Page 12 of 15

Re: S123 300tdt 83a

Posted: Tue 02 Dec, 2014 10:15
by sonderklasse126
Det vet ja inte riktigt den va ju varm fortfarande men det märktes att det va ett helt annat skjus när ja starta, så ska reportera till dig om du fick rätt :wink:

Re: S123 300tdt 83a

Posted: Wed 10 Dec, 2014 23:25
by sonderklasse126
Har äntligen tagit mig tid och smitt ett fäste till för/extrafiltret, det stod fast najat bakom spolarvätskebehållaren förut. Nu sitter det med några järn skruvat på orginal filtret
Image
Image

Re: S123 300tdt 83a

Posted: Thu 11 Dec, 2014 11:10
by customize
Snyggt gjort! :-) mycket fin bil för övrigt :-)

Re: S123 300tdt 83a

Posted: Tue 16 Dec, 2014 16:16
by sonderklasse126
Idag bytte jag backventiler och fjädrar plus oringen i matarpumen Image
Vad är den smala svarta slangen till för som är mellan insprutningspumpen och matarpumen?
Image
Pumpen lös
Image
Fick ta mutterknackare för å få lös den stora muttern som håller tryckfjädern.
Image
Oringen tätar så det inte ska gå in diesel p motor oljan och tvärt om. Den har måtten 5x1,5
Image
Den gamla och nya fjädern lite skillnad
Image
Delarna tvättade och insmorda redo att bli monterade
Image
Pumpen klar :-)
Tyckte den gick bättre nu men det gör ju bil även när man byter motorolja :wink: finns det nån överströmningsventil på retur sidan lr är det öppet rör till tanken?

Re: S123 300tdt 83a

Posted: Tue 16 Dec, 2014 19:44
by DieselThomsen
En undran angående de extra bränslefiltret, har du de för att du kör med tveksam kvalité på bränslet / villaolja, eller är det någon annan anledning? :-)

Re: S123 300tdt 83a

Posted: Tue 16 Dec, 2014 20:24
by Hynboholm
DieselThomsen wrote:En undran angående de extra bränslefiltret, har du de för att du kör med tveksam kvalité på bränslet / villaolja, eller är det någon annan anledning? :-)


En undran angående pumprenoveringen, gör du den för att du kör med tveksam kvalité på bränslet / villaolja? :mrgreen:

Re: S123 300tdt 83a

Posted: Wed 17 Dec, 2014 16:59
by sonderklasse126
hehe det är en kombination :wink: kom över en skätt hydralolja som jag gladeligen tippa i å det tog bom stopp. Min första 300 fixade det galant med men inte tdtn, den orka inte suga genom biltemas för filter så då fick det bli ett mer riktigt filter. Så nu går det bättre att köra på mer tveksamma kvaliter :lol: och jag vet att det inte stoppar efter en mil när blandningen hunnit fram till filtret.

Kör på riktig motordiesel nu och det märks att det gjorde skillnad med renoveringen. Det är inte det här seg draget på samma sätt längre. Så det var värt att renovera, motorgången är överlag mycket jämnare :-D

Re: S123 300tdt 83a

Posted: Thu 08 Jan, 2015 21:01
by sonderklasse126
Haft strul med förfiltret det första problemet packningen på spinn on filtret hade kalvat. Så det sög in luft sen när det var fixat hade jag nått litet hål runt slangen som det drog in luft i, resultatet gick pannkaka när man inte vill...
Men som det oftast är när en diesel går dåligt så är det filtret som är fult och det var det...
Image
Den här dreten tömde jag ur vet inte vart det kan ha kommit från? Det var inte rost lr sot direkt och sista tiden har jag kört på blank diesel. Men jag tanka ca 20 liter RME på 80l diesel för ett tag sen möjligen att det var det som löste upp avlagringar i tanken.
Bytte filter å nu har jag ingen luft med längre (lite tjuvdrar det nog vid hand pumpen) och 20hk mer :wink:
Image

Re: S123 300tdt 83a

Posted: Wed 14 Jan, 2015 23:18
by sonderklasse126
Ikväll har jag bytt alla glödstift, vill va säker på att det ska starta lätt. Lika bra å byta allihop vet ju inte va länge Lukas stiften suttit och som ja läst så kan man ohm mäta och se bra ut fast det egentligen inte glöder på spetsen.
Tillverka en brotch för å göra rent från sot, ett ur borrat stift som det är svetsat en 7mm brotch i. Stift spetsen är 6mm tjock och 25mm långa.
Image
Image
Här är dom gamla stiften och ett nytt, när jag brotcha så strök ja på fett för att få med sotet ut. De nya stiften gick in mycket lättare :-)
Montera i nya bixenon mä :-)
Image
Bilden är med x-ljusen och xenon i helljuset och dimljuset

Re: S123 300tdt 83a

Posted: Fri 20 Mar, 2015 12:42
by sonderklasse126
Förra helgen monterade jag 16" penta det gjorde sig j#$%&a bra :-D
Har haft ett lager ljud som ökat på sista tiden så nu när det äntligen har torkat upp så bytte jag högerframhjulslager.
Köpte en kokplatta på Jula :P

Image

Image
Det va det yttre lagrets innerring som var värst. Nu är det tyst men låter från vänster sida så blir å byta där med.

Re: S123 300tdt 83a

Posted: Fri 20 Mar, 2015 14:18
by Mattileinen
" Förra helgen monterade jag 16" penta det gjorde sig j#$%&a bra :-D "


Och inga bilder? :evil:

Re: S123 300tdt 83a

Posted: Fri 20 Mar, 2015 14:55
by sonderklasse126
Det kommer dom behöver tvättas bättre först 8)

Re: S123 300tdt 83a

Posted: Fri 27 Mar, 2015 23:04
by sonderklasse126
Bytte kylaren och slangen mellan pumpen å toppen idag
Image
Slang biten hade spruckit vid en slangklämma så läckte lite, kylaren var inte specielt grann den heller så va gött å få dit en ny.
Bytte även vänstra framhjulslagret det såg typ ut som det högra..

Så nu går det tyst å vibrationsfritt :-D

Re: S123 300tdt 83a

Posted: Sun 10 May, 2015 13:30
by pasi
Verkligen fin bil,kul att se den live:) det är från denna tråd jag får hämta inspiration o tips till mitt kommande projekt:)

Re: S123 300tdt 83a

Posted: Sun 10 May, 2015 14:08
by Hynboholm
pasi wrote: det är från denna tråd jag får hämta inspiration o tips till mitt kommande projekt:)


Okej, du slutar aldrig att förvåna, Pasi...
Kan det vara så att du har köpt denna?

Image