w202 c220d om604

Här visar och dokumenterar vi våra projekt. Endast för Mercedes modeller.
22,0:1
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1857
Joined: Sat 01 Nov, 2008 14:12

Re: w202 c220d om604

Postby 22,0:1 » Sun 17 Nov, 2013 12:24

Lugnt klart men delar med sej av sina kunskaper.
Många undra efter effektmål,klart den ska köras tills nåt bottnar och där läser man av effektsiffran,eller hur Fred?
Jag kör hårda tändkablar,stenhårda..
W123 DIESEL~274HK OM605 6MM PUMP
W124 DIESEL~425HK OM606 7MM PUMP
W124 DIESEL~360HK OM603 7,5MM PUMP
W202 DIESEL~xxxHK OM604 7,5MM PUMP (omslipning kammar,Volvo ventilfjäder,varva 7200)

User avatar
F.R.A.S
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 107
Joined: Fri 23 Aug, 2013 17:47
Location: Ronneby/Karlskrona
Contact:

Re: w202 c220d om604

Postby F.R.A.S » Sun 17 Nov, 2013 12:58

Ja visst skall det maxas, men det blir i bänken. Tyvärr måste denna hålla en stund så brukseffekten blir nog runt 300hk. Men jag tvekar inte en sekund på att vi kommer bromsa nära 400hk på hjulen när det beger sig 8)

22,0:1 wrote:Lugnt klart men delar med sej av sina kunskaper.
Många undra efter effektmål,klart den ska köras tills nåt bottnar och där läser man av effektsiffran,eller hur Fred?
Jag har maxat allt jag har ägt. Cykel, moped, cross, motorcykel, dieselbilar och bensinbilar. Jag har snurrat så fort jag har kunnat på bakhjulen när jag satt i rullstol och jag har sprungit så fort jag har kunnat när det har behövts. Jag har skrikit så högt det går och jag har viskat så lågt det har gått. Och har det inte gått åt helvete så har det inte varit maxat och då har jag gjort det igen.

F-tune Performance
Image Image Image

User avatar
F.R.A.S
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 107
Joined: Fri 23 Aug, 2013 17:47
Location: Ronneby/Karlskrona
Contact:

Re: w202 c220d om604

Postby F.R.A.S » Mon 18 Nov, 2013 18:24

Lite text då ;)

Idag har jag borrat upp ingångarna till dieselfiltret, 8,5mm tyckte jag blev lagom. Borrade även upp banjobultens hål.

Nu återstår bara att gänga anslutningarna så att jag kan få dit riktiga slangar.

I övrigt kan jag meddela att MB har noll koll. Köpte ny multirem och fick till en bil utan AC. Fick byta den naturligtvis, men nu sitter det även en NY original MB multirem på bilen. Fint skall det vara :)

Gott om plats i motorrummet utan orignal höfläkt, kommer bli bra med min 14" elfläkt (original storlek).

Letat oljetryckskontakt idag utan vidare lycka. Måste få till oljekylning och olja in i turbon innan jag kan skruva dit insuget en gång för alla.

Bränslepump kommer förhoppningsvis i veckan, blir en sugpump som levererar 435-liter/h och trycker 1bar. Någon jänkehistoria som tydligen skall fungera bra. Jag slopar alltså tanken på 3bar soppatryck och 044-pump.

Bilen står och väntar på grenrör, har massa annat att göra, bland annat någon Caddy som bråkar med mig. men det får ta den tid det tar, snön håller sig ju på avstånd än så länge. Blir väl ingen isåka förens i februari ändå...
Jag har maxat allt jag har ägt. Cykel, moped, cross, motorcykel, dieselbilar och bensinbilar. Jag har snurrat så fort jag har kunnat på bakhjulen när jag satt i rullstol och jag har sprungit så fort jag har kunnat när det har behövts. Jag har skrikit så högt det går och jag har viskat så lågt det har gått. Och har det inte gått åt helvete så har det inte varit maxat och då har jag gjort det igen.

F-tune Performance
Image Image Image

Rehnström
Wannabe
Wannabe
Posts: 2
Joined: Sat 09 Nov, 2013 22:01

Re: w202 c220d om604

Postby Rehnström » Wed 20 Nov, 2013 00:55

så gott om plats så de borde gå dit en eller två cylindrar till! men då hade ju grenrör tatt längre tid o få byggt :lol:
hehe

User avatar
F.R.A.S
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 107
Joined: Fri 23 Aug, 2013 17:47
Location: Ronneby/Karlskrona
Contact:

Re: w202 c220d om604

Postby F.R.A.S » Wed 20 Nov, 2013 09:47

Jalla, jalla nu Rehnström :roll:

Vill ju starta åbäket, he, he...

Rehnström wrote:så gott om plats så de borde gå dit en eller två cylindrar till! men då hade ju grenrör tatt längre tid o få byggt :lol:
hehe
Jag har maxat allt jag har ägt. Cykel, moped, cross, motorcykel, dieselbilar och bensinbilar. Jag har snurrat så fort jag har kunnat på bakhjulen när jag satt i rullstol och jag har sprungit så fort jag har kunnat när det har behövts. Jag har skrikit så högt det går och jag har viskat så lågt det har gått. Och har det inte gått åt helvete så har det inte varit maxat och då har jag gjort det igen.

F-tune Performance
Image Image Image

PatrickW
Expert
Expert
Posts: 635
Joined: Sun 02 Dec, 2007 23:38

Re: w202 c220d om604

Postby PatrickW » Wed 20 Nov, 2013 10:28

asch.. skulle kolla din tråd,, men ser inga bilder :(
bandviddbegränsat?
Jag kan fixa bättre flås i ditt topplock!
Skicka ett pm vetja om du är intresserad.
Mirafräser,slipar ventiler,planar,portar, mm mm.
Max väntetid 4veckor

User avatar
F.R.A.S
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 107
Joined: Fri 23 Aug, 2013 17:47
Location: Ronneby/Karlskrona
Contact:

Re: w202 c220d om604

Postby F.R.A.S » Wed 20 Nov, 2013 18:43

Alla bilder jag lagt upp ligger på forumet i mitt album som heter om604. Så du borde se de.

PatrickW wrote:asch.. skulle kolla din tråd,, men ser inga bilder :(
bandviddbegränsat?
Jag har maxat allt jag har ägt. Cykel, moped, cross, motorcykel, dieselbilar och bensinbilar. Jag har snurrat så fort jag har kunnat på bakhjulen när jag satt i rullstol och jag har sprungit så fort jag har kunnat när det har behövts. Jag har skrikit så högt det går och jag har viskat så lågt det har gått. Och har det inte gått åt helvete så har det inte varit maxat och då har jag gjort det igen.

F-tune Performance
Image Image Image

User avatar
F.R.A.S
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 107
Joined: Fri 23 Aug, 2013 17:47
Location: Ronneby/Karlskrona
Contact:

Re: w202 c220d om604

Postby F.R.A.S » Thu 21 Nov, 2013 11:35

Idag var jag och köpte mig en oljekylare...

Image

Sen åkte jag direkt till Hydraulikservice och kollade gängorna. Tog en stund, men det blev bra till slut. Kommer köra AN8 kopplingar på sandwich och termostat då det matchar slangdiametern till kopplingarna på kylet bäst. (14s kanske kopplingen till kylet hette?)

Vet i f-n vart jag skall placera kylet dock, men det löser sig.
Jag har maxat allt jag har ägt. Cykel, moped, cross, motorcykel, dieselbilar och bensinbilar. Jag har snurrat så fort jag har kunnat på bakhjulen när jag satt i rullstol och jag har sprungit så fort jag har kunnat när det har behövts. Jag har skrikit så högt det går och jag har viskat så lågt det har gått. Och har det inte gått åt helvete så har det inte varit maxat och då har jag gjort det igen.

F-tune Performance
Image Image Image

PatrickW
Expert
Expert
Posts: 635
Joined: Sun 02 Dec, 2007 23:38

Re: w202 c220d om604

Postby PatrickW » Thu 21 Nov, 2013 13:38

jo jag såg några bilder i början, slarvigt skrivet av mig.
men de senare var försvunna.

oljekylet, långt ned lågt i frontspoilern är bra ;)
finns icke plats,, leta efter en C36 spoiler, den är lite djupare och sitter lite längre fram i underkant.
Jag kan fixa bättre flås i ditt topplock!
Skicka ett pm vetja om du är intresserad.
Mirafräser,slipar ventiler,planar,portar, mm mm.
Max väntetid 4veckor

User avatar
F.R.A.S
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 107
Joined: Fri 23 Aug, 2013 17:47
Location: Ronneby/Karlskrona
Contact:

Re: w202 c220d om604

Postby F.R.A.S » Fri 06 Dec, 2013 22:42

Dåligt med uppdateringar jag vet, men jag har lite för många bollar i luften.

Monterat en m103 oljefilterhållare, också monterat en m12x1,5 adapter och en 90-graders olja-ut till turbon i oljetrycksutgången på filterhållaren.

Har införskaffat och modifierat ett sandwichadapter till oljekylet med inbyggd termostat från en Volvo 740-turbo. Efter att ha borrat upp centrumhålet till 24,5mm så passade en helt vanlig "Kina" sandwich-skruv 3/4-16 från Biltema.

Oljekylet är också monterat, dock ej kopplat ännu.

Bränslepumpen är monterad och soppa-IN slangen är pressad och klar. Soppa-UT ur pumpen är dragen till dieselfilterhållaren, dock ej pressad än. Samma sak med soppa-IN i dieselpumpen (ut från dieselfilter).

Även returen från dieselpumpen är klar.

Så snart kan man provstarta 8)

Nu skall bara min kollega börja bygga på grenröret :fadein:

Vi har monterat 242cc pumpen från Dieselmeken på om605 också, tackar än en gång 22,0:1 för hjälpen.

Image
Jag har maxat allt jag har ägt. Cykel, moped, cross, motorcykel, dieselbilar och bensinbilar. Jag har snurrat så fort jag har kunnat på bakhjulen när jag satt i rullstol och jag har sprungit så fort jag har kunnat när det har behövts. Jag har skrikit så högt det går och jag har viskat så lågt det har gått. Och har det inte gått åt helvete så har det inte varit maxat och då har jag gjort det igen.

F-tune Performance
Image Image Image

crister
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1043
Joined: Wed 11 Feb, 2009 00:25

Re: w202 c220d om604

Postby crister » Fri 06 Dec, 2013 22:53

har du monterat generatorn där ac pumpen ska sitta?

User avatar
F.R.A.S
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 107
Joined: Fri 23 Aug, 2013 17:47
Location: Ronneby/Karlskrona
Contact:

Re: w202 c220d om604

Postby F.R.A.S » Sat 07 Dec, 2013 09:25

Bilden är på vår om605 och ja, där sitter generatorn där AC-kompressorn skall sitta och turbon sitter där generatorn skall sitta.

Ser ut såhär...

Image

crister wrote:har du monterat generatorn där ac pumpen ska sitta?
Jag har maxat allt jag har ägt. Cykel, moped, cross, motorcykel, dieselbilar och bensinbilar. Jag har snurrat så fort jag har kunnat på bakhjulen när jag satt i rullstol och jag har sprungit så fort jag har kunnat när det har behövts. Jag har skrikit så högt det går och jag har viskat så lågt det har gått. Och har det inte gått åt helvete så har det inte varit maxat och då har jag gjort det igen.

F-tune Performance
Image Image Image

22,0:1
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1857
Joined: Sat 01 Nov, 2008 14:12

Re: w202 c220d om604

Postby 22,0:1 » Sat 07 Dec, 2013 23:27

Ja nu behöver vi inte gnälla på mej mer att jag aldrig har tid med pumpmontering :-D
Jag kör hårda tändkablar,stenhårda..
W123 DIESEL~274HK OM605 6MM PUMP
W124 DIESEL~425HK OM606 7MM PUMP
W124 DIESEL~360HK OM603 7,5MM PUMP
W202 DIESEL~xxxHK OM604 7,5MM PUMP (omslipning kammar,Volvo ventilfjäder,varva 7200)

User avatar
F.R.A.S
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 107
Joined: Fri 23 Aug, 2013 17:47
Location: Ronneby/Karlskrona
Contact:

Re: w202 c220d om604

Postby F.R.A.S » Sun 08 Dec, 2013 12:42

:-D Nej nu har du monterat pumpar så det räcker för ett tag ;) Men så blir det ju bra också...

22,0:1 wrote:Ja nu behöver vi inte gnälla på mej mer att jag aldrig har tid med pumpmontering :-D
Jag har maxat allt jag har ägt. Cykel, moped, cross, motorcykel, dieselbilar och bensinbilar. Jag har snurrat så fort jag har kunnat på bakhjulen när jag satt i rullstol och jag har sprungit så fort jag har kunnat när det har behövts. Jag har skrikit så högt det går och jag har viskat så lågt det har gått. Och har det inte gått åt helvete så har det inte varit maxat och då har jag gjort det igen.

F-tune Performance
Image Image Image

lodin92
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 142
Joined: Tue 06 Oct, 2009 17:38
Location: Umeå

Re: w202 c220d om604

Postby lodin92 » Mon 24 Mar, 2014 19:02

Gasvire från c200d, passar dessa rakt av när man byter till mekanisk pump i w202?


Return to “Våra projekt”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 92 guests