14 år med en C55 AMG.

Här visar och dokumenterar vi våra projekt. Endast för Mercedes modeller.
amgen
Expert
Expert
Posts: 800
Joined: Mon 31 Aug, 2009 17:58
Location: Malmoe / Westcoast

Re: 9 år med en C55 AMG.

Postby amgen » Fri 12 Oct, 2018 19:42

Kör numera med en rödfärgad "Black Series"-dekal vid AMG-märket, förutom "KLEEMANN" underst på regskylten.
Det är för att markera att bilen är uppgraderad till KLEEMANN steg 2. (Rött är ju Kleemanns "färg", ser ju bra ut
mot svart!)

Image
upload photo

Anledningen är ju följande (uppmätt i Kleemanns bänk i Farum):

Image
upload photo

Steg 2 är mjukvara + midlenght downpipes (utan primära kattar). Sedan har jag också en TCU-tune för växellådan.
Har kört med dessa en hel del år utan några som helst bekymmer. Går mycket bra s a s.
Edit: Orig: 367 Hk 510 Nm.
Last edited by amgen on Wed 04 Sep, 2019 01:23, edited 1 time in total.
C 55 T AMG Kleemann K2: -414 hk / 576 Nm. En sällsynt pärla! :-D

amgen
Expert
Expert
Posts: 800
Joined: Mon 31 Aug, 2009 17:58
Location: Malmoe / Westcoast

Re: 9 år med en C55 AMG.

Postby amgen » Fri 12 Oct, 2018 21:58

Ser nu att Motorcentrum-berömmet hamnade på sidan innan ovanstående inlägg, aj då.
C 55 T AMG Kleemann K2: -414 hk / 576 Nm. En sällsynt pärla! :-D

amgen
Expert
Expert
Posts: 800
Joined: Mon 31 Aug, 2009 17:58
Location: Malmoe / Westcoast

Re: 9 år med en C55 AMG.

Postby amgen » Sat 27 Oct, 2018 21:00

Last edited by amgen on Wed 04 Sep, 2019 01:39, edited 2 times in total.
C 55 T AMG Kleemann K2: -414 hk / 576 Nm. En sällsynt pärla! :-D

User avatar
jbw
Halvproffs
Halvproffs
Posts: 169
Joined: Wed 31 Aug, 2005 16:44
Location: Falun

Re: 9 år med en C55 AMG.

Postby jbw » Sun 28 Oct, 2018 17:26

Fina bilder, en riktig keeper!
-98 Mercedes C220T CDI Såld
-00 Mercedes C230 Kompressor sport Såld
-08 BMW 120 DA M-Sport Såld
-15 BMW X1 20D Xdrive Såld
-18 BMW M140i Xdrive
-16 Passat alltrack 2.0 tdi 4motion tjänstebil föredetta
-21 Mercedes C300E 4matic sedan nuvarande tjänstebil

amgen
Expert
Expert
Posts: 800
Joined: Mon 31 Aug, 2009 17:58
Location: Malmoe / Westcoast

Re: 9 år med en C55 AMG.

Postby amgen » Fri 02 Nov, 2018 21:57

Verkligen är den det! När man trycker lite på pedalen uppstår det där djupt pumpande motorljudet från knappt 5,5 liter V8, det är nästan först då
några vrider på huvudet. Avgasljudet jämfört med motorljudet är försumbart vid normal körning. I kupén hörs pumpandet nästan inte alls, det låter
mer som en jämn ton i olika frekvenser av många cylindrar.
På motorvägar där jag oftast kör brukar jag få plötsliga efterföljare, efter att jag lugnt "pumpat mig förbi" i vänsterfilen, dom undrade säkert vad det
där var för en udda variant? -Det kan dom läsa om på bakluckan!
Föredrar europeiska V8:or framför amerikanska, de förstnämnda med platt vevaxel och symmetrisk tändföljd bankmässigt. Men det där är ju en
smaksak naturligtvis!

Hörde en AMG V12 6,5 i somras på lägre varvtal, för mig en fullständig eargasm med alla cylindertändningarna! Ljuva toner... :lol:
C 55 T AMG Kleemann K2: -414 hk / 576 Nm. En sällsynt pärla! :-D

amgen
Expert
Expert
Posts: 800
Joined: Mon 31 Aug, 2009 17:58
Location: Malmoe / Westcoast

Re: 9 år med en C55 AMG.

Postby amgen » Thu 15 Nov, 2018 00:42

Har nu fått senhöstrengjort mina K&N och till skillnad från senvåren inget grustag på köksbänken!
Bara grövre skit.
Hällde också över cleanern i en bättre sprayflaska för jämnare täckning, massor av ljummet vatten på
efter 10 minuter. Ett torkdygn senare på med oljan, modererat. Halvt dygn senare klart för montering.

Denna gång rengjorde jag MAF´en också, med CRC AIR SENSOR CLEAN PRO, rikligt. Fick torka under tiden
jag meckad med filtrena.

Faktiskt märkbar skillnad genom jämnare gång och kvickare respons. Alltid kul med små förbättringar! :-D
(Inga problem överhuvudtaget innan!)

Kan kanske hända att lite oljefilm dras ut ur filtrena och något fastnar på MAF´en, därför bör man nog rengöra
den ibland också. Var ett tag sedan sist. Kanske något för andra med/utan K&N´s?

Och till sist hällde jag i en flaska Akut Injection Cleaner till 62 liter 98-oktanig soppa, för att om möjligt hålla
spridarna på topp i denna krackade värld..
C 55 T AMG Kleemann K2: -414 hk / 576 Nm. En sällsynt pärla! :-D

amgen
Expert
Expert
Posts: 800
Joined: Mon 31 Aug, 2009 17:58
Location: Malmoe / Westcoast

Re: 9 år med en C55 AMG.

Postby amgen » Fri 22 Feb, 2019 01:16

Nu under vintern håller jag på att förbättra vissa saker på bilen, främst utseendemässiga.
Låt mig återkomma med bilder!

Jag tänkte en annan sak: Ni med digital klimatkontroll och REST-funktion, ni passar väl på
att "motionera" den in emellan? Elmotorn som pumpar runt kylvattnet för att ge värme i
kupén när man stängt av motorn kan lätt kärva igen om den inte används ibland. Det är en
bekväm finess det där, skönt att komma tillbaka till en varm bil när man handlat t ex.
C 55 T AMG Kleemann K2: -414 hk / 576 Nm. En sällsynt pärla! :-D

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6867
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: 9 år med en C55 AMG.

Postby Marie » Fri 22 Feb, 2019 04:00

Förvisso är det mycket skönt med REST-funktionen. I kombination med kortsträckekörning är det dock lugnast att kompletteringsladda batteriet ibland. REST med både fläkt och pump igång, och dessutom elruta, elspeglar och värmesitsar när man kör, blir annars lätt en aning för mycket för generatorn att hålla jämna steg med.

Jodå, även en 27 år gammal W140 har REST-funktion... :wink:
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)

User avatar
pasi
Guru
Guru
Posts: 7448
Joined: Sun 13 Jun, 2010 17:11
Location: Borås

Re: 9 år med en C55 AMG.

Postby pasi » Sat 23 Feb, 2019 21:41

amgen wrote:Nu under vintern håller jag på att förbättra vissa saker på bilen, främst utseendemässiga.
Låt mig återkomma med bilder!

Jag tänkte en annan sak: Ni med digital klimatkontroll och REST-funktion, ni passar väl på
att "motionera" den in emellan? Elmotorn som pumpar runt kylvattnet för att ge värme i
kupén när man stängt av motorn kan lätt kärva igen om den inte används ibland. Det är en
bekväm finess det där, skönt att komma tillbaka till en varm bil när man handlat t ex.

den pumpen går även utan att rest funktionen används :wink:
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6867
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: 9 år med en C55 AMG.

Postby Marie » Sun 24 Feb, 2019 01:52

pasi wrote:
amgen wrote:Nu under vintern håller jag på att förbättra vissa saker på bilen, främst utseendemässiga.
Låt mig återkomma med bilder!

Jag tänkte en annan sak: Ni med digital klimatkontroll och REST-funktion, ni passar väl på
att "motionera" den in emellan? Elmotorn som pumpar runt kylvattnet för att ge värme i
kupén när man stängt av motorn kan lätt kärva igen om den inte används ibland. Det är en
bekväm finess det där, skönt att komma tillbaka till en varm bil när man handlat t ex.

den pumpen går även utan att rest funktionen används :wink:

Precis. Och kupevärmen blir miserabel om den är trasig.
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)

amgen
Expert
Expert
Posts: 800
Joined: Mon 31 Aug, 2009 17:58
Location: Malmoe / Westcoast

Re: 9 år med en C55 AMG.

Postby amgen » Mon 25 Feb, 2019 22:57

Alltså. Idag efter en längre tids körning kände jag på denna elmotor REST-funktionen använder, när bilmotorn fortfarande
var igång. Den gick inte och var "is"-kall. Elmotorn sitter på/bredvid kylvätskebehållaren och är ansluten till närmaste
större kylslang via 2 undre mindre slangar. Med motorn avstängd tryckte jag sedan in REST-knappen och kupéfläkten gick igång på
lägsta hastighet samtidigt som denna elmotor surrade igång. Efter en liten stund hade elmotorn blivit ljummen allt medan
den surrad så sött där. REST-funktionen på äldre bilar har kanske en annan uppbyggnad?

Här på bilden under syns den till vänster på sidan av kylbehållaren, sittandes i en klämma:

Image
upload photo
Last edited by amgen on Wed 04 Sep, 2019 01:31, edited 2 times in total.
C 55 T AMG Kleemann K2: -414 hk / 576 Nm. En sällsynt pärla! :-D

User avatar
jbw
Halvproffs
Halvproffs
Posts: 169
Joined: Wed 31 Aug, 2005 16:44
Location: Falun

Re: 9 år med en C55 AMG.

Postby jbw » Mon 25 Feb, 2019 23:15

Hej!
Trevligt att läsa uppdateringar om denna bilen. Är numera MB-lös men tittar in här i alla fall. Sålde motvilligt vår -99 w202 c230K sport automat för ett år sedan.
-98 Mercedes C220T CDI Såld
-00 Mercedes C230 Kompressor sport Såld
-08 BMW 120 DA M-Sport Såld
-15 BMW X1 20D Xdrive Såld
-18 BMW M140i Xdrive
-16 Passat alltrack 2.0 tdi 4motion tjänstebil föredetta
-21 Mercedes C300E 4matic sedan nuvarande tjänstebil

amgen
Expert
Expert
Posts: 800
Joined: Mon 31 Aug, 2009 17:58
Location: Malmoe / Westcoast

Re: 9 år med en C55 AMG.

Postby amgen » Tue 26 Feb, 2019 00:15

Tack, roligt att du följer! :-D
C 55 T AMG Kleemann K2: -414 hk / 576 Nm. En sällsynt pärla! :-D

User avatar
jbw
Halvproffs
Halvproffs
Posts: 169
Joined: Wed 31 Aug, 2005 16:44
Location: Falun

Re: 9 år med en C55 AMG.

Postby jbw » Tue 26 Feb, 2019 21:47

Gillar C55 just för att det är "en sleeper". En av våra nuvarande bilar med propeller som logga är också det om jag får säga :-D
-98 Mercedes C220T CDI Såld
-00 Mercedes C230 Kompressor sport Såld
-08 BMW 120 DA M-Sport Såld
-15 BMW X1 20D Xdrive Såld
-18 BMW M140i Xdrive
-16 Passat alltrack 2.0 tdi 4motion tjänstebil föredetta
-21 Mercedes C300E 4matic sedan nuvarande tjänstebil

amgen
Expert
Expert
Posts: 800
Joined: Mon 31 Aug, 2009 17:58
Location: Malmoe / Westcoast

Re: 9 år med en C55 AMG.

Postby amgen » Thu 28 Feb, 2019 20:52

Nya bilder var det! 8)

Den främre motorkåpan har länge varit ett sorgligt kapitel, stjärnan i mitten har släppt och jag har försökt limma
tillbaka den, gång efter annan. Jag är dock långt ifrån ensam med det här problemet vad jag förstått.
Det var på slutet så illa att jag nästan skämdes om någon bad mig öppna motorhuven!

Image
upload photo

Alltså äntligen dags då att införskaffa en ny.

Image
upload photo

Gammal och ny bredvid varandra:

Image
upload photo

Ny fin på plats! :-D

Image
upload photo

Sedan har jag också haft ett gammalt problem med en kromad "bubblig" huvlist i plast.
De första bubblorna fanns där redan när jag införskaffade bilen för nästan 10 år sedan och sedan har det bara blivit värre:

Image
upload photo

Alltså dags för en ny!
(Ny - gammal)

Image
upload photo

Båda prylarna på plats!

Image
upload photo

Sedan tidigare har jag försökt snygga till fronten; förra året fick jag ju nya dimljus, huvens front tillsnyggad
av en lackerare och i år bytte jag de gula blinkersglödlamporna (mer än 10 år gamla..) i klarglasstrålkastarna.
Just det, strålkastarna blev också polerade förra året.

Slutsats: Nu har bilen ett snyggt och fräscht "ansikte" igen!
:headbang: :hello1:
Last edited by amgen on Wed 04 Sep, 2019 01:37, edited 2 times in total.
C 55 T AMG Kleemann K2: -414 hk / 576 Nm. En sällsynt pärla! :-D


Return to “Våra projekt”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 42 guests