Page 14 of 15

Re: S123 300tdt 83a

Posted: Mon 21 Dec, 2015 13:09
by pasi
sonderklasse126 wrote:
pasi wrote:
mbpro wrote:Inte ens led i nr belysningen tillåtet? :shock:

Nej om dom avger blåaktigt ljus


Ingen led är godkänd då det inte finns E-märkta eftermarknads dioder. Besiktningen kanske släpper igenom men polisen kan slå ner på det då det inte är lagligt.

Jahaa,det var nåt nytt för mig..

Re: S123 300tdt 83a

Posted: Thu 02 Feb, 2017 04:17
by sonderklasse126
Någon som har en MW pump till salu? eller vet vad det är för pump nummer på en europeisk pump?
Jag är nämligen i USA nu och funderar på och köpa en här om jag hittar någon till bra pris med rätt nr

Re: S123 300tdt 83a

Posted: Mon 17 Apr, 2017 22:17
by sonderklasse126
Har monterat Görans special edition MW pump 7,5mm under helgen. Första turen nu i kväll :-) kommer mer uppdatering fram på. Tändningen skulle ställas 22grader enligt lappen som skickades med. Vad är fördelen med ändrad tändning mot 25grader som det är innan?

Re: S123 300tdt 83a

Posted: Thu 08 Jun, 2017 14:06
by sonderklasse126
Hej!
Här kommer en liten uppdatering
Image

Image

När jag monterade pumpen använde jag droppmetoden men det skulle man inte använda sig av enligt Görans instruktioner.
Utan använda sig av nollmarkeringen på pumpen så gjorde det i stället.
Plockade ut pumpen och gjorde om allt för att jag inte fick den och gå som jag ville den var väldigt orolig på tomgång och väldigt seg kall.
Innan den blev varm vid start vid 5 *C så var det nästan omöjlig och köra upp för en uppförsbacke.
Jag justerade även ventilerna igen då jag gjorde det när jag monterade pumpen första gången mest för att försäkra mig att jag inte hade ställt någon fel.

Image
Image
Image

Pumpen nollades och återmonterades på 22* enligt instruktioner
Tillverkade mig ett eget låsverktyg så inte pumpen skulle vrida sig ur läge. Tog pluggen vid svänghjulet på pumpen borrade och gängade ett m4 hål.

Image

Motorn går bättre nu men är fort farande lite seg kall och har fortfarande ett otrevlig stålkule knack innan den blir varm.
Funderar på om jag har en eller flera spridare som inte ger någon fin dimma??
Möjligen att jag fått in någon smuts under pump bytet för spridarspetsarna har bara gått ca 3500 mil och har inte kört på ful diesel.
Detta ljud fanns inte innan pumpbytet nån som har några idéer om vad det kan va?

Re: S123 300tdt 83a

Posted: Thu 08 Jun, 2017 18:29
by Hynboholm
Har du frågat Göran? De borde väl ha full koll?

Re: S123 300tdt 83a

Posted: Mon 19 Jun, 2017 20:28
by crister
du har inte funderat på att bränslemängden är ändrad???
tror du har svaret på stålkulefenomenet där!

Re: S123 300tdt 83a

Posted: Mon 19 Jun, 2017 23:53
by sonderklasse126
Jo det har jag oxå tänkt på att det kan ha varit det. Men efter som det uppträdde på lätt gas och inte plattan i mattan tycker jag inte det borde varit det.
Fast nu har motorn börjat få bättre karaktär kan nog vara en kombination att pumpen har börjat bli inkörd och att det är varmare ute. Det känns som den går jämnare för vardag plus piggare.

Har även bytt tätningarna på K2 plunchen då det inte gick och köpa nytt kit. Tog tätningsringar från 722.4 Lådans K2 kit.
Monterad sedan K1 "universal" spring kit i K2.
Märkte lite skillnad till det bättre. Det som gjorde susen var att det gick och skruva isär vakuum ventilen på insprutnings pumpen som styr hårdheten på växlarna. Det gick och öka i vilket läge den skulle släppa in luft för att få hårdare växling. Trodde det bara var justerbart på längden på staget. Nu går det och hålla gas utan att lådan frivarvar mellan 3-4 :-)

Re: S123 300tdt 83a

Posted: Mon 14 May, 2018 17:38
by sonderklasse126
Har bytt B2 aktivatorn eller vad ja ska kalla den.
Det är en kolv som är fjäderbelastad åt ena hållet och hydraultryck åt andra när den skjuter ihop ett bromsbandspaket.
Fixade och byta med lådan kvar i bilen. Den sitter innan för en av de runda locken på högersida i aluminium chassit på lådan.
Så nu kan ja bruka bilen igen, blir lite rostlagning fram på om tid finnes :-)

Re: S123 300tdt 83a

Posted: Sat 11 May, 2019 22:00
by sonderklasse126
Just nu så ska jag renovera alla broms ok.
De bakre är klara, blästrade, målade, nya tätningar och kolvar.
Ett av dem va så dåligt att bromsvätskan droppade mer eller mindre ur.

Re: S123 300tdt 83a

Posted: Sat 18 May, 2019 06:42
by pasi
sonderklasse126 wrote:Jo det har jag oxå tänkt på att det kan ha varit det. Men efter som det uppträdde på lätt gas och inte plattan i mattan tycker jag inte det borde varit det.
Fast nu har motorn börjat få bättre karaktär kan nog vara en kombination att pumpen har börjat bli inkörd och att det är varmare ute. Det känns som den går jämnare för vardag plus piggare.

Har även bytt tätningarna på K2 plunchen då det inte gick och köpa nytt kit. Tog tätningsringar från 722.4 Lådans K2 kit.
Monterad sedan K1 "universal" spring kit i K2.
Märkte lite skillnad till det bättre. Det som gjorde susen var att det gick och skruva isär vakuum ventilen på insprutnings pumpen som styr hårdheten på växlarna. Det gick och öka i vilket läge den skulle släppa in luft för att få hårdare växling. Trodde det bara var justerbart på längden på staget. Nu går det och hålla gas utan att lådan frivarvar mellan 3-4 :-)

Kan du förklara mer exakt vad du gjorde med vaakumventilen? min frivarvar mellan alla växlar..

Re: S123 300tdt 83a

Posted: Wed 22 May, 2019 18:41
by sonderklasse126
pasi wrote:
sonderklasse126 wrote:Jo det har jag oxå tänkt på att det kan ha varit det. Men efter som det uppträdde på lätt gas och inte plattan i mattan tycker jag inte det borde varit det.
Fast nu har motorn börjat få bättre karaktär kan nog vara en kombination att pumpen har börjat bli inkörd och att det är varmare ute. Det känns som den går jämnare för vardag plus piggare.

Har även bytt tätningarna på K2 plunchen då det inte gick och köpa nytt kit. Tog tätningsringar från 722.4 Lådans K2 kit.
Monterad sedan K1 "universal" spring kit i K2.
Märkte lite skillnad till det bättre. Det som gjorde susen var att det gick och skruva isär vakuum ventilen på insprutnings pumpen som styr hårdheten på växlarna. Det gick och öka i vilket läge den skulle släppa in luft för att få hårdare växling. Trodde det bara var justerbart på längden på staget. Nu går det och hålla gas utan att lådan frivarvar mellan 3-4 :-)

Kan du förklara mer exakt vad du gjorde med vaakumventilen? min frivarvar mellan alla växlar..


Men du hade testat och koppla bort vakuumet
till lådan va? Utan någon skillnad? Då går det inte justera växlingen på sliden uppe på pumpen tyvärr.

Re: S123 300tdt 83a

Posted: Sun 26 May, 2019 22:59
by sonderklasse126
Då var bromsoken runt om renoverade och monterade :-D

Re: S123 300tdt 83a

Posted: Sat 17 Aug, 2019 23:04
by sonderklasse126
Har bytt automatolja och filter för när ja bytte b2 kolven tömde jag bara tillbaka den gamla oljan fall det inte skulle funka.
Så när tråget va nere igen bytte jag K1 (126 377 09 32)”plunchen” med tillhörande fjädrar.
Har haft olje fläckar på parkeringen så trodde trågpackningen läckte men det såg torrt ut. Läckaget såg ut och komma från momentomvandlaren så det får fortsätta läck tills nått rasar...
Motorolja och filter byttes också.
En liten uppdatering ;-)

Re: S123 300tdt 83a

Posted: Thu 22 Aug, 2019 16:40
by Mattileinen
Hur går kalaset annars?
Fint att se att du lever :-D

Re: S123 300tdt 83a

Posted: Thu 22 Aug, 2019 20:06
by sonderklasse126
Den tuffar och går :-D men rosten börjar komma tillbaka tyvärr. Tur för mig och mercan är att jag inte använder den som huvudbil längre och att jag har moped avstånd till jobbet :-)
Men ska försöka bromsa rosten innan den blir för kraftig.
Nån som har tips på medel för och tvätta lite mögelskadade mattor?