S123 300tdt 83a

Här visar och dokumenterar vi våra projekt. Endast för Mercedes modeller.
User avatar
sonderklasse126
Expert
Expert
Posts: 544
Joined: Mon 17 May, 2010 21:45
Location: smurG

Re: S123 300tdt 83a

Postby sonderklasse126 » Wed 19 Mar, 2014 23:11

har börjat riva i bakvagnen för att byta bussningar, nivåkolvar, gasklockorna & fjädrarna.
Image
Grejerna på väg ner
Det gick hyfsatt smidigt fjäderverktyget var väldigt bekvämt å ha så man slapp å bråka med fjädrarna. Upptäckte att vänster länkarm var mer röten än ja trodde, visste den var lagad sen tidigare.
Image
snål som man är så ville ja inte byta länkarm för det sitter nya lager, bromssköld & hanbroms delar. Så fick bli å rycka lös den högra länkarmen på donator bilen. Tyvärr var den vänstra skrot på den med.
Image
tur man har tillgång till en traktorgrävare :-D
Image
den lite färskare länkarmen
Image
bägge skålarna urkapade, bultarna till stötdämparen var av så fick borra ur dom med.
Image
Image
och nu fast punktad i länkarmen, nöjd än så länge märks va de blir i morgon :P
S123T 300DT ,83 Farbe



Avställda

Skrotade
W123 300D ,77 Farbe

Sålda
S123T 200 ,85 Farbe
W126 300 SE ,88 Farbe
S123T 280E ,81 Farbe
W123 300D ,82 Farbe
W123 300D/250D ,78 Farbe
w123 300D taxi ,82 Farbe

User avatar
sonderklasse126
Expert
Expert
Posts: 544
Joined: Mon 17 May, 2010 21:45
Location: smurG

Re: S123 300tdt 83a

Postby sonderklasse126 » Mon 24 Mar, 2014 08:33

Image
Bussningarna var skapligt slitna. Det blev en väldig skillnad komfort mässigt med ny, inge klonk och slag.
Image
Smorde in alla med däckmontag klet så dom skulle gli lättare.
Image
Fjädern på plats, trodde den skulle bli skyhög med nya fjädrar. Men behövde inte kapa nånting bak.
Image
Image
Kolven där den ska va, fyllde bägg länkarmarna med några dl olja och vände runt. Tänkte om det kommer in fukt så borde dom ju hålla lite längre. För dom är obehandlade invändigt från fabrik.
Image
Nya bomber :-) fick tillverka ett nytt rör med fast jag dragit nytt till SLSn när ja renoverade regler ventilen för ett år seda.
Image
Image
Justera in staget med bilen uppallad på två större fyrkantsprofiler. Drog även bussningarna när bilen var uppallad så. Fick slipa till en special nyckel för att kunna komma åt och hålla imot på de två yttre bussningarna
Image
Avslutade med och kapa 1 1/2 varv på framfjädrarna för å få matchande höjd på hela bil.
Image
Blev som en helt ny bil och köra :-D blev ruskigt nöjd med resultatet. Blir och göra hjulinställning nu
S123T 300DT ,83 Farbe



Avställda

Skrotade
W123 300D ,77 Farbe

Sålda
S123T 200 ,85 Farbe
W126 300 SE ,88 Farbe
S123T 280E ,81 Farbe
W123 300D ,82 Farbe
W123 300D/250D ,78 Farbe
w123 300D taxi ,82 Farbe

User avatar
DieselThomsen
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1217
Joined: Sat 07 Jun, 2008 00:47
Location: Nyköping
Contact:

Re: S123 300tdt 83a

Postby DieselThomsen » Mon 24 Mar, 2014 15:46

Stiligt! :-)
W164 320 CDI 4matic -06, 723U CUBANITE SILVER
W203 320 CDI Manuell -05, 747U PERLITE GRAY
W123 200 (OM603.960) -82, 940 MARINEBLAU

User avatar
Mattileinen
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1753
Joined: Fri 07 Oct, 2011 20:15

Re: S123 300tdt 83a

Postby Mattileinen » Mon 24 Mar, 2014 15:52

Bra jobbat, du ligger i :-D

User avatar
sonderklasse126
Expert
Expert
Posts: 544
Joined: Mon 17 May, 2010 21:45
Location: smurG

Re: S123 300tdt 83a

Postby sonderklasse126 » Thu 27 Mar, 2014 08:45

Bytte tryckslangen från hydralpumpen igår. Det är gängade kopplingar så har man en slang är det inga problem och byta. Jag har haft ett litet hål en längre tid som det sölat i från
Image
Image
Slangen är 3/8 (9,5mm) och är fiber förstärkt. Den slangen ja fick tag på är har stålcord och har mindre ytter dia. Men gick bra tungt och dra ihop kopplingarna så hoppas inte slangen orkar hoppa av :roll:
Image
Image
Image
Idag ska ja få den sista oringen till pumpen så ikväll märks det om snålheten segra åter en gång 8) en ny på mb skulle kosta ca 1300kr har ja för mig. Kunde ju åkt till en firma å fått en mer "riktig" slang men nu kom ja över den här :P
S123T 300DT ,83 Farbe



Avställda

Skrotade
W123 300D ,77 Farbe

Sålda
S123T 200 ,85 Farbe
W126 300 SE ,88 Farbe
S123T 280E ,81 Farbe
W123 300D ,82 Farbe
W123 300D/250D ,78 Farbe
w123 300D taxi ,82 Farbe

User avatar
sonderklasse126
Expert
Expert
Posts: 544
Joined: Mon 17 May, 2010 21:45
Location: smurG

Re: S123 300tdt 83a

Postby sonderklasse126 » Fri 28 Mar, 2014 08:59

Här kommer en uppdatering på nivåpumpen.
Köpte de grejerna som går att få tag på på mercedes, en pappers pakning, en O ring och en packbox. Sen beställde ja även två Oringar på momentum 62 x 2 som tätar på trycksidan.

Anledningen till att ja rev isär var att det gick in motorolja i hydraloljan syns för att den blir svart.
Image
Baksidan på pumpen, axeln som går i i motorn och packboxen.
Image
Framsidan front locket är bortskruvat och axeln ut tryckt
Image
Kolvarna urplockade
Image
Pumpdelen utknackad, tog ett rundjärn inlindat i eltape som ja trädde i två cylindrar. Vände på pumpen och knacka till så kom det ut smidigt.
Image
S123T 300DT ,83 Farbe



Avställda

Skrotade
W123 300D ,77 Farbe

Sålda
S123T 200 ,85 Farbe
W126 300 SE ,88 Farbe
S123T 280E ,81 Farbe
W123 300D ,82 Farbe
W123 300D/250D ,78 Farbe
w123 300D taxi ,82 Farbe

User avatar
sonderklasse126
Expert
Expert
Posts: 544
Joined: Mon 17 May, 2010 21:45
Location: smurG

Re: S123 300tdt 83a

Postby sonderklasse126 » Fri 28 Mar, 2014 10:37

Efter rengöring var det till och montera :-D
Image
Packboxen på plats
Image
Botten oringen 62 x 2
Image
Cylinderhuset lr va man ska kalla det på plat. På den så ska det också sitta en oring 62x2, i ett spår i framkant.
Image
Kolvarna på plats
Image
Ringen som håller kolvarna på plats
Image
Axeln på plats, i spåret som syns på cylinder huset så ska den oringen som man får på mb ligga har för mig den är 56x2 men ska inte svär på det, har det uppskrivet. Sedan är det bara att montera framsidan och skruva den på motorn.
Vet att fler kör med vanlig 46 hydralolja och att orginal ligger runt 20 i viskositet. Men fick tag på en mineral olja som har viskositet 32 så det är vad jag använder.
S123T 300DT ,83 Farbe



Avställda

Skrotade
W123 300D ,77 Farbe

Sålda
S123T 200 ,85 Farbe
W126 300 SE ,88 Farbe
S123T 280E ,81 Farbe
W123 300D ,82 Farbe
W123 300D/250D ,78 Farbe
w123 300D taxi ,82 Farbe

User avatar
sonderklasse126
Expert
Expert
Posts: 544
Joined: Mon 17 May, 2010 21:45
Location: smurG

Re: S123 300tdt 83a

Postby sonderklasse126 » Sun 06 Apr, 2014 21:57

Polerat 16"arna nu :-D men dom hamnar nog på 126an sen
Image
S123T 300DT ,83 Farbe



Avställda

Skrotade
W123 300D ,77 Farbe

Sålda
S123T 200 ,85 Farbe
W126 300 SE ,88 Farbe
S123T 280E ,81 Farbe
W123 300D ,82 Farbe
W123 300D/250D ,78 Farbe
w123 300D taxi ,82 Farbe

User avatar
Mattileinen
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1753
Joined: Fri 07 Oct, 2011 20:15

Re: S123 300tdt 83a

Postby Mattileinen » Sun 06 Apr, 2014 22:00

Ser bra ut du!! :-D :-D

Går dina sommardäck fria i fram eller tar det i vid belastning och vid rattutslag?

User avatar
sonderklasse126
Expert
Expert
Posts: 544
Joined: Mon 17 May, 2010 21:45
Location: smurG

Re: S123 300tdt 83a

Postby sonderklasse126 » Sun 06 Apr, 2014 22:07

Än så länge går det fritt å har inte tage i. Och ja kör inte som om den skulle va sänkte heller ska tilläggas. Men fjädrarna är ju nya och fräscha gasdämpare. Men skulle ja svänga mycke å köra i ett gupp fort så skulle det nog ta i :?
S123T 300DT ,83 Farbe



Avställda

Skrotade
W123 300D ,77 Farbe

Sålda
S123T 200 ,85 Farbe
W126 300 SE ,88 Farbe
S123T 280E ,81 Farbe
W123 300D ,82 Farbe
W123 300D/250D ,78 Farbe
w123 300D taxi ,82 Farbe

User avatar
Mattileinen
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1753
Joined: Fri 07 Oct, 2011 20:15

Re: S123 300tdt 83a

Postby Mattileinen » Sun 06 Apr, 2014 22:10

Okej!
Vad är det för et/ bredd på fälgen / däckprofil? :-)

Mina pentor tar i med 205/55. Detta vid gupp i vägen.. :roll:

User avatar
sonderklasse126
Expert
Expert
Posts: 544
Joined: Mon 17 May, 2010 21:45
Location: smurG

Re: S123 300tdt 83a

Postby sonderklasse126 » Sun 06 Apr, 2014 22:18

Image

225 40 18 Et är 35 har ja för mig
Beställde 205 50 16 till pentorna så får nog dom under veckan. Iden är att dom ska på 126an sen och sänka den. Såpass att det ska gå å köra den "normalt" men lugnt :wink:
S123T 300DT ,83 Farbe



Avställda

Skrotade
W123 300D ,77 Farbe

Sålda
S123T 200 ,85 Farbe
W126 300 SE ,88 Farbe
S123T 280E ,81 Farbe
W123 300D ,82 Farbe
W123 300D/250D ,78 Farbe
w123 300D taxi ,82 Farbe

User avatar
Mattileinen
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1753
Joined: Fri 07 Oct, 2011 20:15

Re: S123 300tdt 83a

Postby Mattileinen » Sun 06 Apr, 2014 22:22

Jaså det var 225:or rentutav. Då är det väl Et'n som räddar dig :lol:
Blir intressant att se dem på 126:an sen!

User avatar
sonderklasse126
Expert
Expert
Posts: 544
Joined: Mon 17 May, 2010 21:45
Location: smurG

Re: S123 300tdt 83a

Postby sonderklasse126 » Sun 06 Apr, 2014 22:35

Image
Image
Ja det är nog det fälgarna är 8". Fram är det bra men skulle nog shimsa ut dom bak lite :-)
S123T 300DT ,83 Farbe



Avställda

Skrotade
W123 300D ,77 Farbe

Sålda
S123T 200 ,85 Farbe
W126 300 SE ,88 Farbe
S123T 280E ,81 Farbe
W123 300D ,82 Farbe
W123 300D/250D ,78 Farbe
w123 300D taxi ,82 Farbe

User avatar
sonderklasse126
Expert
Expert
Posts: 544
Joined: Mon 17 May, 2010 21:45
Location: smurG

Re: S123 300tdt 83a

Postby sonderklasse126 » Fri 18 Apr, 2014 22:36

Idag på bakfyllan orkade jag mig till och ställa spelet på lyftarna. Bytt motorolja & filter, automatolja & filter och även olja i slutväxeln.
Image
Har monterat en plugg i slutväxeln med magnet, kan ju spara den växel några mil till iaf :-) har även fundera på och lägga ner en magnet eller fästa på de andra olje smorda delarna.
Image
Så här gör jag när ja fyller på olja i klumpen, det är ju lite bökigt å tömma ner i den. Så använder tryckluft å trycker in oljan.
S123T 300DT ,83 Farbe



Avställda

Skrotade
W123 300D ,77 Farbe

Sålda
S123T 200 ,85 Farbe
W126 300 SE ,88 Farbe
S123T 280E ,81 Farbe
W123 300D ,82 Farbe
W123 300D/250D ,78 Farbe
w123 300D taxi ,82 Farbe


Return to “Våra projekt”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 80 guests