Projekt billig bruksbil; W220
Re: Projekt billig bruksbil; W220
Ja snyggare bil än 220 - både in- och utvändigt får man leta länge efter.
Re: Projekt billig bruksbil; W220
psycho wrote:Håller inte riktigt med här om alla nerklankningar på W220, Några av er har ju inte ens ägt en... Själv hade jag min w220 i ett par år och hade den som bruksbil, förmodligen mina bästa mil med Mercedes (efter R129).....
Psycho
Nu hade jag en W220 S 500 i två och ett halvt år och körde den 8500 mil, som bruksbil. Verkstad och delar (jag har inte tummen riktigt mitt i handen, gjorde en del själv, men ingen Star Diagnosis eller dyl) gick på ganska prick 80000 kr. Oljebyte och sådant oräknat. Det var en fullservad enägarbil mellan 12k och 20k-mil, köpt på MB-återförsäljare. Sålde sommaren 2010.
Det var mina bästa mil också i bil, alla bilar inkluderade, men också ojämförligt de dyraste. Värdeminskningen var då också betydande för mig, men det drabbar nog inte trådskaparen. (Bilen var s.a.s. inte betald förrän förra året, i mitt fall...) Ingen bil för normala inkomster om man inte har bilen som stort intresse.
MB CLS 500 -05
MB ML 320 CDI -08
BMW 523iT -98
Mazda MX-30 -21
...och rätt många MB under de senaste 30 åren...
MB ML 320 CDI -08
BMW 523iT -98
Mazda MX-30 -21
...och rätt många MB under de senaste 30 åren...
Re: Projekt billig bruksbil; W220
Grattis till en fin bil har åkt w220 i dryga fem år och det är mycket sköna och snygga bilar. Hela två verkstads besök för att ta felminnen under dessa år och det anser jag inte mycket
Ang airmatic så bytte jag endast kompressor fast det fungerade inte med den nya heller (ärgade kablar vid kontakten)
Rosten var värst men nu är det någon anna som får fundera uti den.
Ang airmatic så bytte jag endast kompressor fast det fungerade inte med den nya heller (ärgade kablar vid kontakten)
Rosten var värst men nu är det någon anna som får fundera uti den.
Re: Projekt billig bruksbil; W220
Cpt Tuttle wrote:Bara jag som tycker dessa fälgar är bland det snyggaste MB haft i modern tid?
Jag gillar dom också. Dom passar utmärkt till en W220
Re: Projekt billig bruksbil; W220
yunk55 wrote:Cpt Tuttle wrote:Bara jag som tycker dessa fälgar är bland det snyggaste MB haft i modern tid?
Jag gillar dom också. Dom passar utmärkt till en W220
Mm... jag ska fundera lite, kanske blir det dessa till våren igen. Nu blir det dubbdäck på eftermarknadsfälgar och det är bland det värsta jag vet men... ja det får bli så helt enkelt. Men vi får se, jag är ju rätt så mycket för diskreta fälgar annars men denna är kanske lite för diskret även för mig, vi får se. På SLK tycker jag dock designen passar väldigt bra, de påminner på något sätt om gamla Alfor som många gånger passar bäst i plåtfälgar.
Dessa är snygga tycker jag;
Det är rätt så intressant, många tycks ha haft enorma problem med sina W220 och andra har fungerat hur bra som helst, år efter år. Den har väldigt lite utrustning vilket förvisso är en nackdel på många sätt men i teorin är det väl mindre som kan strula. Egentligen är den ju väldigt lik en E320, men med lite mer el och luftfjädring.
Men, det tåls att sägas ett par gånger, man åker verkligen otroligt behagligt i den. Jag tror att den har standardstolar men de är verkligen otroligt behagliga att sitta i och den går verkligen tyst. Den känns fem år yngre än samtida BMW och Jaguar.
FD; S320
Re: Projekt billig bruksbil; W220
Jag har ingen personlig erfarenhet alls av W220, har inte ens åkt i en.
Under denna period hade som bekant Mercedes i allmänhet jätteproblem, i huvudsak gällde det rost men även elektronik. Tyvärr verkar detta också gälla Mercedes finaste modeller såsom W220.
Jag tror att W220, precis som alla andra bilar, är bättre(mindre dålig?) ihopskruvad ju senare den är producerad. Och precis som i alla andra sammanhang så gäller att ju mindre "tut-å-blink" utrustning desto färre potentiella felkällor. Alltså, om man satsar på en W220 kring 2004-2005 med sparsam utrustningslista så bör man kunna minimera potentiell huvudvärk under ägandet.
Billig att äga blir dock ALDRIG en gammal lyxbil! Men då W220 idag betingar mycket måttliga marknadsvärden bör man ändå totalt sett kunna få en mycket behaglig bil att åka i för pengen
Kanske en snikutrustad S350 med M112 kan vara det bästa valet i W220-serien?
Under denna period hade som bekant Mercedes i allmänhet jätteproblem, i huvudsak gällde det rost men även elektronik. Tyvärr verkar detta också gälla Mercedes finaste modeller såsom W220.
Jag tror att W220, precis som alla andra bilar, är bättre(mindre dålig?) ihopskruvad ju senare den är producerad. Och precis som i alla andra sammanhang så gäller att ju mindre "tut-å-blink" utrustning desto färre potentiella felkällor. Alltså, om man satsar på en W220 kring 2004-2005 med sparsam utrustningslista så bör man kunna minimera potentiell huvudvärk under ägandet.
Billig att äga blir dock ALDRIG en gammal lyxbil! Men då W220 idag betingar mycket måttliga marknadsvärden bör man ändå totalt sett kunna få en mycket behaglig bil att åka i för pengen
Kanske en snikutrustad S350 med M112 kan vara det bästa valet i W220-serien?
Janne Nordin
-07 E200 Kompressor Kombi
-18 E200 Kombi
-04 Ducati 998S Final Edition
-07 E200 Kompressor Kombi
-18 E200 Kombi
-04 Ducati 998S Final Edition
Re: Projekt billig bruksbil; W220
Scorpio wrote:Jag har ingen personlig erfarenhet alls av W220, har inte ens åkt i en.
Under denna period hade som bekant Mercedes i allmänhet jätteproblem, i huvudsak gällde det rost men även elektronik. Tyvärr verkar detta också gälla Mercedes finaste modeller såsom W220.
Jag tror att W220, precis som alla andra bilar, är bättre(mindre dålig?) ihopskruvad ju senare den är producerad. Och precis som i alla andra sammanhang så gäller att ju mindre "tut-å-blink" utrustning desto färre potentiella felkällor. Alltså, om man satsar på en W220 kring 2004-2005 med sparsam utrustningslista så bör man kunna minimera potentiell huvudvärk under ägandet.
Billig att äga blir dock ALDRIG en gammal lyxbil! Men då W220 idag betingar mycket måttliga marknadsvärden bör man ändå totalt sett kunna få en mycket behaglig bil att åka i för pengen
Kanske en snikutrustad S350 med M112 kan vara det bästa valet i W220-serien?
Mycket möjligt, om man räknar bort värdeminskningen / kapitalkostnaden eftersom dessa fortfarande ligger relativt högt i pris. Samtidigt som jag aboslut skulle kunna tänka mig en nyare W220 som det känns just nu, även om jag inte ser någon anledning att byta det jag har. Kanske CDI-bilarna är bra?
Mycket av känslan försvinner i och med motorn, sexan i 320 är absolut inte slö men det hade utan tvekan känts bättre med en åtta under huven, eller ännu hellre en tolva men då blir det högre driftskostnader och det vill jag undvika.
FD; S320
Re: Projekt billig bruksbil; W220
jabbal wrote:Scorpio wrote:Jag har ingen personlig erfarenhet alls av W220, har inte ens åkt i en.
Under denna period hade som bekant Mercedes i allmänhet jätteproblem, i huvudsak gällde det rost men även elektronik. Tyvärr verkar detta också gälla Mercedes finaste modeller såsom W220.
Jag tror att W220, precis som alla andra bilar, är bättre(mindre dålig?) ihopskruvad ju senare den är producerad. Och precis som i alla andra sammanhang så gäller att ju mindre "tut-å-blink" utrustning desto färre potentiella felkällor. Alltså, om man satsar på en W220 kring 2004-2005 med sparsam utrustningslista så bör man kunna minimera potentiell huvudvärk under ägandet.
Billig att äga blir dock ALDRIG en gammal lyxbil! Men då W220 idag betingar mycket måttliga marknadsvärden bör man ändå totalt sett kunna få en mycket behaglig bil att åka i för pengen
Kanske en snikutrustad S350 med M112 kan vara det bästa valet i W220-serien?
Mycket möjligt, om man räknar bort värdeminskningen / kapitalkostnaden eftersom dessa fortfarande ligger relativt högt i pris. Samtidigt som jag aboslut skulle kunna tänka mig en nyare W220 som det känns just nu, även om jag inte ser någon anledning att byta det jag har. Kanske CDI-bilarna är bra?
Mycket av känslan försvinner i och med motorn, sexan i 320 är absolut inte slö men det hade utan tvekan känts bättre med en åtta under huven, eller ännu hellre en tolva men då blir det högre driftskostnader och det vill jag undvika.
Ja det har du förstås rätt i, en fräsch S350 med M112 betingar nog ett betydligt högre inköpspris = värdeminskning/kapitalkostnad. Och då är kanske inte ekvationen lika förmånlig längre. Och även om 7G-tronic lådan är att föredra på papperet så tycks en del ha haft lite problem med dessa lådor..
Janne Nordin
-07 E200 Kompressor Kombi
-18 E200 Kombi
-04 Ducati 998S Final Edition
-07 E200 Kompressor Kombi
-18 E200 Kombi
-04 Ducati 998S Final Edition
Re: Projekt billig bruksbil; W220
jabbal wrote:yunk55 wrote:Cpt Tuttle wrote:Bara jag som tycker dessa fälgar är bland det snyggaste MB haft i modern tid?
Jag gillar dom också. Dom passar utmärkt till en W220
Dessa är snygga tycker jag;
Också mycket snygga fälgar.
Ett förslag är att du skulle kunna ha dom som du tycker är mindre snygga som vinterhjul och dom här till sommardäcken.
Re: Projekt billig bruksbil; W220
Hej!
Jag för min del tycker att de fälgarna som sitter på bilen är jättesnygga! Men det tycker jag att hela bilen är, W220 är i mitt tycke en av de snyggaste modeller MB producerat i modern tid.
Jag för min del tycker att de fälgarna som sitter på bilen är jättesnygga! Men det tycker jag att hela bilen är, W220 är i mitt tycke en av de snyggaste modeller MB producerat i modern tid.
För Gud och för maskinister är ingenting omöjligt!
Re: Projekt billig bruksbil; W220
Jag håller med om att W220:s design överlag är lyckad, jag gillar de långa svepande linjerna samtidgt som jag inte riktigt är vän med framlamporna än. Det är dock en väldigt elegant bil att ha parkerad utanför huset:) Plus att jag varje gång jag kör den slås av hur otroligt bekväm den är, komfort/säkerhet gör verkligen att den är värd några kronor extra per bil jämfört med en "vanlig" bil.
Vinterdäcken monterade! Fälgarna är väl inte väldens snyggaste men de duger gott för vinterbruk tycker jag.
Och; nytt snålrekord;
Vinterdäcken monterade! Fälgarna är väl inte väldens snyggaste men de duger gott för vinterbruk tycker jag.
Och; nytt snålrekord;
FD; S320
Re: Projekt billig bruksbil; W220
800 mil (och 100h, där nollade färddatorn såg jag) är nu avklarade! Snittförbrukningen låg stadig på 0.9 vid blandad körning. En tur upp till Umeå och tillbaka gav ett snitt på 0.84. Klart godkänt, och siffrorna som i detta fall är tagna från färddatorn verkar stämma ganska bra med den faktiska förbrukningen. Jag befarade problem med luftfjädringen när vi kom norröver men det var inte kallare i Umeå än i Stockholm så hur den hanterar kyla fick jag inte veta. Såhär snygg var den i Norrfors några mil utanför Nordmaling (som i sin tur ligger några mil utanför Umeå)
Problem har dock uppstått;
1) Kupéfläkten "kvittrar" på lägsta farten, jag löser det genom att köra på högre hastighet men min kära sambo uttryckte genast sitt missnöjde med detta och konstaterade att det var en "skitbil". Jag håller inte med. Plus att det inte oroar mig, jag skall vid tillfälle plocka ur fläkten och se om det inte går att laga. Worst case; en ny fläkt är inte farligt dyr.
2) Ett värre problem är detta, ett illa låtande missljud höger fram. Jag parkerade bilen i tvätthallen på jobbet och lyckades filma detta;
http://www.youtube.com/watch?v=iGgBqEWU ... e=youtu.be
Mycket irriterande. Ljudet;
-uppträder främst när man svänger, men även vid gupp etc
-går att provocera fram om man gungar bilen när den står still, men lättast är att svänga hjulet
-är en aning metalliskt, på videon ovan låter det nästan som gummignugg men det är mer metalliskt i verkligheten
Några förslag?
Problem har dock uppstått;
1) Kupéfläkten "kvittrar" på lägsta farten, jag löser det genom att köra på högre hastighet men min kära sambo uttryckte genast sitt missnöjde med detta och konstaterade att det var en "skitbil". Jag håller inte med. Plus att det inte oroar mig, jag skall vid tillfälle plocka ur fläkten och se om det inte går att laga. Worst case; en ny fläkt är inte farligt dyr.
2) Ett värre problem är detta, ett illa låtande missljud höger fram. Jag parkerade bilen i tvätthallen på jobbet och lyckades filma detta;
http://www.youtube.com/watch?v=iGgBqEWU ... e=youtu.be
Mycket irriterande. Ljudet;
-uppträder främst när man svänger, men även vid gupp etc
-går att provocera fram om man gungar bilen när den står still, men lättast är att svänga hjulet
-är en aning metalliskt, på videon ovan låter det nästan som gummignugg men det är mer metalliskt i verkligheten
Några förslag?
FD; S320
Re: Projekt billig bruksbil; W220
Hej!
Et tips kan vara undre spindelbulten eller någon annan kulled i höger hjulupphängning.
Et tips kan vara undre spindelbulten eller någon annan kulled i höger hjulupphängning.
För Gud och för maskinister är ingenting omöjligt!
-
- Guru
- Posts: 4715
- Joined: Thu 10 Jul, 2008 12:55
- Location: Kalix
- Contact:
Re: Projekt billig bruksbil; W220
Spindelled är också min gissning.
M. Johansson -86
230 (240D) W123 -79
230E W123 -85
230 (240D) W123 -79
230E W123 -85
Re: Projekt billig bruksbil; W220
Har också haft problem med att fläkten kvittrar ungefär som en
liten kyckling fastnat i den på flera MB
I dom flesta fall har den kärvat lite på låga varv och det har räckt med en behandling med WD40 för att det ska bli tyst.
liten kyckling fastnat i den på flera MB
I dom flesta fall har den kärvat lite på låga varv och det har räckt med en behandling med WD40 för att det ska bli tyst.
Nuvarande:
2 Bilar 16 cylindrar
W208 CLK 430 1999 AMG-Paket
http://www.garaget.org/?car=336283
SAAB 9-7X 2006 5,3 L V8 "Trollblazer"
https://www.garaget.org/?car=408828
Ex:
W163 ML 320 1999
W140 400 SE 1992
W210 E420 Avantgarde 1996
C 124 230 E Sportline 1991
W126 1985
W201 1990
W123 200 -85 Skrotad i hemlandet
Babytysken: Smart Passion 2000/2003 Såld !
Plus diverse annat som jag
inte vill nämna vid namn..
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 78 guests