450 SL, R107 svart som natten

Här visar och dokumenterar vi våra projekt. Endast för Mercedes modeller.
User avatar
huklen
Expert
Expert
Posts: 692
Joined: Wed 10 Sep, 2008 07:52

Re: 450 SL, R107 svart som natten

Postby huklen » Wed 30 Apr, 2014 15:38

Vilken vacker bil! Hade aldrig vågat göra det du gjorde, men ibland måste man ju satsa för att vinna!
MB w123 250D -83
MB w124 250TD -93
MB w124 220E -93
MB w123 300D -77
MB w124 200E -92
MB w123 300D -77
MB w124 200 -88
MB w201 190E -84

yunk55
Halvproffs
Halvproffs
Posts: 197
Joined: Thu 27 Mar, 2008 03:01
Location: Sundbyberg

Re: 450 SL, R107 svart som natten

Postby yunk55 » Wed 30 Apr, 2014 21:50

Hur ser den ut med taket borta?

Magnu5
Moderator
Moderator
Posts: 1582
Joined: Sat 07 Jun, 2003 15:00

Re: 450 SL, R107 svart som natten

Postby Magnu5 » Thu 01 May, 2014 22:26

Grymt fin!
Gjorde exakt likadant själv ang auktion. Dock i Tyskland. : )
Hade flyt jag med! 10 år sedan nu, och är sugen igen. Skratt.
Medlemsnummer: 36

-----------------------------------------

Mercedes-Benz W124 320CE - 1993
Mercedes-Benz 300 SL - 1993 (Såld)
Volvo C30 - 2009
Opel Vivaro - 2010
Mercedes-Benz W124 - 1988 (Såld)
Volvo S60 2.4T - 2003 (Såld)
Volkswagen Caddy - 2003 (Såld).
Volvo V50 - 2007 (Såld)
Mercedes-Benz 190E 2.6 - 1993 (Såld)
Mercedes-Benz 190E 1.8 - 1992 (Såld)
Volvo V40 - 1998 (Såld)
Mercedes-Benz 190E 2.0 - 1989 (Såld)
Mercedes-Benz C200K - 2001 (Såld)
BMW 330 Ac-Schnitzer Coupe - 2001 (Såld)
Mercedes-Benz C240 Kombi - 1999 (Såld)
Mercedes-Benz CLK200K - 1998 (Såld)
Mercedes-Benz 190E 2.0 Sportline - 1989 (Såld)

User avatar
Lasse-SL-500
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1747
Joined: Sun 03 Sep, 2006 09:48
Location: Stockholm

Re: 450 SL, R107 svart som natten

Postby Lasse-SL-500 » Thu 01 May, 2014 23:42

Tack. Det har snöat här idag, och ska vara iskallt den kommande veckan - regn och snö - så jag väntar med att ta av taket någon vecka. Lovar återkomma med bilder.

Jag har redan gjort en hel del med bilen kom jag att tänka på: när jag köpte den satt det kromade barocker på. De fälgarna som sitter på hittade jag begagnade i höstas -- det är 70-talare som såg ut som om de hade stått på havsbottnen sedan 1978 - så bedrövliga var de! :mrgreen:

Otroligt fula, råsmutsiga, råäckliga. Men jag lät helblästra dem och lacka om dem i DB735. Och med nya däck med vit rand så är de som nya igen - skitkul att se faktiskt.

Ska försöka återkomma med bilder på det. Tack kringlan och Mattileinen för uppmuntrande tillrop om fälgarna. Är inte helt säker ännu - kan ändra till plåtisar med navkapslar -- mycket mer exklusivt än alufälgar tycker jag.

Men det är ju en smaksak.

Jag gillar förbättringen med fälgarna. Men allt är smaksak, och jag trodde också att jag skulle plocka bort Solvalla-kromet -- men nu tänker jag låta det sitta ett tag. Jag gillar det just nu. :-D

Det här har alltid varit ett slags drömbil för mig - en knallsvart R107 med svart läder. Ända sedan jag som liten grabb såg American Gigolo. Sjukt cool bil tyckte jag, så det är en ynnest att hitta den.

Intron till American Gigolo:

https://www.youtube.com/watch?v=mOZPRm5BW0Y
SL500 R129, 450 SL -77, CL600 -01,Kawa ZX9R

yunk55
Halvproffs
Halvproffs
Posts: 197
Joined: Thu 27 Mar, 2008 03:01
Location: Sundbyberg

Re: 450 SL, R107 svart som natten

Postby yunk55 » Fri 02 May, 2014 04:58

Det är supervalår i år och jag lägger min röst på att det ser snyggare ut utan Solvalla-krom.

Jag skojar bara det är din bil och den är skitfräsch som den är.

Plåtfälgar och navkapslar och däck utan vit rand det skulle vara übertufft.

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6869
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: 450 SL, R107 svart som natten

Postby Marie » Fri 02 May, 2014 17:24

En Mercedes är enligt min smak i princip alltid mycket snyggare MED krom på hjulhusbågarna än utan.
Alla modeller efter W116 har enligt min uppfattning lämnat fabriken med alldeles för snålt tilltagen kromutsmyckning :cry:, och även en W116 och en W107 vinner mycket i utseende på kromade hjulhusbågar.
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)

User avatar
Mercafreaket
Guru
Guru
Posts: 9639
Joined: Mon 12 May, 2003 18:16
Location: Tavelsjö (Västerbotten)
Contact:

Re: 450 SL, R107 svart som natten

Postby Mercafreaket » Fri 02 May, 2014 18:16

Ännu en i kören. Den gör sig riktigt bra med bågarna. Tar man bara för vana att plocka lös dom varje vår och höst för rengöring därunder så är det utom fara för den hemska oxideringen ;)
'83 Patrik Nilsson
Nuvarande åkdon: '79 Honda CB750K (besiktigad för evigt) + en bunt mopeder
'06 BMW 525 MAD ;)
'88 230CE (My Darling) http://www.garaget.org/?car=25739 On the road again. Över 400'Km 8) Image
'99 C180 Classic endast 11.000 mil :mrgreen:
Tjänstesnurra '21 W640 116CDI :-)
Image

User avatar
Lasse-SL-500
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1747
Joined: Sun 03 Sep, 2006 09:48
Location: Stockholm

Re: 450 SL, R107 svart som natten

Postby Lasse-SL-500 » Wed 12 Aug, 2015 21:43

I dag har jag lyft ut stolarna ur nattsvarten och tittat hur golvet ser ut under. Ingen rost. Måste vara för att den rullat i LA, dör det är varmt och torrt. Jag köpte den ju osedd på ebay från Hollywood.

Dels behöver stolarna smörjas, men jag har dessutom skaffat en ny klädsel i svart läder som ska dit. Blir spännande att lära sig hur hogrings fungerar, och vilka tänger jag behöver köpa.

Förarstolen är nedsutten, man sitter mjukt och gungigt som i en gammal farmor Anka-bil, vilket jag tycker känns helt fel i en så här klassig bil. Och då tänkte jag höra hur expertisen här har gjort med sina stolar? Vänder man upp och ner på stolarna så är det fjädrar och häst-tagel !!! undertill :mrgreen:

Image

Image

Inga fjädrar är av, de är bara alldeles för slappa tycker jag. Det är möjligt att de blivit trötta med åren, men jag tycker även passagerarstolen är alldeles åt helsike för mjuk även om den är bättre än förarstolen.

Hur har ni gjort?

Jag har idéer om att förbinda alla fjädrar med stålramen med kraftiga hogrings, så att inga fjädrar rör sig fritt - alla är förbundna. Det borde göra sitsen mycket fastare. Ett annat problem (som jag tycker) är att sitsen framme vid knäna är alldeles för mjuk. Under dynan så gör fjädrarna i en böj under knäna, och jag har funderingar på att staga upp det med något, så att det inte kan fjädra lika mjukt.

Förslag från expertpanelen mottages tacksamt.
Last edited by Lasse-SL-500 on Thu 13 Aug, 2015 00:30, edited 1 time in total.
SL500 R129, 450 SL -77, CL600 -01,Kawa ZX9R

User avatar
Mattileinen
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1753
Joined: Fri 07 Oct, 2011 20:15

Re: 450 SL, R107 svart som natten

Postby Mattileinen » Wed 12 Aug, 2015 22:11

Är ju tyvärr inte erfaren i stolar och hur man går tillväga med det.
Men jag tänkte bara inflika som hastigast och säga att varken förarstol eller passagerarstol har nog fått leva ett "lätt" liv, då den ju kommer från staterna :lol:

Ska bli intressant att se vad du får till, uppdatera gärna :-)

User avatar
Lasse-SL-500
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1747
Joined: Sun 03 Sep, 2006 09:48
Location: Stockholm

Re: 450 SL, R107 svart som natten

Postby Lasse-SL-500 » Wed 12 Aug, 2015 22:40

:mrgreen:

Vet bara att Michael som jag köpte bilen av har ägt den i åtta år. Vet inget om den innan dess. Men Michael är en rätt smal typ. Musiker, jag hittade sex gitarrplektrum under stolarna :mrgreen: (utöver en mindre förmögenhet i växelmynt)

Det är Michael som spelar gitarr i den här MTV-videon:

https://www.youtube.com/watch?v=CBFkZk_C2Ks
SL500 R129, 450 SL -77, CL600 -01,Kawa ZX9R

User avatar
Lasse-SL-500
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1747
Joined: Sun 03 Sep, 2006 09:48
Location: Stockholm

Re: 450 SL, R107 svart som natten

Postby Lasse-SL-500 » Wed 12 Aug, 2015 22:51

Är det någon som har plåtfälgar med navkapslar till salu, förresten? Skicket på fälgarna spelar ingen roll eftersom de ska blästras och lackas.

Jag vill ha så tidstypiskt som möjligt, så det antar jag är 14 tum, 6 eller helst 6.5 tum breda?

Tjoa till om ni har.
SL500 R129, 450 SL -77, CL600 -01,Kawa ZX9R

User avatar
Mattileinen
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1753
Joined: Fri 07 Oct, 2011 20:15

Re: 450 SL, R107 svart som natten

Postby Mattileinen » Thu 13 Aug, 2015 00:48

Lasse-SL-500 wrote: (utöver en mindre förmögenhet i växelmynt)


Skrattar lika gott när man plockar bort baksätet ur W123 och man hittar 10 och 25 öringar :-D


Finns garanterat många som har plåtfälgar med kapslar.
Jag tar en kik i garaget imorrn och återkommer.

230E-85
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1459
Joined: Thu 20 Dec, 2007 21:44
Location: Trollhättan

Re: 450 SL, R107 svart som natten

Postby 230E-85 » Thu 13 Aug, 2015 07:04

Lasse-SL-500 wrote:Dels behöver stolarna smörjas, men jag har dessutom skaffat en ny klädsel i svart läder som ska dit. Blir spännande att lära sig hur hogrings fungerar, och vilka tänger jag behöver köpa.


Jag har renoverat mina stolar med hjälp av denna sats med hogrings och tång. Billigt och snabb leverans.
Jag skiftade vänster och höger underrede. Jag minns att 107:an har många detaljer, så jag valde att fotografera demonteringen.

http://www.vp-autoparts.com/main.aspx?page=article&artno=296

User avatar
Lasse-SL-500
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1747
Joined: Sun 03 Sep, 2006 09:48
Location: Stockholm

Re: 450 SL, R107 svart som natten

Postby Lasse-SL-500 » Thu 13 Aug, 2015 08:24

Stort tack till er båda, Mattileinen och 230E-85!

Beställde tången och satsen hogrings tack vare länken från 230E-85 - tack.

Om ni kikar på bilden av stolen upp och ner, så ser ni en mässingsfärgad, 15mm bred fyrkantsram under fjädrarna. Denna ram är bara förbunden med rad 2 och 5 av totalt 6 fjädrar. Min tanke är att komplettera med två bleck på bredden, så att alla sex fjädrarna är förbundna. Dvs, en fjäder kan inte tyngas ner individuellt, alla andra sitter ihop med den. Har även tanken att trycka in kraftigt skum under "knäbalken" (i framkant, där fjädrarna går i en böj), för att hindra att framdelen av sätet trycks ihop.

Många av er veteranare gillar nog de mjuka sitsarna, men jag föredrar att sitta fastare. Nu är inte detta en bil man ska färdas långt i, men en ganska fast stol med mycket stöd - särskilt lårstöd - är bättre för ryggen. Man sitter bättre helt enkelt, om än inte lika mjukt.
SL500 R129, 450 SL -77, CL600 -01,Kawa ZX9R

User avatar
Lasse-SL-500
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1747
Joined: Sun 03 Sep, 2006 09:48
Location: Stockholm

Re: 450 SL, R107 svart som natten

Postby Lasse-SL-500 » Thu 13 Aug, 2015 08:38

230E-85: har du lagt ut bilderna av demonteringen här någonstans?

Vore guld att se. Jag ska försöka komplettera med bilder av hur man skruvar ur stolarna.

R107 har helt mekaniska stolar, den enda elsladd som går är till bälteskontakten, för att varna att man inte tagit på sig bältet. En sådan finns under förarstolen på min, men ingen under passagerarstolen. Bilbältena i denna amerikanska bil är f.ö. av fabrikatet "Klippan". :-D

Börja med att skjuta fram stolen så lång du kan.

Förarstolen är höj och sänkbar m.h.a ett vred i de båda skenornas bakkant. Man drar ut vredet och vrider för att höja / sänka. Sänk stolen, då kommer det fram en stor spårskruvskalle (ej stjärna, vanlig gammal spårskruv) längst bak på båda sidor. Denna sitter som berget, men måste loss.

Halvvägs in under stolen finns ett blankt fäste för den svarta skenan, med två spårskruvar. Lossa den nedre på båda sidor, den som sitter fast i bilen.

Skjut nu tillbaks stolen så långt det går, och lossa en 13mm-bult på båda sidor längst fram. Här sitter det vanliga bultar, så det går bra med ett vanligt spärrskaft, Varför de inte använt riktiga bultar istället för spårskruvar förstår jag inte, men det var nog så på den tiden: sämre verktyg, sämre skruvar. Det är samma sak i gamla hus, riktigt bedrövliga gamla skruvar - som natt och dag jämfört med dagens moderna verktyg.

Det första jag gjorde när stolarna var ur bilen, var att lösgöra skenorna från stolen, rengöra ordentligt och återfetta. Stolen löper i skenorna med två teflonförsedda glidskor på varje sida.

Dock tar den gamla bilen igen sin delvis bristande teknik med charm, anser jag. Med råge. :mrgreen:

P.S: detta klipp visar hur skruvarna sitter:

https://www.youtube.com/watch?v=yAqVn7k ... e=youtu.be

Hittade en amerikansk hogring-tång, men det är ju enklare när man hittar det i Sverige:

http://www.yourautotrim.com/71sthahogrip.html

Här är en som lagt upp lite bilder på hur man demonterar stolarna:

http://www.benzworld.org/forums/r-c107- ... stery.html
SL500 R129, 450 SL -77, CL600 -01,Kawa ZX9R


Return to “Våra projekt”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 92 guests