Projekt billig bruksbil; W220

Här visar och dokumenterar vi våra projekt. Endast för Mercedes modeller.
jabbal
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1411
Joined: Sun 21 Mar, 2004 17:25
Location: Stockholm

Re: Projekt billig bruksbil; W220

Postby jabbal » Sat 15 Mar, 2014 21:51

Då var sagan slut för denna gång… bilen bortbytt mot en Toyota som kanske passar mina behov (har en pågående husrenovering här hemma…) lite bättre samtidigt som jag hoppas kunna hitta något som är snålare på bensin än denna har varit. Jag tänkte försöka mig på en liten användarrecension av W220 här nedan;

Är inte det där en typisk pizzaräser?
Nja, jo lite kanske, men i så fall har pizzabagarna förstått något många andra missat. Men det är klart, fyller man backspegeln med doftgranar och guldkors samt skriver sitt namn i bakrutan hamnar man rätt långt ifrån min uppfattning om stil och elegans. En välskött S-klass är dock alltid en stilfull bil. Det är en av poängerna med modellen, det spelar ingen roll om det är senaste 600:an eller en gammal W126 med minsta motorn, det är fortfarande en bil som inger respekt och som andas pondus.

Men helt seriöst, är det inte rätt risig kvalitet på de där första årsmodellerna?
Ingen aning! Nu hade jag inte min så länge, ett halvår och flera tusen mil, men jag hade då inga problem med den och jag tycker nog att inredningen kändes hyfsat solid även om det nog finns andra, äldre, modeller som är vassare just vad gäller känslan i detaljerna. Kvittona från tidigare ägare vittnar inte heller om några större problem med bilen. Jag bytte olja ett par gånger, smorde fläkten och bytte några lampor.

Och rosten, rostar de inte något vanvettigt?
Jo, tyvärr. Min hade stått i garage när jag köpte den och jag tvättade den väl tre gånger i veckan för att hålla salt och annat dumt så långt från bilen det bara gick men jag har ju sett hur andra vagnar av samma modell ser ut. Jag hittade dock ingen rost alls på min, mer än den i stenskott.

Första Mercedesen för dig…och sista?
Absolut inte! Jag är djupt imponerad, på något sätt känns det som att bilen säger ”vi har byggt bilar i 100 år, vi kan det här”. Små, små omtänksamma detaljer som visar att bilen varken designats eller byggts av nybörjare. Jag skulle köpa en W220 igen, utan att tveka en sekund. Varje gång jag ser en Mercedes oavsett år och modell tänker jag så, "den där bilen är byggd med omtanke".

Men driftskostnaderna då?
Låga! Bränsleförbrukningen låg alltid under 0.85l/mil på längre körningar och senaste 300 milen gav mig ett snitt på 0.84l/mil (enligt färddatorn, men de gånger jag kontrollmätte var den faktiskt korrekt). Försäkringen var billig, skatten likaså och med olja och filter beställda från Tyskland var den både enkel och billig att serva själv.

Vad var bra, och vad var dåligt?
Se ovan, känslan av att bilen är byggd av ett företag som övat i 100 år. Komforten var ljusår bättre än någon annan bil jag ägt och den kändes otroligt modern, trots att den nu har några år på nacken. Stolarna, ljudkomforten…allt var bra. Såhär i efterhand kan jag inte komma på någonting som var dåligt, modellen kallades ”världens bästa” när den lanserades och det är bara att hålla med.

Men skärp dig! Något måste ju varit dåligt?
Nej säger jag ju. Men om jag verkligen måste välja något hade jag gärna haft träratt, det tycker jag är både snyggt och trevligt.

Och ändå sålde du den…?
Ja, är jag dum eller? Hur mycket jag än tyckte om den fanns dock en känsla av att jag tankade alldeles för ofta, när året är slut kommer jag ha kört 6000 mil och trots att denna vagn var helt otroligt snål för sin storlek blir det ändå en hel del pengar som försvinner ned i bensintanken. Skillnaden på denna och en bil som drar 0.5 blir flera tusen kronor i månaden som jag hellre lägger på min hobbybil och husrenoverigen som aldrig tar slut. Men vi får se, jag är konstant villrådig och visst är det logiskt att unna sig lyxen av en S-klass när man kör så mycket. Samtidigt som det också finns mycket att spara på att köra en snålare bil…. villrådig som sagt, mycket möjligt att jag köper en W220 igen om två veckor, för att jag inte står ut med något annat. Jag skulle mer än gärna köpa en mindre modell med dieselmotor, för att komma ned lite i driftskostnad, men med all säkerhet dröjer det inte länge förrän jag ät tillbaka i MB-träsket.

Min pappa provkörde bilen och han har alltid sagt att han aldrig någonsin skulle kunna tänka sig en Mercedes… men vem tror ni bad om att få låna bilen resten av veckan? Vem sa att jag aldrig fick sälja?


Såhär såg bilen ut under vår sista dag tillsammans;
Image
Image


Jag vill även passa på att rikta ett STORT TACK till alla er som postat i tråden och kommit med goda råd och glada tillrop.
FD; S320

User avatar
Mimmi
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1814
Joined: Mon 28 Jul, 2008 22:58
Location: Kinna

Re: Projekt billig bruksbil; W220

Postby Mimmi » Sat 15 Mar, 2014 22:33

Hej!

Det var mycket tråkigt att läsa, jag har följt Din tråd ända från första inlägget med mycket stort intresse!
W220 är på något sätt en av mycket få MB som jag skulle vilja ha, men av olika anledningar blir det nog aldrig så...
För Gud och för maskinister är ingenting omöjligt!


Return to “Våra projekt”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 36 guests