S123 300tdt 83a

Här visar och dokumenterar vi våra projekt. Endast för Mercedes modeller.
User avatar
pasi
Guru
Guru
Posts: 7448
Joined: Sun 13 Jun, 2010 17:11
Location: Borås

Re: S123 300tdt 83a

Postby pasi » Mon 21 Dec, 2015 13:09

sonderklasse126 wrote:
pasi wrote:
mbpro wrote:Inte ens led i nr belysningen tillåtet? :shock:

Nej om dom avger blåaktigt ljus


Ingen led är godkänd då det inte finns E-märkta eftermarknads dioder. Besiktningen kanske släpper igenom men polisen kan slå ner på det då det inte är lagligt.

Jahaa,det var nåt nytt för mig..
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990

User avatar
sonderklasse126
Expert
Expert
Posts: 543
Joined: Mon 17 May, 2010 21:45
Location: smurG

Re: S123 300tdt 83a

Postby sonderklasse126 » Thu 02 Feb, 2017 04:17

Någon som har en MW pump till salu? eller vet vad det är för pump nummer på en europeisk pump?
Jag är nämligen i USA nu och funderar på och köpa en här om jag hittar någon till bra pris med rätt nr
S123T 300DT ,83 Farbe



Avställda

Skrotade
W123 300D ,77 Farbe

Sålda
S123T 200 ,85 Farbe
W126 300 SE ,88 Farbe
S123T 280E ,81 Farbe
W123 300D ,82 Farbe
W123 300D/250D ,78 Farbe
w123 300D taxi ,82 Farbe

User avatar
sonderklasse126
Expert
Expert
Posts: 543
Joined: Mon 17 May, 2010 21:45
Location: smurG

Re: S123 300tdt 83a

Postby sonderklasse126 » Mon 17 Apr, 2017 22:17

Har monterat Görans special edition MW pump 7,5mm under helgen. Första turen nu i kväll :-) kommer mer uppdatering fram på. Tändningen skulle ställas 22grader enligt lappen som skickades med. Vad är fördelen med ändrad tändning mot 25grader som det är innan?
S123T 300DT ,83 Farbe



Avställda

Skrotade
W123 300D ,77 Farbe

Sålda
S123T 200 ,85 Farbe
W126 300 SE ,88 Farbe
S123T 280E ,81 Farbe
W123 300D ,82 Farbe
W123 300D/250D ,78 Farbe
w123 300D taxi ,82 Farbe

User avatar
sonderklasse126
Expert
Expert
Posts: 543
Joined: Mon 17 May, 2010 21:45
Location: smurG

Re: S123 300tdt 83a

Postby sonderklasse126 » Thu 08 Jun, 2017 14:06

Hej!
Här kommer en liten uppdatering
Image

Image

När jag monterade pumpen använde jag droppmetoden men det skulle man inte använda sig av enligt Görans instruktioner.
Utan använda sig av nollmarkeringen på pumpen så gjorde det i stället.
Plockade ut pumpen och gjorde om allt för att jag inte fick den och gå som jag ville den var väldigt orolig på tomgång och väldigt seg kall.
Innan den blev varm vid start vid 5 *C så var det nästan omöjlig och köra upp för en uppförsbacke.
Jag justerade även ventilerna igen då jag gjorde det när jag monterade pumpen första gången mest för att försäkra mig att jag inte hade ställt någon fel.

Image
Image
Image

Pumpen nollades och återmonterades på 22* enligt instruktioner
Tillverkade mig ett eget låsverktyg så inte pumpen skulle vrida sig ur läge. Tog pluggen vid svänghjulet på pumpen borrade och gängade ett m4 hål.

Image

Motorn går bättre nu men är fort farande lite seg kall och har fortfarande ett otrevlig stålkule knack innan den blir varm.
Funderar på om jag har en eller flera spridare som inte ger någon fin dimma??
Möjligen att jag fått in någon smuts under pump bytet för spridarspetsarna har bara gått ca 3500 mil och har inte kört på ful diesel.
Detta ljud fanns inte innan pumpbytet nån som har några idéer om vad det kan va?
S123T 300DT ,83 Farbe



Avställda

Skrotade
W123 300D ,77 Farbe

Sålda
S123T 200 ,85 Farbe
W126 300 SE ,88 Farbe
S123T 280E ,81 Farbe
W123 300D ,82 Farbe
W123 300D/250D ,78 Farbe
w123 300D taxi ,82 Farbe

User avatar
Hynboholm
Guru
Guru
Posts: 4824
Joined: Mon 21 Mar, 2011 14:43
Location: Wermland.

Re: S123 300tdt 83a

Postby Hynboholm » Thu 08 Jun, 2017 18:29

Har du frågat Göran? De borde väl ha full koll?

crister
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1043
Joined: Wed 11 Feb, 2009 00:25

Re: S123 300tdt 83a

Postby crister » Mon 19 Jun, 2017 20:28

du har inte funderat på att bränslemängden är ändrad???
tror du har svaret på stålkulefenomenet där!

User avatar
sonderklasse126
Expert
Expert
Posts: 543
Joined: Mon 17 May, 2010 21:45
Location: smurG

Re: S123 300tdt 83a

Postby sonderklasse126 » Mon 19 Jun, 2017 23:53

Jo det har jag oxå tänkt på att det kan ha varit det. Men efter som det uppträdde på lätt gas och inte plattan i mattan tycker jag inte det borde varit det.
Fast nu har motorn börjat få bättre karaktär kan nog vara en kombination att pumpen har börjat bli inkörd och att det är varmare ute. Det känns som den går jämnare för vardag plus piggare.

Har även bytt tätningarna på K2 plunchen då det inte gick och köpa nytt kit. Tog tätningsringar från 722.4 Lådans K2 kit.
Monterad sedan K1 "universal" spring kit i K2.
Märkte lite skillnad till det bättre. Det som gjorde susen var att det gick och skruva isär vakuum ventilen på insprutnings pumpen som styr hårdheten på växlarna. Det gick och öka i vilket läge den skulle släppa in luft för att få hårdare växling. Trodde det bara var justerbart på längden på staget. Nu går det och hålla gas utan att lådan frivarvar mellan 3-4 :-)
S123T 300DT ,83 Farbe



Avställda

Skrotade
W123 300D ,77 Farbe

Sålda
S123T 200 ,85 Farbe
W126 300 SE ,88 Farbe
S123T 280E ,81 Farbe
W123 300D ,82 Farbe
W123 300D/250D ,78 Farbe
w123 300D taxi ,82 Farbe

User avatar
sonderklasse126
Expert
Expert
Posts: 543
Joined: Mon 17 May, 2010 21:45
Location: smurG

Re: S123 300tdt 83a

Postby sonderklasse126 » Mon 14 May, 2018 17:38

Har bytt B2 aktivatorn eller vad ja ska kalla den.
Det är en kolv som är fjäderbelastad åt ena hållet och hydraultryck åt andra när den skjuter ihop ett bromsbandspaket.
Fixade och byta med lådan kvar i bilen. Den sitter innan för en av de runda locken på högersida i aluminium chassit på lådan.
Så nu kan ja bruka bilen igen, blir lite rostlagning fram på om tid finnes :-)
S123T 300DT ,83 Farbe



Avställda

Skrotade
W123 300D ,77 Farbe

Sålda
S123T 200 ,85 Farbe
W126 300 SE ,88 Farbe
S123T 280E ,81 Farbe
W123 300D ,82 Farbe
W123 300D/250D ,78 Farbe
w123 300D taxi ,82 Farbe

User avatar
sonderklasse126
Expert
Expert
Posts: 543
Joined: Mon 17 May, 2010 21:45
Location: smurG

Re: S123 300tdt 83a

Postby sonderklasse126 » Sat 11 May, 2019 22:00

Just nu så ska jag renovera alla broms ok.
De bakre är klara, blästrade, målade, nya tätningar och kolvar.
Ett av dem va så dåligt att bromsvätskan droppade mer eller mindre ur.
S123T 300DT ,83 Farbe



Avställda

Skrotade
W123 300D ,77 Farbe

Sålda
S123T 200 ,85 Farbe
W126 300 SE ,88 Farbe
S123T 280E ,81 Farbe
W123 300D ,82 Farbe
W123 300D/250D ,78 Farbe
w123 300D taxi ,82 Farbe

User avatar
pasi
Guru
Guru
Posts: 7448
Joined: Sun 13 Jun, 2010 17:11
Location: Borås

Re: S123 300tdt 83a

Postby pasi » Sat 18 May, 2019 06:42

sonderklasse126 wrote:Jo det har jag oxå tänkt på att det kan ha varit det. Men efter som det uppträdde på lätt gas och inte plattan i mattan tycker jag inte det borde varit det.
Fast nu har motorn börjat få bättre karaktär kan nog vara en kombination att pumpen har börjat bli inkörd och att det är varmare ute. Det känns som den går jämnare för vardag plus piggare.

Har även bytt tätningarna på K2 plunchen då det inte gick och köpa nytt kit. Tog tätningsringar från 722.4 Lådans K2 kit.
Monterad sedan K1 "universal" spring kit i K2.
Märkte lite skillnad till det bättre. Det som gjorde susen var att det gick och skruva isär vakuum ventilen på insprutnings pumpen som styr hårdheten på växlarna. Det gick och öka i vilket läge den skulle släppa in luft för att få hårdare växling. Trodde det bara var justerbart på längden på staget. Nu går det och hålla gas utan att lådan frivarvar mellan 3-4 :-)

Kan du förklara mer exakt vad du gjorde med vaakumventilen? min frivarvar mellan alla växlar..
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990

User avatar
sonderklasse126
Expert
Expert
Posts: 543
Joined: Mon 17 May, 2010 21:45
Location: smurG

Re: S123 300tdt 83a

Postby sonderklasse126 » Wed 22 May, 2019 18:41

pasi wrote:
sonderklasse126 wrote:Jo det har jag oxå tänkt på att det kan ha varit det. Men efter som det uppträdde på lätt gas och inte plattan i mattan tycker jag inte det borde varit det.
Fast nu har motorn börjat få bättre karaktär kan nog vara en kombination att pumpen har börjat bli inkörd och att det är varmare ute. Det känns som den går jämnare för vardag plus piggare.

Har även bytt tätningarna på K2 plunchen då det inte gick och köpa nytt kit. Tog tätningsringar från 722.4 Lådans K2 kit.
Monterad sedan K1 "universal" spring kit i K2.
Märkte lite skillnad till det bättre. Det som gjorde susen var att det gick och skruva isär vakuum ventilen på insprutnings pumpen som styr hårdheten på växlarna. Det gick och öka i vilket läge den skulle släppa in luft för att få hårdare växling. Trodde det bara var justerbart på längden på staget. Nu går det och hålla gas utan att lådan frivarvar mellan 3-4 :-)

Kan du förklara mer exakt vad du gjorde med vaakumventilen? min frivarvar mellan alla växlar..


Men du hade testat och koppla bort vakuumet
till lådan va? Utan någon skillnad? Då går det inte justera växlingen på sliden uppe på pumpen tyvärr.
S123T 300DT ,83 Farbe



Avställda

Skrotade
W123 300D ,77 Farbe

Sålda
S123T 200 ,85 Farbe
W126 300 SE ,88 Farbe
S123T 280E ,81 Farbe
W123 300D ,82 Farbe
W123 300D/250D ,78 Farbe
w123 300D taxi ,82 Farbe

User avatar
sonderklasse126
Expert
Expert
Posts: 543
Joined: Mon 17 May, 2010 21:45
Location: smurG

Re: S123 300tdt 83a

Postby sonderklasse126 » Sun 26 May, 2019 22:59

Då var bromsoken runt om renoverade och monterade :-D
S123T 300DT ,83 Farbe



Avställda

Skrotade
W123 300D ,77 Farbe

Sålda
S123T 200 ,85 Farbe
W126 300 SE ,88 Farbe
S123T 280E ,81 Farbe
W123 300D ,82 Farbe
W123 300D/250D ,78 Farbe
w123 300D taxi ,82 Farbe

User avatar
sonderklasse126
Expert
Expert
Posts: 543
Joined: Mon 17 May, 2010 21:45
Location: smurG

Re: S123 300tdt 83a

Postby sonderklasse126 » Sat 17 Aug, 2019 23:04

Har bytt automatolja och filter för när ja bytte b2 kolven tömde jag bara tillbaka den gamla oljan fall det inte skulle funka.
Så när tråget va nere igen bytte jag K1 (126 377 09 32)”plunchen” med tillhörande fjädrar.
Har haft olje fläckar på parkeringen så trodde trågpackningen läckte men det såg torrt ut. Läckaget såg ut och komma från momentomvandlaren så det får fortsätta läck tills nått rasar...
Motorolja och filter byttes också.
En liten uppdatering ;-)
S123T 300DT ,83 Farbe



Avställda

Skrotade
W123 300D ,77 Farbe

Sålda
S123T 200 ,85 Farbe
W126 300 SE ,88 Farbe
S123T 280E ,81 Farbe
W123 300D ,82 Farbe
W123 300D/250D ,78 Farbe
w123 300D taxi ,82 Farbe

User avatar
Mattileinen
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1753
Joined: Fri 07 Oct, 2011 20:15

Re: S123 300tdt 83a

Postby Mattileinen » Thu 22 Aug, 2019 16:40

Hur går kalaset annars?
Fint att se att du lever :-D

User avatar
sonderklasse126
Expert
Expert
Posts: 543
Joined: Mon 17 May, 2010 21:45
Location: smurG

Re: S123 300tdt 83a

Postby sonderklasse126 » Thu 22 Aug, 2019 20:06

Den tuffar och går :-D men rosten börjar komma tillbaka tyvärr. Tur för mig och mercan är att jag inte använder den som huvudbil längre och att jag har moped avstånd till jobbet :-)
Men ska försöka bromsa rosten innan den blir för kraftig.
Nån som har tips på medel för och tvätta lite mögelskadade mattor?
S123T 300DT ,83 Farbe



Avställda

Skrotade
W123 300D ,77 Farbe

Sålda
S123T 200 ,85 Farbe
W126 300 SE ,88 Farbe
S123T 280E ,81 Farbe
W123 300D ,82 Farbe
W123 300D/250D ,78 Farbe
w123 300D taxi ,82 Farbe


Return to “Våra projekt”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 41 guests