Tjena tjena! Tänkte att det var dags att göra en projekt tråd om min bil också,kanske lite i senaste laget,men better late then never!
Iochmed att jag redan gjort iprincip det mesta på detta motorbytet så blir det ju en liten snabb historia,tråkigt men sant.
Men har mycket mer som skall göras på bilen (diverse rostlagning och uppfixning) så skall göra så gott jag kan för att försöka hålla tråden vid liv om intresse finnes.
Hemkommen från Luleå!
Köpte den 22 mars uppe i luleå,i grund och botten en 1983's årsmodell som började som en W123 200 bensinare men som tydligen skall ha blivit krockad någongång och i samma veva som den vart renoverad sattes det in en 240D och den lastbil reggades. (inget bekräftat,men ska tydligen varit så..)
Två månader efter att jag köpte den så kokade den och topplocket sprack mellan insug/avgas ventil så då bytte jag till en annan 240d bara för att göra det lite fort och enkelt!
Men nu som sagt,så har jag fått tag i en 250D motor och växellåda så nu har bytet börjat!
Såhär ser den ut nu, 15" Penta fälgar och Avantgarde grill(tackar Mattileinen för grillen ).
Så till att börja projektet,har inget garage utan bara en ladugård så började med att åka på byggmax för att köpa lite OSB-skivor att skruva fast i golvet inne så att alla verktyg inte ska falla igenom golvplankorna
Köpte mig även en ny kopplingsats samt alla filter ifrån tyskland!
Nån timmes skruvning (är ju alltid nått som skall jäklas..) så var gamla motorn ute! (ny koppling som knappt gått 11månader och nyrepad startmotor,nån sugen? )
Tomt i motor utrymmet,ska tvättas och fixa iordning elen,dom som bytte förra gången har ju lämnat 10000 avklippta och oanvändbara elkablar efter sig.
Ut med det gamla och in med det nya,så ska det vara!!
Växellådan gick väldigt smärtfritt att få dit. Visste inte att det fanns hål förberedda om du har längre växellåda/motor längrebak men jisses va glad jag vart då jag såg de! Som ja hade grubblat på detta innan!
Som sagt så rensade jag bort och snyggade till en hel del inne i motorutrymmet. Den där svarta brytarn i mitten var förra ägarens lösning till glödning, såg rent utsagt förj*vligt ut,fast limmad och ditborrad på översta träpanelen i mittkonsollen.. Är inte färdig än heller,ska göra ett ryck där vid stereon också,ser hemskt ut! Glödningen är inkopplad iallafall och fungerar ypperligt. Får se när jag har tid till det,när man kör timmerbil blir ju livet ungefär "Äta-jobba-sova-dö"
Lånade gas idén av dannefrokt här på forumet,dock vart det inte sådär jättebra eller snyggt,men får fungera tillsvidare att jag har knåpat ihop nånting bättre. Någon som har något tips på detta och hur man kan lösa det?
Såhär ser det ut i motorutrymmet,tycker det vart mycket trevligare! Men dom om min förvåning,hur jag än bar mig åt så starta inte motor eländet! Efter många om och men kom jag fram till att prova och flytta ner bränsleledningarna från tanken nedanför luftfilterboxen istället för att ha den uppe på skärmen, provade igen och med lite skratt kan jag ju säga att då small den igång på engång! Måste ha blivit nått fenomen så matarpumpen bara fick i sig luft. Nåja var ju ett enkelt fel,roligt såhär efteråt också.
Och här är jag nu,efter att jag fått igång motorn och började inspektera lite medans den gick på tomgång så såg jag detta..rem-spännings anordning är ju totalt slut,så fick åka in och beställa nytt som väntar på att monteras!
Har även ett annat problem som är ännu mer irriterande,lämnade in Kardanaxeln för kortning hos Ljunggrens Motorteknik i Sundsvall men han har inte haft tid att börja med den än,men på måndag till veckan ska han förmodligen ha gjort den klar. Man börjar ju bli ivrig att få provköra den!
Jo! Har även beställt nya regskyltar samt så blir det nya krom-skylthållare både fram och bak tänkte jag! Som plus i kanten fick jag tag i bakljuskrom (tack å bock crister här på forumet för smidig affär och trevligt samtal )
Det gick lite fort,men från härifrån så blir det mer rullande uppdatering tänkte jag!
/nylanderz
W123 250D 'rullande renovering'
W123 250D 'rullande renovering'
Last edited by Nylanderz on Tue 19 Aug, 2014 16:20, edited 1 time in total.
Mercedes-Benz W201 190E 2.3 -90 'Såld'
Mercedes-Benz W123 250D -83 'Såld med en stor tår i ögat..'
Mercedes-Benz W202 220CDI -99 'såld'
Chevrolet Silverado 1500 Z71 6.5TD -97 'truuucken'
Mercedes-Benz S211 280CDI -09 "Das beste oder nichts"
Mercedes-Benz W123 250D -83 'Såld med en stor tår i ögat..'
Mercedes-Benz W202 220CDI -99 'såld'
Chevrolet Silverado 1500 Z71 6.5TD -97 'truuucken'
Mercedes-Benz S211 280CDI -09 "Das beste oder nichts"
- Mattileinen
- Hedersmedlem
- Posts: 1753
- Joined: Fri 07 Oct, 2011 20:15
Re: W123 blir 250D.
Det var på tiden!!
Skall följas!
Skall följas!
Sv: Re: W123 blir 250D.
Mattileinen wrote:Det var på tiden!!
Skall följas!
Javisst vare de! Men bättee sent än aldrig sägs de ju! ska försöka va duktig på att uppdatera allt eftersom.
Skickat från min GT-I9105P via Tapatalk
Mercedes-Benz W201 190E 2.3 -90 'Såld'
Mercedes-Benz W123 250D -83 'Såld med en stor tår i ögat..'
Mercedes-Benz W202 220CDI -99 'såld'
Chevrolet Silverado 1500 Z71 6.5TD -97 'truuucken'
Mercedes-Benz S211 280CDI -09 "Das beste oder nichts"
Mercedes-Benz W123 250D -83 'Såld med en stor tår i ögat..'
Mercedes-Benz W202 220CDI -99 'såld'
Chevrolet Silverado 1500 Z71 6.5TD -97 'truuucken'
Mercedes-Benz S211 280CDI -09 "Das beste oder nichts"
Re: W123 blir 250D.
Hej på er! Fått dit nya rem-spännings detaljerna samt fyllt upp med vatten och olja igen så nu går hon,väntar dock fortfarande på kardanaxeln men borde komma i veckan!
Har hittat ett annat problem, ladd-lampan lyser på tomgång men slocknar om du gasar, tänker att det kan vara kolena i generatorn som är dåliga, men har förstått att kol och ladd-relä sitter ihop på nyare generatorer.. blir nog att lämna iväg den till "el-nissen" här i stan.
Söker även med ljus och lykta efter inredningsdetaljer i zebrano trä,men verkar vara knivigt att hitta.
Ska försöka få upp nå mer bilder då jag får kardanaxeln, blir nog lite rostlagning och uppfräschning till helgen!
Har hittat ett annat problem, ladd-lampan lyser på tomgång men slocknar om du gasar, tänker att det kan vara kolena i generatorn som är dåliga, men har förstått att kol och ladd-relä sitter ihop på nyare generatorer.. blir nog att lämna iväg den till "el-nissen" här i stan.
Söker även med ljus och lykta efter inredningsdetaljer i zebrano trä,men verkar vara knivigt att hitta.
Ska försöka få upp nå mer bilder då jag får kardanaxeln, blir nog lite rostlagning och uppfräschning till helgen!
Mercedes-Benz W201 190E 2.3 -90 'Såld'
Mercedes-Benz W123 250D -83 'Såld med en stor tår i ögat..'
Mercedes-Benz W202 220CDI -99 'såld'
Chevrolet Silverado 1500 Z71 6.5TD -97 'truuucken'
Mercedes-Benz S211 280CDI -09 "Das beste oder nichts"
Mercedes-Benz W123 250D -83 'Såld med en stor tår i ögat..'
Mercedes-Benz W202 220CDI -99 'såld'
Chevrolet Silverado 1500 Z71 6.5TD -97 'truuucken'
Mercedes-Benz S211 280CDI -09 "Das beste oder nichts"
Re: W123 blir 250D.
Hej på er!
Livar upp tråden lite med en (vad jag tycker vart ganska bra) bild!
Som sagt så äter mitt jobb upp mig, hinner inte med nått i princip och då jag väl är ledig är jag så trött att man nästan blir spyfärdig.
Har dock hunnit unna mercan lite tid! Dock så vart det telefon haveri så dom bilderna jag hade försvann med vinden.
Men! Har unnat mig att polera & vaxa mercan samt rostlaga litegranna,så tänkte bjuda på en bild och en summering av framtidsplanerna jag har!
Såhär vart hon efter polering och vaxning,blir nog en till polering och vaxning som blir bra mycket mer seriös då jag vart tvungen att springa och "halv-spy" en gång och vart totalt orkeslös i kroppen.. Något grann vart hon väl allt!
Iallafullafall,tänkte ju dela med mig av framtidsplanerna nu när jag går enkeltskift på timmerbilen själv i tre-fyra veckor så jag kommer nog kunna låna firmabilen om jag måste skruva i w123an.
Bromsar och framvagn får bli prio ett och tätt efter det får det nog bli stolarna och motorn, har besiktning i början på augusti så då ska de vara klart iallafall.
*Renovera bromsar, byta packningsats i alla ok samt blästra och måla dem. Byta bromsbelägg och ev. byta skivor/svarva av dem.
Ni får jätte gärna lämna tips på vars man ska beställa grejjer ifrån, Te-Taxiteile vet jag om men begriper mig inte på om saker och ting passar eller inte...
*Få tag i nya säten fram, antingen rött tyg från W124 (vilket verkar omöjligt att hitta) eller röda halvskinn stolar från en W123.
*Renovera framvagn lite lätt. Knarrar och skorrar som tusan då jag svänger åt både hållena på högersida framvagnen,vad det kan vara vette tusan.
*Mer rostlagning...
*Få tag i helst 16" Penta som är raka och fina,dessa 15"are jag har nu är så krokig att gud vet vad då man närmar sig 100knyck och över
*Färdigställa inredning,städa och tvätta extremt noga!
*Få nån ordning på högtalarna och ev. byta Stereo,har några Jula (Marquant) högtalare både fram och bak nu,men sugen på att byta ut dessa mot några bättre samt så ska dem passa så bra som möjligt fram (& bak såklart).. (tips??)
*Fyrhjulsinställning efter framvagns "renoveringen",ligger inte som ett strykjärn just nu kan jag lova!
*Knackar nånting fruktansvärt från tomgång och följer vid gaspådrag en bit upp, misstänker ventillyftare så det vill jag absolut bli kvitt också,kan jag få denna motor schysst är turbokonvertering också på planerna!
Sen lite annat små krafs som jag inte kan komma på just nu,men blir ju lite mer eftersom som man stör sig på.
Edit: Jo också behövs fyra nya dörrstop! 0/4 fungerar för tillfället varav vänster bakdörr knappt går att öppna..
Det är väl ungefär allt jag har att erbjuda denna gång,vill jätte gärna hålla projekttråden vid liv men har lite svårt men skall bättra mig om intresse finns såklart!
Nu ska jag ta och avnjuta en kall och känna lugnet, over and out!
/Nylanderz
Livar upp tråden lite med en (vad jag tycker vart ganska bra) bild!
Som sagt så äter mitt jobb upp mig, hinner inte med nått i princip och då jag väl är ledig är jag så trött att man nästan blir spyfärdig.
Har dock hunnit unna mercan lite tid! Dock så vart det telefon haveri så dom bilderna jag hade försvann med vinden.
Men! Har unnat mig att polera & vaxa mercan samt rostlaga litegranna,så tänkte bjuda på en bild och en summering av framtidsplanerna jag har!
Såhär vart hon efter polering och vaxning,blir nog en till polering och vaxning som blir bra mycket mer seriös då jag vart tvungen att springa och "halv-spy" en gång och vart totalt orkeslös i kroppen.. Något grann vart hon väl allt!
Iallafullafall,tänkte ju dela med mig av framtidsplanerna nu när jag går enkeltskift på timmerbilen själv i tre-fyra veckor så jag kommer nog kunna låna firmabilen om jag måste skruva i w123an.
Bromsar och framvagn får bli prio ett och tätt efter det får det nog bli stolarna och motorn, har besiktning i början på augusti så då ska de vara klart iallafall.
*Renovera bromsar, byta packningsats i alla ok samt blästra och måla dem. Byta bromsbelägg och ev. byta skivor/svarva av dem.
Ni får jätte gärna lämna tips på vars man ska beställa grejjer ifrån, Te-Taxiteile vet jag om men begriper mig inte på om saker och ting passar eller inte...
*Få tag i nya säten fram, antingen rött tyg från W124 (vilket verkar omöjligt att hitta) eller röda halvskinn stolar från en W123.
*Renovera framvagn lite lätt. Knarrar och skorrar som tusan då jag svänger åt både hållena på högersida framvagnen,vad det kan vara vette tusan.
*Mer rostlagning...
*Få tag i helst 16" Penta som är raka och fina,dessa 15"are jag har nu är så krokig att gud vet vad då man närmar sig 100knyck och över
*Färdigställa inredning,städa och tvätta extremt noga!
*Få nån ordning på högtalarna och ev. byta Stereo,har några Jula (Marquant) högtalare både fram och bak nu,men sugen på att byta ut dessa mot några bättre samt så ska dem passa så bra som möjligt fram (& bak såklart).. (tips??)
*Fyrhjulsinställning efter framvagns "renoveringen",ligger inte som ett strykjärn just nu kan jag lova!
*Knackar nånting fruktansvärt från tomgång och följer vid gaspådrag en bit upp, misstänker ventillyftare så det vill jag absolut bli kvitt också,kan jag få denna motor schysst är turbokonvertering också på planerna!
Sen lite annat små krafs som jag inte kan komma på just nu,men blir ju lite mer eftersom som man stör sig på.
Edit: Jo också behövs fyra nya dörrstop! 0/4 fungerar för tillfället varav vänster bakdörr knappt går att öppna..
Det är väl ungefär allt jag har att erbjuda denna gång,vill jätte gärna hålla projekttråden vid liv men har lite svårt men skall bättra mig om intresse finns såklart!
Nu ska jag ta och avnjuta en kall och känna lugnet, over and out!
/Nylanderz
Last edited by Nylanderz on Sun 13 Jul, 2014 13:26, edited 1 time in total.
Mercedes-Benz W201 190E 2.3 -90 'Såld'
Mercedes-Benz W123 250D -83 'Såld med en stor tår i ögat..'
Mercedes-Benz W202 220CDI -99 'såld'
Chevrolet Silverado 1500 Z71 6.5TD -97 'truuucken'
Mercedes-Benz S211 280CDI -09 "Das beste oder nichts"
Mercedes-Benz W123 250D -83 'Såld med en stor tår i ögat..'
Mercedes-Benz W202 220CDI -99 'såld'
Chevrolet Silverado 1500 Z71 6.5TD -97 'truuucken'
Mercedes-Benz S211 280CDI -09 "Das beste oder nichts"
- Mattileinen
- Hedersmedlem
- Posts: 1753
- Joined: Fri 07 Oct, 2011 20:15
Re: W123 blir 250D.
Det kan inte vara däcken som är gamla då? Eller behöver balanseras om?
Fina planer du har och bilen ser bra ut!
Fina planer du har och bilen ser bra ut!
Re: W123 blir 250D.
Mattileinen wrote:Det kan inte vara däcken som är gamla då? Eller behöver balanseras om?
Fina planer du har och bilen ser bra ut!
Nja däcken är spritt nya,inte gått mer än 400-500 mil och dem la jag på iochmed att jag köpte dessa 15"(förra sommarn).
Högra bakfälgen ligger det nog vikter på ungefär 60g och lite mer om jag inte kom ihåg fel,dom andra är hyffsade iallafall..
Tackar! Men finare vill jag ha den,är bara så mycket som måste hinnas med utöver bilen också.
Du vet inte av några röda tyg stolar till W124 eller röda halvskinn till W123 förresten mattileinen?..
Mercedes-Benz W201 190E 2.3 -90 'Såld'
Mercedes-Benz W123 250D -83 'Såld med en stor tår i ögat..'
Mercedes-Benz W202 220CDI -99 'såld'
Chevrolet Silverado 1500 Z71 6.5TD -97 'truuucken'
Mercedes-Benz S211 280CDI -09 "Das beste oder nichts"
Mercedes-Benz W123 250D -83 'Såld med en stor tår i ögat..'
Mercedes-Benz W202 220CDI -99 'såld'
Chevrolet Silverado 1500 Z71 6.5TD -97 'truuucken'
Mercedes-Benz S211 280CDI -09 "Das beste oder nichts"
Re: W123 tvåhundrafemtioD rullande renovering ' Nya grejjer!
Hej på er!
Efter många välförtjänta kalla som utdelades i helgen på Åsele marknaden så mår man ju som en gud men äntligen är man på hemmaplan igen!
For och hämtade ut ett paket som hette duga i torsdags,28kg vägde de!
"stora" firma pickupen får agera laståsna,fanns inte mycke till övers å vispa växelspaken med kan jag lova..önskar jag städade ut baki skåpet innan jag for.
Nåväl,detta är vad det innehöll!
*två styrleder
*styrdämpare
*rep sats till hjälpstyrarmen (gnekar nånting fruktansvärt,törs knappt parkera i stan)
*bromsbelägg både fram och bak
*nya skivor fram och bak
*nya handbromsbackar, två nya vajrar har jag hemma redan.
*samt några spårskruvar och nått clips set till beläggena.
Så nu återstår bara att få tummen ur.. och sätta igång och skruva!
Förhoppningsvis ska det börjas i veckan,så får återkomma senare med nya uppdateringar.
//nylanderz
Efter många välförtjänta kalla som utdelades i helgen på Åsele marknaden så mår man ju som en gud men äntligen är man på hemmaplan igen!
For och hämtade ut ett paket som hette duga i torsdags,28kg vägde de!
"stora" firma pickupen får agera laståsna,fanns inte mycke till övers å vispa växelspaken med kan jag lova..önskar jag städade ut baki skåpet innan jag for.
Nåväl,detta är vad det innehöll!
*två styrleder
*styrdämpare
*rep sats till hjälpstyrarmen (gnekar nånting fruktansvärt,törs knappt parkera i stan)
*bromsbelägg både fram och bak
*nya skivor fram och bak
*nya handbromsbackar, två nya vajrar har jag hemma redan.
*samt några spårskruvar och nått clips set till beläggena.
Så nu återstår bara att få tummen ur.. och sätta igång och skruva!
Förhoppningsvis ska det börjas i veckan,så får återkomma senare med nya uppdateringar.
//nylanderz
Mercedes-Benz W201 190E 2.3 -90 'Såld'
Mercedes-Benz W123 250D -83 'Såld med en stor tår i ögat..'
Mercedes-Benz W202 220CDI -99 'såld'
Chevrolet Silverado 1500 Z71 6.5TD -97 'truuucken'
Mercedes-Benz S211 280CDI -09 "Das beste oder nichts"
Mercedes-Benz W123 250D -83 'Såld med en stor tår i ögat..'
Mercedes-Benz W202 220CDI -99 'såld'
Chevrolet Silverado 1500 Z71 6.5TD -97 'truuucken'
Mercedes-Benz S211 280CDI -09 "Das beste oder nichts"
- Mattileinen
- Hedersmedlem
- Posts: 1753
- Joined: Fri 07 Oct, 2011 20:15
Re: W123 blir 250D.
Kul skruvning har du framför dig
Re: W123 blir 250D.
Mattileinen wrote:Kul skruvning har du framför dig
Hahah njaaa... skulle inte tro det!
Funderar på att lackera bromsokena guld, hiss eller diss?
Mercedes-Benz W201 190E 2.3 -90 'Såld'
Mercedes-Benz W123 250D -83 'Såld med en stor tår i ögat..'
Mercedes-Benz W202 220CDI -99 'såld'
Chevrolet Silverado 1500 Z71 6.5TD -97 'truuucken'
Mercedes-Benz S211 280CDI -09 "Das beste oder nichts"
Mercedes-Benz W123 250D -83 'Såld med en stor tår i ögat..'
Mercedes-Benz W202 220CDI -99 'såld'
Chevrolet Silverado 1500 Z71 6.5TD -97 'truuucken'
Mercedes-Benz S211 280CDI -09 "Das beste oder nichts"
- Mattileinen
- Hedersmedlem
- Posts: 1753
- Joined: Fri 07 Oct, 2011 20:15
Re: W123 blir 250D.
Nylanderz wrote:Funderar på att lackera bromsokena guld, hiss eller diss?
Glimmrar de i guldglans nu?
- Mattileinen
- Hedersmedlem
- Posts: 1753
- Joined: Fri 07 Oct, 2011 20:15
Re: W123 250D 'rullande renovering'
Va!
Ska du sälja pärlan!
Ska du sälja pärlan!
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 7 guests