Efter lite funderande fram och tillbaka så tänkte jag att det kunde vara kul att lägga upp en tråd om min bil.
Lite historia om den:
Köptes av min far 2005 med drygt 15000 på mätaren för att få ett hjärta i form av en om617 med tillhörande automatlåda.
Som synes en 280E av årsmodell 1977
Nöjd och glad körde han runt i denna tills sommaren 2007. Då den fick närkontakt med en ren. (Kvinnlig chaufför ) <----Skämt åsido, inget illa menat med det!
Men detta var inte nog, den spenderade natten efter krocken på ett industriområde innan vi dagen efter skulle hämta hem den.
Då hinner det komma ett gäng (ynglingar?) som får för sig att bända lite här å var, baklucka, huv, förarlås....
Man tar sig även friheten att avlägsna skärmkrom eller försöka iaf...samt diverse emblem
Efter detta så deppar gubben ihop och rensar den på allt mer eller mindre, för att sedan skrota den, vilket inte var tanken efter krocken.
Men så närmar jag mig slutet av min gymnasietid och ska göra ett så kallat projektarbete. Vilket blev att få denna i körbart skick igen, om än den skulle se ut som skit.
Skulle ju behöva en bil då det är rätt långa avstånd om man ska någonstans här uppe i Norrland.
Så vi hjälps åt att pussla ihop den igen, då jag aldrig skruvat i en bil själv så var det ganska tacksamt att ha pappa till hjälp. Det är förövrigt hans fel att jag blivit "123 tokig"....
Dessvärre finns det inga digitala bilder från själva arbetet, men det som hände var i alla fall att vi köpte en donatorbil i form av en 83's 300D manuell med 53000 på mätaren för typ 3000 eller så.
Motorn + drivlinan tas från denna bil, efter en mindre genomgång med filterbyte etc och en tvätt medan motorn var ute. Så den byggdes om till manuell i samma veva.
Det gick bra och jag lärde mig massvis då vi i princip satte ihop en hel bil igen. Projektarbetet fick jag MVG på och väldigt nöjd med egen bil, om än ingen skönhet. Men fungerande!
Klasskompisarna blev ändå väldigt charmade av bilen under mitt sista skolår då jag ibland körde den dit (4mil) eftersom jag fått körkortet.
Intresset har bara ökat ju mer man fått köra med den och eftersom tiden går så har diverse modifieringar gjorts.
Fortsättning följer! (matpaus)
Sulens W123:a
Re: Sulens W123:a
Bra idé, Matti!
Re: Sulens W123:a
Väntar på mer bilder
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
- Mattileinen
- Hedersmedlem
- Posts: 1753
- Joined: Fri 07 Oct, 2011 20:15
Re: Sulens W123:a
Då jag fick tag i ett par 15" ronal penta och fick dem monterade på bilen så satte intresset igång på riktigt när man såg vilken "räcerbil" det blev av den
Skitdålig mobilbild är det enda som finns från den tiden. (2010?)
Under den här tiden (minns inte exakt när) så införskaffas ett SMT kit med adapter för att kunna montera en 124 manuell 5 växlad låda på min 617. (Hade väl blivit trött på 2800rpm i 90 då antar jag )
Detta kit var långt ifrån "bolt on" vilket inte gillades särskilt mycket med tanke på att det kostade typ 4lax för 2 järnplattor med ett litet nållager.... (Vill minnas att Scoop här på forumet gick igenom samma pärs )
I alla fall så fick det modifieras lite, borras upp etc..
Växellådsbalken svetsas om, växellådsstagen moddas lite, främre kardanbiten lämnas iväg för att kortas av en bekant, samt lite snickeri för att få dit 124ans spakställ.
Kändes som en evighet innan det var klart, men ack så skönt att kunna lägga i 5'an sen
Väl här så drar bilen 0,7 ist för 0,9 vid lugn körning. Fick ner den till 0,62 en sommarsväng på 50mil tur o retur men då körde jag aldrig över 90
Men samtidigt så är ju bilen ingen raket. Omkörningarna fick planeras väl. (Aldrig att man växlar ner! )
Lite mer effekt hade inte suttit fel, så jakten på turbo börjar. Efter ett tag så lägger en kille på forumet här upp en annons om komplett turbokit till gamla 617, perfekt!
Det blir affär och ett oljigt och smutsigt paket löses ut efter en dryg vecka som kändes myyyyyycket längre
Med lite assistans får jag hjälp av storebror att svetsa en downpipe efter att jag måttat hur jag vill ha det. (hela avgassystemet är 2,5")
Sen var det bara att tuta och köra. Visst var det ju lite skillnad när laddet kom, men ändå inte så mycket som man hade hoppats. Vad är fel?
Ja såklart ska pumpen ställas upp och tomgången därefter. (Tack Kjell Niklasson här på forumet)
Nu hände det lite mer, och en liten liten rökpuff blev det också
Så körs bilen i drygt ett år.
Hösten 2011 köper jag 16" advanti racing fälgar i nyskick (2 var faktiskt nya i kartong) för 1500spänn som jag tänkte skulle passa bra. Och under vintern så monteras ett par JBL 6x9er i hatthyllan
Våren 2012 får man äntligen sätta dit dem! Här syns även den grå huven (om man kollar noga) som fått ersätta den tidigare krockskadade gröna, samt en gedigen grop i framskärmen som är kvar ännu
Mera kommer på en stund. Pausdags
Skitdålig mobilbild är det enda som finns från den tiden. (2010?)
Under den här tiden (minns inte exakt när) så införskaffas ett SMT kit med adapter för att kunna montera en 124 manuell 5 växlad låda på min 617. (Hade väl blivit trött på 2800rpm i 90 då antar jag )
Detta kit var långt ifrån "bolt on" vilket inte gillades särskilt mycket med tanke på att det kostade typ 4lax för 2 järnplattor med ett litet nållager.... (Vill minnas att Scoop här på forumet gick igenom samma pärs )
I alla fall så fick det modifieras lite, borras upp etc..
Växellådsbalken svetsas om, växellådsstagen moddas lite, främre kardanbiten lämnas iväg för att kortas av en bekant, samt lite snickeri för att få dit 124ans spakställ.
Kändes som en evighet innan det var klart, men ack så skönt att kunna lägga i 5'an sen
Väl här så drar bilen 0,7 ist för 0,9 vid lugn körning. Fick ner den till 0,62 en sommarsväng på 50mil tur o retur men då körde jag aldrig över 90
Men samtidigt så är ju bilen ingen raket. Omkörningarna fick planeras väl. (Aldrig att man växlar ner! )
Lite mer effekt hade inte suttit fel, så jakten på turbo börjar. Efter ett tag så lägger en kille på forumet här upp en annons om komplett turbokit till gamla 617, perfekt!
Det blir affär och ett oljigt och smutsigt paket löses ut efter en dryg vecka som kändes myyyyyycket längre
Med lite assistans får jag hjälp av storebror att svetsa en downpipe efter att jag måttat hur jag vill ha det. (hela avgassystemet är 2,5")
Sen var det bara att tuta och köra. Visst var det ju lite skillnad när laddet kom, men ändå inte så mycket som man hade hoppats. Vad är fel?
Ja såklart ska pumpen ställas upp och tomgången därefter. (Tack Kjell Niklasson här på forumet)
Nu hände det lite mer, och en liten liten rökpuff blev det också
Så körs bilen i drygt ett år.
Hösten 2011 köper jag 16" advanti racing fälgar i nyskick (2 var faktiskt nya i kartong) för 1500spänn som jag tänkte skulle passa bra. Och under vintern så monteras ett par JBL 6x9er i hatthyllan
Våren 2012 får man äntligen sätta dit dem! Här syns även den grå huven (om man kollar noga) som fått ersätta den tidigare krockskadade gröna, samt en gedigen grop i framskärmen som är kvar ännu
Mera kommer på en stund. Pausdags
Re: Sulens W123:a
Fint!gillar färgen:)
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
Re: Sulens W123:a
Sagt det förut och säger det igen - Riktigt grym färg det där! Helt klart min favvofärg på en 123a!
Kul att läsa om storyn bakom den, och kul att se att den får kärlek igen, trots missödet. Keep up!
Kul att läsa om storyn bakom den, och kul att se att den får kärlek igen, trots missödet. Keep up!
Garaget
S211 E220CDI Avantgarde -09, R129 SL500 -92, W108 280S -72
S211 E220CDI Avantgarde -09, R129 SL500 -92, W108 280S -72
- Mattileinen
- Hedersmedlem
- Posts: 1753
- Joined: Fri 07 Oct, 2011 20:15
Re: Sulens W123:a
Hösten 2012 inhandlar jag en uppsättning 16" Ronal penta med 9" bak av Hynboholm här på forumet då jag inte var riktigt nöjd med den lite modernare looken på bilen.
Vid inköp är de pulverlackade och klarlackade etc. Ser bra ut, men kanten är inte polerad. Så det blev ett antal timmar och öl som gick åt där under vintern
Före-efter bild.
Samtidigt går tankarna kring intercooler samt större pumpelement....
Fälgarna monterade i våras:
Här syns även de grönmålade oken, som jag i ren chansning trodde skulle matcha bilens färg, men visade sig vara alldeles för "skrikig" inte helt perfekt. Men i min åsikt i alla fall finare än rostfärgade ok.
Har även monterat nya keramiska belägg tillsammans med hålborrade skivor som jag upplever ger bättre bromsverkan, men framförallt mycket mindre bromsdamm! - Måste ju hålla fälgarna fina
Mitt livs första rostlagning skymtas på denna bild.
Vid inköp är de pulverlackade och klarlackade etc. Ser bra ut, men kanten är inte polerad. Så det blev ett antal timmar och öl som gick åt där under vintern
Före-efter bild.
Samtidigt går tankarna kring intercooler samt större pumpelement....
Fälgarna monterade i våras:
Här syns även de grönmålade oken, som jag i ren chansning trodde skulle matcha bilens färg, men visade sig vara alldeles för "skrikig" inte helt perfekt. Men i min åsikt i alla fall finare än rostfärgade ok.
Har även monterat nya keramiska belägg tillsammans med hålborrade skivor som jag upplever ger bättre bromsverkan, men framförallt mycket mindre bromsdamm! - Måste ju hålla fälgarna fina
Mitt livs första rostlagning skymtas på denna bild.
- Mattileinen
- Hedersmedlem
- Posts: 1753
- Joined: Fri 07 Oct, 2011 20:15
Re: Sulens W123:a
Härligt att ni gillar färgen!!!
Väldigt roligt att höra
Väldigt roligt att höra
Re: Sulens W123:a
Gött att se att 123:an får god omvårdnad efter smällen & inte behövde bli mattsvart pundarkälke
SNYGG!
//Kringlan
SNYGG!
//Kringlan
"Vi pröve fäl"
- Lasse-SL-500
- Hedersmedlem
- Posts: 1747
- Joined: Sun 03 Sep, 2006 09:48
- Location: Stockholm
Re: Sulens W123:a
Kul läsning och bra jobbat!!! Kul att att se en gammal bil som råkat lite illa ut få kärlek. Det är roligt med gradvisa förbättringar.
Kul färg på bromsoken, men själv föredrar jag silver. Jag brukar borsta av mina med stålborste och slip-papper, sedan penslar jag både ok och skivornas nav (om de inte redan är det) med silverfärgad hammarlack - blir jättesnyggt och lätt att hålla rent. Är som att skit och bromsdamm halkar av hammarlacken.
Kul färg på bromsoken, men själv föredrar jag silver. Jag brukar borsta av mina med stålborste och slip-papper, sedan penslar jag både ok och skivornas nav (om de inte redan är det) med silverfärgad hammarlack - blir jättesnyggt och lätt att hålla rent. Är som att skit och bromsdamm halkar av hammarlacken.
SL500 R129, 450 SL -77, CL600 -01,Kawa ZX9R
- Mattileinen
- Hedersmedlem
- Posts: 1753
- Joined: Fri 07 Oct, 2011 20:15
Re: Sulens W123:a
Roligt att höra!
Men har ni kritik så var inte blyga, om jag sen tar till mig av det är en annan femma, men jag vill höra både ris och ros
Men har ni kritik så var inte blyga, om jag sen tar till mig av det är en annan femma, men jag vill höra både ris och ros
Re: Sulens W123:a
Mattileinen wrote:Men har ni kritik så var inte blyga, jag vill höra både ris och ros
Än så länge finns ingen anledning till ris!
- Mattileinen
- Hedersmedlem
- Posts: 1753
- Joined: Fri 07 Oct, 2011 20:15
Re: Sulens W123:a
Köpte en dieselpump från en w210 300turbodiesel 24v som jag plockade ut 6mm's elementen ur och satt in i min pump.
Efter att ha varit inne på firma på justering så märktes det en avsevärd effekt jämfört med de gamla 5,5mm elementen! tänk vad 0,5mm kan göra
Pumpen gav 117cc och intercoolern hade kommit på plats strax innan pumpen monterades. Efter att ha kopplat bort wastegaten så blev den riktigt rolig att köra!
Länk för acceleration finns här för er som inte har sett: http://www.youtube.com/watch?v=6AnKkTdxFIA
Bild på motorrummet som det ser ut idag är som följer:
Även en bild på varvräknaren (Mätarhuset kommer bytas ut mest troligt, och miltalet stämmer ej) Usch för gula nålar
Efter att ha varit inne på firma på justering så märktes det en avsevärd effekt jämfört med de gamla 5,5mm elementen! tänk vad 0,5mm kan göra
Pumpen gav 117cc och intercoolern hade kommit på plats strax innan pumpen monterades. Efter att ha kopplat bort wastegaten så blev den riktigt rolig att köra!
Länk för acceleration finns här för er som inte har sett: http://www.youtube.com/watch?v=6AnKkTdxFIA
Bild på motorrummet som det ser ut idag är som följer:
Även en bild på varvräknaren (Mätarhuset kommer bytas ut mest troligt, och miltalet stämmer ej) Usch för gula nålar
Last edited by Mattileinen on Sun 09 Mar, 2014 15:10, edited 1 time in total.
-
- Guru
- Posts: 4715
- Joined: Thu 10 Jul, 2008 12:55
- Location: Kalix
- Contact:
Re: Sulens W123:a
Jaha, du har också fått erfara hur dåligt dessa bilar håller ihop när det kommer en stabil ren ivägen....
Detta är en tråd som skall följas...
Detta är en tråd som skall följas...
M. Johansson -86
230 (240D) W123 -79
230E W123 -85
230 (240D) W123 -79
230E W123 -85
Re: Sulens W123:a
Jag har en fråga,inte för att kritisera:hur har du bilen försäkrad med tanke på motoreffekten?
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 10 guests