Karlie - MB 500SL -92 - The financial suicide

Här visar och dokumenterar vi våra projekt. Endast för Mercedes modeller.
User avatar
Karlie
Expert
Expert
Posts: 662
Joined: Mon 11 Jan, 2010 20:37
Location: Karlstad
Contact:

Re: Karlie - MB 500SL -92 - The financial suicide

Postby Karlie » Wed 26 Feb, 2014 22:09

Hynboholm wrote:Smygkikade lite på den genom fönstret igår när jag handlade grejer av Jonas.
Blir nog bra det där!
Skönt att ha en byäldste/medicinman med i garaget... :mrgreen:



Hehe, byäldste var ett riktigt passande namn! :mrgreen: Definitivt bra att ha en sådan! :thumbup:

MKE560 wrote:Har inte varit aktiv här på forumet på ett tag men kul att komma tillbaka och se ett projekt med en lite bedagad 129:a som får en andra chans.
Lycka till med projektet.

Med vänlig hälsning Mikael


Tack så mycket! Kul att du hittat tillbaka till forumet med. :-) Sådana som ni som faktiskt gör det roligare att greja. Känns alltid roligt med uppmuntran och bra tips. :-)

torake wrote:Nu har inte bara en utan _två_ helger passerat sedan senaste update här. Vad händer?

:wink:


Hehe, bra att ni håller koll! Skall givetvis försöka hålla igång tråden så ofta jag kan. Så passande nog kan jag bjuda på lite uppdatering i läget ikväll! :wink:


Bilen i fråga har nu börjat göra själ för namnet, och har gjort sina första tappra försök till att sluka pengar från den käre plånboken.
Till att börja med genomfördes resterande delen av servicen förra veckan, så nu är mer eller mindre allt bytt i serviceväg;

- Olja/oljefilter. (2ggr)
- Olja/filter i automaten.
- 8st tändstift.
- Bränslefilter.
- Luftfilter, båda två.
- Bromsvätska.
- Servoolja.
- Kylarvätska.
- Multirem

Känns väldigt bra att ha det gjort, så man kan fokusera på de övriga felen med rätt förutsättningar. Aldrig lätt att felsöka problem med grejer som inte varit servade och genomgångna på 10år. :wink:

Bromsvätskan påminde om en insjö under algblomning, så den var det definitivt värt att byta. :thumbup: Oljan i automaten var däremot alldeles exemplariskt röd och fin, så den var det absolut inga fel på. Men som sagt, skönt att ha det gjort. Hur det än är har oljan varit med i många år.

Image

I övrigt har all el till cabben börjat fungera efter lite handpåläggning av våran medicinman, så nu fungerar allt med en enda knapptryckning. Riktigt schysst! (Räckte med att radera alla gamla felkoder)

Här är den upphissad för lite fixande i förra veckan:

Image


För att ta steget vidare med den vandrande temperaturen så föll det sig så att vattenpumpen ganska så lämpligt började indikera på läckage förra veckan. Det - tillsammans med ett skönt skorrande lagerljud tydde på att pumpen i sig inte var alls lika sugen på att komma tillbaka till livet som bilen i övrigt.

Då arbetet med att byta pump var ganska omfattande så dirigerades jobbet ganska snabbt vidare till våran sk byäldste på jobbet. Ett riktigt bra beslut såhär i efterhand, då han, tillsammans med flera andra stod o mumlade och svor många gånger innan bulten till nedre remskivan m,m lossnade och gav med sig till slut. =D>

Med pumpen lossad var det ganska så enkelt att konstatera ett konkret fel. Det såg liksom ut som att den hörde hemma hos Titanic. :lol: :shock:

Image

Image

"Kylflänsarna" eller vad man skall kalla det var som synes mer eller mindre helt borta, och den var definitivt inte lättrullad. Blev betydligt bättre med nytt och fräscht!

Image


Med den nya pumpen och ny drivrem var det dags för lite provkörning. Eftersom däcken på amg-fälgarna var helt fulla med torrsprickor ner till corden så vart det att improvisera med lite smått och gott från svärfars garage.
Fränhetsfaktorn sjönk väl med sisodär 1000%, men det funkar ju att åka på i alla fall! :mrgreen:

Image

Image


Tyvärr så trilskas bilfan fortfarande med en stigande temperatur.. :evil: När man varvar ur den och drar på lite håller den tempen fint, men så fort man släpper av så att den går ner på tomgång och ligger runt 1000rpm eller strax inunder så börjar mätarn att stiga.
Hade givetvis hoppats på att det "enbart" skulle avhjälpas med hjälp av pumpen och ursköljning av systemet, men får väl prompt jobba vidare med felsökningen. Har läst lite på benzworld.org och det verkar ju definitivt inte vara ovanligt att M119-motorerna får för sig att bli lite heta utav en eller annan anledning.
Får dock verkligen hoppas att det inte är åt det värre hållet, (med blockpackning i åtanke) men ingenting tyder på det i nuläget i alla fall. :roll:

Skall spola rent och blåsa rent kylaren förhoppningsvis redan imorgon, och sedan blir det att checka locket till expansionskärlet och lite mer slanganslutningar osv.


Lyckades hur som få däcken avkrängda från fälgarna idag. Lite kul att dem är stämplade med datum! :-D :thumbup:

Image

Image

Planen för dem är att demontera alla skruv, lacka om centrumen i originalkulör, samt ge banorna en rejäl omgång med polering och kärlek. Blir ett passande pyssel i vardagsrumssoffan! :mrgreen:


Uppdaterar så snart det händer något kul igen.


... O förresten.. Istället för att riva tusenlappar i duschen så investerade jag även i nya fördelarlock och rotor x 2 med.. Mercedes original och med ett kilopris i absolut högsta guldklass.. Kändes skönt! :mrgreen:
Garaget
S211 E220CDI Avantgarde -09, R129 SL500 -92, W108 280S -72

User avatar
Lasse-SL-500
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1747
Joined: Sun 03 Sep, 2006 09:48
Location: Stockholm

Re: Karlie - MB 500SL -92 - The financial suicide

Postby Lasse-SL-500 » Wed 26 Feb, 2014 22:40

Kul, det går framåt! :-D

Angående oljan så är den väl redan 500 miljoner år gammal ungefär, så tio år gör nog inte så mycket? Men det är skönt att ha allt bytt! :mrgreen:

Jag hade problem med stigande temperatur i min, mina symptom var väldigt lika dina och det visade sig vara kylaren som var igensatt. Glykol hade kristalliserat och bildat proppar i kylaren. Egentligen ska man byta glykol var tredje år eller så men det slarvas nog en del med detta.

Försökte rensa min kylare, först med vatten, sedan med soda - men det hjälpte inte, det blev en ny kylare för min del.
SL500 R129, 450 SL -77, CL600 -01,Kawa ZX9R

@ndreas
Expert
Expert
Posts: 517
Joined: Tue 13 Nov, 2012 20:40
Location: Västerås

Re: Karlie - MB 500SL -92 - The financial suicide

Postby @ndreas » Wed 26 Feb, 2014 22:48

Kul projekt!
Frän bil... :P

ang. tempproblemet. Gammalt raggarknep är att knäcka/smula ner en halv diskmaskinstablett och köra några timmar. Sedan spolar man ur systemet och gör om med andra halvan. Har fungerat för mig på flera bilar som varit stående längre perioder.

Keep it up!

Vänligen Andreas

User avatar
doolar
Moderator
Moderator
Posts: 1676
Joined: Tue 06 Mar, 2007 12:20
Location: Malmö

Re: Karlie - MB 500SL -92 - The financial suicide

Postby doolar » Thu 27 Feb, 2014 00:33

Dålig kylare och/eller vattenpump är mitt heta (no pun intended) tips, framförallt kylaren.
Thomas Högqvist
W124 E420 -94 <-- projekttråd SÅLD
W124 500E -93 (farsans) Numera min bil

Enfeldt
Guru
Guru
Posts: 2554
Joined: Mon 08 Aug, 2005 18:02
Location: Västerbotten, Åsele

Re: Karlie - MB 500SL -92 - The financial suicide

Postby Enfeldt » Thu 27 Feb, 2014 13:39

Vilket roligt projekt att läsa om! Är som kul när man hittar bilar som stått ett tag, och som ändå har lite historia bakom sig :-D
Hoppas du får till den så den blir riktigt fin. Fälgarna sitter som ett smäck 8)
Vad blir det för däck?
http://www.garaget.org/Enfeldt

ML 350CDI -15
500E -92
250TD -89

User avatar
Scorpio
Guru
Guru
Posts: 2752
Joined: Mon 10 Nov, 2003 17:27
Location: Bara
Contact:

Re: Karlie - MB 500SL -92 - The financial suicide

Postby Scorpio » Thu 27 Feb, 2014 22:11

Har också haft motsvarande temperaturproblem i en mc som varit avställd länge. Försökte spola och åter spola kylaren åt båda hållen men riktigt bra blev det inte, det blev till att byta kylare.
Janne Nordin

-07 E200 Kompressor Kombi
-18 E200 Kombi
-04 Ducati 998S Final Edition

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6869
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Karlie - MB 500SL -92 - The financial suicide

Postby Marie » Thu 27 Feb, 2014 22:23

doolar wrote:Dålig kylare och/eller vattenpump är mitt heta (no pun intended) tips, framförallt kylaren.



Om jag inte läser fel, så är vattenpumpen bytt för några dagar sedan...

Och att kylaren hör till de starkt misstänkta bovarna är jag ense med dig om. Gamla aluminiumkyl är inte lätta att få snits på. Hade lättare kylningsproblem på 140:n för några år sedan. Orsaken var dålig kylare i kombination med en slö viscokoppling till fläkten.
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)

User avatar
pasi
Guru
Guru
Posts: 7448
Joined: Sun 13 Jun, 2010 17:11
Location: Borås

Re: Karlie - MB 500SL -92 - The financial suicide

Postby pasi » Thu 27 Feb, 2014 22:36

fint jobb du gör!! Angående värmeproblemen, spola igenom värmepaketet också! Hade samma problem på en peugeot jag hade innan att vid tomgång/låga varv så gick den varm, sköljde ur allt och hittade inget fel. Bytte vattenpump,termostat,spolade kylaren och det hjälpte inte.. Sen tog jag loss värmepaketets slangar och spolade igenom, hade flöde igenom men tänkte inte mer på det. Problemen fortsatte, till slut kom jag fram till att det fanns inget annat än att det är värmepaketet som stryper, köpte ett nytt och spolade igenom den nya med vatten och sen den gamla igen= Vilken skillnad det var på flödet!! Det var alltså igensatt värmepaket som var problemet på den bilen.
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6869
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Karlie - MB 500SL -92 - The financial suicide

Postby Marie » Thu 27 Feb, 2014 23:08

Pasi, hur var systemet konstruerat på Pegan? Fanns det en värmekran där, eller gick ständigt flödet genom värmeelementet och värmen i kupén reglerades bara med luftspjäll?

I en bil med värmekranar (läs duoventiler på en nyare MB) så är flödet genom värmeelementet vanligtvis helt eller delvis strypt (helt strypt vid avstängd kupévärme) och så är det ju vanligtvis sommartid då kylbehovet är som allra störst. Följaktligen är det på en MB, som ju har värmekranar, totalt oviktigt för kylförmågan om värmeelementet är igensatt eller inte. Där handlar det ju endast om en komforthistoria för att kunna värma kupén.
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)

PatrickW
Expert
Expert
Posts: 635
Joined: Sun 02 Dec, 2007 23:38

Re: Karlie - MB 500SL -92 - The financial suicide

Postby PatrickW » Fri 28 Feb, 2014 06:20

Att tänka på vid igensatt värmepaket, varför det kan hämma funktionen på systemet.
Det kan 'bromsa' termostaten om det är en 2-vägs, vilket det ofta är på modernare bilar.

I övrigt tycker jag du har hittat en pärla eftersom det bara är små enkla fel på den trots den stått så länge.

Mvh
Jag kan fixa bättre flås i ditt topplock!
Skicka ett pm vetja om du är intresserad.
Mirafräser,slipar ventiler,planar,portar, mm mm.
Max väntetid 4veckor

User avatar
-Mackan-
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1068
Joined: Fri 19 Sep, 2008 20:01
Location: Nyköping
Contact:

Re: Karlie - MB 500SL -92 - The financial suicide

Postby -Mackan- » Fri 28 Feb, 2014 09:19

Hade också problem med stigande temp på min 500'a. Hade då bytt termostat kontrollerat wisco osv.. Men när kylaren tillslut började läcka så bytte jag den å då försvann temp problemet också :)

En original MB (hella/behr) kylare kostade för något år sedan 2000-2500kr om man vände sig till en reservdels importör. Den är säkert en skaplig skvätt dyrare om du knallar in på en valfri mb återförsäljare i Sverige.


/Mackan
Nuvarande bilar:

Mercedes Benz 500E 5.0 1992
Mercedes Benz 300TDT 1993 OM606

User avatar
pasi
Guru
Guru
Posts: 7448
Joined: Sun 13 Jun, 2010 17:11
Location: Borås

Re: Karlie - MB 500SL -92 - The financial suicide

Postby pasi » Fri 28 Feb, 2014 09:59

Marie wrote:Pasi, hur var systemet konstruerat på Pegan? Fanns det en värmekran där, eller gick ständigt flödet genom värmeelementet och värmen i kupén reglerades bara med luftspjäll?

I en bil med värmekranar (läs duoventiler på en nyare MB) så är flödet genom värmeelementet vanligtvis helt eller delvis strypt (helt strypt vid avstängd kupévärme) och så är det ju vanligtvis sommartid då kylbehovet är som allra störst. Följaktligen är det på en MB, som ju har värmekranar, totalt oviktigt för kylförmågan om värmeelementet är igensatt eller inte. Där handlar det ju endast om en komforthistoria för att kunna värma kupén.

Det har du rätt i. Tänkte inte på duoventilerna. Pegan hade ständig cirkulation genom värmepaketet och kall/varm luft in i kupen reglerades med spjäll.
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990

User avatar
Thompao
Expert
Expert
Posts: 474
Joined: Sun 31 May, 2009 16:20
Location: Göteborg

Re: Karlie - MB 500SL -92 - The financial suicide

Postby Thompao » Sat 01 Mar, 2014 16:43

roligaste projektet att läsa om på forumet just nu, keep it up!
Numera Mercedeslös..

User avatar
Lasse-SL-500
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1747
Joined: Sun 03 Sep, 2006 09:48
Location: Stockholm

Re: Karlie - MB 500SL -92 - The financial suicide

Postby Lasse-SL-500 » Sun 22 Jun, 2014 17:48

Man blir ju lite nyfiken: hur går det här då? :mrgreen:
SL500 R129, 450 SL -77, CL600 -01,Kawa ZX9R

User avatar
Karlie
Expert
Expert
Posts: 662
Joined: Mon 11 Jan, 2010 20:37
Location: Karlstad
Contact:

Re: Karlie - MB 500SL -92 - The financial suicide

Postby Karlie » Mon 23 Jun, 2014 12:22

Lasse-SL-500 wrote:Man blir ju lite nyfiken: hur går det här då? :mrgreen:


Kul att du frågar! :-D

Har ju som tradition att låta bli att uppdatera såvida det inte hänt något speciellt. (Finns liksom inte så mycket att skriva om då.. :mrgreen: )
Men nu har den faktiskt fått sig lite kärlek på sistonde här, så det är klart att det är dags för en uppdatering! :-)

Till att börja med - Sammanfattning på tempproblemet.

Liksom för många andra med M119 så brottades ju även denna bil med tempproblem som jag beskrivit tidigare. Den höll tempen fint när den stod och gick, men när man belastat den några kilometer på landsväg och sedan ställde den så att den stod still så skenade tempmätaren iväg.
Elfläktarna slog till som sig bör och gjorde sitt jobb utmärkt, men den var ju som sagt fortfarande för varm för att det skulle vara normalt.

Felsökte genom att:
- Först och främst byta vattenpumpen då den läckte och gav ifrån sig skorrande lagerljud. - Bra åtgärd, men inget som påverkade tempen.
- Kom på i efterhand att termostaten inte blev bytt i samband med detta. Uttalade många bittra svordomar och bytte den en sen kväll - inget resultat.
- Bytte ut några kylarslangar och klammor som blivit dåliga och spruckna av långt stillestånd. - Bra åtgärd, men inget som påverkade tempen.
- Stummonterade viskofläkten så att den snurrade hela tiden. (För att kunna konstatera om den var för slapp eller ej) - Lät som en Volvo 240, men inget konkret resultat.
- Spolade ur kylsystemet samt körde diskmaskinstablett i expansionkärlet så att det löste upp gammal smuts och avlagringar - Bra åtgärd då det vällde ut smuts och dylikt, men inget som påverkade tempen.
- Slutligen - Tog mitt förnuft till fånga och investerade i en ny originalkylare. Drog på det länge då den var dyr och det skulle vara väldigt tråkigt om man bytt den utan resultat. Efter mina felsökningar så fanns det dock inte mycket annat kvar att göra, så det fick bli att "chansinvestera" och byta den. Som tur var lät inte resultatet vänta på sig, utan när man väl lagt halva lördagen åt att byta den så tackade 500:an vänligt med att lägga sig exemplariskt strax över 80c och har sedan dess legat helt still där, utan att vandra vidare. SKÖNT! :thumbup:
Så nu kan även jag ställa mig till skaran som bytt kylare med mycket lyckat resultat. :mrgreen:


För att fira detta har den äntligen fått röra på sig lite längre, för första gången på 10 år. Då den fortfarande är avställd och obes blev det inga värre turer, men den har fått gå några mil på ensliga landsvägar här i närheten för att äntligen få komma upp i fin oljetemp och få sträcka ut lite. Kändes väldigt härligt att äntligen få den att rulla lite längre än bara in och ut ur verkstaden.

Måste faktiskt säga att jag är riktigt förvånad över hur fint den går. Trots att den för tillfället rullar på slitna däck i olika dimensioner, har stått hur länge som helst och med flertalet lampor lysandes i instumentet, så går den helt kanon! Snabb i acceleration, går rakt och fint på vägen, bromsar jämt och bra, växellådan sköter sitt jobb. Är sammantaget väldigt nöjd än så länge! :-)

Så i förra veckan, medan entusiasmen ändå var på topp, så passade jag och min kollega även på att dra fram ac-maskinen för att provtrycka systemet. Vakuumsög, provtryckte, kontrollerade läckage med spårmedel etc. Allting verkade fint, inga konkreta läckage whatsoever. Fyllde upp systemet igen och vred på den härliga "semi-digitala" klima-anläggningen..O visst blev det kyla! Skäms den som trodde något annat. :wink:

Får ursäkta suddigheten, men här är en bild iaf.
Image


Var även i Stockholm förra helgen och hämtade hem en "ny" huv och grill till den. Behöver fortfarande en hel del andra reservdelar, och kommer väl lägga upp en sammanfattning på vad som behövs någon dag när jag gått igenom allt.

Just nu går det iaf sammanfattningsvis bra, men sakta framåt. Den får stå en hel del i veckorna pga pågående flytt som tar allt ledig tid, och om 2 veckor blir det att åka iväg på semester i 4 veckor.
Men planen för övrigt är att åka in och få den besiktigad när jag kommit hem från semestern. Kommer garanterat få en del tvåor, men det vore skönt att få köra med den ett tag i sensommar innan det är dags att plocka ner den.
Kommer inte plocka några skönhetspoäng i år, men vill sig allt väl och bilen sköter sig hyfsat under "provkörningsmånaden" senare i sommar så blir det att börja plocka ner den i höst och förbereda för lack under vintern. Sedan finns det givetvis mängder med både mindre och större grejer att fixa med också. Men det tar vi som sagt senare i höst. :wink:
Garaget
S211 E220CDI Avantgarde -09, R129 SL500 -92, W108 280S -72


Return to “Våra projekt”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 70 guests