Jag har länge önskat mig en fin 124 kombi, och helst en tidig med OM602 och manuell.
Blocket har man ju allt som oftast koll på, men fina diesel 124:or är det inte gott om, och särskilt inte kombi!
Och helst ska dom ju inte kosta 50' heller...
Till slut bestämdes det efter lång biltorka här hemma att det skulle handlas en i Tyskland.
Tre polare skulle till Belgien på F1 i slutet av Aug. så resan ner skulle ju bli både trevlig och billig!
Men två veckor innan avfärd kom det ut en riktigt fin kombi på Blocket i Uppsala.
Tyvärr var det en 200T automat, men den såg så fin ut att jag var tvungen att åka dit och kolla.
Bilen hade gått endast 17' och dessutom på Gotland så den var ruskigt fräsch och det blev affär
Men... en M102 med en elektronisk Pierburgförgasare var ju inte direkt vad jag längtat efter...
Efter ett par hundra mil stod det klart, detta kommer inte gå! Ett motorbyte måste ske!!
Efter en månad dök det upp en 250D med manuell låda som haft samma ägare i många år = bra skött maskinellt!
Men karossen var rostig och tvärstygg!
Vad sägs om rostiga plåtfälgar, SEC-huv, skärmkrom, vinge bak och nya Biltemafjädrar bak = skyhög!
Med denna smaragd åkte jag de 35 milen hem och skämdes hela vägen...
Väl hemma så började jag direkt med konverteringen.
Passar även på att byta ut automatlådan till manuell växellåda.
När motorpaketet stod löst på garagegolvet passade jag på att byta glödstift, vattenpump,
termostat, remmen, packningar, slangar, filter mm.
Köpte även nya hardyskivor, motorkuddar, stödlager, ny kopplingscylinder, nya pedalgummin, växellådskudde mm.
Även nivåregleringspumpen flyttades över.
Motorrummet tvättades ordentligt innan återmontering.
Jag blev tvungen att byta nedre fästena till kylaren eftersom M102 har otroligt liten kylare.
Det lilla vita fästet är från bensinkylaren och bara för att visa skillnaden.
Även krängningshämmare fram fick flyttas över då det skiljde lite i längd på dom.
Annars är det mycket lättskruvat.
Avgassystemet är skarvat på samma ställe under,
så främre röret från diesel passar perfekt med bakre delen från bensin.
Flyttade över spakställ, pedalställ, tändningslås, varvräknare och glödlampa från dieseln.
T.o.m. kärlet med bromsvätska är förberett med ett proppat uttag för koppling,
bara att klippa av toppen och ansluta slangen ner till kopplingscylindern.
Köpte en fin beg växelknopp+damask av "speeds" här på forumet.
Jag valde att ta bort väldigt mycket av motorstyrningen som bensinmotorn krävde.
Otroligt mycket kablar och relän som hörde till förgasare och tändning, blev en hel hög på golvet!
Satte även i ny motorvärmare (block) då den gamla läckte lite. Givetvis grenkontakt till kupén.
Idag monterades nyrenoverade 15-hålsfälgar och premiärturen är avklarad utan problem!
Det är snudd på nybilskänsla med ett lågmilat 124 chassi!
Att bilen fått många nya (original) slitdelar gör ju inte saken sämre
Äntligen diesel i alla mina MB igen
Nya ändar till växellänkagen.
Ny växellådskudde och hardyskiva.
Nyrenoverade fälgar och rostfria skärmkanter bak.
Har inte hittat en enda rostfläck på bilen
MB 200T blir 250TD.
MB 200T blir 250TD.
Last edited by Hynboholm on Tue 04 Mar, 2014 11:15, edited 21 times in total.
Re: MB 200T blir 250TD.
Den såg ju förjävla fin ut !
Den kommer du inte kunna slita ut under din livstid om du sköter den =)
Den kommer du inte kunna slita ut under din livstid om du sköter den =)
w124 300D -85 "Skattesmitarn"
w460 300GD -83 OM605 Turbo 6mm meken pump
.,=====,o00o
//__l_l_,\____\,___
l_---\_l__l---O=O=O
_(o)_)__(o)_)--o-)_)___ Projekt 300GD -81 "Drömbilen" 606Turbo och "463Look"
w460 300GD -83 OM605 Turbo 6mm meken pump
.,=====,o00o
//__l_l_,\____\,___
l_---\_l__l---O=O=O
_(o)_)__(o)_)--o-)_)___ Projekt 300GD -81 "Drömbilen" 606Turbo och "463Look"
- Mattileinen
- Hedersmedlem
- Posts: 1753
- Joined: Fri 07 Oct, 2011 20:15
Re: MB 200T blir 250TD.
Härligt projekt!
"Motorrummet tvättades ordentligt innan återmontering"
Ser mycket trevligt ut! Att det sen är en vit bil gör det hela ännu trevligare när det är rent och snyggt!
"Motorrummet tvättades ordentligt innan återmontering"
Ser mycket trevligt ut! Att det sen är en vit bil gör det hela ännu trevligare när det är rent och snyggt!
- F.R.A.S
- Seriös Hemmamekare
- Posts: 107
- Joined: Fri 23 Aug, 2013 17:47
- Location: Ronneby/Karlskrona
- Contact:
Re: MB 200T blir 250TD.
Jädrar vad fin den är :)
Jag har maxat allt jag har ägt. Cykel, moped, cross, motorcykel, dieselbilar och bensinbilar. Jag har snurrat så fort jag har kunnat på bakhjulen när jag satt i rullstol och jag har sprungit så fort jag har kunnat när det har behövts. Jag har skrikit så högt det går och jag har viskat så lågt det har gått. Och har det inte gått åt helvete så har det inte varit maxat och då har jag gjort det igen.
F-tune Performance
F-tune Performance
Re: MB 200T blir 250TD.
Riktigt trevligt projekt!
Finns inte drömbilen så går det ju alltid att bygga ihop en. Nu behöver jag väl iofs inte påpeka det, då du har bra koll på dina bilar, men måste ändå säga - ta väl hand om den! O låt den inte gå allt för mycket på saltiga, sliskiga vägar. Finns ju knappt några tidiga 124or kvar nu.
Hur gick det med din 300tdt förresten?
Finns inte drömbilen så går det ju alltid att bygga ihop en. Nu behöver jag väl iofs inte påpeka det, då du har bra koll på dina bilar, men måste ändå säga - ta väl hand om den! O låt den inte gå allt för mycket på saltiga, sliskiga vägar. Finns ju knappt några tidiga 124or kvar nu.
Hur gick det med din 300tdt förresten?
Garaget
S211 E220CDI Avantgarde -09, R129 SL500 -92, W108 280S -72
S211 E220CDI Avantgarde -09, R129 SL500 -92, W108 280S -72
-
- Guru
- Posts: 4715
- Joined: Thu 10 Jul, 2008 12:55
- Location: Kalix
- Contact:
Re: MB 200T blir 250TD.
Underbar bil, den där kommer ju hålla att slita på i några år till utan större bekymmer, tänker jag.
M. Johansson -86
230 (240D) W123 -79
230E W123 -85
230 (240D) W123 -79
230E W123 -85
Re: MB 200T blir 250TD.
Tack grabbar!
Kan ju tillägga att eftersom jag gjort denna konvertering utomhus,
(började 20/9) är jag ganska nöjd att jag nu är klar!
Kommande jobb blir bla. att montera 4x stänkskydd och byta högtalare.
Kan ju tillägga att eftersom jag gjort denna konvertering utomhus,
(började 20/9) är jag ganska nöjd att jag nu är klar!
Kommande jobb blir bla. att montera 4x stänkskydd och byta högtalare.
- sonderklasse126
- Expert
- Posts: 543
- Joined: Mon 17 May, 2010 21:45
- Location: smurG
Re: MB 200T blir 250TD.
Fint arbete jätte fin bil Stefan!
S123T 300DT ,83 Farbe
Avställda
Skrotade
W123 300D ,77 Farbe
Sålda
S123T 200 ,85 Farbe
W126 300 SE ,88 Farbe
S123T 280E ,81 Farbe
W123 300D ,82 Farbe
W123 300D/250D ,78 Farbe
w123 300D taxi ,82 Farbe
Avställda
Skrotade
W123 300D ,77 Farbe
Sålda
S123T 200 ,85 Farbe
W126 300 SE ,88 Farbe
S123T 280E ,81 Farbe
W123 300D ,82 Farbe
W123 300D/250D ,78 Farbe
w123 300D taxi ,82 Farbe
Re: MB 200T blir 250TD.
sonderklasse126 wrote:Fint arbete jätte fin bil Stefan!
Tackar!
Re: MB 200T blir 250TD.
Vilket skick!!
Bra jobbat med konverteringen. Hur blev bakaxelutväxlingen med 5-vxl manuell? Vad har du för varvtal i 100km/h?
Hur blev det med framfjädrarna? Dieselknotan är ganska mycket tyngre än 102:an, behövs inte styvare fjädrar??
Bra jobbat med konverteringen. Hur blev bakaxelutväxlingen med 5-vxl manuell? Vad har du för varvtal i 100km/h?
Hur blev det med framfjädrarna? Dieselknotan är ganska mycket tyngre än 102:an, behövs inte styvare fjädrar??
Om nu kvinnors simultanförmåga är så jäkla bra, hur kommer det sig att de inte kan ha sex medan de har huvudvärk??
Re: MB 200T blir 250TD.
Ser ut att vara i jättefint skick, där har du bil i många år! Imponerande snabbt jobbat också.
Synd att det var en 200t från början, de är riktigt ovanliga idag. Tillverkades fler 500e än 200t.
Synd att det var en 200t från början, de är riktigt ovanliga idag. Tillverkades fler 500e än 200t.
Nu: a124, x204
Tidigare: w111, w110, s/w/a/c124, w201, s202, s/w210, c208, r129, s211, s203, c123.
Tidigare: w111, w110, s/w/a/c124, w201, s202, s/w210, c208, r129, s211, s203, c123.
Re: MB 200T blir 250TD.
M116 wrote::shocked!: Vilket skick!!
Bra jobbat med konverteringen. Hur blev bakaxelutväxlingen med 5-vxl manuell? Vad har du för varvtal i 100km/h?
Hur blev det med framfjädrarna? Dieselknotan är ganska mycket tyngre än 102:an, behövs inte styvare fjädrar??
Utväxlingen är samma på båda, 3.64! 2500rpm i 105 km/h
Framfjädrarna byter jag vid minsta tecken på konstigheter.
Den manuella lådan är väl kanske några kilo lättare än automaten också...
Re: MB 200T blir 250TD.
Jojjet wrote:Ser ut att vara i jättefint skick, där har du bil i många år! Imponerande snabbt jobbat också.
Synd att det var en 200t från början, de är riktigt ovanliga idag. Tillverkades fler 500e än 200t.
Tackar!
Får tacka den milda hösten för att det flöt på hyfsat.
(har ju dessutom mitt i kaoset jobbat över 15 timmar på jobbet, och tapetserat om grabbens rum...)
Jag har inget dåligt samvete över att det gjorts få ex av 200T, snarare en lättnad att det inte finns fler där ute
Den motorstyrningen och förgasarhistorian, förstår jag att det finns få ex av...
Re: MB 200T blir 250TD.
Snyggt! Även jag som inte är så förtjust i motorer med stenhårda tändkablar ser ju att det där är en bättre rova än vad som satt i.
Riktigt snyggt utfört också och vilket skick på bilen, trevligt med tidiga bilar. :)
Riktigt snyggt utfört också och vilket skick på bilen, trevligt med tidiga bilar. :)
Re: MB 200T blir 250TD.
Dräggel!! Bra jobbat o sjukt vilken fin finnish, skick etc.
Johan Medlemsnr: #302
W124 Addict..
_______________
Bilar:
500E: -93, 326Hp/5 800rpm, 480nm/3900rpm, 0-100: 6.1s, 250km/h. 485 Rosewood, 273 Brasil.
C250TDT: -97, 150Hp/4400rpm, 280nm/1800-3600rpm, 0-100: 9.9s, 200km/h. 42 000mil.
240D :-82 58 000 mil
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
W124: E420 Sportline SÅLD
W124: 300E manuell SÅLD
W201: 190E 2,3-8V SÅLD
W124 Addict..
_______________
Bilar:
500E: -93, 326Hp/5 800rpm, 480nm/3900rpm, 0-100: 6.1s, 250km/h. 485 Rosewood, 273 Brasil.
C250TDT: -97, 150Hp/4400rpm, 280nm/1800-3600rpm, 0-100: 9.9s, 200km/h. 42 000mil.
240D :-82 58 000 mil
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
W124: E420 Sportline SÅLD
W124: 300E manuell SÅLD
W201: 190E 2,3-8V SÅLD
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 34 guests