Ok, jag skall börja fila på en projekttråd.
Bilen är en vanlig w202 c220d med om604, dvs en 4cyl variant av 250 femman (om605) och 300 sexan (om606), dock har den borr och slag som mer är jämförbart med 270cdi och 320cdi.
Tanken var en snikprojekt med tight budget
Men det "kanske" spårade ur liiite. Men bara lite
Bilen byggs av oss på F-tune Performance i Ronneby.
Just nu ser specen ut som följer:
Dieselmekens 8mm pump (från början en Vito 2.3d pump med bra RS-nummer)
Spridarerör från om606
Gasvire från c200d
Svänghjul modifierat för starkare tryckplatta och 240mm lamell
Sachs 765 tryckplatta
Original organisk lamell från c250tdt (240mm)
Kina IC
Garrett GT3076R turbo med A/R 0.63 (keramiskt kullagrad)
38mm v-band Wastegate (Kina)
Egendesignad avgasfläns för om604/605/606 motorerna
Grenrör byggt av oss (på ovanstående fläns)
3" DP och avgassystem byggt av oss
Till en början behåller vi plastinsuget (blir spännande att se när det exploderar)
Ja, det är vad jag kommer på nu, men har säkert glömt något. Kommer att börja med att prova ut bilen på moderata 300hk, sen får vi se vart det slutar.
Här kommer ett par bilder på hur bilen såg ut när jag hämtade den:
w202 c220d om604
- F.R.A.S
- Seriös Hemmamekare
- Posts: 107
- Joined: Fri 23 Aug, 2013 17:47
- Location: Ronneby/Karlskrona
- Contact:
w202 c220d om604
Jag har maxat allt jag har ägt. Cykel, moped, cross, motorcykel, dieselbilar och bensinbilar. Jag har snurrat så fort jag har kunnat på bakhjulen när jag satt i rullstol och jag har sprungit så fort jag har kunnat när det har behövts. Jag har skrikit så högt det går och jag har viskat så lågt det har gått. Och har det inte gått åt helvete så har det inte varit maxat och då har jag gjort det igen.
F-tune Performance
F-tune Performance
Re: w202 c220d om604
Intressant projekt. Ni får gärna rapportera hur det blir med körbarhet och ekonomi när ni börjat få bitarna på plats :)
Re: w202 c220d om604
blir spännande att se om dessa motorer också tål höga effekter
Lycka till, ska följas
Lycka till, ska följas
- F.R.A.S
- Seriös Hemmamekare
- Posts: 107
- Joined: Fri 23 Aug, 2013 17:47
- Location: Ronneby/Karlskrona
- Contact:
Re: w202 c220d om604
Tack gubbar. Ja vi får se om det går att åka på 0.7, få ladd vid 2500rpm och håller för 400hk.
Här kommer 2st bilder på flänsarna vi har tagit fram. Flänsen kommer att kapas till 4cyl för att passa på min maskin.
Här kommer 2st bilder på flänsarna vi har tagit fram. Flänsen kommer att kapas till 4cyl för att passa på min maskin.
Jag har maxat allt jag har ägt. Cykel, moped, cross, motorcykel, dieselbilar och bensinbilar. Jag har snurrat så fort jag har kunnat på bakhjulen när jag satt i rullstol och jag har sprungit så fort jag har kunnat när det har behövts. Jag har skrikit så högt det går och jag har viskat så lågt det har gått. Och har det inte gått åt helvete så har det inte varit maxat och då har jag gjort det igen.
F-tune Performance
F-tune Performance
- F.R.A.S
- Seriös Hemmamekare
- Posts: 107
- Joined: Fri 23 Aug, 2013 17:47
- Location: Ronneby/Karlskrona
- Contact:
Re: w202 c220d om604
Här kommer bilder på mitt w201 190 -85 bensin svänghjul som genomgått viss bearbetning för att fungera med 240mm lamell och Sachs 765 tryckplatta.
Jag har maxat allt jag har ägt. Cykel, moped, cross, motorcykel, dieselbilar och bensinbilar. Jag har snurrat så fort jag har kunnat på bakhjulen när jag satt i rullstol och jag har sprungit så fort jag har kunnat när det har behövts. Jag har skrikit så högt det går och jag har viskat så lågt det har gått. Och har det inte gått åt helvete så har det inte varit maxat och då har jag gjort det igen.
F-tune Performance
F-tune Performance
- F.R.A.S
- Seriös Hemmamekare
- Posts: 107
- Joined: Fri 23 Aug, 2013 17:47
- Location: Ronneby/Karlskrona
- Contact:
Re: w202 c220d om604
Här kommer en bild på flänsen monterad på den lilla 4an.
Och självklart kunde jag inte låta bli att få fälgcentrum tillverkade med företagets logga
Och självklart kunde jag inte låta bli att få fälgcentrum tillverkade med företagets logga
Jag har maxat allt jag har ägt. Cykel, moped, cross, motorcykel, dieselbilar och bensinbilar. Jag har snurrat så fort jag har kunnat på bakhjulen när jag satt i rullstol och jag har sprungit så fort jag har kunnat när det har behövts. Jag har skrikit så högt det går och jag har viskat så lågt det har gått. Och har det inte gått åt helvete så har det inte varit maxat och då har jag gjort det igen.
F-tune Performance
F-tune Performance
Re: w202 c220d om604
Riktigt intressant projekt! Ja mena,hur kan man ogilla nån som trimmar en merca diesel??
Kommer följas, som nån sa här tidigare ska bli intressant och se hur dessa motorer står sig mot dom lite mer primitiva
Kommer följas, som nån sa här tidigare ska bli intressant och se hur dessa motorer står sig mot dom lite mer primitiva
Mercedes-Benz W201 190E 2.3 -90 'Såld'
Mercedes-Benz W123 250D -83 'Såld med en stor tår i ögat..'
Mercedes-Benz W202 220CDI -99 'såld'
Chevrolet Silverado 1500 Z71 6.5TD -97 'truuucken'
Mercedes-Benz S211 280CDI -09 "Das beste oder nichts"
Mercedes-Benz W123 250D -83 'Såld med en stor tår i ögat..'
Mercedes-Benz W202 220CDI -99 'såld'
Chevrolet Silverado 1500 Z71 6.5TD -97 'truuucken'
Mercedes-Benz S211 280CDI -09 "Das beste oder nichts"
- F.R.A.S
- Seriös Hemmamekare
- Posts: 107
- Joined: Fri 23 Aug, 2013 17:47
- Location: Ronneby/Karlskrona
- Contact:
Re: w202 c220d om604
Tack
Jag glömde skriva i början att jag faktisk har bytt ut de löjligt små bromsarna fram mot c250tdt, större ventilerade skivor och större ok. Passar dock INTE bolt-on, men med vinkelkapen i handen och lite gott mod innanför västen så passar dem. Besiktade också med dessa bromsar och fick beröm
Jag glömde skriva i början att jag faktisk har bytt ut de löjligt små bromsarna fram mot c250tdt, större ventilerade skivor och större ok. Passar dock INTE bolt-on, men med vinkelkapen i handen och lite gott mod innanför västen så passar dem. Besiktade också med dessa bromsar och fick beröm
Nylanderz wrote:Riktigt intressant projekt! Ja mena,hur kan man ogilla nån som trimmar en merca diesel??
Kommer följas, som nån sa här tidigare ska bli intressant och se hur dessa motorer står sig mot dom lite mer primitiva
Jag har maxat allt jag har ägt. Cykel, moped, cross, motorcykel, dieselbilar och bensinbilar. Jag har snurrat så fort jag har kunnat på bakhjulen när jag satt i rullstol och jag har sprungit så fort jag har kunnat när det har behövts. Jag har skrikit så högt det går och jag har viskat så lågt det har gått. Och har det inte gått åt helvete så har det inte varit maxat och då har jag gjort det igen.
F-tune Performance
F-tune Performance
- F.R.A.S
- Seriös Hemmamekare
- Posts: 107
- Joined: Fri 23 Aug, 2013 17:47
- Location: Ronneby/Karlskrona
- Contact:
Re: w202 c220d om604
Här kommer en bild på hur maskinen såg ut när jag hämtade bilen.
Jag har maxat allt jag har ägt. Cykel, moped, cross, motorcykel, dieselbilar och bensinbilar. Jag har snurrat så fort jag har kunnat på bakhjulen när jag satt i rullstol och jag har sprungit så fort jag har kunnat när det har behövts. Jag har skrikit så högt det går och jag har viskat så lågt det har gått. Och har det inte gått åt helvete så har det inte varit maxat och då har jag gjort det igen.
F-tune Performance
F-tune Performance
Re: w202 c220d om604
Ser bra ut:) bara fortsätta (y)
- F.R.A.S
- Seriös Hemmamekare
- Posts: 107
- Joined: Fri 23 Aug, 2013 17:47
- Location: Ronneby/Karlskrona
- Contact:
Re: w202 c220d om604
Tack, tack.
Passar på att lägga in en bild på vår om605 såhär på morgonen.
Dieselmeken superpump, kullagrad ITS-snurra osv. Maskinen sitter i en e36 Compakt med e46 front. 700hk?
Passar på att lägga in en bild på vår om605 såhär på morgonen.
Dieselmeken superpump, kullagrad ITS-snurra osv. Maskinen sitter i en e36 Compakt med e46 front. 700hk?
AhlenJr wrote:Ser bra ut:) bara fortsätta (y)
Jag har maxat allt jag har ägt. Cykel, moped, cross, motorcykel, dieselbilar och bensinbilar. Jag har snurrat så fort jag har kunnat på bakhjulen när jag satt i rullstol och jag har sprungit så fort jag har kunnat när det har behövts. Jag har skrikit så högt det går och jag har viskat så lågt det har gått. Och har det inte gått åt helvete så har det inte varit maxat och då har jag gjort det igen.
F-tune Performance
F-tune Performance
Re: w202 c220d om604
Intressant Bygge!
Jag har en c250DT i samma färg som din 220!
den skrotas så säg till om du behöver nått!
Jag har en c250DT i samma färg som din 220!
den skrotas så säg till om du behöver nått!
w124 300D -85 "Skattesmitarn"
w460 300GD -83 OM605 Turbo 6mm meken pump
.,=====,o00o
//__l_l_,\____\,___
l_---\_l__l---O=O=O
_(o)_)__(o)_)--o-)_)___ Projekt 300GD -81 "Drömbilen" 606Turbo och "463Look"
w460 300GD -83 OM605 Turbo 6mm meken pump
.,=====,o00o
//__l_l_,\____\,___
l_---\_l__l---O=O=O
_(o)_)__(o)_)--o-)_)___ Projekt 300GD -81 "Drömbilen" 606Turbo och "463Look"
- F.R.A.S
- Seriös Hemmamekare
- Posts: 107
- Joined: Fri 23 Aug, 2013 17:47
- Location: Ronneby/Karlskrona
- Contact:
Re: w202 c220d om604
Händer inte mycket just exakt nu, men skall börja med grenröret i veckan om vi hinner och jag skall ta lite bilder åt er på WG, turbo osv.
Vad gäller sås så kommer jag köra med en 044-kopia från biltema och en extern bränsletrycksregulator (Kina) ställd på 3bar. Vito-pumpen har Dieselmeken ställt på 6000rpm om jag inte missminner mig, vilket borde räcka för god körbarhet.
Hittade någon som haft ABS-problem här på forumet men hittade inte riktigt lösningen. Jag har pulserande ABS vid låga farter, alltså 5km/h och liknande. Heller inte den där distinkta känslan i pedalen man kan förvänta sig av nyrenoverade bromsar. Innan byte till 250dt skivor och ok fungerade ABSen, har inte bytt givarna så det borde ju fungera Men nu gör det inte det... Har kasst tålamod för grejer som "borde" fungera och som tar tid från det som är roligt. Att bygga balla grejer
Jag kommer heller inte köra med Kina-IC som först var planen utan en modellanpassad BMW 525tds e34 IC som jag vänder upp och ner Den stod på hyllan och såg ledsen ut och har perfekt storlek så det var ett enkelt beslut.
Vad gäller sås så kommer jag köra med en 044-kopia från biltema och en extern bränsletrycksregulator (Kina) ställd på 3bar. Vito-pumpen har Dieselmeken ställt på 6000rpm om jag inte missminner mig, vilket borde räcka för god körbarhet.
Hittade någon som haft ABS-problem här på forumet men hittade inte riktigt lösningen. Jag har pulserande ABS vid låga farter, alltså 5km/h och liknande. Heller inte den där distinkta känslan i pedalen man kan förvänta sig av nyrenoverade bromsar. Innan byte till 250dt skivor och ok fungerade ABSen, har inte bytt givarna så det borde ju fungera Men nu gör det inte det... Har kasst tålamod för grejer som "borde" fungera och som tar tid från det som är roligt. Att bygga balla grejer
Jag kommer heller inte köra med Kina-IC som först var planen utan en modellanpassad BMW 525tds e34 IC som jag vänder upp och ner Den stod på hyllan och såg ledsen ut och har perfekt storlek så det var ett enkelt beslut.
Jag har maxat allt jag har ägt. Cykel, moped, cross, motorcykel, dieselbilar och bensinbilar. Jag har snurrat så fort jag har kunnat på bakhjulen när jag satt i rullstol och jag har sprungit så fort jag har kunnat när det har behövts. Jag har skrikit så högt det går och jag har viskat så lågt det har gått. Och har det inte gått åt helvete så har det inte varit maxat och då har jag gjort det igen.
F-tune Performance
F-tune Performance
Re: w202 c220d om604
Vad är planen för bmw? dragracing?
Vad är mer gjort åt motorn för att lyckas nå 700hästar, något gjort med toppen?
En turbo som klarar 700hästar känns som den kommer börja ladda väldigt sent ifall bilen är för gatan?
Grym är den iallafall
Vad är mer gjort åt motorn för att lyckas nå 700hästar, något gjort med toppen?
En turbo som klarar 700hästar känns som den kommer börja ladda väldigt sent ifall bilen är för gatan?
Grym är den iallafall
- F.R.A.S
- Seriös Hemmamekare
- Posts: 107
- Joined: Fri 23 Aug, 2013 17:47
- Location: Ronneby/Karlskrona
- Contact:
Re: w202 c220d om604
Bilen kommer kanske gå en runda eller två rakt fram, men den byggs som brukis och kommer svänga bättre än den kommer gå rakt fram.
Nu kommer vi prova ut maskinen så den är helt oöppnad, så får vi se när det bottnar & går åt skogen. Pumpen är god för runt 700hk, men som det är nu så kommer turbon bottna långt innan pumpen.
Vi kör med kullagrad turbo och kommer säkert göra även senare vilket gör att man kan få hygglig körbarhet trots stor snurra. Pumpen varvar även 7200rpm (eller något liknande), så det finns lite att dra på i framtiden.
Det är en sjukt fet bil som byggdes för några år sedan och gick då med en m51d25 motor (325tds), skall se om jag hittar någon bild från bygget. Den skall bara bli klar någon gång.
Nu kommer vi prova ut maskinen så den är helt oöppnad, så får vi se när det bottnar & går åt skogen. Pumpen är god för runt 700hk, men som det är nu så kommer turbon bottna långt innan pumpen.
Vi kör med kullagrad turbo och kommer säkert göra även senare vilket gör att man kan få hygglig körbarhet trots stor snurra. Pumpen varvar även 7200rpm (eller något liknande), så det finns lite att dra på i framtiden.
Det är en sjukt fet bil som byggdes för några år sedan och gick då med en m51d25 motor (325tds), skall se om jag hittar någon bild från bygget. Den skall bara bli klar någon gång.
lodin92 wrote:Vad är planen för bmw? dragracing?
Vad är mer gjort åt motorn för att lyckas nå 700hästar, något gjort med toppen?
En turbo som klarar 700hästar känns som den kommer börja ladda väldigt sent ifall bilen är för gatan?
Grym är den iallafall
Jag har maxat allt jag har ägt. Cykel, moped, cross, motorcykel, dieselbilar och bensinbilar. Jag har snurrat så fort jag har kunnat på bakhjulen när jag satt i rullstol och jag har sprungit så fort jag har kunnat när det har behövts. Jag har skrikit så högt det går och jag har viskat så lågt det har gått. Och har det inte gått åt helvete så har det inte varit maxat och då har jag gjort det igen.
F-tune Performance
F-tune Performance
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 88 guests