psycho wrote:När det gäller cabben så är ett tipps att byta alla säkringar i hållaren som sitter i bagaget, vanligaste orsaken till att cabben inte går hela vägen. Sen finns ju trådar om renovering av cabmotorer här på forumet om det skulle behövas.
Psycho
Bra tips!
Har sett säkringsboxen där, men faktiskt inte haft en tanke på att kolla upp dem än. Skall byta ut samtliga säkringar i bilens elsystem mot nya fräscha, så blir det iordning på den fronten med.
Har för övrigt fått lära mig att om ABS:en krånglar så vill heller inte cabben fungera som sig bör. Det hela kan ha att göra med hastighetgivarsignalen som sitter höger fram. Fungerar inte den som den skall kan övriga systemet tro att bilen är i rull och därför vill den då inte köra upp cabben, även om jag trycker på knappen.
Så det kan mycket väl vara problemet, eftersom just ABS-lampan lyser i mitt kära instrument, tillsammans med några lampor till.
Uky wrote:Bara att grattulera och hoppas att turen håller i sig!
Något till åren kommen modell men tidlöst snygg och lätt
att gilla. Hoppas inte att den stigande temperaturen är något
problem. Kanske termostaten kärvar? Hur är det med kylarvätskan?
Den bör nog bytas...
Tackar!
Ja, det hade varit riktigt skönt om det fortsätter som det gjort hittills. Är förberedd på att diverse bakslag kan uppkomma med, men gör dem inte det så finns det ju istället mer utrymme för att förfina den istället.
Kylarvätskan tömde jag och spolade ur innan första uppstarten, så den är fräsch och iordning. Mercedes "Fader Foura" på jobbet har en teori om att det är visco-fläkten som är dålig och inte vill snurra på som den skall när bilen står på tomgång. Har inte grottat ner mig något mer i det än, men skall ta nya tag till veckan.
Scorpio wrote:Financial suicide? Tjaa..ALLA gamla lyxbilar är potentiellt financial suicide då de slukar myyycket pengar i total ägandekostnad. Men, genom att göra så mycket som möjligt av jobbet själv sparar man en stor del av kostnaderna. Arbetstimmarna i garaget får man väl bokföra under "ett intresse" vilket knappast kan betecknas som fel. Och se´n har förstås inköpspriset en mycket stor betydelse för den totala ägandekostnaden också, ett helrätt inköpspris kompenserar för mycket. Summa summarum så kostar det oundvikligen om det smakar, men bokstavligen financial suicide måste det nödvändigtvis inte vara. Go for it Karlie!
Ja, själva rubriken satte jag ju just för att den här käre bilen har all potential i världen för att vara just ett finansiellt självmord. Den är 20år gammal, har stått 10år, har massa fel, och har de senaste åren blivit allmänt vanvårdad. Yeeeei!
MEN - Det är som du säger, ser man det som ett intresse så blir det en annan innebörd. Jag gillar verkligen det här med att ge gamla grejer ett nytt liv. Så arbetstimmarna i garaget kan man definitivt bokföra under "intresse" Sen är det ju väldigt skönt att det just är en entusiastbil och ingen bruksis. Eftersom jag egentligen inte har något behov alls av den så kan det med andra ord ta all tid i världen om det vill, för jag har ändå ingen panik att få ut den på vägarna.
Nu blir det att ta en fredagsöl och spontanshoppa 129-grejer på Ebay!