Page 1 of 6

Projekt billig bruksbil; W220

Posted: Fri 29 Nov, 2013 09:50
by jabbal
Egentligen hade jag tänkt köpa en W210 diesel men det blev av en slump en W220 med näst minsta motorn, S320 bensin.

Den är ursprungligen i Belgien om jag inte minns fel, till en svensk familj som sen tog med sig den hem och som jag köpte den av. 13.500 mil har den rullat (jag vet, 13.5000 mil är den mätarställning ALLA bilar får när de skruvas men jag litar på historiken, plus att skinnet på förarstolen och ratten har kvar sin strävhet istället för att vara blankslitna).

Detta lär nog inte bli en (hoppas jag!) sådär extremt spännande projekttråd men jag tänkte ändå passa på att lägga upp den eftersom jag tjuvläst hos er andra så länge nu. Den skall få rulla som bruksbil mellan Stockholm och Uppsala är det tänkt, det blir 20 mil om dagen och då kändes det vettigt att satsa på något som var både säkert och bekvämt. Jag är ingalunda någon mekaniker men enklare service hade jag tänkt ta hand om själv, även om serviceboken finns i handskfacket bryr jag mig inte om att serva den på verkstad eftersom jag helt enkelt inte tycker det är värt pengarna, jag skriver i egna små noteringar istället.

Fel och brister finns förstås; fälgarna är så vidunderligt fula så de är i princip att betrakta som ett fel så dessa skall ersättas till våren (vinterfälgarna är nästan ännu hemskare:() och displayen till radion är trasig. Jag har funderat lite på att montera Comand i den eftersom det ser modernare ut. Kanske är det en hyfsat enkel operation om jag inte bryr mig om att utrusta den med dvd, navi etc utan nöjer mig med att ha den som manöverorgan för radio och cd.

Efter första tvätten;
Image
Image
Image
Image

Förbrukningen (enligt färddatorn) mellan min arbetsplats och hemmet, klart godkänt, även om färddatorn säkert ljuger lite till bilens fördel;
Image
Och så var det dags för olja, filter och luftfilter;
Image

Re: Projekt billig bruksbil; W220

Posted: Fri 29 Nov, 2013 12:59
by psycho
Kul med en W220, brukar bli spännande med dessa bilar. Fick ut många otroligt sköna mil på min. Ett tipps är att byta till den uppdaterade Comanden med större skärm, finns ombyggnadssatser. Gissar att det kommer att gå en och annan pump till Airmatiksystemet, men dom är ju rätt billiga nu. Lycka till!

Psycho

Re: Projekt billig bruksbil; W220

Posted: Fri 29 Nov, 2013 13:30
by Etoda
Nu inser jag att jag är lite av en "party-crasher", men jag tror projektnamnet är aningen optimistiskt.

Det skall dock bli mycket spännande och se vad som händer eftersom du skall sätta lite mil på bilen. Förutom Psychos relevanta observation spår jag att klimatanläggningen kan komma att vålla en del huvudbry. Dessa bilar är tyvärr entusiastbilar. Jag önskar dig dock lycka till och hoppas du kommer älska bilmodellen som jag gjorde.

Försök på ett tidigt stadium, dvs innan du måste och därmed av nöden hamnar på en MB-verkstad som fakturerar "S-klasse-priser", ta reda på en verkstad (kunnig polare?) som har vettiga diagnossystem (typ MB:s egna Star Diagnosis/Xentry eller liknande) och kan hjälpa dig med el- och elektronikgrejor till rimliga pengar. Elektroniken är inte särskilt stabil i dessa. Mekaniken kommer troligen inte vålla dig några som helst problem de närmaste åren, utöver lite förslitningsgrejor som bromsbelägg o dyl, om milen stämmer. Det första blir förmodligen de undre bärarmarna fram (kulleder), men det är efter 20k mil. Där någonstans ger troligen elfläkten fram upp, men det finns det trådar om i detta forum (vill jag minnas). Mekaniken är lika stabil som elektroniken är instabil...

EDIT: Serva automatlådan om det inte är gjort. Det behöver den, även om MB tyckte det var "Life-time oil"...

Re: Projekt billig bruksbil; W220

Posted: Fri 29 Nov, 2013 14:49
by meki
Ja den där kärran åker du väl fint i 8) lyxkryssare me solid känsla.

Re: Projekt billig bruksbil; W220

Posted: Fri 29 Nov, 2013 16:00
by jabbal
Jag kan nog erkänna att jag nog är lite optimistisk, jag förstår ju att en S-klass kostar att hålla i drift. Värmen spökade faktiskt första dagen, full fläkt i tio minuter innan något slog ifrån, fläkten blåste men ingen luft kom ut. Nu har den dock fungerat klanderfritt i några veckor:)

Och visst åker man sagolikt bekvämt, dubbla rutor har den också, det trodde jag bara de finare modellerna i serien hade.

Re: Projekt billig bruksbil; W220

Posted: Fri 29 Nov, 2013 16:20
by meki
jabbal wrote:Jag kan nog erkänna att jag nog är lite optimistisk, jag förstår ju att en S-klass kostar att hålla i drift. Värmen spökade faktiskt första dagen, full fläkt i tio minuter innan något slog ifrån, fläkten blåste men ingen luft kom ut. Nu har den dock fungerat klanderfritt i några veckor:)

Och visst åker man sagolikt bekvämt, dubbla rutor har den också, det trodde jag bara de finare modellerna i serien hade.

Dubbla rutor fanns ju redan på föregångaren,e klart en fin åkbil,men ofta måste man in på verkstad,elfel mm,men gäller ju alla moderna bilar,själv kör jag w123,w124 o då kan man mecka själv :drinking: jag pendlar drygt 130 mil,vecka i min gammla 124 som e 22 år gammal,o den litar jag på till 100,bra komfort,tyst o fin men ingen racer iom 300 d 6an,i jämförelse ha jag åkt en ny passat men gammelmercan e tystare i hytten :shock:

Re: Projekt billig bruksbil; W220

Posted: Fri 29 Nov, 2013 17:27
by Cpt Tuttle
Bara jag som tycker dessa fälgar är bland det snyggaste MB haft i modern tid?

Re: Projekt billig bruksbil; W220

Posted: Fri 29 Nov, 2013 19:52
by Marie
Etoda wrote:Försök på ett tidigt stadium, dvs innan du måste och därmed av nöden hamnar på en MB-verkstad som fakturerar "S-klasse-priser", ta reda på en verkstad (kunnig polare?) som har vettiga diagnossystem (typ MB:s egna Star Diagnosis/Xentry eller liknande) och kan hjälpa dig med el- och elektronikgrejor till rimliga pengar.


Eller ännu hellre - köp en egen först som sist. Du kommer att behöva den, jag lovar!
Och jag skulle tro att den snabbt betalar sig, det behövs inte många insparade diagnoser hos Hedin innan den betalat sig själv.

Men kombinationen i rubriken är stört omöjlig. En gammal S-klass är bara billig vid två tillfällen i varje ägares innehav:

1. När man köper den. Då tror man åtminstone att den är billig.

2. När man säljer den. Då inser man att man måste skänka bort den om man vill bli av med den. Och att den är på tok för billig med hänsyn till vad man själv gav, och vad den kostat därefter....

Alltså kan man aldrig kombinera de tre orden "W220" (eller annan gammal S-klass), "billig" och "bruksbil". Man kan inte ha alla tre orden på en gång, minst ett av dem måste bort för att det skall finnas någon gnutta sanning i sammanhanget.

Re: Projekt billig bruksbil; W220

Posted: Fri 29 Nov, 2013 23:33
by psycho
Marie wrote:
Etoda wrote:Försök på ett tidigt stadium, dvs innan du måste och därmed av nöden hamnar på en MB-verkstad som fakturerar "S-klasse-priser", ta reda på en verkstad (kunnig polare?) som har vettiga diagnossystem (typ MB:s egna Star Diagnosis/Xentry eller liknande) och kan hjälpa dig med el- och elektronikgrejor till rimliga pengar.


Eller ännu hellre - köp en egen först som sist. Du kommer att behöva den, jag lovar!
Och jag skulle tro att den snabbt betalar sig, det behövs inte många insparade diagnoser hos Hedin innan den betalat sig själv.

Men kombinationen i rubriken är stört omöjlig. En gammal S-klass är bara billig vid två tillfällen i varje ägares innehav:

1. När man köper den. Då tror man åtminstone att den är billig.

2. När man säljer den. Då inser man att man måste skänka bort den om man vill bli av med den. Och att den är på tok för billig med hänsyn till vad man själv gav, och vad den kostat därefter....

Alltså kan man aldrig kombinera de tre orden "W220" (eller annan gammal S-klass), "billig" och "bruksbil". Man kan inte ha alla tre
orden på en gång, minst ett av dem måste bort för att det skall finnas någon gnutta sanning i sammanhanget.


Håller inte riktigt med här om alla nerklankningar på W220, Några av er har ju inte ens ägt en... Själv hade jag min w220 i ett par år och hade den som bruksbil, förmodligen mina bästa mil med Mercedes (efter R129):
- Elspöken? W220 är känslig för spänningsfall. Botas med ett nytt batteri vart annat år. Nolla gör man genom att lossa på batteripolen och sendan vrida ratten åt höger och vänster. Koderna lägger sig i minnet och det nollar man vid service som med vilken annan modern bil i dag. Jag klarade mig bra utan programvara under mina år med W220.
- Airmatik? Käkar pumpar men dom är billiga i dag. Ju mer bilen används ju bättre verkar pumpen må. Ventilblockets små tätningar kan ju behöver ses över om bilen sjunker på ett hjul. Tyvärr har många W220 ägare fått besked om att de behöver köpa nya stötdämpare fast det bara vara varit Ventilblockets packning...
- Rost? jotack i massor och det tråkigaste med W220.
Komfortkungen på vägen och klart värt de extra dropparna bensin alla dagar i veckan!
Snygg inredning och slank design som håller än i dag!

köp en Marie. wink:

Psycho

Re: Projekt billig bruksbil; W220

Posted: Sat 30 Nov, 2013 02:09
by Marie
Hej Psycho!

Jag klankar inte ner på W220, utan menar generellt att gamla välbegagnade S-klass är spännande bilar att äga ekonomiskt sett, i synnerhet om man som trådskaparen (och jag själv) har dem som bruksbilar, som i princip måste vara körbara varje dag året om, och måste ersättas med hyrbil/lånebil vid stillestånd längre än några timmar. Du verkade knappast ha använt din som hushållets enda driftdugliga bil, eller?

Jag tror då inte att W220 är sämre än W140 mer än i fråga om rosten, och betr. den avdelningen vågar du nog inte säga emot mig efter den överhalning din fordrade... :wink:
Fast i o m att 220 ofta har mer spännande finesser än 140 (och 140 mer än 126 etc) så stiger ökar sannolikheten för vissa överraskningar en smula för varje serie, men å andra sidan är äldre serier vanligen mera åldrade både i antal år och antal mil, så det kanske jämnar ut sig?

Jag kan bara konstatera att jag har åtskillig glädje av min diagnosdator, och jag hör ju till dem som gör all service själv, och minst hälften av alla reparationsarbeten. Nån goodwill att förlora finns knappast på bilar från förra seklet, och följer jag serviceschemat i WIS noga, och enbart använder originaldelar (eller i undantagsfall bättre - jag syndade faktiskt i våras och monterade stålspunna silikonslangar på alla fyra bromsoken när jag ändå skiftade alla bromsok) så bör tillförlitligheten definitivt inte påverkas negativt. Och hittills (på 130.000 km) har jag - ta i trä - inte blivit stående med min 140, vilket jag blev två gånger med min 126.

Har man möjlighet att ta smällarna efterhand som de kommer, och helst ligga före mr Murphy genom planerat underhåll, så är nog en gammal S-klass det mest beroendeframkallande man kan ha i bilväg, men när man summerar ner milkostnaden kanske man skall sitta ned så man inte faller baklänges. :wink:

Re: Projekt billig bruksbil; W220

Posted: Sat 30 Nov, 2013 02:13
by jabbal
Jag håller nog med om att det inte finns några genvägar vad gäller gamla lyxbilar, de är dyra i drift hur man än vänder och vrider på det. Jag har brukskört ett antal gamla Jaguarer och de har aldrig bråkat med mig, jag tycker nog det är lite dåligt om en Mercedes är sämre.

Rost har jag inte hittat än i alla fall, den har ju rullat i Europa och sen varit sommarbil här hemma så på den punkten har den faktiskt klarat dig bra

Men allt är ju relativt, såklart, jag har inga planer på att missköta bilen eller snåla på underhållet mer än nödvändigt. En S-klass är ju en lyxbil och det kostar mer än vanliga bilar i drift, så är det bara. Billig sett till komfort/säkerhet skulle jag nog skrivit.

Hur reagerar den när pumpen går sönder, den lägger sig på backen antar jag? Jobbigt fel efterom bilen blir obrukbar...men pumpen i sig verkar inte så blodig att byta vad jag läst mig till.

Re: Projekt billig bruksbil; W220

Posted: Sat 30 Nov, 2013 02:27
by Henrik
Det var väl en del elektronikproblem o annat när de kom.. precis som med 210:an osv. Men grejen är väl att de flesta av dessa komponenter numera är utbytta i dessa bilar sen rätt lång tid tillbaka.. Så en del av "fördomarna" man eventuellt har om dessa tror jag delvis har blivit överspelade.
Jag var något nervös inför 210:an jag köpte och trodde inte alls att jag skulle ha kvar den så länge. Skulle ju bara vara problem med dem sa en del. Men den har gått som en klocka under de drygt 10.000 mil och över 3 år som jag haft den nu och har väldigt svårt att hitta logiska orsaker till varför jag skulle byta. Har passerat 34.000 mil.

Re: Projekt billig bruksbil; W220

Posted: Sat 30 Nov, 2013 07:22
by TheMPG
Jag tycker att W220 får onödigt mycket skit. Rosten är det största problemet, har man en kompis med Star Diagnos och vet hur man jagar billiga delar på ebay så är det inga stora kostnader att hålla bilen rullandes

Re: Projekt billig bruksbil; W220

Posted: Sat 30 Nov, 2013 11:25
by Torsten
Roligt med en w220, det är du ensam om bland de aktiva projekttrådarna! Hoppas som sagt att du inte får för mycket projekt bara. Jag vet inte hur mycket jobb det är att eftermontera orginal handsfreelösning, men det känns som att det skulle passa bra ihop med pendling och s-klass. Och det kan kanske vara ett argument för inköp av command också :)

Re: Projekt billig bruksbil; W220

Posted: Sat 30 Nov, 2013 13:08
by Dieselpower
W220 är j#$%&a snygga, hoppas du får många sköna mil med den. :thumbright: