
Kan ta en bild när jag är under bilen nästa gång.


Return to “Våra projekt”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 42 guests