Hynboholm wrote:Smygkikade lite på den genom fönstret igår när jag handlade grejer av Jonas.
Blir nog bra det där!
Skönt att ha en byäldste/medicinman med i garaget...
Hehe, byäldste var ett riktigt passande namn! Definitivt bra att ha en sådan!
MKE560 wrote:Har inte varit aktiv här på forumet på ett tag men kul att komma tillbaka och se ett projekt med en lite bedagad 129:a som får en andra chans.
Lycka till med projektet.
Med vänlig hälsning Mikael
Tack så mycket! Kul att du hittat tillbaka till forumet med. Sådana som ni som faktiskt gör det roligare att greja. Känns alltid roligt med uppmuntran och bra tips.
torake wrote:Nu har inte bara en utan _två_ helger passerat sedan senaste update här. Vad händer?
Hehe, bra att ni håller koll! Skall givetvis försöka hålla igång tråden så ofta jag kan. Så passande nog kan jag bjuda på lite uppdatering i läget ikväll!
Bilen i fråga har nu börjat göra själ för namnet, och har gjort sina första tappra försök till att sluka pengar från den käre plånboken.
Till att börja med genomfördes resterande delen av servicen förra veckan, så nu är mer eller mindre allt bytt i serviceväg;
- Olja/oljefilter. (2ggr)
- Olja/filter i automaten.
- 8st tändstift.
- Bränslefilter.
- Luftfilter, båda två.
- Bromsvätska.
- Servoolja.
- Kylarvätska.
- Multirem
Känns väldigt bra att ha det gjort, så man kan fokusera på de övriga felen med rätt förutsättningar. Aldrig lätt att felsöka problem med grejer som inte varit servade och genomgångna på 10år.
Bromsvätskan påminde om en insjö under algblomning, så den var det definitivt värt att byta. Oljan i automaten var däremot alldeles exemplariskt röd och fin, så den var det absolut inga fel på. Men som sagt, skönt att ha det gjort. Hur det än är har oljan varit med i många år.
I övrigt har all el till cabben börjat fungera efter lite handpåläggning av våran medicinman, så nu fungerar allt med en enda knapptryckning. Riktigt schysst! (Räckte med att radera alla gamla felkoder)
Här är den upphissad för lite fixande i förra veckan:
För att ta steget vidare med den vandrande temperaturen så föll det sig så att vattenpumpen ganska så lämpligt började indikera på läckage förra veckan. Det - tillsammans med ett skönt skorrande lagerljud tydde på att pumpen i sig inte var alls lika sugen på att komma tillbaka till livet som bilen i övrigt.
Då arbetet med att byta pump var ganska omfattande så dirigerades jobbet ganska snabbt vidare till våran sk byäldste på jobbet. Ett riktigt bra beslut såhär i efterhand, då han, tillsammans med flera andra stod o mumlade och svor många gånger innan bulten till nedre remskivan m,m lossnade och gav med sig till slut.
Med pumpen lossad var det ganska så enkelt att konstatera ett konkret fel. Det såg liksom ut som att den hörde hemma hos Titanic.
"Kylflänsarna" eller vad man skall kalla det var som synes mer eller mindre helt borta, och den var definitivt inte lättrullad. Blev betydligt bättre med nytt och fräscht!
Med den nya pumpen och ny drivrem var det dags för lite provkörning. Eftersom däcken på amg-fälgarna var helt fulla med torrsprickor ner till corden så vart det att improvisera med lite smått och gott från svärfars garage.
Fränhetsfaktorn sjönk väl med sisodär 1000%, men det funkar ju att åka på i alla fall!
Tyvärr så trilskas bilfan fortfarande med en stigande temperatur.. När man varvar ur den och drar på lite håller den tempen fint, men så fort man släpper av så att den går ner på tomgång och ligger runt 1000rpm eller strax inunder så börjar mätarn att stiga.
Hade givetvis hoppats på att det "enbart" skulle avhjälpas med hjälp av pumpen och ursköljning av systemet, men får väl prompt jobba vidare med felsökningen. Har läst lite på benzworld.org och det verkar ju definitivt inte vara ovanligt att M119-motorerna får för sig att bli lite heta utav en eller annan anledning.
Får dock verkligen hoppas att det inte är åt det värre hållet, (med blockpackning i åtanke) men ingenting tyder på det i nuläget i alla fall.
Skall spola rent och blåsa rent kylaren förhoppningsvis redan imorgon, och sedan blir det att checka locket till expansionskärlet och lite mer slanganslutningar osv.
Lyckades hur som få däcken avkrängda från fälgarna idag. Lite kul att dem är stämplade med datum!
Planen för dem är att demontera alla skruv, lacka om centrumen i originalkulör, samt ge banorna en rejäl omgång med polering och kärlek. Blir ett passande pyssel i vardagsrumssoffan!
Uppdaterar så snart det händer något kul igen.
... O förresten.. Istället för att riva tusenlappar i duschen så investerade jag även i nya fördelarlock och rotor x 2 med.. Mercedes original och med ett kilopris i absolut högsta guldklass.. Kändes skönt!