Startar väll en liten lättare tråd om min -95 E 320 TE med AMG paket som jag köpte av Yanase här på forumet den har rullat ca35 tusen mil om jag inte minns helt fel men är ändå hyffsat fin med tanke på miltal.
saker som ska fixas är
byta bromsskivor runtom då den vibrera när man bromsar
byta gasklockorna till nivåregleringen
försöka å hitta felet med abs då den går i när man ska bromsa in vid ca 20-40 km/h
inte så lång att göra lista med tänker bara ha den som bruks bil
Monterade ett amg mätarhus som jag köpt tidigare som ska va enligt säljaren kallibrerad för att fungera för bilar med hastighetsmätare som går till 260km/h ska bli kul å se om det stämmer
Mercedes E320 TE AMG
Re: Mercedes E320 TE AMG
bytte nivåklockor idag på den och de va f-n de j#$%&a jag varigt med om trångt så in åt helvete och varenda skruv och nippel till rören va helt bortrostade så de blev lite nya rör och muttrar.Men nu till ett annat problem som nämnts tidigare så går abs i när man bromsar vid ca 20-30 km/h,och nu idag fick antispinnen för sig att typ låsa bakdäcken när jag bromsade ner från 100 till ca 80 km/h kan säga att de va ingen trevlig upplevelse att få låsta bakdäck på isig väg,kan det vara nå givarfel eller är det något i bakvagnen som spökar
Re: Mercedes E320 TE AMG
rikard wrote:bytte nivåklockor idag på den och de va f-n de j#$%&a jag varigt med om trångt så in åt helvete och varenda skruv och nippel till rören va helt bortrostade så de blev lite nya rör och muttrar.Men nu till ett annat problem som nämnts tidigare så går abs i när man bromsar vid ca 20-30 km/h,och nu idag fick antispinnen för sig att typ låsa bakdäcken när jag bromsade ner från 100 till ca 80 km/h kan säga att de va ingen trevlig upplevelse att få låsta bakdäck på isig väg,kan det vara nå givarfel eller är det något i bakvagnen som spökar
Det låter som att en ABS-givare fått frispel (eller glapp i anslutningskablarna till den). Det enda vettiga är att koppla upp den mot diagnosdator för att se vilken som spökar.
Re: Mercedes E320 TE AMG
Skulle byta abs givare bak och undrar om det finns någon särskild givare till ASR systemet eller går den på samma som ABS och hur f-n ska man göra för att byta ABS givaren som sitter i klumpen måste man ner med hela skiten eller?
- Mercafreaket
- Guru
- Posts: 9639
- Joined: Mon 12 May, 2003 18:16
- Location: Tavelsjö (Västerbotten)
- Contact:
Re: Mercedes E320 TE AMG
Om inte jag är helt ute o cyklar nu så har bilar med ASR en sensor ute vid varje hjul dvs 4 st totalt, dessa delas med ABS-funktionen.
När jag felsökte ABS:en på min 190E så tog jag helt resolut bort kontakten, snurrade hjulet med en jämn fart och noterade den spänning jag fick ut på multimetern, inställd på växelspänning. Den givare som avvek från dom andra var defekt och böts ut.
Ett varv/sekund skall motsvara c:a 0,1 volt växelspänning. Klippt ur Wis men jag bifogar hela dokumentet.
Den bakre på Kissnittin var inte så svår att plocka bort, satt förhållandevis bra till ändå.
När jag felsökte ABS:en på min 190E så tog jag helt resolut bort kontakten, snurrade hjulet med en jämn fart och noterade den spänning jag fick ut på multimetern, inställd på växelspänning. Den givare som avvek från dom andra var defekt och böts ut.
Ett varv/sekund skall motsvara c:a 0,1 volt växelspänning. Klippt ur Wis men jag bifogar hela dokumentet.
Den bakre på Kissnittin var inte så svår att plocka bort, satt förhållandevis bra till ändå.
- Attachments
-
- ABS W124 W201.pdf
- (362.98 KiB) Downloaded 128 times
'83 Patrik Nilsson
Nuvarande åkdon: '79 Honda CB750K (besiktigad för evigt) + en bunt mopeder
'06 BMW 525 MAD
'88 230CE (My Darling) http://www.garaget.org/?car=25739 On the road again. Över 400'Km
'99 C180 Classic endast 11.000 mil
Tjänstesnurra '21 W640 116CDI
Nuvarande åkdon: '79 Honda CB750K (besiktigad för evigt) + en bunt mopeder
'06 BMW 525 MAD
'88 230CE (My Darling) http://www.garaget.org/?car=25739 On the road again. Över 400'Km
'99 C180 Classic endast 11.000 mil
Tjänstesnurra '21 W640 116CDI
Re: Mercedes E320 TE AMG
Nja jag hittar inga sensorer ute vid hjulen dom ända sensorerna som finns är fram abs givare och slitagevarnare för beläggen och bak slitagevarnare för beläggen och sen går det 2st kablar upp på ovansidan på klumpen men det är så trångt så man ser nästan inget där uppe lyckades se att det sitter en eller 2 givare där iaf,jag får testa å mäta framgivarna å se om de visar något.Men största problemet är ju den där j#$%&a ASR skiten som tycker de är bra att låsa bakdäcken i 80km/h men de konstiga är att det bara händer om jag accelererar snabbt från 0-100km/h eller ha gjort kickdown vid omkörning och om man sedan måste sakta in då börjar lampan för asr och lysa sedan låser den däcken finns det något tipps på om man kan koppla bort ASR systemet utan att det påverkar ABS systemet
Mercafreaket wrote:Om inte jag är helt ute o cyklar nu så har bilar med ASR en sensor ute vid varje hjul dvs 4 st totalt, dessa delas med ABS-funktionen.
När jag felsökte ABS:en på min 190E så tog jag helt resolut bort kontakten, snurrade hjulet med en jämn fart och noterade den spänning jag fick ut på multimetern, inställd på växelspänning. Den givare som avvek från dom andra var defekt och böts ut.
Ett varv/sekund skall motsvara c:a 0,1 volt växelspänning. Klippt ur Wis men jag bifogar hela dokumentet.
Den bakre på Kissnittin var inte så svår att plocka bort, satt förhållandevis bra till ändå.
Re: Mercedes E320 TE AMG
hmm, regleras inte abs:en bak men en givare på klumpen? På dom äldre så sitter det iaf en givare på klumpen bara för bakhjulen, fram har du egna för varje hjul.. har du ingen diagnosdator? Som Marie sa tidigare så är det enda vettiga att få ut felkoder på den istället för att leta och slösa tid för det blir bara en gissningslek allting..
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
- Dieselpower
- Superspammer
- Posts: 11224
- Joined: Sat 27 Dec, 2003 18:49
- Location: Norrbotten, Luleå
Re: Mercedes E320 TE AMG
pasi wrote:hmm, regleras inte abs:en bak men en givare på klumpen? På dom äldre så sitter det iaf en givare på klumpen bara för bakhjulen, fram har du egna för varje hjul.. har du ingen diagnosdator?
Jo men som "Mercafreaket" skrev så är även jag relativt säker på att bilar med ASR har en givare för varje hjul.
När man slutar leka är man inte vuxen, då är man död!
Re: Mercedes E320 TE AMG
ASR Defeat
Jag har en guide om du är intresserad av att prova, inte provat så vet inte själv att det fungerar men författaren av guiden hävdar att det fungerar.
Skicka PM med mailadress så kan jag skicka den om du vill.
Jag har en guide om du är intresserad av att prova, inte provat så vet inte själv att det fungerar men författaren av guiden hävdar att det fungerar.
Skicka PM med mailadress så kan jag skicka den om du vill.
David Hellgren -85
Mercedes 300TE 3.4 AMG -92
Mercedes 190E 2.3 16v -87 svensksåld
Mercedes C63 AMG kombi -08 (såld)
Mercedes E55 AMG -03 (såld)
Mercedes C230 Kompressor -97 med C43 AMG optik (såld)
Mercedes 190E 2.3 16v -87 (såld)
Mercedes 300TE 3.4 AMG -92
Mercedes 190E 2.3 16v -87 svensksåld
Mercedes C63 AMG kombi -08 (såld)
Mercedes E55 AMG -03 (såld)
Mercedes C230 Kompressor -97 med C43 AMG optik (såld)
Mercedes 190E 2.3 16v -87 (såld)
Re: Mercedes E320 TE AMG
Dieselpower wrote:pasi wrote:hmm, regleras inte abs:en bak men en givare på klumpen? På dom äldre så sitter det iaf en givare på klumpen bara för bakhjulen, fram har du egna för varje hjul.. har du ingen diagnosdator?
Jo men som "Mercafreaket" skrev så är även jag relativt säker på att bilar med ASR har en givare för varje hjul.
Jo det är klart, den måste ju känna av om nån av drivhjulen spinner, kanske sitter 2st givare på klumpen då för vänster och höger då?
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
- Mercafreaket
- Guru
- Posts: 9639
- Joined: Mon 12 May, 2003 18:16
- Location: Tavelsjö (Västerbotten)
- Contact:
Re: Mercedes E320 TE AMG
Dykte i WIS.
Det sitter en givare vid varje utgående medbringare på bakaxelklumpen, på bilar utan ASR sitter det en vid ingående. Förslagsvis sitter kontaktdelningen under baksätet.
Givarna bak mäts upp på samma sätt som fram/ABS-givarmätning
För att felsöka ASR djupare behövs ett gäng specialverktyg, men givarna kan man mäta själv bara man har en multimeter.
Det sitter en givare vid varje utgående medbringare på bakaxelklumpen, på bilar utan ASR sitter det en vid ingående. Förslagsvis sitter kontaktdelningen under baksätet.
Givarna bak mäts upp på samma sätt som fram/ABS-givarmätning
För att felsöka ASR djupare behövs ett gäng specialverktyg, men givarna kan man mäta själv bara man har en multimeter.
'83 Patrik Nilsson
Nuvarande åkdon: '79 Honda CB750K (besiktigad för evigt) + en bunt mopeder
'06 BMW 525 MAD
'88 230CE (My Darling) http://www.garaget.org/?car=25739 On the road again. Över 400'Km
'99 C180 Classic endast 11.000 mil
Tjänstesnurra '21 W640 116CDI
Nuvarande åkdon: '79 Honda CB750K (besiktigad för evigt) + en bunt mopeder
'06 BMW 525 MAD
'88 230CE (My Darling) http://www.garaget.org/?car=25739 On the road again. Över 400'Km
'99 C180 Classic endast 11.000 mil
Tjänstesnurra '21 W640 116CDI
Re: Mercedes E320 TE AMG
okej tack för all info ska försöka å plocka lös dom och mäta upp å se vad man får för värden återkommer när jag har kollat lite mer noggrant
Mercafreaket wrote:Dykte i WIS.
Det sitter en givare vid varje utgående medbringare på bakaxelklumpen, på bilar utan ASR sitter det en vid ingående. Förslagsvis sitter kontaktdelningen under baksätet.
Givarna bak mäts upp på samma sätt som fram/ABS-givarmätning
För att felsöka ASR djupare behövs ett gäng specialverktyg, men givarna kan man mäta själv bara man har en multimeter.
Re: Mercedes E320 TE AMG
Såg på Facebook att du skrotat denna pga att den var helt utrostad
Då måste den varit rejält rutten på något ställe som inte syntes när du köpte den?
Då måste den varit rejält rutten på något ställe som inte syntes när du köpte den?
- Mercafreaket
- Guru
- Posts: 9639
- Joined: Mon 12 May, 2003 18:16
- Location: Tavelsjö (Västerbotten)
- Contact:
Re: Mercedes E320 TE AMG
Har du kvar framkofångaren och sidokjolarna är jag intresserad
'83 Patrik Nilsson
Nuvarande åkdon: '79 Honda CB750K (besiktigad för evigt) + en bunt mopeder
'06 BMW 525 MAD
'88 230CE (My Darling) http://www.garaget.org/?car=25739 On the road again. Över 400'Km
'99 C180 Classic endast 11.000 mil
Tjänstesnurra '21 W640 116CDI
Nuvarande åkdon: '79 Honda CB750K (besiktigad för evigt) + en bunt mopeder
'06 BMW 525 MAD
'88 230CE (My Darling) http://www.garaget.org/?car=25739 On the road again. Över 400'Km
'99 C180 Classic endast 11.000 mil
Tjänstesnurra '21 W640 116CDI
Re: Mercedes E320 TE AMG
Hynboholm wrote:Såg på Facebook att du skrotat denna pga att den var helt utrostad
Då måste den varit rejält rutten på något ställe som inte syntes när du köpte den?
jo vid första anblick såg den inte så rostig ut men fanns typ inga trösklar kvar och innerskärmarna fram kunde man trycka igenom vart som helst i stort sett och även bakom stötfångaren bak va det stora hål och runt sidorutorna bak va det inte heller någon plåt kvar så tyvärr slaktade jag ner den och skickade resten på skroten
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 79 guests