S124 E220 -96 Bilduppdatering 27/5

Här visar och dokumenterar vi våra projekt. Endast för Mercedes modeller.
User avatar
sonderklasse126
Expert
Expert
Posts: 544
Joined: Mon 17 May, 2010 21:45
Location: smurG

Re: S124 E220 -96 bra blir bättre

Postby sonderklasse126 » Thu 03 Apr, 2014 07:29

På min 126 bran säkringen till värmeregleringen stup i kvarten, följden blev att det blev full värme på.
Det ja gjorde va och skruva ur säkringsdosan dela dom två eller om det va tre kablarna som gick över säkringen. Skruvade in dom på en varsin tom plint och stoppa dit en varsin 8 A säkring som det skulle va. Så efter det funka det som det skulle.
Inte helt rätt men är ju säkrat med rätt amper så ska ju inte va nån fara för kabelbrand.
Ett tip på hur man kan göra vid säkrings problem :wink:
S123T 300DT ,83 Farbe



Avställda

Skrotade
W123 300D ,77 Farbe

Sålda
S123T 200 ,85 Farbe
W126 300 SE ,88 Farbe
S123T 280E ,81 Farbe
W123 300D ,82 Farbe
W123 300D/250D ,78 Farbe
w123 300D taxi ,82 Farbe

dannefrokt
Expert
Expert
Posts: 606
Joined: Sat 06 Dec, 2008 00:34
Location: Leksand

Re: S124 E220 -96 bra blir bättre

Postby dannefrokt » Thu 03 Apr, 2014 22:08

Marie wrote:Jag skulle fundera på fläkten bakom handskfacket. Den där lilla fläkten som ser till att luft sugs förbi temperatursensorn invid takbelysningen vid innerbackspegeln. Har fläkten lagt av eller slangen mellan fläkt och sensor hoppat av / spruckit, så dras inte luften förbi sensorn, och det blir rejäl fördröjning innan sensorn rapporterar vilken temperatur det verkligen är inne i bilen. Följden blir att temperaturen i bilen pendlar kraftigt, i synnerhet blir det alldeles för varmt när värmen väl kommit igång i början av en resa.

Riv av en nagelstor bit tunt papper. Suget från fläkten skall kunna hålla fast pappersbiten mot gallret vid sensorn när bilen är igång. Om pappersbiten inte hålls k
var av suget bör du verkligen kolla fläkten och slangen. Sen kan det alltid vara vettigt att "tvätta" sensorn med LMM-rengöring. Damm isolerar.



Låter som jag bör kolla fläkten då, rev av en bit av ett kvitto (tunt lätt papper) och höll mot gallret vid sensorn, inte en tillstymmelse till sug där inte. Men det är det gallret i innerbelysningspanelen i taket du menar va?
Hur kommer man åt fläkten, har ju airbag på passagerarsidan där handskfacket normalt sitter, måste jag ta bort den för att komma åt fläkten?

Vad roligt att så många engagerade sig i mitt "lilla" problem :P
http://www.garaget.org/dannefrokt

Nuvarande bilar:
S124 - E220TE Brillantsilber - 1996 "Fina bruksbilen"


Gamla bilar:
W201 - 190E 2.6 Manuell - 1989 "Vinterbilen"
W124 - E220 Dunkelblau, -1995 "Trogen bruksbil"
W123 - 200 250D 20V - 1983 "Dieselprojektet"
W124 - 220E Almandinrot -1993 "Trevlig brukis"
W201 - 190D - 1984 "Epan"
W201 - 190 - 1988 "Lillröd"
W201 - 190E 1.8 Rosso Avantgarde -1992 "Min första och finaste MB"

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6869
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: S124 E220 -96 bra blir bättre

Postby Marie » Thu 03 Apr, 2014 23:01

dannefrokt wrote:Låter som jag bör kolla fläkten då, rev av en bit av ett kvitto (tunt lätt papper) och höll mot gallret vid sensorn, inte en tillstymmelse till sug där inte. Men det är det gallret i innerbelysningspanelen i taket du menar va?
Hur kommer man åt fläkten, har ju airbag på passagerarsidan där handskfacket normalt sitter, måste jag ta bort den för att komma åt fläkten?

Vad roligt att så många engagerade sig i mitt "lilla" problem :P


Ja det låter onekligen som att givaren inte får luft. Du är på rätt ställe, det är gallret i innerbelysningspanelen det handlar om.

Nu har jag ju inte rotat i 124-or nyare än 1990, så det kan ju vara ändrat vid faceliftet. Om det inte längre är samma gamla panel som i de senare 126-orna och tidiga 124-orna så kanske fläkten är uppflyttad till innerbelysningspanelen precis som på 140, och då blir det ju lite lättare.
Ta ner panelen och titta efter. Sitter det inte någon fläkt i panelen, utan går en slang åt höger, så sitter nog fläkten som på de äldre, och hur man kommer åt den när det finns passagerarairbag vet faktiskt inte jag, men det vet nog någon annan här. Det är ju det som är så bra med forum, våra samlade kunskaper blir väldigt bra.
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)

M116
Guru
Guru
Posts: 7476
Joined: Fri 22 Jul, 2005 09:38
Location: Stockholm

Re: S124 E220 -96 bra blir bättre

Postby M116 » Sat 05 Apr, 2014 08:09

Fläkten för givaren sitter under brädan på samtliga årgångar, det ändrades inget iom. MOPF.
Om nu kvinnors simultanförmåga är så jäkla bra, hur kommer det sig att de inte kan ha sex medan de har huvudvärk??

dannefrokt
Expert
Expert
Posts: 606
Joined: Sat 06 Dec, 2008 00:34
Location: Leksand

Re: S124 E220 -96 bra blir bättre

Postby dannefrokt » Mon 07 Apr, 2014 17:43

Har fått lite nya bekymmer. Jag upplever att bilen går tungt att köra, man måste hålla mycket gas för att hålla farten uppe, nästan som att man skulle dra ett tungt släp efter bilen. Tankade bilen idag och räknade ut bränsleförbrukningen till ca 0.95L/mil vilken känns lite mycket?
Det är inga bromsar som ligger åt, det skulle ju märkas på att nåt hjul blir varmt men det är det inte. Funderar på om det kan vara lådan? Tyckte mig känna en aningens bränd lukt när jag luktade på oljan på stickan idag när jag kom hem från jobbet.
Har inte bytt olja i lådan ännu, och det är väl egentligen dags. Men kan det bli så att bilen går tungt av att man inte bytt olja/filter i automatlådan?
Den växlar hårt när den är kall kan jag väl tillägga också, blir bättre när man kört 10-15km efter kallstart. Tycker också den växlar lite sent från 2'an till 3'an när den är kall, är nästan uppe i 3500 varv innan den lägger i nästa växel, får lixom släppa gaspedalen och lirka lite för att få den att lägga i 3'an, går inte att bara gasa stumt, då varvar den över 4000 och växlar stenhårt i 3'an.
http://www.garaget.org/dannefrokt

Nuvarande bilar:
S124 - E220TE Brillantsilber - 1996 "Fina bruksbilen"


Gamla bilar:
W201 - 190E 2.6 Manuell - 1989 "Vinterbilen"
W124 - E220 Dunkelblau, -1995 "Trogen bruksbil"
W123 - 200 250D 20V - 1983 "Dieselprojektet"
W124 - 220E Almandinrot -1993 "Trevlig brukis"
W201 - 190D - 1984 "Epan"
W201 - 190 - 1988 "Lillröd"
W201 - 190E 1.8 Rosso Avantgarde -1992 "Min första och finaste MB"

dannefrokt
Expert
Expert
Posts: 606
Joined: Sat 06 Dec, 2008 00:34
Location: Leksand

Re: S124 E220 -96 bra blir bättre

Postby dannefrokt » Mon 07 Apr, 2014 18:05

Gick ut och tog ut blinkkoder för att se om det fanns några lagrade felkoder och det gjorde det: 25 och 33.
25 är kamaxelgivare eller -krets, "CMP sensor not recognized or implausible"
33 är "33 Maximum retard setting on at least one cylinder has been reached or the ignition angle deviation between the
individual cylinders is greater than 6 degrees crankshaft angle"

Kan ju ha nåt med det å göra att den känns slö.. Då är frågan om man ska börja riva i den berömda kabelhärvan då, *SUCK*.....
http://www.garaget.org/dannefrokt

Nuvarande bilar:
S124 - E220TE Brillantsilber - 1996 "Fina bruksbilen"


Gamla bilar:
W201 - 190E 2.6 Manuell - 1989 "Vinterbilen"
W124 - E220 Dunkelblau, -1995 "Trogen bruksbil"
W123 - 200 250D 20V - 1983 "Dieselprojektet"
W124 - 220E Almandinrot -1993 "Trevlig brukis"
W201 - 190D - 1984 "Epan"
W201 - 190 - 1988 "Lillröd"
W201 - 190E 1.8 Rosso Avantgarde -1992 "Min första och finaste MB"

User avatar
Fotografen
Guru
Guru
Posts: 6598
Joined: Wed 28 Dec, 2005 22:49
Location: Östgöte, guskelôv!

Re: S124 E220 -96 bra blir bättre MOTORSTRUL

Postby Fotografen » Mon 07 Apr, 2014 18:44

CMP sensor, kamlägesgivare? Kolla den..."33 Maximum retard setting on at least one cylinder has been reached" betyder att motorstyrnigen har backat tändninngen i ändläge, låg tändning=slö.
Den pekar på kamgivaren, börja där, men kablaget är ju ökänt och felutpekningen kan ofta inte göra skillnad på kablage- eller givarfel, märker bara att det inte svarar i andra änden.
Må f-n ta ACEA A5/B5/C5!

dannefrokt
Expert
Expert
Posts: 606
Joined: Sat 06 Dec, 2008 00:34
Location: Leksand

Re: S124 E220 -96 bra blir bättre MOTORSTRUL

Postby dannefrokt » Mon 07 Apr, 2014 18:57

Fotografen wrote:CMP sensor, kamlägesgivare? Kolla den..."33 Maximum retard setting on at least one cylinder has been reached" betyder att motorstyrnigen har backat tändninngen i ändläge, låg tändning=slö.
Den pekar på kamgivaren, börja där, men kablaget är ju ökänt och felutpekningen kan ofta inte göra skillnad på kablage- eller givarfel, märker bara att det inte svarar i andra änden.


Jo precis, har börjat riva isär så jag kommer att kolla kablaget till att börja med.. återkommer snart med vad jag hittat...
http://www.garaget.org/dannefrokt

Nuvarande bilar:
S124 - E220TE Brillantsilber - 1996 "Fina bruksbilen"


Gamla bilar:
W201 - 190E 2.6 Manuell - 1989 "Vinterbilen"
W124 - E220 Dunkelblau, -1995 "Trogen bruksbil"
W123 - 200 250D 20V - 1983 "Dieselprojektet"
W124 - 220E Almandinrot -1993 "Trevlig brukis"
W201 - 190D - 1984 "Epan"
W201 - 190 - 1988 "Lillröd"
W201 - 190E 1.8 Rosso Avantgarde -1992 "Min första och finaste MB"

dannefrokt
Expert
Expert
Posts: 606
Joined: Sat 06 Dec, 2008 00:34
Location: Leksand

Re: S124 E220 -96 bra blir bättre MOTORSTRUL

Postby dannefrokt » Mon 07 Apr, 2014 20:37

Nu går bilen som den ska igen! Det var inget fel på kabeln till till kamlägesgivaren, jag tog ur och torkade av givaren, satt ihop allt igen och nu går bilen bra. Kan varit så enkelt som dålig kontakt...
http://www.garaget.org/dannefrokt

Nuvarande bilar:
S124 - E220TE Brillantsilber - 1996 "Fina bruksbilen"


Gamla bilar:
W201 - 190E 2.6 Manuell - 1989 "Vinterbilen"
W124 - E220 Dunkelblau, -1995 "Trogen bruksbil"
W123 - 200 250D 20V - 1983 "Dieselprojektet"
W124 - 220E Almandinrot -1993 "Trevlig brukis"
W201 - 190D - 1984 "Epan"
W201 - 190 - 1988 "Lillröd"
W201 - 190E 1.8 Rosso Avantgarde -1992 "Min första och finaste MB"

User avatar
aroncbds
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2219
Joined: Sat 06 Sep, 2008 20:02
Contact:

Re: S124 E220 -96 bra blir bättre MOTORSTRUL

Postby aroncbds » Mon 07 Apr, 2014 21:55

dannefrokt wrote:Nu går bilen som den ska igen! Det var inget fel på kabeln till till kamlägesgivaren, jag tog ur och torkade av givaren, satt ihop allt igen och nu går bilen bra. Kan varit så enkelt som dålig kontakt...
Härligt! :-)
Aron - Programmerare - garaget.org/aroncbds

Mercedes-Benz - A little bit of practical poetry...

Nuvarande:
S210 320 CDI - 2001
W210 300 DT - 1999 (Till projekttråd)
W124 200 D - 1992 (Till projekttråd)
W114 250CE - 1972 "3.0-edition" (totalrenoverad - Till fotoalbum, Till projekttråd)
W115 240D 3.0 1975

Gamla:
S210 220 CDI - 1999
W124 300 DT - 1992
W114 250CE - 1971
W115 240D 3.0 - 1975
W123 300D - 1977
W123 240D - 1979

User avatar
Fotografen
Guru
Guru
Posts: 6598
Joined: Wed 28 Dec, 2005 22:49
Location: Östgöte, guskelôv!

Re: S124 E220 -96 bra blir bättre MOTORSTRUL

Postby Fotografen » Mon 07 Apr, 2014 22:17

Schyssta bananer!Image
Må f-n ta ACEA A5/B5/C5!

User avatar
aroncbds
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2219
Joined: Sat 06 Sep, 2008 20:02
Contact:

Re: S124 E220 -96 bra blir bättre MOTORSTRUL

Postby aroncbds » Mon 07 Apr, 2014 22:39

Fotografen wrote:Schyssta bananer!Image
Haha! :mrgreen:
Aron - Programmerare - garaget.org/aroncbds

Mercedes-Benz - A little bit of practical poetry...

Nuvarande:
S210 320 CDI - 2001
W210 300 DT - 1999 (Till projekttråd)
W124 200 D - 1992 (Till projekttråd)
W114 250CE - 1972 "3.0-edition" (totalrenoverad - Till fotoalbum, Till projekttråd)
W115 240D 3.0 1975

Gamla:
S210 220 CDI - 1999
W124 300 DT - 1992
W114 250CE - 1971
W115 240D 3.0 - 1975
W123 300D - 1977
W123 240D - 1979

dannefrokt
Expert
Expert
Posts: 606
Joined: Sat 06 Dec, 2008 00:34
Location: Leksand

Re: S124 E220 -96 bra blir bättre MOTORSTRUL

Postby dannefrokt » Mon 28 Apr, 2014 21:58

Jaha, 2 veckor till årets MB Springmeet i Hedemora, så jag tänkte väl piffa upp kärran lite. Började med att tona bakrutorna, gick väl sådär, bakrutan blev kaos, så jag ska göra om det när jag köper mer toning för rullen jag köpte räckte bara till 5 av 7 rutor...

Sen har jag beställt lite färg och ska lacka Hella-stötfångaren och montera dimljus i den innan träffen om jag hinner.

Image
Knöligt i bakrutan =/ Tyckte inte den var så välvd, men det kanske den är? Ska man dela upp den i flera bitar ? Gjorde två delar nu för att filmen inte räckte till på höjden.. Filmen köpt på Mekonomen, 200:- nånting för 3.8m..

Image
Sidorna blev helt okej, blev nån bubbla å nåt skräp innanför filmen men helt okej för att vara hemgjort utomhus...
http://www.garaget.org/dannefrokt

Nuvarande bilar:
S124 - E220TE Brillantsilber - 1996 "Fina bruksbilen"


Gamla bilar:
W201 - 190E 2.6 Manuell - 1989 "Vinterbilen"
W124 - E220 Dunkelblau, -1995 "Trogen bruksbil"
W123 - 200 250D 20V - 1983 "Dieselprojektet"
W124 - 220E Almandinrot -1993 "Trevlig brukis"
W201 - 190D - 1984 "Epan"
W201 - 190 - 1988 "Lillröd"
W201 - 190E 1.8 Rosso Avantgarde -1992 "Min första och finaste MB"

dannefrokt
Expert
Expert
Posts: 606
Joined: Sat 06 Dec, 2008 00:34
Location: Leksand

Re: S124 E220 -96 bra blir bättre MOTORSTRUL

Postby dannefrokt » Mon 28 Apr, 2014 21:59

Sen som ni ser på sista bilden, är det någon som har en originalantenn till kombi liggandes så köper jag den gärna...
http://www.garaget.org/dannefrokt

Nuvarande bilar:
S124 - E220TE Brillantsilber - 1996 "Fina bruksbilen"


Gamla bilar:
W201 - 190E 2.6 Manuell - 1989 "Vinterbilen"
W124 - E220 Dunkelblau, -1995 "Trogen bruksbil"
W123 - 200 250D 20V - 1983 "Dieselprojektet"
W124 - 220E Almandinrot -1993 "Trevlig brukis"
W201 - 190D - 1984 "Epan"
W201 - 190 - 1988 "Lillröd"
W201 - 190E 1.8 Rosso Avantgarde -1992 "Min första och finaste MB"

Moose
Medlem
Medlem
Posts: 70
Joined: Mon 05 Sep, 2005 23:18
Location: Västerås

Re: S124 E220 -96 bra blir bättre MOTORSTRUL

Postby Moose » Mon 28 Apr, 2014 22:22

Det där är faktiskt en originalantenn till kombi. Antennen är en kombinerad radio och mobilantenn och satt som option på bilar med telefoni. Har för mig att den är av fabrikat Katrine och dom gjorde bra antenner på tiden det begav sig.


Return to “Våra projekt”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 20 guests