S124 E220 -96 Bilduppdatering 27/5

Här visar och dokumenterar vi våra projekt. Endast för Mercedes modeller.
dannefrokt
Expert
Expert
Posts: 606
Joined: Sat 06 Dec, 2008 00:34
Location: Leksand

Re: S124 E220 -96 bra blir bättre MOTORSTRUL

Postby dannefrokt » Tue 29 Apr, 2014 00:19

Moose wrote:Det där är faktiskt en originalantenn till kombi. Antennen är en kombinerad radio och mobilantenn och satt som option på bilar med telefoni. Har för mig att den är av fabrikat Katrine och dom gjorde bra antenner på tiden det begav sig.


Jaha där ser man, ja telefon har jag ju och radiomottagningen är det inget fel på :)
http://www.garaget.org/dannefrokt

Nuvarande bilar:
S124 - E220TE Brillantsilber - 1996 "Fina bruksbilen"


Gamla bilar:
W201 - 190E 2.6 Manuell - 1989 "Vinterbilen"
W124 - E220 Dunkelblau, -1995 "Trogen bruksbil"
W123 - 200 250D 20V - 1983 "Dieselprojektet"
W124 - 220E Almandinrot -1993 "Trevlig brukis"
W201 - 190D - 1984 "Epan"
W201 - 190 - 1988 "Lillröd"
W201 - 190E 1.8 Rosso Avantgarde -1992 "Min första och finaste MB"

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: S124 E220 -96 bra blir bättre MOTORSTRUL

Postby torake » Tue 29 Apr, 2014 07:44

dannefrokt wrote:Knöligt i bakrutan =/ Tyckte inte den var så välvd, men det kanske den är? Ska man dela upp den i flera bitar ? Gjorde två delar nu för att filmen inte räckte till på höjden.. Filmen köpt på Mekonomen, 200:- nånting för 3.8m..

Image


Ingen solfilmsexpert eller ens f-n av solfilm, men eftersom ingen annan svarat...
Som du ser på bilden är den ju lite välvd i båda riktningarna. Du får göra små remsor eller värmekrympa filmen. Lägg filmen på utsidan och värm med hårtork till dess den ligger tillräckligt slätt.

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

User avatar
Hynboholm
Guru
Guru
Posts: 4824
Joined: Mon 21 Mar, 2011 14:43
Location: Wermland.

Re: S124 E220 -96 bra blir bättre MOTORSTRUL

Postby Hynboholm » Tue 29 Apr, 2014 07:50

dannefrokt wrote:Jaha, 2 veckor till årets MB Springmeet i Hedemora, så jag tänkte väl piffa upp kärran lite. Började med att tona bakrutorna, gick väl sådär, bakrutan blev kaos, så jag ska göra om det när jag köper mer toning för rullen jag köpte räckte bara till 5 av 7 rutor...
Sen har jag beställt lite färg och ska lacka Hella-stötfångaren och montera dimljus i den innan träffen om jag hinner.


Tröttnade du?

http://www.blocket.se/dalarna/Mercedes_ ... m?ca=7&w=3

User avatar
aroncbds
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2219
Joined: Sat 06 Sep, 2008 20:02
Contact:

Re: S124 E220 -96 bra blir bättre MOTORSTRUL

Postby aroncbds » Tue 29 Apr, 2014 09:12

Hynboholm wrote:
dannefrokt wrote:Jaha, 2 veckor till årets MB Springmeet i Hedemora, så jag tänkte väl piffa upp kärran lite. Började med att tona bakrutorna, gick väl sådär, bakrutan blev kaos, så jag ska göra om det när jag köper mer toning för rullen jag köpte räckte bara till 5 av 7 rutor...
Sen har jag beställt lite färg och ska lacka Hella-stötfångaren och montera dimljus i den innan träffen om jag hinner.


Tröttnade du?

http://www.blocket.se/dalarna/Mercedes_ ... m?ca=7&w=3

:o
Aron - Programmerare - garaget.org/aroncbds

Mercedes-Benz - A little bit of practical poetry...

Nuvarande:
S210 320 CDI - 2001
W210 300 DT - 1999 (Till projekttråd)
W124 200 D - 1992 (Till projekttråd)
W114 250CE - 1972 "3.0-edition" (totalrenoverad - Till fotoalbum, Till projekttråd)
W115 240D 3.0 1975

Gamla:
S210 220 CDI - 1999
W124 300 DT - 1992
W114 250CE - 1971
W115 240D 3.0 - 1975
W123 300D - 1977
W123 240D - 1979

dannefrokt
Expert
Expert
Posts: 606
Joined: Sat 06 Dec, 2008 00:34
Location: Leksand

Re: S124 E220 -96 bra blir bättre MOTORSTRUL

Postby dannefrokt » Tue 29 Apr, 2014 09:14

Hynboholm wrote:
dannefrokt wrote:Jaha, 2 veckor till årets MB Springmeet i Hedemora, så jag tänkte väl piffa upp kärran lite. Började med att tona bakrutorna, gick väl sådär, bakrutan blev kaos, så jag ska göra om det när jag köper mer toning för rullen jag köpte räckte bara till 5 av 7 rutor...
Sen har jag beställt lite färg och ska lacka Hella-stötfångaren och montera dimljus i den innan träffen om jag hinner.


Tröttnade du?

http://www.blocket.se/dalarna/Mercedes_ ... m?ca=7&w=3
orre

Nja får se om man får sålt den för det priset, den drar egentligen lite mycket soppa för att pendla med, 0,89 blandat. Annars är den helt underbar och nästan perfekt på alla sätt.. Blir nog en diesel som går billigare om jag säljer den..
http://www.garaget.org/dannefrokt

Nuvarande bilar:
S124 - E220TE Brillantsilber - 1996 "Fina bruksbilen"


Gamla bilar:
W201 - 190E 2.6 Manuell - 1989 "Vinterbilen"
W124 - E220 Dunkelblau, -1995 "Trogen bruksbil"
W123 - 200 250D 20V - 1983 "Dieselprojektet"
W124 - 220E Almandinrot -1993 "Trevlig brukis"
W201 - 190D - 1984 "Epan"
W201 - 190 - 1988 "Lillröd"
W201 - 190E 1.8 Rosso Avantgarde -1992 "Min första och finaste MB"

dannefrokt
Expert
Expert
Posts: 606
Joined: Sat 06 Dec, 2008 00:34
Location: Leksand

Re: S124 E220 -96 bra blir bättre MOTORSTRUL

Postby dannefrokt » Thu 01 May, 2014 20:47

Har länge haft funderingar på att polera lite aluminiumprylar och har läst och sett bilder på hur andra har gjort och det verkar ju inte allt för knöligt, bara mycket arbete och tålamod så blir det nog bra.

Sagt och gjort, var iväg en sväng idag och köpte lite poleringsprylar och tänkte prova. Det blev ventilkåpan som fick bli offer för mitt försök. Det blev ju inte superbra men det gick mycket fortare att få ett hyfsat resultat än jag hade trott.
Det tråkiga var väl att det var lite väl stora steg mellan slippappren som fanns på Biltema. Började med 120, sen 240, 400, 800 och 1200 innan jag gick på med polertrissa och vax, skulle ha varit ett papper mellan de 4 sista stegen, var svårt att få bort reporna från tidigare steg med de jag hade. Sen skulle jag nog börjat med ett 80-papper för att få bort de grövsta reporna som blev kvar, men det är väl bara att skaffa mer papper och på't igen ;) . Köpte även lite slipstift och sånt för utrymmena runt skruvarna och innerhörn där det är svårt att komma åt men det provade jag inte nu.

Edit: När jag var där och skruvade bort grejer för att komma åt att polera så såg jag att det stod skrivet på luftfiltret att det var bytt i Juni 2009, för fem år och cirka 7000 mil sedan, kanske dags att byta igen haha :P

Resultat:
Image

Image

Image

Image
http://www.garaget.org/dannefrokt

Nuvarande bilar:
S124 - E220TE Brillantsilber - 1996 "Fina bruksbilen"


Gamla bilar:
W201 - 190E 2.6 Manuell - 1989 "Vinterbilen"
W124 - E220 Dunkelblau, -1995 "Trogen bruksbil"
W123 - 200 250D 20V - 1983 "Dieselprojektet"
W124 - 220E Almandinrot -1993 "Trevlig brukis"
W201 - 190D - 1984 "Epan"
W201 - 190 - 1988 "Lillröd"
W201 - 190E 1.8 Rosso Avantgarde -1992 "Min första och finaste MB"

User avatar
Mattileinen
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1753
Joined: Fri 07 Oct, 2011 20:15

Re: S124 E220 -96 Fin originalbil med småfix

Postby Mattileinen » Thu 01 May, 2014 21:12

Kul att du ger dig på detta! :-D
Om jag får säga vad jag själv tycker så tar biltemas sandpapper bra i ett par drag, sedan finns det inget som river längre, man får byta typ jättesnabbt för att det ska hända saker.
Men ofta blir det att man slipar och slipar förgäves, för pappret tar inte längre. Köpte papper på en lokal järnaffär, det höll betydligt längre!
Sedan så tror jag du gjorde helt rätt som började med 120. Mycket grövre än så blir det för grova repor av.
Prövade en gång att börja slipa alu med 60's papper. Nog hände det saker, men när jag trodde att jag var klar (efter 1200's + polering) så insåg jag att det fanns djupa repor kvar från 60's pappret. Då började jag om från början....
Så jag tycker det är bättre att köra länge på 120-150 papper, för att få bort allt. :-)

User avatar
Mimmi
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1814
Joined: Mon 28 Jul, 2008 22:58
Location: Kinna

Re: S124 E220 -96 Fin originalbil med småfix

Postby Mimmi » Thu 01 May, 2014 21:19

Hej!

Om det är sådana ytor att jag kommer åt med slipmaskin* börjar jag på hyfsat släta ytor med 180-korn. Är det något grovt gjutgods börjar jag naturligtvis med grövre papper.

*sander eller roterande oscillerande slipmaskiner
För Gud och för maskinister är ingenting omöjligt!

dannefrokt
Expert
Expert
Posts: 606
Joined: Sat 06 Dec, 2008 00:34
Location: Leksand

Re: S124 E220 -96 Fin originalbil med småfix

Postby dannefrokt » Thu 01 May, 2014 22:04

Håller med om Biltema-pappret, det tog bra ett par drag, sen fick man vända på det. Blir nog att köpa papper någon annanstans, sen ska jag nog handla lite papper till slipmaskinen. Har en Bosch med rund roterande & oscillerande för 125mm papper, den borde funka va?

Det dumma är ju att har man väl börjat polera nånting under huven så måste man ju fortsätta, för annars ser allt annat så sunkigt ut :P Vi får väl se hur den ser ut om en vecka i Hedemora. Har semester nästa vecka så har gott om tid att fixa med bilen!
http://www.garaget.org/dannefrokt

Nuvarande bilar:
S124 - E220TE Brillantsilber - 1996 "Fina bruksbilen"


Gamla bilar:
W201 - 190E 2.6 Manuell - 1989 "Vinterbilen"
W124 - E220 Dunkelblau, -1995 "Trogen bruksbil"
W123 - 200 250D 20V - 1983 "Dieselprojektet"
W124 - 220E Almandinrot -1993 "Trevlig brukis"
W201 - 190D - 1984 "Epan"
W201 - 190 - 1988 "Lillröd"
W201 - 190E 1.8 Rosso Avantgarde -1992 "Min första och finaste MB"

User avatar
Mattileinen
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1753
Joined: Fri 07 Oct, 2011 20:15

Re: S124 E220 -96 Fin originalbil med småfix

Postby Mattileinen » Thu 01 May, 2014 22:16

dannefrokt wrote:Det dumma är ju att har man väl börjat polera nånting under huven så måste man ju fortsätta, för annars ser allt annat så sunkigt ut :P !


Nu är du fast
:lol: :lol: :lol:

dannefrokt
Expert
Expert
Posts: 606
Joined: Sat 06 Dec, 2008 00:34
Location: Leksand

Re: S124 E220 -96 Fin originalbil med småfix

Postby dannefrokt » Thu 01 May, 2014 22:54

Mattileinen wrote:
dannefrokt wrote:Det dumma är ju att har man väl börjat polera nånting under huven så måste man ju fortsätta, för annars ser allt annat så sunkigt ut :P !


Nu är du fast
:lol: :lol: :lol:


Haha men det går fortfarande att slingra sig ur om jag lackar ventilkåpan matt silver istället med temas Motorfärg (helt okej), hade lite den funderingen också men sen när jag såg alla polertrissor och grejer på biltema så kunde jag inte låta bli att prova det :P
http://www.garaget.org/dannefrokt

Nuvarande bilar:
S124 - E220TE Brillantsilber - 1996 "Fina bruksbilen"


Gamla bilar:
W201 - 190E 2.6 Manuell - 1989 "Vinterbilen"
W124 - E220 Dunkelblau, -1995 "Trogen bruksbil"
W123 - 200 250D 20V - 1983 "Dieselprojektet"
W124 - 220E Almandinrot -1993 "Trevlig brukis"
W201 - 190D - 1984 "Epan"
W201 - 190 - 1988 "Lillröd"
W201 - 190E 1.8 Rosso Avantgarde -1992 "Min första och finaste MB"

User avatar
Mattileinen
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1753
Joined: Fri 07 Oct, 2011 20:15

Re: S124 E220 -96 Fin originalbil med småfix

Postby Mattileinen » Thu 01 May, 2014 23:00

Nääää så kan du inte göra nu inte :wink:
Polering är skoj :-D
Keep at it!

dannefrokt
Expert
Expert
Posts: 606
Joined: Sat 06 Dec, 2008 00:34
Location: Leksand

Re: S124 E220 -96 AKUT HJÄLP innan MB Springmeet 10/5!!!

Postby dannefrokt » Thu 08 May, 2014 22:02

Jaha, då har det gått lite dåligt för mig :P
Behöver en INSUGSPACKNING till M111.xxx ganska akut om jag ska ta mig till Hedemora och Springmeet på lördag så är det någon som har en inom Dalarna så vore jag tacksam om jag fick köpa den.

Det har regnat konstant här i två dagar nu, och jag har varit ute och kört med bilen i regnet, och då började bilen hugga och rycka och bete sig konstigt. Så jag kollade felkoder och hittade några stycken, på tomgångsmotor och kylvätsketempsensor bland annat. Nollställde felkoderna och körde ett tag till men motorn fortsatte bete sig märkligt. Hade fått nya felkoder, samma som förut plus nån mer.

Misstänkte att det var dags att kolla upp motorkablaget eftersom det brukar börja bråka vid fuktigt väder om det är dåligt, och mycket riktigt, stelt och hårt och knastrar fint när man försöker böja på det. Sprätte upp tejpen runt kablaget vid kylvätsketempsensorn och där var det lagom ruttet. Bara att riva ur allt å gå igenom allting då och byta det som är dåligt, detta bör jag hinna imorgon men jag behöver som sagt en INSUGSPACKNING ganska fort, eftersom jag fick lov att skruva av insuget för att komma åt att lossa lite kablage på undersidan.

Såhär ser det ut nu, hinner jag till på lördag? ;)
Image
http://www.garaget.org/dannefrokt

Nuvarande bilar:
S124 - E220TE Brillantsilber - 1996 "Fina bruksbilen"


Gamla bilar:
W201 - 190E 2.6 Manuell - 1989 "Vinterbilen"
W124 - E220 Dunkelblau, -1995 "Trogen bruksbil"
W123 - 200 250D 20V - 1983 "Dieselprojektet"
W124 - 220E Almandinrot -1993 "Trevlig brukis"
W201 - 190D - 1984 "Epan"
W201 - 190 - 1988 "Lillröd"
W201 - 190E 1.8 Rosso Avantgarde -1992 "Min första och finaste MB"

User avatar
Torsten
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 129
Joined: Wed 07 Mar, 2007 16:49

Re: S124 E220 -96 AKUT HJÄLP innan MB Springmeet 10/5!!!

Postby Torsten » Thu 08 May, 2014 22:05

/ Torsten

User avatar
Fotografen
Guru
Guru
Posts: 6598
Joined: Wed 28 Dec, 2005 22:49
Location: Östgöte, guskelôv!

Re: S124 E220 -96 AKUT HJÄLP innan MB Springmeet 10/5!!!

Postby Fotografen » Thu 08 May, 2014 22:11

Papperspackning? Knacka till av mjölkkartonger..
Må f-n ta ACEA A5/B5/C5!


Return to “Våra projekt”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 89 guests