Halloj!
Har i dagarna lyckats släpa hem en klenod som både inbringar tonvis med arbete, samtidigt som det säkert länsar kassan några månader framöver.. Med andra ord ett helt perfekt objekt!
Bilen i fråga är en R129:a, 500SL från 1992.
Den har tills igår stått still och övergiven i ganska precis 10år. Först inne i ett mobförråd och nu de senaste åren utomhus. Skall försöka sammanfatta lite snabbt;
Allting började med att dåvarande ägaren körde bilen till en verkstad 2003 då hjullagret vänster fram var kasst. Efter att bilen reparerats skulle verkstaden provköra, varpå huven flög upp och knäckte huv samt gångjärn. Ägaren till bilen blev självklart bestört och ville inte ha tillbaka sin bil i det skicket. Den var ju trots allt hel och fin när han lämnade in den, sånär som på ett hjullager.
Verkstaden o andra sidan hävdade att man ju inte haft något som helst i motorutrymmet att göra, då dem bara bytt lager.. Att huven flög upp var ju bara en följd av att huvlåset säkert inte satt som det skulle = kundens fel.
Hur som - konflikten var ett faktum. Ägaren vägrade hämta bilen innan den blev fixad, och verkstaden vägrade lämna ut den innan verkstadsnotan var betald. Punkt.
Ägaren ledsna på bilen och situationen, jobbade utomlands och glömde mer eller mindre bort den till slut. Tills förra veckan.. Jag har spanat på den i flera år och har hört diverse historier om den utan att någonsin få tag på ägaren. Men i helgen släppte allt till slut igenom lite kontakter och nu blev den till slut äntligen lastad på kärra för hemfärd till värmen!
Fyndplatsen:
Framtagen:
Lastad och inkörd i värmen:
Var inte igår lykttorkarna var igång..
Stackarn.. Visar sig knappast från sin finaste sida i nuläget.
Här har den dock äntligen fått lite kärlek för första gången på över 10år.. O mer skall det bli!
Allt blir ju faktiskt väldigt mycket roligare när det blir rent och fräscht!
Så... Lite avtvättad iaf. Nu får den torka inne i värmen något dygn..
Ich brauche hilfe! - Behöver ny ratt, stereo samt elmanöverering till förarstolen. Mätarhus och airbag finns kvar.
Så... Sammanfattningsvis - Den gamle klenoden skall få sitt glänsarliv tillbaka!
I det närmaste är det planlagt att:
- Låta hela bilen torka upp. Den är enormt genomfuktig i nuläget. Allt från inredning till styrdon mår nog bra av att komma in i värmen.
- Kontrollera kablage, vätskor m,m.
- Byta olja och filter innan uppstart.
- Starta upp och se om den överhuvudtaget lever.
Sedan, förutsatt att den blir körbar och går som den skall:
- Byta alla vätskor och oljor.
- Rikta gamla huven eller fixa en ny.
- Skaffa en ny grill, ratt, stereo, manöverenhet till stolen etc. Blir säkert en hel del småplock.
- Lacka om delar, alternativt hela bilen.
- Renovera splitfälgarna samt klä dem med nya däck.
- Se om hardtopen går att få bort och kika hur caben ser ut.
- Putsa, glida, gasa.
Är det någon som har delar, tips eller bara allmänna reflektioner kring modellen så får ni mer än gärna höra av er!
Karlie - MB 500SL -92 - The financial suicide
Karlie - MB 500SL -92 - The financial suicide
Garaget
S211 E220CDI Avantgarde -09, R129 SL500 -92, W108 280S -72
S211 E220CDI Avantgarde -09, R129 SL500 -92, W108 280S -72
- Mattileinen
- Hedersmedlem
- Posts: 1753
- Joined: Fri 07 Oct, 2011 20:15
Re: Karlie - MB 500SL -92 - The financial suicide
Det här ska bli spännande!
-
- Guru
- Posts: 4715
- Joined: Thu 10 Jul, 2008 12:55
- Location: Kalix
- Contact:
Re: Karlie - MB 500SL -92 - The financial suicide
Fixa rätt bakljus borde väl stå på den nedre listan med?
Har för mig de där kommer 1998....de rätta ser mycket bättre ut.
Har för mig de där kommer 1998....de rätta ser mycket bättre ut.
M. Johansson -86
230 (240D) W123 -79
230E W123 -85
230 (240D) W123 -79
230E W123 -85
Re: Karlie - MB 500SL -92 - The financial suicide
"Kul" historia och spännande projekt, jag fantiserar då och då om att hitta något liknande. Ska följas!
Skulle vara intressant om du listade kostnaderna för att få den duglig.
Skulle vara intressant om du listade kostnaderna för att få den duglig.
Re: Karlie - MB 500SL -92 - The financial suicide
Var denna som stod på andra sidan sjön Alstern? hurusom ett roligt projekt. Dessa styrenheter till stolarna har förutom elproblemen har en tendens att gå sönder i fästet så dom glappar i nederkant. Smältlim och "egenkonstrution" för att hålla dom på plats. När det gäller elstolarna så brukar det vara ärgade kontakter under stolen som spökar. Lätt att skriva bort sittdyna och komma åt. Ska se vad som är kvar från min SL. Har ju ett skidräcke original MB
Psycho
Psycho
In pursuit of ecxellence!!
Just nu: 300 TDT -83 - Ett stycke bilkultur
B170 NGT-09 vardagstransport
B180 NGT-10 *Såld* - skitbil!
S500Lång-00 *Såld* - Komfortkung
500E-92 *Såld* - Oslagbar!
SL 500-92 *Såld* - Leva en dröm
C230K-96 *Såld* - Helt OK
190-89 *Såld*- Insteget
Just nu: 300 TDT -83 - Ett stycke bilkultur
B170 NGT-09 vardagstransport
B180 NGT-10 *Såld* - skitbil!
S500Lång-00 *Såld* - Komfortkung
500E-92 *Såld* - Oslagbar!
SL 500-92 *Såld* - Leva en dröm
C230K-96 *Såld* - Helt OK
190-89 *Såld*- Insteget
Re: Karlie - MB 500SL -92 - The financial suicide
Grattis till ditt införskaffande av vad som måste betecknas som bilvärldens motsvarighet till astronomins begrepp "svart hål"
Det skall bli intressant att följa detta, men jag har bara allra först en fråga:
Vad är klenoden för någonting? Jag har ju hittills inte hittat någon klenod i den här historien...
Bara en misskött, övergiven "tattarsläde" av den vanligaste sorten, som det går tretton på dussinet av, svart lackering och svart läder.
http://www.ne.se/sok?q=klenod
Det skall bli intressant att följa detta, men jag har bara allra först en fråga:
Vad är klenoden för någonting? Jag har ju hittills inte hittat någon klenod i den här historien...
Bara en misskött, övergiven "tattarsläde" av den vanligaste sorten, som det går tretton på dussinet av, svart lackering och svart läder.
http://www.ne.se/sok?q=klenod
Q!
Vilken dröm att få förbarma sig över en sån ärrad hjälte! Du verkar ha en bra lokal för ändamålet så det kommer nog bli bra!
Jag fixar din AC!
W108 280SE 3.5, W124 E420, S203 C200T K, S202 C220 CDI, W124 200E, W202 C180, S202 C43T AMG, W123 200, W220 S500, W208 CLK 320 cab Högerstyrd, S210 E420T, W126 300 SE, W126 500 SEL B2 Armored, W116 450 SEL, W126 280SE, W124 200, W123 230E
W108 280SE 3.5, W124 E420, S203 C200T K, S202 C220 CDI, W124 200E, W202 C180, S202 C43T AMG, W123 200, W220 S500, W208 CLK 320 cab Högerstyrd, S210 E420T, W126 300 SE, W126 500 SEL B2 Armored, W116 450 SEL, W126 280SE, W124 200, W123 230E
Re: Karlie - MB 500SL -92 - The financial suicide
Vad som skulle vara spännande är att göra något som inte är originalrenovering, t.ex. riva bort ADS och sätta någon typ av rejsfjädring på den, lätta och göra som typ han AhlenJr gjorde med W108:an. Gräva upp några gamla trimdelar typ headers och hänga dit också.
Typ en "bekväm rallycrossbil" fast på riktigt.
Typ en "bekväm rallycrossbil" fast på riktigt.
Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
- frankbuick
- Hedersmedlem
- Posts: 1282
- Joined: Wed 07 Sep, 2005 22:02
- Location: dalsland
- Contact:
Re: Karlie - MB 500SL -92 - The financial suicide
kul projekt:) önskar man hade haft tid/ork med nåt liknande själv
S124 220te -94
w108 3,0a -68
Buick le sabre cab -65
Buick wildcat 4dr/ht -63
w108 3,0a -68
Buick le sabre cab -65
Buick wildcat 4dr/ht -63
Re: Karlie - MB 500SL -92 - The financial suicide
Inge dåligt fynd du fått tag i :) Kommer helt klart följas
Re: Karlie - MB 500SL -92 - The financial suicide
Detta ska bli kul att följa och tur för bilen att den har hamnat i ett riktigt bra hem!
CLS350CDI 4Matic
Re: Karlie - MB 500SL -92 - The financial suicide
Grattis! Ska följas detta! Är den dekaltrimmad med Amg emblemet eller har den nåt amg paket?
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
Re: Karlie - MB 500SL -92 - The financial suicide
Tack för att du delar med dig av ett sånt här projekt. Inte för inte du inte hittar en 129 i mitt garage........ Tattarvarningen och byte av endast ett styrdon får vilken "sund" människa som helst att ta ett steg tillbaka.
Du gör helt rätt i att jaga väck fukten i kupén som första åtgärd. Skulle kanske gå litet längre och rivit ur stolar och matta för att helt få väck mögellukt och fukt i kabelrännor och kontaktstycken.
Försök även att få en överblick på samtliga kostnader INNAN du påbörjar resan. Risken är annars att du råkar ut för överraskningar du inte trott var möjliga på den här sidan atmosfären
Du gör helt rätt i att jaga väck fukten i kupén som första åtgärd. Skulle kanske gå litet längre och rivit ur stolar och matta för att helt få väck mögellukt och fukt i kabelrännor och kontaktstycken.
Försök även att få en överblick på samtliga kostnader INNAN du påbörjar resan. Risken är annars att du råkar ut för överraskningar du inte trott var möjliga på den här sidan atmosfären
Om nu kvinnors simultanförmåga är så jäkla bra, hur kommer det sig att de inte kan ha sex medan de har huvudvärk??
Re: Karlie - MB 500SL -92 - The financial suicide
M116 wrote:Tack för att du delar med dig av ett sånt här projekt. Inte för inte du inte hittar en 129 i mitt garage........ Tattarvarningen och byte av endast ett styrdon får vilken "sund" människa som helst att ta ett steg tillbaka.
Du gör helt rätt i att jaga väck fukten i kupén som första åtgärd. Skulle kanske gå litet längre och rivit ur stolar och matta för att helt få väck mögellukt och fukt i kabelrännor och kontaktstycken.
Försök även att få en överblick på samtliga kostnader INNAN du påbörjar resan. Risken är annars att du råkar ut för överraskningar du inte trott var möjliga på den här sidan atmosfären
Är det verkligen så j#$%&a? Vad är det som blir så dyrt? Har ju alltid velat ha en 129a själv, men inser att 124a cab är bättre för mig. Kanske. :)
Re: Karlie - MB 500SL -92 - The financial suicide
129 är liksom 140 formidabla svarta hål, båda är svintunga as som tär hårt på hjulupphängningarna, och har sååå många trevliga datorunderstödda finesser, från en tid då datorer i bilar fortfarande var nästintill raketvetenskap.
Nu tycker jag mig på bilderna kunna misstänka att den aktuella släden kan höra till den tidiga serien som har KE-Jetronic som insprutning och inte som W124.036 och W140 LH-Jetronic. Alltid *lite* mindre elektronik som kan "förgylla tillvaron"
Nu tycker jag mig på bilderna kunna misstänka att den aktuella släden kan höra till den tidiga serien som har KE-Jetronic som insprutning och inte som W124.036 och W140 LH-Jetronic. Alltid *lite* mindre elektronik som kan "förgylla tillvaron"
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 39 guests