14 år med en C55 AMG.

Här visar och dokumenterar vi våra projekt. Endast för Mercedes modeller.
Cpt Tuttle
Guru
Guru
Posts: 4715
Joined: Thu 10 Jul, 2008 12:55
Location: Kalix
Contact:

Re: 12 år med en C55 AMG.

Postby Cpt Tuttle » Sun 23 Jan, 2022 14:47

Nej, de är väl, såvitt jag förstått det, mycket snabbare på att återkalla grejer i USA. I Europa väntar de tills kunderna står med högafflar. Finns väl mycket annat som det finns liknande historier om, till exempel framvagnsbryggan till 107orna, SBC-pumparna på de bilar som har det osv....
M. Johansson -86
230 (240D) W123 -79
230E W123 -85

amgen
Expert
Expert
Posts: 800
Joined: Mon 31 Aug, 2009 17:58
Location: Malmoe / Westcoast

Re: 12 år med en C55 AMG.

Postby amgen » Fri 18 Mar, 2022 17:25

Update:
Har noterat, förutom att bilen känns väldigt pigg nu, att vid kick-down tidigare på motorväg kunde jag se i backspegeln
ett svart "ursotningsmoln" medan nu syns ingenting. Det torde innebära att de 2 bytta packningarna i insugssnorkeln jag
tidigare berättat om verkligen läckte fastän min mekaniker absolut inte kunde se tecken på läckage där. Kan nog vara
svårt det. Den tekniska bulletinen i USA avseende M112/113 var verkligen relevant och, i mina ögon, borde ses som ett
fabrikationsfel! De höga skadeståndsnivåerna där gjorde väl att bulletinen inte gick ut i resten av världen.

Ett tag senare gick bilen plötsligt i "limp-home" och fastnade i 2:an. Stängde jag av och väntade en stund och startade
igen var allt normalt igen. Detta hände med allt tätare intervaller. Dags för en kodavläsning vilket visade sig härröra
från växellådsmodulen. Pillade jag på kontakterna till den ändrade sig växellägena i KI... Samtidigt avslöjade avläsningen
att det var dags att byta det undre bälteslåset på förarplatsen..
Diagnosassistanssystemet DAS gav följande:
Image

Och en sprängskiss visade att det var Nr 10 som det var fel på:
Image

Väl på verkstaden sade man att det inte var helt ovanligt med byte av växellådsmoduler, de innehåller en hel del
elektronik med rörliga delar som med tiden kan slitas ut.
Modulen skulle för övrigt "giftas in" med bilen med speciell programmering då den ingår på något vis i stöldskyddet.

När allt var klart noterade jag något högre växlingspunkter i läge "S" än tidigare samt något tidigare nedväxlingar
med något kraftigare motorbroms vilket sammantaget ger ett sportigare intryck! :-D I läge "C" är det som tidigare
"lugna gatan". Dock verkar lådan behöva adapteras på nytt, vilket jag är i full gång med...

Bra förbättringar denna vinter som gjort bilen, om möjligt, ännu roligare!! :love4:
C 55 T AMG Kleemann K2: -414 hk / 576 Nm. En sällsynt pärla! :-D

User avatar
pasi
Guru
Guru
Posts: 7448
Joined: Sun 13 Jun, 2010 17:11
Location: Borås

Re: 12 år med en C55 AMG.

Postby pasi » Sat 19 Mar, 2022 20:13

Intressant läsning 8)
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990

amgen
Expert
Expert
Posts: 800
Joined: Mon 31 Aug, 2009 17:58
Location: Malmoe / Westcoast

Re: 13 år med en C55 AMG.

Postby amgen » Mon 31 Oct, 2022 16:15

Och vad har hänt här då förutom årlig vanlig service?

Det visade sig att ventilkåpspackningarna börjat läcka, ett vanligt "enkelt" fel på Mercedesmotorer. Det är väl
10 år sedan jag bytte dom senast. Så nu byttes samtliga (3 st, även den "ovanpå") och naturligtvis upptäcktes då
också att vevhusventilationsslangarna hade fallit för åldersstrecket så det blev 2 vändor till verkstaden.

Lite längre fram upptäcktes också att de främre undre länkarmarna hade gjort sitt så en vända till blev det! Och
i stan blev det en framhjulsinställning på det vilket var bra skulle det visa sig för kort därefter skulle jag köra en
snabb sväng till Sydostfrankrike: Vanliga rutten Puttgarten, Hamburg, Frankfurt, Basel, St Gotthartstunneln, Milano
och sedan kustmotorvägen in mot Frankrike. Första dagen körde jag 1.050 km och övernattade strax söder om Baden-
Baden och nästa dag blev det 750 km.

Som andra påpekat är det alldeles för vanligt numera med vägarbeten i Tyskland, men det rullar... Eftersträvade
annars att hålla en jämn hög genomsnittsfart där 160- 180 km/t var ganska behagligt. Vid 170 noterade jag igen att
allt blev tyst i bilen förutom vindbrus och vägljud, och att där vid ca 3.400 varv på 5:an och uppåt blev gaspedalen superkänslig
där minsta förändring kändes i ryggstödet precis som om bilen var turboladdad... Men nej, dock ligger maxvridet på
höga 4.000 varv så däruppe händer det grejor! Kortslagig. :-D "Porschedödaren" kallades den ju för när det begav sig och då
åsyftades nog accet 160- 240. F ö körde jag i denna vända ej snabbare än max 250 vid ett tillfälle, mycket pga trafiksituationen.

Mina Kleemann headers gör skillnad uppe i fart när cylindrarna snabbt ska tömmas. Däremot hade jag denna gång
slängt i Mann pappersfilter inför vintersäsongen istället för mina K&N insugsfilter vilket kunde kännas när andningen
blev (ovanligt) hög. Men det är ju inte varje dag man ligger och bränner på Autobahn med 100 oktan i tanken! 8)

Har under åren funderat på hur "Gunmetal"-färg skulle se ut på fälgarna och efter hemkomsten fick jag i stort sett
svaret:
Image

Nej, behåller silver som original som gör sig bra mot den svarta bilen!
Image

För övrigt är det väldigt populärt med svarttonat ute i Europa, i synnerhet på SUV´ar. I mina ögon ser dom ut
som "oligark-wannabees" men dom tycker väl det är tufft...

Förresten är det max 120 km/t i Schweiz och där flöt trafiken väldigt jämt men då finns det ju också fartkameror
precis överallt... I Italien är det som vanligt oordning och "man får köra max 130". Såg ett par bilar på motorvägen som
blåste förbi en polisbil i typ 170 varvid polisen genast satte igång saftblandarna på taket i 5 sekunder och sedan
stängde av dom samtidigt som de omkörande bilarna försvann i horisonten och polisernas fortsatte i sin ursprungliga
fart... Ibland hyttar dom med näven istället. Om man hinner se.. :roll:

Efter hemkomst har jag även noterat att bilen går om möjligt mjukare i transmissionen och överlag, en snabb sväng
i Tyskland tycks göra AMG´n gott!
Enda "aber" här var att tankmätaren gav upp någonstans i Tyskland så jag fick förlita mig på trippmätaren istället.
Då blir det en 4:e sväng till Markaryd i år, inte alltid lätt med äldre bilar som man vill hålla i toppskick men i min bok
väl värt det!
F ö blev snittförbrukningen på den blandade Autobahnkörningen 1,05 L/mil vilken är klart godkänt mtp
V8, stor volym och hastighet. Hade jag haft turbo hade den förbrukningen med stor sannolikhet varit högre i
de farter jag körde med den variationen som trafiken gav.

Slutligen.
Man vill ju gärna hålla bra puts på grejorna.
Image

Men en sak tänkte jag på i somras när man ser bilen bakifrån; bakre ljuddämparnas gavlar brukar inte se så snygga ut
så efter en rejäl omgång med Autosol blev de fina och ger ett sobert intryck samt accentuerar de dubbla utblåsen också!
Här några månader senare efter Europakörningen:
Image

Det var väl allt, några planer på bilbyte HAR JAG INTE! :lol:
Last edited by amgen on Sat 19 Nov, 2022 03:04, edited 5 times in total.
C 55 T AMG Kleemann K2: -414 hk / 576 Nm. En sällsynt pärla! :-D

amgen
Expert
Expert
Posts: 800
Joined: Mon 31 Aug, 2009 17:58
Location: Malmoe / Westcoast

Re: 13 år med en C55 AMG.

Postby amgen » Tue 01 Nov, 2022 00:16

Apropå tyska Autobahn, vägen en bit söder om Kassel där man svänger av A7 in på A5 vid Kirchheim och kör förbi Alsfeld
var verkligen rolig och kan starkt rekommenderas på båda hållen! Rena rama berg-och-dalbanan i fri fart där man nog inte
vill köra fortare än 170- 180 typ i kurvorna... Tidvis "biljardbords-beläggning"! Mycket underhållande minst sagt. :angel8:
C 55 T AMG Kleemann K2: -414 hk / 576 Nm. En sällsynt pärla! :-D

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6867
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: 13 år med en C55 AMG.

Postby Marie » Tue 01 Nov, 2022 02:54

amgen wrote:Apropå tyska Autobahn, vägen en bit söder om Kassel där man svänger av A7 in på A5 vid Kirchheim och kör förbi Alsfeld
var verkligen rolig och kan starkt rekommenderas på båda hållen! Rena rama berg-och-dalbanan i fri fart där man nog inte
vill köra fortare än 170- 180 typ i kurvorna... Tidvis "biljardbords-beläggning"! Mycket underhållande minst sagt. :angel8:

Jag vet precis vilken sträcka du pratar om. Jag kör ytterst sällan just den vägen, eftersom den ligger käpprätt fel för mina mera frekventa resor. Nåväl, 2001 skulle jag till en fest strax norr om Frankfurt och var försenad, så det var plattan i mattan med min salig W126 300SEL. Hastighetsmätarnålen var som limmad på 210 och stötdämparna borde ha varit utbytta för flera tusen mil sedan. Jag vill lova att Autobahn kändes smal och krokig som en kostig den gången och hjärtat ville inte riktigt lämna halsgropen. Att det gick lyckligt kan jag bara tacka Sankt Kristoffer och ett kompani sönderstressade skyddsänglar... Det var som sagt på den tiden jag var våghalsig, ung och dum. Numera är jag väl bara dum... :mrgreen:
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)

amgen
Expert
Expert
Posts: 800
Joined: Mon 31 Aug, 2009 17:58
Location: Malmoe / Westcoast

Re: 13 år med en C55 AMG.

Postby amgen » Thu 03 Nov, 2022 01:36

210 är toksnabbt på den sträckan :shock: , förstår att skyddsänglarna fick jobba övertid där och då!!
Armbågarna närmast kroppen med begynnande fuktighet i handflatorna i den bestämt hållna ratten när vägen
börjar bli läskigt smal! :scrambleup:

Med mer mognad växer självbevarelsedriften och tok-grejorna väljs successivt bort.
Det är väl inte för inte som det kallas för "ung-dum" (ska uttalas med skånsk accent)!! :compress:
C 55 T AMG Kleemann K2: -414 hk / 576 Nm. En sällsynt pärla! :-D

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6867
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: 13 år med en C55 AMG.

Postby Marie » Thu 03 Nov, 2022 10:38

amgen wrote:210 är toksnabbt på den sträckan :shock: , förstår att skyddsänglarna fick jobba övertid där och då!!
Armbågarna närmast kroppen med begynnande fuktighet i handflatorna i den bestämt hållna ratten när vägen
börjar bli läskigt smal! :scrambleup:

Med mer mognad växer självbevarelsedriften och tok-grejorna väljs successivt bort.
Det är väl inte för inte som det kallas för "ung-dum" (ska uttalas med skånsk accent)!! :compress:


Ja, jag har inte precis för avsikt att köra W140:n med "plattan i mattan" den sträckan, eftersom den presterade 245 i gpsuppmätt topp senast jag provade på ett lämpligare autobahnavsnitt... Eftersom jag aldrig hade någon gps under min tid med W126 har jag ingen susning om vad 210 i mätarfart egentligen innebar. Troligen sådär runt 200 någonstans??? Och numera måste jag ju försöka uppvisa en aning större mognad, med tanke på att jag numera åtnjuter det högre grundavdraget för åldringar, och har sex barnbarn. Alltså finns ingen möjlighet att numera försöka skylla på ungdomsvildhet.... :mrgreen:

Inget ont sagt om W126, det var ett mycket kompetent autobahnlokomotiv, vars överman jag på den tiden trodde att jag aldrig skulle få uppleva. Men vad jag bedrog mig. W140 spelar i en högre liga. Med styvt 500 kg högre tjänstevikt, ett rejält stycke bortom tvåtonsgränsen, och modernare hjulupphängningar är lokomotivkänslan total. Visst skrev motorpressen på den tiden det var en aktuell bil, att det var "en elefant som man lyckats lära tåspetsdans", men när man hanterar den på riktiga alpvägar inser man att det trots allt fortfarande ÄR en elefant, i synnerhet med den märkligt stegade gamla fyrstegsautomaten, där det saknas minst ett växelsteg mellan tvåan och trean... :roll:
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)

amgen
Expert
Expert
Posts: 800
Joined: Mon 31 Aug, 2009 17:58
Location: Malmoe / Westcoast

Re: 13 år med en C55 AMG.

Postby amgen » Thu 03 Nov, 2022 20:29

Vet inte vilken typ av låda du har av 722.3 - 5, men flera var designade att normalt starta på 2:an för en mjukare start
(förutom vid kick-down då). Kanske 2:an blev en "1 1/2" och då upplevs steget till 3:an som långt? Kanske man tänkte att
V8:ans vridmoment skulle maskera detta?

Den 5-växlade 722.6 kom 1996 som ersättare. Där är 5:an nästan som en overdrive, tätt växlad efter 4:an. Sportigt som passar C 55:an utmärkt!
F ö går 5:an i vid 240 km/t vid kick-down, mest av akademiskt intresse då förstås. :roll:
Annars anses lådan ganska seg (mycket seg med moderna ögon!) men väldigt stryktålig (1.000 Nm). Därför skaffade jag Kleemanns
TCU-trim också som ger lite snabbare växlingar och därmed ökad sportighet för att få en så bra helhet av upplevelsen som möjligt. :-D
Last edited by amgen on Sat 19 Nov, 2022 03:31, edited 1 time in total.
C 55 T AMG Kleemann K2: -414 hk / 576 Nm. En sällsynt pärla! :-D

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6867
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: 13 år med en C55 AMG.

Postby Marie » Mon 07 Nov, 2022 11:05

amgen wrote:Vet inte vilken typ av låda du har av 722.3 - 5, men flera var designade att normalt starta på 2:an för en mjukare start
(förutom vid kick-down då). Kanske 2:an blev en "1 1/2" och då upplevs steget till 3:an som långt? Kanske man tänkte att
V8:ans vridmoment skulle maskera detta?

Det handlar om en 722.3, och den startar i normalfallet på tvåan. Är man lite elak skulle man väl säga att det inte är någon fyrstegsautomat, utan en trestegare plus krypväxel... I min salig långtaxi satt det en 722.4, och den växlade på samma sätt. I branta backar (alpvägar) blir det antingen att man får skicka i tvåan, och då ylar motorn som en osalig ande, eller så försöker man med trean, och då blir det bara "möööööööö" och den orkar inte. Det finns tillräckliga backar för detta fenomen på Schwäbische Alb bara knappt fem mil från både Stuttgart och Sindelfingen, så det kan knappast vara något okänt fenomen för ingenjörerna på utvecklingsavdelningen... Som parentes sagt är 722.5 i praktiken en 722.3 med en påbyggd elektriskt styrd överväxel, och denna fanns aldrig på V8motorer eftersom den inte klarar vridmomentet. Den fanns dock på W140 med sexa.

722.6 som du talar om är ju en modern femstegare med elektronisk styrning och lock-up på momentomvandlaren. Det går inte så värst många dagar mellan de gånger jag överväger att plocka in en sådan, med styrning från https://ofgear.dk/. Varje gång faller det på den arbetsinsats som skulle krävas, och osäkerheten huruvida det skulle bli riktigt bra, och lösa alla irritationsmoment?
Last edited by Marie on Sat 19 Nov, 2022 14:25, edited 1 time in total.
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)

amgen
Expert
Expert
Posts: 800
Joined: Mon 31 Aug, 2009 17:58
Location: Malmoe / Westcoast

Re: 13 år med en C55 AMG.

Postby amgen » Wed 09 Nov, 2022 22:59

En väl fungerande installation av en 722.6 med allt i din bil med rätt utväxling skulle nog göra susen!! :-D

Frågan är då dels om någon kan göra det med någon form av garantier och dels om det ekonomiskt är värt det?
Den sista frågan är det bara du som kan svara på..

Tittade lite på hemsidan och blev inte särskilt klokare men ryggade lite för "nollställningen" om något blir fel
och hur omständligt det verkar vara att återställa.
Bäst är väl att försöka få tag i någon som gjort det på en W140 och få synpunkter därifrån?

Annars är ju 722.6 en gedigen låda, rätt skött naturligtvis, men lite känslig är solenoiden dock som sköter lock-up´en:
Många upplever ett ryck i lådan mellan 1:an och 2:an vid kall olja t ex. Men det har inget med växlingarna
att göra utan det är lock-up´ens solenoid som inte fungerar som den ska. Tog mig lång tid att identifiera den boven
och en större påse pengar innan det blev rätt. Kan det vara någon typ av residual som ställt till det? Motorbromsen
påverkades naturligtvis negativt av detta också. Solenoiden kallas även för PWM-solenoid (pulse wide modular).
Nu kör jag på min 3:e och allt fungerar optimalt! Misstänker dock att 2:an inte var OEM.

Skrev en tråd på MBWORLD om detta som hittills setts av 367.000 "views". :sunny:
Verkar ha hjälpt många, lådan sitter i en mängd olika modeller.
Last edited by amgen on Sat 19 Nov, 2022 03:53, edited 5 times in total.
C 55 T AMG Kleemann K2: -414 hk / 576 Nm. En sällsynt pärla! :-D

amgen
Expert
Expert
Posts: 800
Joined: Mon 31 Aug, 2009 17:58
Location: Malmoe / Westcoast

Re: 13 år med en C55 AMG.

Postby amgen » Fri 18 Nov, 2022 22:15

Tankmätaren hade ju under min Europa-resa slutat att fungera och idag blev den lagad! :angel8:
Man begriper inte hur beroende man är av att sakerna fungerar förrän dom slutar just göra det, som så mycket
annat här i livet.. :roll:
Felet var ju inte mätaren i sig utan det krävdes "byte av höger bensinpump" där även flottören sitter, och
den hade inte heller "trillat av" som den visst kan göra utan givaren hade helt enkelt gett upp: Mätte noll.
Nu är iaf den tidigare restade pumpen på plats och allt fungerar igen till stor belåtenhet och lättnad.

Det blev en del turer till Kronobergs Län i år men å andra sidan är AMG´n bättre nu än vid ingången av året, gott så
och det känns väldigt bra! \:D/
C 55 T AMG Kleemann K2: -414 hk / 576 Nm. En sällsynt pärla! :-D

axelvic
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 125
Joined: Fri 10 Feb, 2012 18:44
Location: Höganäs

Re: 13 år med en C55 AMG.

Postby axelvic » Wed 30 Nov, 2022 10:05

Mycket intressant läsning. Bra jobbat!
---
2000 E430 T 4matic

amgen
Expert
Expert
Posts: 800
Joined: Mon 31 Aug, 2009 17:58
Location: Malmoe / Westcoast

Re: 13 år med en C55 AMG.

Postby amgen » Tue 06 Dec, 2022 00:01

Tack axelvic! :thumbright:

I dessa tider känns det extra påkallat att ta hand om sin otto-motordrivna Merca med sin alldeles speciella känsla,
ett utdöende släkte tyvärr.
Tids nog kommer vi säkert fraktas fram i en "lap-top på hjul"... :drinking:
C 55 T AMG Kleemann K2: -414 hk / 576 Nm. En sällsynt pärla! :-D

axelvic
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 125
Joined: Fri 10 Feb, 2012 18:44
Location: Höganäs

Re: 13 år med en C55 AMG.

Postby axelvic » Tue 06 Dec, 2022 21:39

Ja, vi har skaffat en elbil för de tråkiga vardagsresorna och pendling. Men ska det åkas på riktigt blir det V8-Mercedes, Ford Granada eller Jaguar. :-D
---
2000 E430 T 4matic


Return to “Våra projekt”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 45 guests