Felet man lätt gör, när man ska lacka något med sprayburk, är att man lägger på för lite färg.
Om man med en riktig spruta, får rätt färgtjocklek med tre lager.
Med sprayburk, som oftast innehåller mer lösningsmedel kan det behövas betydligt fler lager för att få samma tjocklek.
Billiga sprayfärger, ska man helst undvika om man inte har en förkärlek att göra om allt jobb igen.
Dom innehåller nästan alltid akryllacker, med mängder av lösningsmedel och ger inte något större rostskydd.
Såvida man inte toppar med en bra 2-k klarlack, om man har sån tur att den lirar ihop med den billiga färgen.
Men det blir nog bra, om du är noga med förarbetet, inte snålar med färgen, och använder en riktig 2-k klarlack.
Lycka till.
S124 E220 -96 Bilduppdatering 27/5
-
- Expert
- Posts: 606
- Joined: Sat 06 Dec, 2008 00:34
- Location: Leksand
Re: S124 E220 -96 bra blir bättre
Sådär då, lackat å klart, skärmen är monterad på bilen. Det gick åt ca 1,5 sprayburk färg till skärmen för att det skulle täcka bra, kanske 3-4 lager, sen två lager 2-komponents klarlack. Blev helt okej resultat, blankt och fint, inget apelsinskal alls, bara lite lite torrsprut längst ner under blinkersen men det går nog att polera bort.
Grundfärg på, slipades med 600-papper innan lackering.
Och sen blev det inte så många bilder under arbetets gång, men här är färdiga resultatet iaf, blev tyvärr lite nyansskillnad mot övriga bilen, men inte så extremt så att jag tänker göra om det. Lackade även listerna under lyktorna då dom var ganska blästrade av stenskott, samt listerna i aluminium runt sidorutorna bak, som hade börjar ärga och blivit fula.
Från dagens premiärtur, här syns nyansskillnaden tydligare mellan skärmen och dörren.
bonusbild från premiärturen :)
Grundfärg på, slipades med 600-papper innan lackering.
Och sen blev det inte så många bilder under arbetets gång, men här är färdiga resultatet iaf, blev tyvärr lite nyansskillnad mot övriga bilen, men inte så extremt så att jag tänker göra om det. Lackade även listerna under lyktorna då dom var ganska blästrade av stenskott, samt listerna i aluminium runt sidorutorna bak, som hade börjar ärga och blivit fula.
Från dagens premiärtur, här syns nyansskillnaden tydligare mellan skärmen och dörren.
bonusbild från premiärturen :)
http://www.garaget.org/dannefrokt
Nuvarande bilar:
S124 - E220TE Brillantsilber - 1996 "Fina bruksbilen"
Gamla bilar:
W201 - 190E 2.6 Manuell - 1989 "Vinterbilen"
W124 - E220 Dunkelblau, -1995 "Trogen bruksbil"
W123 - 200 250D 20V - 1983 "Dieselprojektet"
W124 - 220E Almandinrot -1993 "Trevlig brukis"
W201 - 190D - 1984 "Epan"
W201 - 190 - 1988 "Lillröd"
W201 - 190E 1.8 Rosso Avantgarde -1992 "Min första och finaste MB"
Nuvarande bilar:
S124 - E220TE Brillantsilber - 1996 "Fina bruksbilen"
Gamla bilar:
W201 - 190E 2.6 Manuell - 1989 "Vinterbilen"
W124 - E220 Dunkelblau, -1995 "Trogen bruksbil"
W123 - 200 250D 20V - 1983 "Dieselprojektet"
W124 - 220E Almandinrot -1993 "Trevlig brukis"
W201 - 190D - 1984 "Epan"
W201 - 190 - 1988 "Lillröd"
W201 - 190E 1.8 Rosso Avantgarde -1992 "Min första och finaste MB"
- frankbuick
- Hedersmedlem
- Posts: 1282
- Joined: Wed 07 Sep, 2005 22:02
- Location: dalsland
- Contact:
Re: S124 E220 -96 bra blir bättre
impressed nyansskilnad hade du fått med "riktig" färg oxå. Enda är att medlacka dörrarna. Orginal skärmar föresten? Bra passform iallafall;)
S124 220te -94
w108 3,0a -68
Buick le sabre cab -65
Buick wildcat 4dr/ht -63
w108 3,0a -68
Buick le sabre cab -65
Buick wildcat 4dr/ht -63
Re: S124 E220 -96 bra blir bättre
Fint!bra jobbat!
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
-
- Expert
- Posts: 606
- Joined: Sat 06 Dec, 2008 00:34
- Location: Leksand
Re: S124 E220 -96 bra blir bättre
frankbuick wrote:impressed nyansskilnad hade du fått med "riktig" färg oxå. Enda är att medlacka dörrarna. Orginal skärmar föresten? Bra passform iallafall;)
Tackar! :)
Mja men nu får det va nog med lackering för ett tag, om inte jag ska ta tag i Hälla-fronten jag har liggandes, och lacka upp den och montera istället för den spruckna orginal-stötfångaren. Nästa projekt blir nog att ta tag i byte av slutväxeln, att ligga på 3000 varv i 100km/h känns sådär.
Skärmen är original ja, en begad skärm som var mörkblå metallic från början och rostfri då, var en del mek faktiskt att passa in skärmen, fick använda hammare lite på fästet under blinkersen för att få till det bra bland annat. Sen finns det ju justermån åt alla håll och kanter förutom glipan mellan huv och skärm, den fick ju bli som den blev, men det var ju faktiskt rätt bra det också.
http://www.garaget.org/dannefrokt
Nuvarande bilar:
S124 - E220TE Brillantsilber - 1996 "Fina bruksbilen"
Gamla bilar:
W201 - 190E 2.6 Manuell - 1989 "Vinterbilen"
W124 - E220 Dunkelblau, -1995 "Trogen bruksbil"
W123 - 200 250D 20V - 1983 "Dieselprojektet"
W124 - 220E Almandinrot -1993 "Trevlig brukis"
W201 - 190D - 1984 "Epan"
W201 - 190 - 1988 "Lillröd"
W201 - 190E 1.8 Rosso Avantgarde -1992 "Min första och finaste MB"
Nuvarande bilar:
S124 - E220TE Brillantsilber - 1996 "Fina bruksbilen"
Gamla bilar:
W201 - 190E 2.6 Manuell - 1989 "Vinterbilen"
W124 - E220 Dunkelblau, -1995 "Trogen bruksbil"
W123 - 200 250D 20V - 1983 "Dieselprojektet"
W124 - 220E Almandinrot -1993 "Trevlig brukis"
W201 - 190D - 1984 "Epan"
W201 - 190 - 1988 "Lillröd"
W201 - 190E 1.8 Rosso Avantgarde -1992 "Min första och finaste MB"
-
- Expert
- Posts: 606
- Joined: Sat 06 Dec, 2008 00:34
- Location: Leksand
Re: S124 E220 -96 bra blir bättre
pasi wrote:Fint!bra jobbat!
Tackar! Jag följer faktiskt ditt projekt med 210'an rätt mycket, även om jag är dålig på att skriva där, så är jag grymt imponerad över hur mycket kärlek den bilen får
http://www.garaget.org/dannefrokt
Nuvarande bilar:
S124 - E220TE Brillantsilber - 1996 "Fina bruksbilen"
Gamla bilar:
W201 - 190E 2.6 Manuell - 1989 "Vinterbilen"
W124 - E220 Dunkelblau, -1995 "Trogen bruksbil"
W123 - 200 250D 20V - 1983 "Dieselprojektet"
W124 - 220E Almandinrot -1993 "Trevlig brukis"
W201 - 190D - 1984 "Epan"
W201 - 190 - 1988 "Lillröd"
W201 - 190E 1.8 Rosso Avantgarde -1992 "Min första och finaste MB"
Nuvarande bilar:
S124 - E220TE Brillantsilber - 1996 "Fina bruksbilen"
Gamla bilar:
W201 - 190E 2.6 Manuell - 1989 "Vinterbilen"
W124 - E220 Dunkelblau, -1995 "Trogen bruksbil"
W123 - 200 250D 20V - 1983 "Dieselprojektet"
W124 - 220E Almandinrot -1993 "Trevlig brukis"
W201 - 190D - 1984 "Epan"
W201 - 190 - 1988 "Lillröd"
W201 - 190E 1.8 Rosso Avantgarde -1992 "Min första och finaste MB"
-
- Expert
- Posts: 606
- Joined: Sat 06 Dec, 2008 00:34
- Location: Leksand
Re: S124 E220 -96 bra blir bättre
Har lite problem med värmen i kupén. Den vräker nämligen på full värme lite väl länge, även fast man ställt rullarna på 20 grader så hinner det bli olidligt varmt i bilen innan den till slut minskar på värmen, uppskattningsvis efter 10-15 minuter, sen tar det en bra stund till innan tempen stabiliseras och blir som man ställt in den. Någon som vet vad det kan vara som spökar?
http://www.garaget.org/dannefrokt
Nuvarande bilar:
S124 - E220TE Brillantsilber - 1996 "Fina bruksbilen"
Gamla bilar:
W201 - 190E 2.6 Manuell - 1989 "Vinterbilen"
W124 - E220 Dunkelblau, -1995 "Trogen bruksbil"
W123 - 200 250D 20V - 1983 "Dieselprojektet"
W124 - 220E Almandinrot -1993 "Trevlig brukis"
W201 - 190D - 1984 "Epan"
W201 - 190 - 1988 "Lillröd"
W201 - 190E 1.8 Rosso Avantgarde -1992 "Min första och finaste MB"
Nuvarande bilar:
S124 - E220TE Brillantsilber - 1996 "Fina bruksbilen"
Gamla bilar:
W201 - 190E 2.6 Manuell - 1989 "Vinterbilen"
W124 - E220 Dunkelblau, -1995 "Trogen bruksbil"
W123 - 200 250D 20V - 1983 "Dieselprojektet"
W124 - 220E Almandinrot -1993 "Trevlig brukis"
W201 - 190D - 1984 "Epan"
W201 - 190 - 1988 "Lillröd"
W201 - 190E 1.8 Rosso Avantgarde -1992 "Min första och finaste MB"
Re: S124 E220 -96 bra blir bättre
Duoventilerna kärvar?
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
-
- Expert
- Posts: 606
- Joined: Sat 06 Dec, 2008 00:34
- Location: Leksand
Re: S124 E220 -96 bra blir bättre
pasi wrote:Duoventilerna kärvar?
Ja det kan det ju vara, kan man smörja upp dom på nåt vis?
http://www.garaget.org/dannefrokt
Nuvarande bilar:
S124 - E220TE Brillantsilber - 1996 "Fina bruksbilen"
Gamla bilar:
W201 - 190E 2.6 Manuell - 1989 "Vinterbilen"
W124 - E220 Dunkelblau, -1995 "Trogen bruksbil"
W123 - 200 250D 20V - 1983 "Dieselprojektet"
W124 - 220E Almandinrot -1993 "Trevlig brukis"
W201 - 190D - 1984 "Epan"
W201 - 190 - 1988 "Lillröd"
W201 - 190E 1.8 Rosso Avantgarde -1992 "Min första och finaste MB"
Nuvarande bilar:
S124 - E220TE Brillantsilber - 1996 "Fina bruksbilen"
Gamla bilar:
W201 - 190E 2.6 Manuell - 1989 "Vinterbilen"
W124 - E220 Dunkelblau, -1995 "Trogen bruksbil"
W123 - 200 250D 20V - 1983 "Dieselprojektet"
W124 - 220E Almandinrot -1993 "Trevlig brukis"
W201 - 190D - 1984 "Epan"
W201 - 190 - 1988 "Lillröd"
W201 - 190E 1.8 Rosso Avantgarde -1992 "Min första och finaste MB"
Re: S124 E220 -96 bra blir bättre
dannefrokt wrote:pasi wrote:Duoventilerna kärvar?
Ja det kan det ju vara, kan man smörja upp dom på nåt vis?
Jag hade samma fel på min CLK när jag köpte den. Berodde säkert på att den stått ett tag hos handlaren.
25 grader varmt ute var det och full värme i utblåsen !
Den ska ju smörjas av glykolen i kylarvätskan om jag fattat rätt. Jag gjorde iaf så för att få fart på den att jag körde
på full värme och full kyla växelvis några gånger för att motionera duoventilen och efter ett tag växlade den snabbare och snabbare
mellan kallt och varmt och till slut funkade den som den ska.
Kan hjälpa att knacka lite på den också
Nuvarande:
2 Bilar 16 cylindrar
W208 CLK 430 1999 AMG-Paket
http://www.garaget.org/?car=336283
SAAB 9-7X 2006 5,3 L V8 "Trollblazer"
https://www.garaget.org/?car=408828
Ex:
W163 ML 320 1999
W140 400 SE 1992
W210 E420 Avantgarde 1996
C 124 230 E Sportline 1991
W126 1985
W201 1990
W123 200 -85 Skrotad i hemlandet
Babytysken: Smart Passion 2000/2003 Såld !
Plus diverse annat som jag
inte vill nämna vid namn..
-
- Expert
- Posts: 606
- Joined: Sat 06 Dec, 2008 00:34
- Location: Leksand
Re: S124 E220 -96 bra blir bättre
Håkan J wrote:dannefrokt wrote:pasi wrote:Duoventilerna kärvar?
Ja det kan det ju vara, kan man smörja upp dom på nåt vis?
Jag hade samma fel på min CLK när jag köpte den. Berodde säkert på att den stått ett tag hos handlaren.
25 grader varmt ute var det och full värme i utblåsen !
Den ska ju smörjas av glykolen i kylarvätskan om jag fattat rätt. Jag gjorde iaf så för att få fart på den att jag körde
på full värme och full kyla växelvis några gånger för att motionera duoventilen och efter ett tag växlade den snabbare och snabbare
mellan kallt och varmt och till slut funkade den som den ska.
Kan hjälpa att knacka lite på den också
Det låter ju vettigt, bilen har ju faktiskt stått sedan oktober förra året. Ska pröva att köra värme/kyla växelvis ett tag så får vi se vad som händer.
http://www.garaget.org/dannefrokt
Nuvarande bilar:
S124 - E220TE Brillantsilber - 1996 "Fina bruksbilen"
Gamla bilar:
W201 - 190E 2.6 Manuell - 1989 "Vinterbilen"
W124 - E220 Dunkelblau, -1995 "Trogen bruksbil"
W123 - 200 250D 20V - 1983 "Dieselprojektet"
W124 - 220E Almandinrot -1993 "Trevlig brukis"
W201 - 190D - 1984 "Epan"
W201 - 190 - 1988 "Lillröd"
W201 - 190E 1.8 Rosso Avantgarde -1992 "Min första och finaste MB"
Nuvarande bilar:
S124 - E220TE Brillantsilber - 1996 "Fina bruksbilen"
Gamla bilar:
W201 - 190E 2.6 Manuell - 1989 "Vinterbilen"
W124 - E220 Dunkelblau, -1995 "Trogen bruksbil"
W123 - 200 250D 20V - 1983 "Dieselprojektet"
W124 - 220E Almandinrot -1993 "Trevlig brukis"
W201 - 190D - 1984 "Epan"
W201 - 190 - 1988 "Lillröd"
W201 - 190E 1.8 Rosso Avantgarde -1992 "Min första och finaste MB"
Re: S124 E220 -96 bra blir bättre
Jag skulle fundera på fläkten bakom handskfacket. Den där lilla fläkten som ser till att luft sugs förbi temperatursensorn invid takbelysningen vid innerbackspegeln. Har fläkten lagt av eller slangen mellan fläkt och sensor hoppat av / spruckit, så dras inte luften förbi sensorn, och det blir rejäl fördröjning innan sensorn rapporterar vilken temperatur det verkligen är inne i bilen. Följden blir att temperaturen i bilen pendlar kraftigt, i synnerhet blir det alldeles för varmt när värmen väl kommit igång i början av en resa.
Riv av en nagelstor bit tunt papper. Suget från fläkten skall kunna hålla fast pappersbiten mot gallret vid sensorn när bilen är igång. Om pappersbiten inte hålls kvar av suget bör du verkligen kolla fläkten och slangen. Sen kan det alltid vara vettigt att "tvätta" sensorn med LMM-rengöring. Damm isolerar.
Riv av en nagelstor bit tunt papper. Suget från fläkten skall kunna hålla fast pappersbiten mot gallret vid sensorn när bilen är igång. Om pappersbiten inte hålls kvar av suget bör du verkligen kolla fläkten och slangen. Sen kan det alltid vara vettigt att "tvätta" sensorn med LMM-rengöring. Damm isolerar.
Re: S124 E220 -96 bra blir bättre
Marie wrote:Sen kan det alltid vara vettigt att "tvätta" sensorn med LMM-rengöring. Damm isolerar.
Snabbvarianten är ett sug med dammsugaren och ett lätt blås med tryckluften i sensorgallret. Brukar ordna saken oftast.
MB CLS 500 -05
MB ML 320 CDI -08
BMW 523iT -98
Mazda MX-30 -21
...och rätt många MB under de senaste 30 åren...
MB ML 320 CDI -08
BMW 523iT -98
Mazda MX-30 -21
...och rätt många MB under de senaste 30 åren...
Re: S124 E220 -96 bra blir bättre
har även vart med om att temp rullar panelen varit död. fint om du hade haft en annan att testa ,med.
duo ventilerna kan du testa, jord på mittenstiftet och + på sidorna.. en för höger och en för vänster.
dock ska du bara dutta lite och höra om det klickar i dom.
jag bankade på mina med hammare sen funkade dom.
duo ventilerna kan du testa, jord på mittenstiftet och + på sidorna.. en för höger och en för vänster.
dock ska du bara dutta lite och höra om det klickar i dom.
jag bankade på mina med hammare sen funkade dom.
w124 300D -85 "Skattesmitarn"
w460 300GD -83 OM605 Turbo 6mm meken pump
.,=====,o00o
//__l_l_,\____\,___
l_---\_l__l---O=O=O
_(o)_)__(o)_)--o-)_)___ Projekt 300GD -81 "Drömbilen" 606Turbo och "463Look"
w460 300GD -83 OM605 Turbo 6mm meken pump
.,=====,o00o
//__l_l_,\____\,___
l_---\_l__l---O=O=O
_(o)_)__(o)_)--o-)_)___ Projekt 300GD -81 "Drömbilen" 606Turbo och "463Look"
Re: S124 E220 -96 bra blir bättre
MB_Star wrote:har även vart med om att temp rullar panelen varit död. fint om du hade haft en annan att testa ,med.
Precis, men eftersom den efter lång fördröjning reglerar ner värmen - så tolkade i alla fall jag det som han skrev - så friskförklarar jag värmepanel och duoventiler. Hade någotdera av dem kastat in handduken så hade den *aldrig* reglerat ner värmen, utan då hade det varit finsk sauna hela tiden.
Alltså vidhåller jag med en åsnas envishet att det handlar om att temperatursensorn släpar efter pga antingen för dålig luftströmning förbi sensorn (fläkt, slang eller skit) eller att sensorn är "isolerad" av skit.
Har lite problem med värmen i kupén. Den vräker nämligen på full värme lite väl länge, även fast man ställt rullarna på 20 grader så hinner det bli olidligt varmt i bilen innan den till slut minskar på värmen, uppskattningsvis efter 10-15 minuter, sen tar det en bra stund till innan tempen stabiliseras och blir som man ställt in den.
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 90 guests