Hej, tänkte att jag skulle visa vad som försigår i garaget. Köpte denna 230CE av far min för ett mycket förmånligt pris . Problemet var då blåst toppackning, har köpt en nyrenoverad topp, ny packning och allt som behövdes. Men när vi skulle lyfta tillbaka toppen så tappade jag kamkedjan så den kuggade mellan tändning och vev. klantigt jag vet.. Där tappade jag suget helt och bilen ställdes bort. Sedan dök det upp en svart skinninredning i närheten så slog till på den och glöden var tillbaka!
Här är då den ovan nämnda raketen. Den är i bra skick, inte perfekt men över standard! Ingen rost!
Här har vi den mysiga inredningen.. Inrökt, trasig och grisig.. USCH det var ju tvungen att göras någonting!
Skinndörrsidorna är väldigt mycket snyggare än vad tyget är! Här syns även att jag monterar in elstolar!
Här har vi förarstolen. Nyligt rengjord och matt, men tar nog sittdynan en vända till då den är lite blankare än ryggstödet.
En skitig golvmatta har väl alla sett? Men efter en kemtvätt med våtdammsugaren så vart den som ny! (Missade dock att fota.
Här har vi då hatthyllan som följde med inredningen. Eftersom jag inte ska ha några basar i skuffen så kändes det onödigt att ha de där fula grejerna i hatthyllan. Så jag slet bort tyget och fann följande:fogskum, sandspackel och någon annan typ av frigolit? Kastad och gjorde om min originala istället.
Eftersom min originala hatthylla hade enligt mig ett fult förstahjälpenfack(någon som någonsin använt det?) och högtalarlådor av eftermarknadsmodell så tog jag fram mina glasfiberkunskaper.
Det resulterade i en ganska ren och fin hatthylla.
Sedan kom det roliga, slutmontering! Sittdynorna är rengjorda en gång till efter bilden är tagen pga att jag tyckte dom inte var helt rena och därmed lite blanka.
Lackade om alla lister till blanksvart. Jag menar hör verkligen trä hemma i en sportbil som C124?! Bytte även ut den fula träknoppen mot en knopp från en c200k. Basen jag kör på skymtas faktiskt också där längst fram i passagerarens fotbrunn. Slutsteget monterade jag under hatthyllan så det är helt osynligt. Riktigt nöjd med ljudet och på någon minut kan jag göra hela installationen helt osynlig.
Blir kanonnöjd över inredningen, dock har jag ett litet problem med att förarstolens eljustering är allt spegelvänt? Förmodar att det är kablar som sitter fel. :)
Finns det något intresse för detta så jag ska fortsätta här? :)
AntrEs C124-91
Re: AntrEs C124-91
Vad ska du göra?
Jag antar att motorn är klar, eller gav du dig på inredningen innan?
Jag antar att motorn är klar, eller gav du dig på inredningen innan?
Re: AntrEs C124-91
AntrE wrote:Eftersom min originala hatthylla hade enligt mig ett fult förstahjälpenfack(någon som någonsin använt det?)
Givetvis använder man förbandslådefacket. Det är ganska många länder i Europa där det är obligatoriskt att medföra förbandslåda. Och har man inte facket så ligger bara förbandslådan och skräpar nån annan stans och dessutom mår förbandsmaterielen inte så väl av att kastas runt i skuffen hela tiden.
Re: AntrEs C124-91
Hynboholm wrote:Vad ska du göra?
Jag antar att motorn är klar, eller gav du dig på inredningen innan?
Gav mig på inredningen innan, motorn är härnäst på tur. Gör det i etapper, först inredning, sen fixar jag igång motorn(som senare ska bytas ut mot något större), sedan renoverar jag hjulupphängningarna, och sen pillar jag med exteriören.
Re: AntrEs C124-91
Marie wrote:AntrE wrote:Eftersom min originala hatthylla hade enligt mig ett fult förstahjälpenfack(någon som någonsin använt det?)
Givetvis använder man förbandslådefacket. Det är ganska många länder i Europa där det är obligatoriskt att medföra förbandslåda. Och har man inte facket så ligger bara förbandslådan och skräpar nån annan stans och dessutom mår förbandsmaterielen inte så väl av att kastas runt i skuffen hela tiden.
Ptja, jag har aldrig tänkt tanken att använda den och iom att den är tillverkad -91 har jag svårt att tro att förbandslådan är godkänd endå. Skulle jag mot förmodan någonsin åka på långstyrning med d en här bilen så är det fullt möjligt att packa ner enhny förbandslåda. Dock inte i den fula luckan för den är gone och slutsteget har tagit den platsen.
-
- Guru
- Posts: 4715
- Joined: Thu 10 Jul, 2008 12:55
- Location: Kalix
- Contact:
Re: AntrEs C124-91
Den kan ju komma till användning när man minst anar det, behövs ju inte en långstyrning för att den kan visa sig vara bra att ha.
Det här är så klart inget moraliserande, det kan säkert vara bra att ha hjälm i duschen också men det har jag aldrig haft, utan det är ju bara en sak att tänka på och sen göra ett övervägande utifrån.
Det här är så klart inget moraliserande, det kan säkert vara bra att ha hjälm i duschen också men det har jag aldrig haft, utan det är ju bara en sak att tänka på och sen göra ett övervägande utifrån.
M. Johansson -86
230 (240D) W123 -79
230E W123 -85
230 (240D) W123 -79
230E W123 -85
Re: AntrEs C124-91
Gott jobb och snygg inredning. Det jag är lite tveksam till är att inte behålla de lackade träpanelerna i en 124:a. En 124:a har många företräden men en sportbil är det inte...
-
- Nästan Guru
- Posts: 2195
- Joined: Sat 28 May, 2005 20:14
- Location: Stockholm
- Contact:
- Mercafreaket
- Guru
- Posts: 9639
- Joined: Mon 12 May, 2003 18:16
- Location: Tavelsjö (Västerbotten)
- Contact:
Re: AntrEs C124-91
svnartis wrote:Gott jobb och snygg inredning. Det jag är lite tveksam till är att inte behålla de lackade träpanelerna i en 124:a. En 124:a har många företräden men en sportbil är det inte...
Slitet/Blekt Zebrano har aldrig varit någon hit, inte hos mig iallafall.
'83 Patrik Nilsson
Nuvarande åkdon: '79 Honda CB750K (besiktigad för evigt) + en bunt mopeder
'06 BMW 525 MAD
'88 230CE (My Darling) http://www.garaget.org/?car=25739 On the road again. Över 400'Km
'99 C180 Classic endast 11.000 mil
Tjänstesnurra '21 W640 116CDI
Nuvarande åkdon: '79 Honda CB750K (besiktigad för evigt) + en bunt mopeder
'06 BMW 525 MAD
'88 230CE (My Darling) http://www.garaget.org/?car=25739 On the road again. Över 400'Km
'99 C180 Classic endast 11.000 mil
Tjänstesnurra '21 W640 116CDI
Re: AntrEs C124-91
perfekt utgångläge för en liten oljebrännare
w124 300D -85 "Skattesmitarn"
w460 300GD -83 OM605 Turbo 6mm meken pump
.,=====,o00o
//__l_l_,\____\,___
l_---\_l__l---O=O=O
_(o)_)__(o)_)--o-)_)___ Projekt 300GD -81 "Drömbilen" 606Turbo och "463Look"
w460 300GD -83 OM605 Turbo 6mm meken pump
.,=====,o00o
//__l_l_,\____\,___
l_---\_l__l---O=O=O
_(o)_)__(o)_)--o-)_)___ Projekt 300GD -81 "Drömbilen" 606Turbo och "463Look"
-
- Guru
- Posts: 4715
- Joined: Thu 10 Jul, 2008 12:55
- Location: Kalix
- Contact:
Re: AntrEs C124-91
En coupémodell som man dessutom får skatta för i rätt många år till kan ju knappast vara det perfekta objektet i det fallet?
M. Johansson -86
230 (240D) W123 -79
230E W123 -85
230 (240D) W123 -79
230E W123 -85
Re: AntrEs C124-91
Tack allihopa, svnartis jag försökte förmedla mitt budskap av lätt ironi med en smiley.jag tar både negativ och positiv kritik, men jag bygger om bilen helt efter egen smak och tycke. Sen gillar väl inte alla det man gör. Så det gamla ordspråket"smaken är som baken" passar in ypperligt här. :)
Nej oljebrännare kommer inte leta sig ner i denna då jag är lite av sorten "våga vägra diesel". Tanken ligger på v8 från w210/w140.. tror jag. Är ett bra tag bort innan något motorbyte skall göras. :)
Nej oljebrännare kommer inte leta sig ner i denna då jag är lite av sorten "våga vägra diesel". Tanken ligger på v8 från w210/w140.. tror jag. Är ett bra tag bort innan något motorbyte skall göras. :)
- Lasse-SL-500
- Hedersmedlem
- Posts: 1747
- Joined: Sun 03 Sep, 2006 09:48
- Location: Stockholm
Re: AntrEs C124-91
Riktigt bra jobb på inredningen. Gillar verkligen att du tvättar skinnet. Många läderklädslar är blanka av ingrott skit / fett, så det är kul att se den halvmatta originalkänslan som skinnet har egentligen komma tillbaks. Bra jobbat!
SL500 R129, 450 SL -77, CL600 -01,Kawa ZX9R
Re: AntrEs C124-91
Blir riktigt snyggt! Hur fick du loss listerna du lackade?
Trä hör hemma i båtar!
Trä hör hemma i båtar!
Mercedes 320e Sportline
Mercedes 300ce 24v Sportline
Mercedes 220te
Vissa kallar det lyx, Mercedes kallar det Standard.
Mercedes 300ce 24v Sportline
Mercedes 220te
Vissa kallar det lyx, Mercedes kallar det Standard.
Re: AntrEs C124-91
Lasse: Tack! En läderklädsel som är blank är ordentligt skitig och det har vi nog alla sett exempel på.. var ett jäkla jobb att rengöra dynorna. :)
Mercfreak: dörrlister och listerna som sitter i brädan har muttrar på baksidan. 7mm skalle, du kommer åt dom genom att ta bort ventilationsgallren. Dörrsidorna plockar man bort oxh skruvar loss listerna. :)
Mercfreak: dörrlister och listerna som sitter i brädan har muttrar på baksidan. 7mm skalle, du kommer åt dom genom att ta bort ventilationsgallren. Dörrsidorna plockar man bort oxh skruvar loss listerna. :)
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 91 guests