14 år med en C55 AMG.

Här visar och dokumenterar vi våra projekt. Endast för Mercedes modeller.
amgen
Expert
Expert
Posts: 802
Joined: Mon 31 Aug, 2009 17:58
Location: Malmoe / Westcoast

Re: 14 år med en C55 AMG.

Postby amgen » Sun 29 Oct, 2023 17:21

Nu har bilen varit på verkstad och blivit åtgärdad, där vissa delar fick beställas hem först.

Kylaren med sina plastgavlar hade utvecklat en liten läcka så en helt ny blev beställd.
Vattenpumpen har aldrig blivit bytt så en ny i preventivt syfte blev också beställd.

Av med dom gamla!
Image

Nya fina grejor ska på istället.
Image

Under huven blev det en kort stund lite avskalat kan man säga...
Image

Väl där kunde man notera att huvlås-vajern håller på att sjunga på sista versen, får bli byte av den vid
nästa service.
Image

Image

Därutöver blev oljepåfyllningslocket bytt och frambromsbeläggen.
Nu väntar många nya och sköna mil, känns alltid bra med fräscha prylar på bilen! :-D

(Klickbara bilder som vanligt!)
C 55 T AMG Kleemann K2: -414 hk / 576 Nm. En sällsynt pärla! :-D

amgen
Expert
Expert
Posts: 802
Joined: Mon 31 Aug, 2009 17:58
Location: Malmoe / Westcoast

Re: 14 år med en C55 AMG.

Postby amgen » Mon 30 Oct, 2023 01:48

Makalös sugmotor med nästan 420 hästar en god dag, en kraftig linjär urkraft som bara ökar i styrka med varven, förklädd i en ganska diskret mindre kombi!
Last edited by amgen on Mon 06 Nov, 2023 06:41, edited 4 times in total.
C 55 T AMG Kleemann K2: -414 hk / 576 Nm. En sällsynt pärla! :-D

amgen
Expert
Expert
Posts: 802
Joined: Mon 31 Aug, 2009 17:58
Location: Malmoe / Westcoast

Re: 14 år med en C55 AMG.

Postby amgen » Sat 04 Nov, 2023 16:31

Förresten har min fru skaffat sig en fin W204, en 180 CGI -12:a! :-D
Förvånansvärt bra tryck i den tycker jag.
Snygg är den också! Benzan! :queen:

Image

Den förstärkta enkla kamkedjan har vi örnkoll på vid varje kallstart, eventuellt rassel ger oss lite respit till byte.
Mercedes har förresten bytt oljerekommendation från 0-40 till 5-40 för dessa. Kedjan och sträckare nykollade också.
Körde en Redline Complete Fuel System Cleaner direkt och hon tankar 98, den låter som ljuv musik i maskinen! :thumbleft:

Image

Inga beteckningar på bakluckan, som den ursprunglevererades. :hello2:
C 55 T AMG Kleemann K2: -414 hk / 576 Nm. En sällsynt pärla! :-D

amgen
Expert
Expert
Posts: 802
Joined: Mon 31 Aug, 2009 17:58
Location: Malmoe / Westcoast

Re: 14 år med en C55 AMG.

Postby amgen » Wed 10 Jan, 2024 02:00

Tillbaka till min C 55:a! :-D

Till våren är det dags att få bytt den bakre vevaxeltätningen, den har börjat läcka en smula.
Tyvärr är det ett stort jobb då växellådan med drivaxel ska bort för att komma åt men
det är absolut inget ovanligt för M112/113 med några mil i ryggen. Man kan säga att det är
helt normalt slitage för den packningen. Vevhusventilationen fungerar ju som den skall med
nya slangar bl a.
Samtidigt får min verkstad se över annat där när man ändå har isär grejorna. Dags att boka
tid! :roll: Specialverktyg krävs.
Last edited by amgen on Sat 10 Feb, 2024 19:23, edited 1 time in total.
C 55 T AMG Kleemann K2: -414 hk / 576 Nm. En sällsynt pärla! :-D

User avatar
Chris Mbsca
Site Admin
Site Admin
Posts: 7236
Joined: Sun 27 Apr, 2003 01:13
Location: Skärgårdsstad/Sthlm
Contact:

Re: 14 år med en C55 AMG.

Postby Chris Mbsca » Wed 07 Feb, 2024 10:26

Ruggigt imponerad hur länge du har haft denna gobit...
Chris
--------------------------
Kör just nu:
S63 AMG BiTurbo(W222)
ML350/GLE (W166)

MBSCA-Shopen
CKM Car Design
Image

amgen
Expert
Expert
Posts: 802
Joined: Mon 31 Aug, 2009 17:58
Location: Malmoe / Westcoast

Re: 14 år med en C55 AMG.

Postby amgen » Sat 10 Feb, 2024 19:08

Hej och tack Chris! :-D

Tanken från början var ju inte att behålla min i 15 år typ för tidigt började jag snegla på C63:an med AMG´s första
helt egenutvecklade motor för "massmarknaden". Ljudet ur den är absolut svårslaget men snart började motorproblem
dyka upp i form av dåliga topplockspinnbultar på de tidiga modellerna. Dessutom har/hade M156 en enorm bränsletörst
och dåligt bottendrag. Senare skulle det visa sig att vissa drev var av undermålig kvalitet och som lök på laxen var de
högt placerade insugskamaxlarna dåligt smörjda i sin konstruktion. Motorn var en olycka helt enkelt! Det hade gått att
laga (dyrt!) men problemen hade återkommit i framtiden.

Sedan har jag naturligtvis tittat på efterföljaren C63S med 4-liters dubbelturbomatade M177, men den verkar inte vara
en höjdare heller: "10.000 känsliga sensorer" typ och jättekänsliga kylare mottagliga för stenskott. Nu har det dessutom börjat visa
sig att de 2 oljeseparatorerna kloggar igen med resultat att just bakre vevaxeltätning blåses sönder. Händer vid 5.000 till
6.000 mil... Dålig konstruktion helt enkelt. Man får intrycket att dessa inte ska hålla "en evighet" utan byggs för ett kortare
planerat åldrande, än tidigare säg M119 och M113 som jag själv har i C55:an. AMG´s helt egna motorer imponerar inte!
M119 och M113 är ju Mercedesmotorer i grunden och på min "5,5" kom AMG in på slutet med annan topp och vev t ex. De här
sista anses nog vara de bästa motorerna Mercedes någonsin producerat.

Så här sitter jag nu med min gamla (pålitliga) C55:a, 5-dörrars tillverkad i endast 595 exemplar. Den är ju så oerhört rolig
att köra med sitt omedelbara sugvridmoment, vill lätt vifta på svansen när man kör iväg. Udda idag med en "5,5:a" ute i
trafiken men drar inte mer än gamla Volvo T5, den med 5:an, men är betydligt raskare kan man lugnt påstå. Får jämt här
i Sveriges 3:e stad "Är den till salu??".. "-Ser du någon skylt??" :roll: Bilen har med åren "växt på mig" med ökat gillande.
Jag har dessutom gjort den till vad jag önskar med KLEEMANN-uppgraderingar, även för snabbare växlingar, den har blivit
"ännu bättre" så att säga än vad den var. Mer pulver än så här ska man nog inte ha i den här karrossen tycker jag, det är
lagom. Så jag fortsätter ägandet med alla servicar för ännu har jag inte sett någon ersättare. Och lär kanske aldrig göra
det? Den är ju en produkt i slutet av en era som inte lär komma tillbaka, tyvärr. :-(
Last edited by amgen on Mon 12 Feb, 2024 22:39, edited 2 times in total.
C 55 T AMG Kleemann K2: -414 hk / 576 Nm. En sällsynt pärla! :-D

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6869
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: 14 år med en C55 AMG.

Postby Marie » Mon 12 Feb, 2024 04:38

Jo, det är något speciellt att behålla och vårda en bil länge, så att man mer eller mindre växer samman med den......
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)

amgen
Expert
Expert
Posts: 802
Joined: Mon 31 Aug, 2009 17:58
Location: Malmoe / Westcoast

Re: 14 år med en C55 AMG.

Postby amgen » Tue 13 Feb, 2024 02:59

Så är det absolut Marie, det växer successivt fram en allt mer speciell relation med bilen också i takt med att man lär känna den! :king:
C 55 T AMG Kleemann K2: -414 hk / 576 Nm. En sällsynt pärla! :-D

amgen
Expert
Expert
Posts: 802
Joined: Mon 31 Aug, 2009 17:58
Location: Malmoe / Westcoast

Re: 14 år med en C55 AMG.

Postby amgen » Sun 14 Apr, 2024 01:11

Så här fram åt vårkanten kan det vara lämpligt att bjuda på en bild: :cheers:

Image
C 55 T AMG Kleemann K2: -414 hk / 576 Nm. En sällsynt pärla! :-D

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6869
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: 14 år med en C55 AMG.

Postby Marie » Mon 15 Apr, 2024 09:59

Som alltid, nästan osannolikt blank!
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)

Etoda
Halvproffs
Halvproffs
Posts: 192
Joined: Thu 20 Mar, 2008 10:18

Re: 14 år med en C55 AMG.

Postby Etoda » Thu 18 Apr, 2024 18:43

En liten bild, med bil och sol på, gläder så här på vårkanten. :thumbright:
MB CLS 500 -05
MB ML 320 CDI -08
BMW 523iT -98
Mazda MX-30 -21
...och rätt många MB under de senaste 30 åren...

amgen
Expert
Expert
Posts: 802
Joined: Mon 31 Aug, 2009 17:58
Location: Malmoe / Westcoast

Re: 14 år med en C55 AMG.

Postby amgen » Fri 19 Apr, 2024 23:01

Tack för vänliga kommentarer! :-D
Våren kommer (har den kommit?) inte en dag för tidigt.

Svart lack är en känslig kulör som gör sig absolut bäst nytvättad, får passa på och njuta nu innan
sommargrusvägen dammar till den.

Bilderna är i vanlig ordning klickbara för större storlek, i två steg dessutom. :shock:

På onsdag bär det iväg till Motorcentrum i Markaryd där lite grejor ska fixas till,
ska försöka ta lite bilder där för att lägga upp här! :cyclopsani:
C 55 T AMG Kleemann K2: -414 hk / 576 Nm. En sällsynt pärla! :-D

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6869
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: 14 år med en C55 AMG.

Postby Marie » Sat 20 Apr, 2024 10:45

Klokt verkstadsval!
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)


Return to “Våra projekt”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 73 guests