Kör numera med en rödfärgad "Black Series"-dekal vid AMG-märket, förutom "KLEEMANN" underst på regskylten.
Det är för att markera att bilen är uppgraderad till KLEEMANN steg 2. (Rött är ju Kleemanns "färg", ser ju bra ut
mot svart!)
upload photo
Anledningen är ju följande (uppmätt i Kleemanns bänk i Farum):
upload photo
Steg 2 är mjukvara + midlenght downpipes (utan primära kattar). Sedan har jag också en TCU-tune för växellådan.
Har kört med dessa en hel del år utan några som helst bekymmer. Går mycket bra s a s.
Edit: Orig: 367 Hk 510 Nm.
14 år med en C55 AMG.
Re: 9 år med en C55 AMG.
Last edited by amgen on Wed 04 Sep, 2019 01:23, edited 1 time in total.
C 55 T AMG Kleemann K2: -414 hk / 576 Nm. En sällsynt pärla!
Re: 9 år med en C55 AMG.
Ser nu att Motorcentrum-berömmet hamnade på sidan innan ovanstående inlägg, aj då.
C 55 T AMG Kleemann K2: -414 hk / 576 Nm. En sällsynt pärla!
Re: 9 år med en C55 AMG.
Last edited by amgen on Wed 04 Sep, 2019 01:39, edited 2 times in total.
C 55 T AMG Kleemann K2: -414 hk / 576 Nm. En sällsynt pärla!
Re: 9 år med en C55 AMG.
Fina bilder, en riktig keeper!
-98 Mercedes C220T CDI Såld
-00 Mercedes C230 Kompressor sport Såld
-08 BMW 120 DA M-Sport Såld
-15 BMW X1 20D Xdrive Såld
-18 BMW M140i Xdrive
-16 Passat alltrack 2.0 tdi 4motion tjänstebil föredetta
-21 Mercedes C300E 4matic sedan nuvarande tjänstebil
-00 Mercedes C230 Kompressor sport Såld
-08 BMW 120 DA M-Sport Såld
-15 BMW X1 20D Xdrive Såld
-18 BMW M140i Xdrive
-16 Passat alltrack 2.0 tdi 4motion tjänstebil föredetta
-21 Mercedes C300E 4matic sedan nuvarande tjänstebil
Re: 9 år med en C55 AMG.
Verkligen är den det! När man trycker lite på pedalen uppstår det där djupt pumpande motorljudet från knappt 5,5 liter V8, det är nästan först då
några vrider på huvudet. Avgasljudet jämfört med motorljudet är försumbart vid normal körning. I kupén hörs pumpandet nästan inte alls, det låter
mer som en jämn ton i olika frekvenser av många cylindrar.
På motorvägar där jag oftast kör brukar jag få plötsliga efterföljare, efter att jag lugnt "pumpat mig förbi" i vänsterfilen, dom undrade säkert vad det
där var för en udda variant? -Det kan dom läsa om på bakluckan!
Föredrar europeiska V8:or framför amerikanska, de förstnämnda med platt vevaxel och symmetrisk tändföljd bankmässigt. Men det där är ju en
smaksak naturligtvis!
Hörde en AMG V12 6,5 i somras på lägre varvtal, för mig en fullständig eargasm med alla cylindertändningarna! Ljuva toner...
några vrider på huvudet. Avgasljudet jämfört med motorljudet är försumbart vid normal körning. I kupén hörs pumpandet nästan inte alls, det låter
mer som en jämn ton i olika frekvenser av många cylindrar.
På motorvägar där jag oftast kör brukar jag få plötsliga efterföljare, efter att jag lugnt "pumpat mig förbi" i vänsterfilen, dom undrade säkert vad det
där var för en udda variant? -Det kan dom läsa om på bakluckan!
Föredrar europeiska V8:or framför amerikanska, de förstnämnda med platt vevaxel och symmetrisk tändföljd bankmässigt. Men det där är ju en
smaksak naturligtvis!
Hörde en AMG V12 6,5 i somras på lägre varvtal, för mig en fullständig eargasm med alla cylindertändningarna! Ljuva toner...
C 55 T AMG Kleemann K2: -414 hk / 576 Nm. En sällsynt pärla!
Re: 9 år med en C55 AMG.
Har nu fått senhöstrengjort mina K&N och till skillnad från senvåren inget grustag på köksbänken!
Bara grövre skit.
Hällde också över cleanern i en bättre sprayflaska för jämnare täckning, massor av ljummet vatten på
efter 10 minuter. Ett torkdygn senare på med oljan, modererat. Halvt dygn senare klart för montering.
Denna gång rengjorde jag MAF´en också, med CRC AIR SENSOR CLEAN PRO, rikligt. Fick torka under tiden
jag meckad med filtrena.
Faktiskt märkbar skillnad genom jämnare gång och kvickare respons. Alltid kul med små förbättringar!
(Inga problem överhuvudtaget innan!)
Kan kanske hända att lite oljefilm dras ut ur filtrena och något fastnar på MAF´en, därför bör man nog rengöra
den ibland också. Var ett tag sedan sist. Kanske något för andra med/utan K&N´s?
Och till sist hällde jag i en flaska Akut Injection Cleaner till 62 liter 98-oktanig soppa, för att om möjligt hålla
spridarna på topp i denna krackade värld..
Bara grövre skit.
Hällde också över cleanern i en bättre sprayflaska för jämnare täckning, massor av ljummet vatten på
efter 10 minuter. Ett torkdygn senare på med oljan, modererat. Halvt dygn senare klart för montering.
Denna gång rengjorde jag MAF´en också, med CRC AIR SENSOR CLEAN PRO, rikligt. Fick torka under tiden
jag meckad med filtrena.
Faktiskt märkbar skillnad genom jämnare gång och kvickare respons. Alltid kul med små förbättringar!
(Inga problem överhuvudtaget innan!)
Kan kanske hända att lite oljefilm dras ut ur filtrena och något fastnar på MAF´en, därför bör man nog rengöra
den ibland också. Var ett tag sedan sist. Kanske något för andra med/utan K&N´s?
Och till sist hällde jag i en flaska Akut Injection Cleaner till 62 liter 98-oktanig soppa, för att om möjligt hålla
spridarna på topp i denna krackade värld..
C 55 T AMG Kleemann K2: -414 hk / 576 Nm. En sällsynt pärla!
Re: 9 år med en C55 AMG.
Nu under vintern håller jag på att förbättra vissa saker på bilen, främst utseendemässiga.
Låt mig återkomma med bilder!
Jag tänkte en annan sak: Ni med digital klimatkontroll och REST-funktion, ni passar väl på
att "motionera" den in emellan? Elmotorn som pumpar runt kylvattnet för att ge värme i
kupén när man stängt av motorn kan lätt kärva igen om den inte används ibland. Det är en
bekväm finess det där, skönt att komma tillbaka till en varm bil när man handlat t ex.
Låt mig återkomma med bilder!
Jag tänkte en annan sak: Ni med digital klimatkontroll och REST-funktion, ni passar väl på
att "motionera" den in emellan? Elmotorn som pumpar runt kylvattnet för att ge värme i
kupén när man stängt av motorn kan lätt kärva igen om den inte används ibland. Det är en
bekväm finess det där, skönt att komma tillbaka till en varm bil när man handlat t ex.
C 55 T AMG Kleemann K2: -414 hk / 576 Nm. En sällsynt pärla!
Re: 9 år med en C55 AMG.
Förvisso är det mycket skönt med REST-funktionen. I kombination med kortsträckekörning är det dock lugnast att kompletteringsladda batteriet ibland. REST med både fläkt och pump igång, och dessutom elruta, elspeglar och värmesitsar när man kör, blir annars lätt en aning för mycket för generatorn att hålla jämna steg med.
Jodå, även en 27 år gammal W140 har REST-funktion...
Jodå, även en 27 år gammal W140 har REST-funktion...
Re: 9 år med en C55 AMG.
amgen wrote:Nu under vintern håller jag på att förbättra vissa saker på bilen, främst utseendemässiga.
Låt mig återkomma med bilder!
Jag tänkte en annan sak: Ni med digital klimatkontroll och REST-funktion, ni passar väl på
att "motionera" den in emellan? Elmotorn som pumpar runt kylvattnet för att ge värme i
kupén när man stängt av motorn kan lätt kärva igen om den inte används ibland. Det är en
bekväm finess det där, skönt att komma tillbaka till en varm bil när man handlat t ex.
den pumpen går även utan att rest funktionen används
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
Re: 9 år med en C55 AMG.
pasi wrote:amgen wrote:Nu under vintern håller jag på att förbättra vissa saker på bilen, främst utseendemässiga.
Låt mig återkomma med bilder!
Jag tänkte en annan sak: Ni med digital klimatkontroll och REST-funktion, ni passar väl på
att "motionera" den in emellan? Elmotorn som pumpar runt kylvattnet för att ge värme i
kupén när man stängt av motorn kan lätt kärva igen om den inte används ibland. Det är en
bekväm finess det där, skönt att komma tillbaka till en varm bil när man handlat t ex.
den pumpen går även utan att rest funktionen används
Precis. Och kupevärmen blir miserabel om den är trasig.
Re: 9 år med en C55 AMG.
Alltså. Idag efter en längre tids körning kände jag på denna elmotor REST-funktionen använder, när bilmotorn fortfarande
var igång. Den gick inte och var "is"-kall. Elmotorn sitter på/bredvid kylvätskebehållaren och är ansluten till närmaste
större kylslang via 2 undre mindre slangar. Med motorn avstängd tryckte jag sedan in REST-knappen och kupéfläkten gick igång på
lägsta hastighet samtidigt som denna elmotor surrade igång. Efter en liten stund hade elmotorn blivit ljummen allt medan
den surrad så sött där. REST-funktionen på äldre bilar har kanske en annan uppbyggnad?
Här på bilden under syns den till vänster på sidan av kylbehållaren, sittandes i en klämma:
upload photo
var igång. Den gick inte och var "is"-kall. Elmotorn sitter på/bredvid kylvätskebehållaren och är ansluten till närmaste
större kylslang via 2 undre mindre slangar. Med motorn avstängd tryckte jag sedan in REST-knappen och kupéfläkten gick igång på
lägsta hastighet samtidigt som denna elmotor surrade igång. Efter en liten stund hade elmotorn blivit ljummen allt medan
den surrad så sött där. REST-funktionen på äldre bilar har kanske en annan uppbyggnad?
Här på bilden under syns den till vänster på sidan av kylbehållaren, sittandes i en klämma:
upload photo
Last edited by amgen on Wed 04 Sep, 2019 01:31, edited 2 times in total.
C 55 T AMG Kleemann K2: -414 hk / 576 Nm. En sällsynt pärla!
Re: 9 år med en C55 AMG.
Hej!
Trevligt att läsa uppdateringar om denna bilen. Är numera MB-lös men tittar in här i alla fall. Sålde motvilligt vår -99 w202 c230K sport automat för ett år sedan.
Trevligt att läsa uppdateringar om denna bilen. Är numera MB-lös men tittar in här i alla fall. Sålde motvilligt vår -99 w202 c230K sport automat för ett år sedan.
-98 Mercedes C220T CDI Såld
-00 Mercedes C230 Kompressor sport Såld
-08 BMW 120 DA M-Sport Såld
-15 BMW X1 20D Xdrive Såld
-18 BMW M140i Xdrive
-16 Passat alltrack 2.0 tdi 4motion tjänstebil föredetta
-21 Mercedes C300E 4matic sedan nuvarande tjänstebil
-00 Mercedes C230 Kompressor sport Såld
-08 BMW 120 DA M-Sport Såld
-15 BMW X1 20D Xdrive Såld
-18 BMW M140i Xdrive
-16 Passat alltrack 2.0 tdi 4motion tjänstebil föredetta
-21 Mercedes C300E 4matic sedan nuvarande tjänstebil
Re: 9 år med en C55 AMG.
Tack, roligt att du följer!
C 55 T AMG Kleemann K2: -414 hk / 576 Nm. En sällsynt pärla!
Re: 9 år med en C55 AMG.
Gillar C55 just för att det är "en sleeper". En av våra nuvarande bilar med propeller som logga är också det om jag får säga
-98 Mercedes C220T CDI Såld
-00 Mercedes C230 Kompressor sport Såld
-08 BMW 120 DA M-Sport Såld
-15 BMW X1 20D Xdrive Såld
-18 BMW M140i Xdrive
-16 Passat alltrack 2.0 tdi 4motion tjänstebil föredetta
-21 Mercedes C300E 4matic sedan nuvarande tjänstebil
-00 Mercedes C230 Kompressor sport Såld
-08 BMW 120 DA M-Sport Såld
-15 BMW X1 20D Xdrive Såld
-18 BMW M140i Xdrive
-16 Passat alltrack 2.0 tdi 4motion tjänstebil föredetta
-21 Mercedes C300E 4matic sedan nuvarande tjänstebil
Re: 9 år med en C55 AMG.
Nya bilder var det!
Den främre motorkåpan har länge varit ett sorgligt kapitel, stjärnan i mitten har släppt och jag har försökt limma
tillbaka den, gång efter annan. Jag är dock långt ifrån ensam med det här problemet vad jag förstått.
Det var på slutet så illa att jag nästan skämdes om någon bad mig öppna motorhuven!
upload photo
Alltså äntligen dags då att införskaffa en ny.
upload photo
Gammal och ny bredvid varandra:
upload photo
Ny fin på plats!
upload photo
Sedan har jag också haft ett gammalt problem med en kromad "bubblig" huvlist i plast.
De första bubblorna fanns där redan när jag införskaffade bilen för nästan 10 år sedan och sedan har det bara blivit värre:
upload photo
Alltså dags för en ny!
(Ny - gammal)
upload photo
Båda prylarna på plats!
upload photo
Sedan tidigare har jag försökt snygga till fronten; förra året fick jag ju nya dimljus, huvens front tillsnyggad
av en lackerare och i år bytte jag de gula blinkersglödlamporna (mer än 10 år gamla..) i klarglasstrålkastarna.
Just det, strålkastarna blev också polerade förra året.
Slutsats: Nu har bilen ett snyggt och fräscht "ansikte" igen!
Den främre motorkåpan har länge varit ett sorgligt kapitel, stjärnan i mitten har släppt och jag har försökt limma
tillbaka den, gång efter annan. Jag är dock långt ifrån ensam med det här problemet vad jag förstått.
Det var på slutet så illa att jag nästan skämdes om någon bad mig öppna motorhuven!
upload photo
Alltså äntligen dags då att införskaffa en ny.
upload photo
Gammal och ny bredvid varandra:
upload photo
Ny fin på plats!
upload photo
Sedan har jag också haft ett gammalt problem med en kromad "bubblig" huvlist i plast.
De första bubblorna fanns där redan när jag införskaffade bilen för nästan 10 år sedan och sedan har det bara blivit värre:
upload photo
Alltså dags för en ny!
(Ny - gammal)
upload photo
Båda prylarna på plats!
upload photo
Sedan tidigare har jag försökt snygga till fronten; förra året fick jag ju nya dimljus, huvens front tillsnyggad
av en lackerare och i år bytte jag de gula blinkersglödlamporna (mer än 10 år gamla..) i klarglasstrålkastarna.
Just det, strålkastarna blev också polerade förra året.
Slutsats: Nu har bilen ett snyggt och fräscht "ansikte" igen!
Last edited by amgen on Wed 04 Sep, 2019 01:37, edited 2 times in total.
C 55 T AMG Kleemann K2: -414 hk / 576 Nm. En sällsynt pärla!
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 50 guests