S123 300tdt 83a
- sonderklasse126
- Expert
- Posts: 544
- Joined: Mon 17 May, 2010 21:45
- Location: smurG
Re: S123 300tdt 83a
har börjat riva i bakvagnen för att byta bussningar, nivåkolvar, gasklockorna & fjädrarna.
Grejerna på väg ner
Det gick hyfsatt smidigt fjäderverktyget var väldigt bekvämt å ha så man slapp å bråka med fjädrarna. Upptäckte att vänster länkarm var mer röten än ja trodde, visste den var lagad sen tidigare.
snål som man är så ville ja inte byta länkarm för det sitter nya lager, bromssköld & hanbroms delar. Så fick bli å rycka lös den högra länkarmen på donator bilen. Tyvärr var den vänstra skrot på den med.
tur man har tillgång till en traktorgrävare
den lite färskare länkarmen
bägge skålarna urkapade, bultarna till stötdämparen var av så fick borra ur dom med.
och nu fast punktad i länkarmen, nöjd än så länge märks va de blir i morgon
Grejerna på väg ner
Det gick hyfsatt smidigt fjäderverktyget var väldigt bekvämt å ha så man slapp å bråka med fjädrarna. Upptäckte att vänster länkarm var mer röten än ja trodde, visste den var lagad sen tidigare.
snål som man är så ville ja inte byta länkarm för det sitter nya lager, bromssköld & hanbroms delar. Så fick bli å rycka lös den högra länkarmen på donator bilen. Tyvärr var den vänstra skrot på den med.
tur man har tillgång till en traktorgrävare
den lite färskare länkarmen
bägge skålarna urkapade, bultarna till stötdämparen var av så fick borra ur dom med.
och nu fast punktad i länkarmen, nöjd än så länge märks va de blir i morgon
S123T 300DT ,83 Farbe
Avställda
Skrotade
W123 300D ,77 Farbe
Sålda
S123T 200 ,85 Farbe
W126 300 SE ,88 Farbe
S123T 280E ,81 Farbe
W123 300D ,82 Farbe
W123 300D/250D ,78 Farbe
w123 300D taxi ,82 Farbe
Avställda
Skrotade
W123 300D ,77 Farbe
Sålda
S123T 200 ,85 Farbe
W126 300 SE ,88 Farbe
S123T 280E ,81 Farbe
W123 300D ,82 Farbe
W123 300D/250D ,78 Farbe
w123 300D taxi ,82 Farbe
- sonderklasse126
- Expert
- Posts: 544
- Joined: Mon 17 May, 2010 21:45
- Location: smurG
Re: S123 300tdt 83a
Bussningarna var skapligt slitna. Det blev en väldig skillnad komfort mässigt med ny, inge klonk och slag.
Smorde in alla med däckmontag klet så dom skulle gli lättare.
Fjädern på plats, trodde den skulle bli skyhög med nya fjädrar. Men behövde inte kapa nånting bak.
Kolven där den ska va, fyllde bägg länkarmarna med några dl olja och vände runt. Tänkte om det kommer in fukt så borde dom ju hålla lite längre. För dom är obehandlade invändigt från fabrik.
Nya bomber fick tillverka ett nytt rör med fast jag dragit nytt till SLSn när ja renoverade regler ventilen för ett år seda.
Justera in staget med bilen uppallad på två större fyrkantsprofiler. Drog även bussningarna när bilen var uppallad så. Fick slipa till en special nyckel för att kunna komma åt och hålla imot på de två yttre bussningarna
Avslutade med och kapa 1 1/2 varv på framfjädrarna för å få matchande höjd på hela bil.
Blev som en helt ny bil och köra blev ruskigt nöjd med resultatet. Blir och göra hjulinställning nu
S123T 300DT ,83 Farbe
Avställda
Skrotade
W123 300D ,77 Farbe
Sålda
S123T 200 ,85 Farbe
W126 300 SE ,88 Farbe
S123T 280E ,81 Farbe
W123 300D ,82 Farbe
W123 300D/250D ,78 Farbe
w123 300D taxi ,82 Farbe
Avställda
Skrotade
W123 300D ,77 Farbe
Sålda
S123T 200 ,85 Farbe
W126 300 SE ,88 Farbe
S123T 280E ,81 Farbe
W123 300D ,82 Farbe
W123 300D/250D ,78 Farbe
w123 300D taxi ,82 Farbe
- DieselThomsen
- Hedersmedlem
- Posts: 1217
- Joined: Sat 07 Jun, 2008 00:47
- Location: Nyköping
- Contact:
Re: S123 300tdt 83a
Stiligt!
W164 320 CDI 4matic -06, 723U CUBANITE SILVER
W203 320 CDI Manuell -05, 747U PERLITE GRAY
W123 200 (OM603.960) -82, 940 MARINEBLAU
W203 320 CDI Manuell -05, 747U PERLITE GRAY
W123 200 (OM603.960) -82, 940 MARINEBLAU
- Mattileinen
- Hedersmedlem
- Posts: 1753
- Joined: Fri 07 Oct, 2011 20:15
Re: S123 300tdt 83a
Bra jobbat, du ligger i
- sonderklasse126
- Expert
- Posts: 544
- Joined: Mon 17 May, 2010 21:45
- Location: smurG
Re: S123 300tdt 83a
Bytte tryckslangen från hydralpumpen igår. Det är gängade kopplingar så har man en slang är det inga problem och byta. Jag har haft ett litet hål en längre tid som det sölat i från
Slangen är 3/8 (9,5mm) och är fiber förstärkt. Den slangen ja fick tag på är har stålcord och har mindre ytter dia. Men gick bra tungt och dra ihop kopplingarna så hoppas inte slangen orkar hoppa av
Idag ska ja få den sista oringen till pumpen så ikväll märks det om snålheten segra åter en gång en ny på mb skulle kosta ca 1300kr har ja för mig. Kunde ju åkt till en firma å fått en mer "riktig" slang men nu kom ja över den här
Slangen är 3/8 (9,5mm) och är fiber förstärkt. Den slangen ja fick tag på är har stålcord och har mindre ytter dia. Men gick bra tungt och dra ihop kopplingarna så hoppas inte slangen orkar hoppa av
Idag ska ja få den sista oringen till pumpen så ikväll märks det om snålheten segra åter en gång en ny på mb skulle kosta ca 1300kr har ja för mig. Kunde ju åkt till en firma å fått en mer "riktig" slang men nu kom ja över den här
S123T 300DT ,83 Farbe
Avställda
Skrotade
W123 300D ,77 Farbe
Sålda
S123T 200 ,85 Farbe
W126 300 SE ,88 Farbe
S123T 280E ,81 Farbe
W123 300D ,82 Farbe
W123 300D/250D ,78 Farbe
w123 300D taxi ,82 Farbe
Avställda
Skrotade
W123 300D ,77 Farbe
Sålda
S123T 200 ,85 Farbe
W126 300 SE ,88 Farbe
S123T 280E ,81 Farbe
W123 300D ,82 Farbe
W123 300D/250D ,78 Farbe
w123 300D taxi ,82 Farbe
- sonderklasse126
- Expert
- Posts: 544
- Joined: Mon 17 May, 2010 21:45
- Location: smurG
Re: S123 300tdt 83a
Här kommer en uppdatering på nivåpumpen.
Köpte de grejerna som går att få tag på på mercedes, en pappers pakning, en O ring och en packbox. Sen beställde ja även två Oringar på momentum 62 x 2 som tätar på trycksidan.
Anledningen till att ja rev isär var att det gick in motorolja i hydraloljan syns för att den blir svart.
Baksidan på pumpen, axeln som går i i motorn och packboxen.
Framsidan front locket är bortskruvat och axeln ut tryckt
Kolvarna urplockade
Pumpdelen utknackad, tog ett rundjärn inlindat i eltape som ja trädde i två cylindrar. Vände på pumpen och knacka till så kom det ut smidigt.
Köpte de grejerna som går att få tag på på mercedes, en pappers pakning, en O ring och en packbox. Sen beställde ja även två Oringar på momentum 62 x 2 som tätar på trycksidan.
Anledningen till att ja rev isär var att det gick in motorolja i hydraloljan syns för att den blir svart.
Baksidan på pumpen, axeln som går i i motorn och packboxen.
Framsidan front locket är bortskruvat och axeln ut tryckt
Kolvarna urplockade
Pumpdelen utknackad, tog ett rundjärn inlindat i eltape som ja trädde i två cylindrar. Vände på pumpen och knacka till så kom det ut smidigt.
S123T 300DT ,83 Farbe
Avställda
Skrotade
W123 300D ,77 Farbe
Sålda
S123T 200 ,85 Farbe
W126 300 SE ,88 Farbe
S123T 280E ,81 Farbe
W123 300D ,82 Farbe
W123 300D/250D ,78 Farbe
w123 300D taxi ,82 Farbe
Avställda
Skrotade
W123 300D ,77 Farbe
Sålda
S123T 200 ,85 Farbe
W126 300 SE ,88 Farbe
S123T 280E ,81 Farbe
W123 300D ,82 Farbe
W123 300D/250D ,78 Farbe
w123 300D taxi ,82 Farbe
- sonderklasse126
- Expert
- Posts: 544
- Joined: Mon 17 May, 2010 21:45
- Location: smurG
Re: S123 300tdt 83a
Efter rengöring var det till och montera
Packboxen på plats
Botten oringen 62 x 2
Cylinderhuset lr va man ska kalla det på plat. På den så ska det också sitta en oring 62x2, i ett spår i framkant.
Kolvarna på plats
Ringen som håller kolvarna på plats
Axeln på plats, i spåret som syns på cylinder huset så ska den oringen som man får på mb ligga har för mig den är 56x2 men ska inte svär på det, har det uppskrivet. Sedan är det bara att montera framsidan och skruva den på motorn.
Vet att fler kör med vanlig 46 hydralolja och att orginal ligger runt 20 i viskositet. Men fick tag på en mineral olja som har viskositet 32 så det är vad jag använder.
Packboxen på plats
Botten oringen 62 x 2
Cylinderhuset lr va man ska kalla det på plat. På den så ska det också sitta en oring 62x2, i ett spår i framkant.
Kolvarna på plats
Ringen som håller kolvarna på plats
Axeln på plats, i spåret som syns på cylinder huset så ska den oringen som man får på mb ligga har för mig den är 56x2 men ska inte svär på det, har det uppskrivet. Sedan är det bara att montera framsidan och skruva den på motorn.
Vet att fler kör med vanlig 46 hydralolja och att orginal ligger runt 20 i viskositet. Men fick tag på en mineral olja som har viskositet 32 så det är vad jag använder.
S123T 300DT ,83 Farbe
Avställda
Skrotade
W123 300D ,77 Farbe
Sålda
S123T 200 ,85 Farbe
W126 300 SE ,88 Farbe
S123T 280E ,81 Farbe
W123 300D ,82 Farbe
W123 300D/250D ,78 Farbe
w123 300D taxi ,82 Farbe
Avställda
Skrotade
W123 300D ,77 Farbe
Sålda
S123T 200 ,85 Farbe
W126 300 SE ,88 Farbe
S123T 280E ,81 Farbe
W123 300D ,82 Farbe
W123 300D/250D ,78 Farbe
w123 300D taxi ,82 Farbe
- sonderklasse126
- Expert
- Posts: 544
- Joined: Mon 17 May, 2010 21:45
- Location: smurG
Re: S123 300tdt 83a
S123T 300DT ,83 Farbe
Avställda
Skrotade
W123 300D ,77 Farbe
Sålda
S123T 200 ,85 Farbe
W126 300 SE ,88 Farbe
S123T 280E ,81 Farbe
W123 300D ,82 Farbe
W123 300D/250D ,78 Farbe
w123 300D taxi ,82 Farbe
Avställda
Skrotade
W123 300D ,77 Farbe
Sålda
S123T 200 ,85 Farbe
W126 300 SE ,88 Farbe
S123T 280E ,81 Farbe
W123 300D ,82 Farbe
W123 300D/250D ,78 Farbe
w123 300D taxi ,82 Farbe
- Mattileinen
- Hedersmedlem
- Posts: 1753
- Joined: Fri 07 Oct, 2011 20:15
Re: S123 300tdt 83a
Ser bra ut du!!
Går dina sommardäck fria i fram eller tar det i vid belastning och vid rattutslag?
Går dina sommardäck fria i fram eller tar det i vid belastning och vid rattutslag?
- sonderklasse126
- Expert
- Posts: 544
- Joined: Mon 17 May, 2010 21:45
- Location: smurG
Re: S123 300tdt 83a
Än så länge går det fritt å har inte tage i. Och ja kör inte som om den skulle va sänkte heller ska tilläggas. Men fjädrarna är ju nya och fräscha gasdämpare. Men skulle ja svänga mycke å köra i ett gupp fort så skulle det nog ta i
S123T 300DT ,83 Farbe
Avställda
Skrotade
W123 300D ,77 Farbe
Sålda
S123T 200 ,85 Farbe
W126 300 SE ,88 Farbe
S123T 280E ,81 Farbe
W123 300D ,82 Farbe
W123 300D/250D ,78 Farbe
w123 300D taxi ,82 Farbe
Avställda
Skrotade
W123 300D ,77 Farbe
Sålda
S123T 200 ,85 Farbe
W126 300 SE ,88 Farbe
S123T 280E ,81 Farbe
W123 300D ,82 Farbe
W123 300D/250D ,78 Farbe
w123 300D taxi ,82 Farbe
- Mattileinen
- Hedersmedlem
- Posts: 1753
- Joined: Fri 07 Oct, 2011 20:15
Re: S123 300tdt 83a
Okej!
Vad är det för et/ bredd på fälgen / däckprofil?
Mina pentor tar i med 205/55. Detta vid gupp i vägen..
Vad är det för et/ bredd på fälgen / däckprofil?
Mina pentor tar i med 205/55. Detta vid gupp i vägen..
- sonderklasse126
- Expert
- Posts: 544
- Joined: Mon 17 May, 2010 21:45
- Location: smurG
Re: S123 300tdt 83a
225 40 18 Et är 35 har ja för mig
Beställde 205 50 16 till pentorna så får nog dom under veckan. Iden är att dom ska på 126an sen och sänka den. Såpass att det ska gå å köra den "normalt" men lugnt
S123T 300DT ,83 Farbe
Avställda
Skrotade
W123 300D ,77 Farbe
Sålda
S123T 200 ,85 Farbe
W126 300 SE ,88 Farbe
S123T 280E ,81 Farbe
W123 300D ,82 Farbe
W123 300D/250D ,78 Farbe
w123 300D taxi ,82 Farbe
Avställda
Skrotade
W123 300D ,77 Farbe
Sålda
S123T 200 ,85 Farbe
W126 300 SE ,88 Farbe
S123T 280E ,81 Farbe
W123 300D ,82 Farbe
W123 300D/250D ,78 Farbe
w123 300D taxi ,82 Farbe
- Mattileinen
- Hedersmedlem
- Posts: 1753
- Joined: Fri 07 Oct, 2011 20:15
Re: S123 300tdt 83a
Jaså det var 225:or rentutav. Då är det väl Et'n som räddar dig
Blir intressant att se dem på 126:an sen!
Blir intressant att se dem på 126:an sen!
- sonderklasse126
- Expert
- Posts: 544
- Joined: Mon 17 May, 2010 21:45
- Location: smurG
Re: S123 300tdt 83a
S123T 300DT ,83 Farbe
Avställda
Skrotade
W123 300D ,77 Farbe
Sålda
S123T 200 ,85 Farbe
W126 300 SE ,88 Farbe
S123T 280E ,81 Farbe
W123 300D ,82 Farbe
W123 300D/250D ,78 Farbe
w123 300D taxi ,82 Farbe
Avställda
Skrotade
W123 300D ,77 Farbe
Sålda
S123T 200 ,85 Farbe
W126 300 SE ,88 Farbe
S123T 280E ,81 Farbe
W123 300D ,82 Farbe
W123 300D/250D ,78 Farbe
w123 300D taxi ,82 Farbe
- sonderklasse126
- Expert
- Posts: 544
- Joined: Mon 17 May, 2010 21:45
- Location: smurG
Re: S123 300tdt 83a
Idag på bakfyllan orkade jag mig till och ställa spelet på lyftarna. Bytt motorolja & filter, automatolja & filter och även olja i slutväxeln.
Har monterat en plugg i slutväxeln med magnet, kan ju spara den växel några mil till iaf har även fundera på och lägga ner en magnet eller fästa på de andra olje smorda delarna.
Så här gör jag när ja fyller på olja i klumpen, det är ju lite bökigt å tömma ner i den. Så använder tryckluft å trycker in oljan.
Har monterat en plugg i slutväxeln med magnet, kan ju spara den växel några mil till iaf har även fundera på och lägga ner en magnet eller fästa på de andra olje smorda delarna.
Så här gör jag när ja fyller på olja i klumpen, det är ju lite bökigt å tömma ner i den. Så använder tryckluft å trycker in oljan.
S123T 300DT ,83 Farbe
Avställda
Skrotade
W123 300D ,77 Farbe
Sålda
S123T 200 ,85 Farbe
W126 300 SE ,88 Farbe
S123T 280E ,81 Farbe
W123 300D ,82 Farbe
W123 300D/250D ,78 Farbe
w123 300D taxi ,82 Farbe
Avställda
Skrotade
W123 300D ,77 Farbe
Sålda
S123T 200 ,85 Farbe
W126 300 SE ,88 Farbe
S123T 280E ,81 Farbe
W123 300D ,82 Farbe
W123 300D/250D ,78 Farbe
w123 300D taxi ,82 Farbe
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 86 guests