Hällde igår i tanken en flaska Red Line Injector Cleaner, var nog ett år sedan sist.
Bilen blev märkbart piggare! Måste haft beläggningar av den krackade bensinen.
http://www.mekonomen.se/bil/bilvard-och ... pa103783sv
14 år med en C55 AMG.
Re: 6 år med en C55 AMG.
C 55 T AMG Kleemann K2: -414 hk / 576 Nm. En sällsynt pärla!
Re: 6 år med en C55 AMG.
Har piffat upp bilen lite: Rengjort invändigt och utvändigt.
B-service imorgon.
Eftersom C-klass (203) aldrig utrustats med en kromlist på bakluckan medan "alla andra"
haft det, har jag tidigare satt dit en liknande (se tidigare bilder). Men tidens tand hade
börjat pilla av kromet från den påklistarade plastlisten vilket naturligtvis gjorde att den
nu fick stryka på foten. Hittade en något annorlunda i metall från Tyskland som jag nu
satt på istället:
Är väldigt nöjd med resultatet!
B-service imorgon.
Eftersom C-klass (203) aldrig utrustats med en kromlist på bakluckan medan "alla andra"
haft det, har jag tidigare satt dit en liknande (se tidigare bilder). Men tidens tand hade
börjat pilla av kromet från den påklistarade plastlisten vilket naturligtvis gjorde att den
nu fick stryka på foten. Hittade en något annorlunda i metall från Tyskland som jag nu
satt på istället:
Är väldigt nöjd med resultatet!
Last edited by amgen on Thu 12 Sep, 2019 23:28, edited 2 times in total.
C 55 T AMG Kleemann K2: -414 hk / 576 Nm. En sällsynt pärla!
Re: 6 år med en C55 AMG.
Då var B-servicen gjord, en sk Stor service.
Fick även nya bakhejdare, tror att det är samma som sitter på S210. Fram byttes ju i våras.
upload photo
Som standard vet ni förmodligen att man kan läsa av exakt oljemängd via KI. Min rymmer
8,5 liter. Så här ser det ut direkt efter service då vanlig oljesticka använts, låter lite mycket
men å andra sidan säger instrumentet "oil level ok". Utgår från att allt är korrekt, bilen kanske
lutade lite vid mätögonblicket?
upload photo
Att det står E55 på en C55 är pga att Kleemann använder samma mjukvara som på E55 och döpt den
till det.
För en tid sedan hade jag glädjen att få inprogrammerat nya faciliteter av en generös och väldigt
duktig person, bl a datum i displayen:
upload photo
Även återstående antal liter vid "nuvarande körstil":
upload photo
Slutligen. Eftersom jag har elektriskt infällbara backspeglar har ytterligare en funktion tillagts
nämligen val om jag vill ha automatiskt infällning av dem vid låsning av bilen. Bra att ha när man
ofta är i stan. Tror det behövdes omprogrammering av 3 SAM-enheter för den funktionen:
upload photo
Kul med "features", i synnerhet om dom är användbara!
Fick även nya bakhejdare, tror att det är samma som sitter på S210. Fram byttes ju i våras.
upload photo
Som standard vet ni förmodligen att man kan läsa av exakt oljemängd via KI. Min rymmer
8,5 liter. Så här ser det ut direkt efter service då vanlig oljesticka använts, låter lite mycket
men å andra sidan säger instrumentet "oil level ok". Utgår från att allt är korrekt, bilen kanske
lutade lite vid mätögonblicket?
upload photo
Att det står E55 på en C55 är pga att Kleemann använder samma mjukvara som på E55 och döpt den
till det.
För en tid sedan hade jag glädjen att få inprogrammerat nya faciliteter av en generös och väldigt
duktig person, bl a datum i displayen:
upload photo
Även återstående antal liter vid "nuvarande körstil":
upload photo
Slutligen. Eftersom jag har elektriskt infällbara backspeglar har ytterligare en funktion tillagts
nämligen val om jag vill ha automatiskt infällning av dem vid låsning av bilen. Bra att ha när man
ofta är i stan. Tror det behövdes omprogrammering av 3 SAM-enheter för den funktionen:
upload photo
Kul med "features", i synnerhet om dom är användbara!
Last edited by amgen on Wed 04 Sep, 2019 00:24, edited 3 times in total.
C 55 T AMG Kleemann K2: -414 hk / 576 Nm. En sällsynt pärla!
Re: 6 år med en C55 AMG.
Skönt med nyservat!
Jag trodde att man behövde ta bort färgen på skivorna innan montering, men tydligen inte!
Jag trodde att man behövde ta bort färgen på skivorna innan montering, men tydligen inte!
Re: 6 år med en C55 AMG.
Hynboholm wrote:Skönt med nyservat!
Jag trodde att man behövde ta bort färgen på skivorna innan montering, men tydligen inte!
Nej, färgen på MB originalskivor behöver man inte ta bort, den är tänkt att skall slitas bort av bromsbeläggen.
Re: 6 år med en C55 AMG.
Då har jag äntligen hittat en dag sent på året när det inte stormar, regnar eller är kallt för att
vinterförbereda lacken!
Det blev en 6-stegs variant:
-Högstrycksspolning
-Tvätt med Turtle´s Brilliant Shampoo
-Avsköljning
-Torrtorkning med Pingens våffelduk
-Vaxning med (denna gång) Sonax Flytande Hårdvax
-Maskinpolering följt av manuell pet-polering!
Nu ska den väl stå sig hyfsat några månader. Den ska användas naturligtvis men får stå stilla
när vägarna är saltslaskiga vilket inte är så ofta i södra Skåne, tack och lov!
upload photo
vinterförbereda lacken!
Det blev en 6-stegs variant:
-Högstrycksspolning
-Tvätt med Turtle´s Brilliant Shampoo
-Avsköljning
-Torrtorkning med Pingens våffelduk
-Vaxning med (denna gång) Sonax Flytande Hårdvax
-Maskinpolering följt av manuell pet-polering!
Nu ska den väl stå sig hyfsat några månader. Den ska användas naturligtvis men får stå stilla
när vägarna är saltslaskiga vilket inte är så ofta i södra Skåne, tack och lov!
upload photo
Last edited by amgen on Wed 04 Sep, 2019 00:33, edited 1 time in total.
C 55 T AMG Kleemann K2: -414 hk / 576 Nm. En sällsynt pärla!
Re: 6 år med en C55 AMG.
Riktigt fin din bil är! Kul att läsa om den i denna tråd
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
Re: 6 år med en C55 AMG.
Tack Pasi! Alltid roligt med uppmuntrande ord!
Följer dina projekt också, minutiöst!
Följer dina projekt också, minutiöst!
C 55 T AMG Kleemann K2: -414 hk / 576 Nm. En sällsynt pärla!
Re: 6 år med en C55 AMG.
amgen wrote:Tack Pasi! Alltid roligt med uppmuntrande ord!
Följer dina projekt också, minutiöst!
trevligt
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
Re: 6 år med en C55 AMG.
Våren närmar sig och det är dags att bestämma årets underhåll av bilen.
-Det är dags för ett oljebyte i växellådan.
-De 2 motorupphängningarna börjar bli slitna och behöver bytas. Den bakre vid vxl-lådan är redan bytt.
-En A-service i augusti.
Växellådsoljebytet gjordes i fredags, naturligtvis hos Motorcentrum i Markaryd kända för sin kunnighet och servicekänsla. Prisvärda är de också.
upload photo
Växellådstråget borttaget. Fanns lite skit vid magneten.
Fick även kollat motoroljenivån med sticka, ej lönt att fylla på. Goda nyheter eftersom den då verkar tät. Kör ju med Mobil 1 5-50.
-Det är dags för ett oljebyte i växellådan.
-De 2 motorupphängningarna börjar bli slitna och behöver bytas. Den bakre vid vxl-lådan är redan bytt.
-En A-service i augusti.
Växellådsoljebytet gjordes i fredags, naturligtvis hos Motorcentrum i Markaryd kända för sin kunnighet och servicekänsla. Prisvärda är de också.
upload photo
Växellådstråget borttaget. Fanns lite skit vid magneten.
Fick även kollat motoroljenivån med sticka, ej lönt att fylla på. Goda nyheter eftersom den då verkar tät. Kör ju med Mobil 1 5-50.
Last edited by amgen on Wed 04 Sep, 2019 00:35, edited 1 time in total.
C 55 T AMG Kleemann K2: -414 hk / 576 Nm. En sällsynt pärla!
- Chris Mbsca
- Site Admin
- Posts: 7236
- Joined: Sun 27 Apr, 2003 01:13
- Location: Skärgårdsstad/Sthlm
- Contact:
Re: Snart 7 år med en C55 AMG.
Så beundransvärt att du kan behålla en å samma bil så länge. Önskar jag kunde det å inte va så skadad...
Chris
--------------------------
Kör just nu:
S63 AMG BiTurbo(W222)
ML350/GLE (W166)
MBSCA-Shopen
CKM Car Design
--------------------------
Kör just nu:
S63 AMG BiTurbo(W222)
ML350/GLE (W166)
MBSCA-Shopen
CKM Car Design
Re: Snart 7 år med en C55 AMG.
Chris Mbsca wrote:Så beundransvärt att du kan behålla en å samma bil så länge. Önskar jag kunde det å inte va så skadad...
7 år är väl ingen tid? Inte många bilar jag haft så kort tid. Rekordet är väl min Ford, den har jag haft över 50 år, men den räknas ju knappt. Förra/första ägaren (farfar) hade den bara i 26 år.
Annars är det väl min W123 som leder ligan 1988-2007 = 19 år.
- Chris Mbsca
- Site Admin
- Posts: 7236
- Joined: Sun 27 Apr, 2003 01:13
- Location: Skärgårdsstad/Sthlm
- Contact:
Re: Snart 7 år med en C55 AMG.
Förväntade mig nästan en kommentar av dig men du är ju extrem åt andra hållet istället.
Chris
--------------------------
Kör just nu:
S63 AMG BiTurbo(W222)
ML350/GLE (W166)
MBSCA-Shopen
CKM Car Design
--------------------------
Kör just nu:
S63 AMG BiTurbo(W222)
ML350/GLE (W166)
MBSCA-Shopen
CKM Car Design
Re: Snart 7 år med en C55 AMG.
Jag funderade i närmare 7 år vilken bil jag önskade. Det skulle vara en mindre kombi och den skulle ha pulver
samt att den skulle vara fri från överladdning (omväxling förnöjer). Då fanns det inte så mycket kvar att välja
på och ju mer jag läste på om C55:or desto mer övertygad blev jag. Bilen skulle vara snygg och diskret från
början så att jag slapp att modifiera en massa, och AMG´n motsvarade ovanstående kriterier. Pålitlig och rost-
obenägen var andra kriterier också. Efter 1 års letande dök den här upp i Tyskland och jag flög dit och hämtade
den på vinst och förlust (nåja, TUV-besiktigad blev den innan köpet). Några dolda småskavanker fanns det visade
det sig men det är åtgärdat för länge sedan. I planen ingick också lite trim vilket jag ganska raskt fick ordnat.
Bilen motsvarar med råge mina förväntningar, och ger mig glädje varje gång jag sätter mig bakom ratten. Varför
byta bort något man stortrivs med mot ett osäkert kort som varje bilköp innebär?
Planen är dock att om inte en alltför avlägsen framtid byta den till efterföljaren, den faceliftade. Jag har läst på
duktigt om den under några år... Och så motsvarande trim som jag har idag på den.
Men jag bara vet, att den jag har nu kommer jag att sakna i framtiden. Den är så speciell på sitt sätt.
Men var sak har sin tid!
upload photo
samt att den skulle vara fri från överladdning (omväxling förnöjer). Då fanns det inte så mycket kvar att välja
på och ju mer jag läste på om C55:or desto mer övertygad blev jag. Bilen skulle vara snygg och diskret från
början så att jag slapp att modifiera en massa, och AMG´n motsvarade ovanstående kriterier. Pålitlig och rost-
obenägen var andra kriterier också. Efter 1 års letande dök den här upp i Tyskland och jag flög dit och hämtade
den på vinst och förlust (nåja, TUV-besiktigad blev den innan köpet). Några dolda småskavanker fanns det visade
det sig men det är åtgärdat för länge sedan. I planen ingick också lite trim vilket jag ganska raskt fick ordnat.
Bilen motsvarar med råge mina förväntningar, och ger mig glädje varje gång jag sätter mig bakom ratten. Varför
byta bort något man stortrivs med mot ett osäkert kort som varje bilköp innebär?
Planen är dock att om inte en alltför avlägsen framtid byta den till efterföljaren, den faceliftade. Jag har läst på
duktigt om den under några år... Och så motsvarande trim som jag har idag på den.
Men jag bara vet, att den jag har nu kommer jag att sakna i framtiden. Den är så speciell på sitt sätt.
Men var sak har sin tid!
upload photo
Last edited by amgen on Wed 04 Sep, 2019 00:37, edited 1 time in total.
C 55 T AMG Kleemann K2: -414 hk / 576 Nm. En sällsynt pärla!
Re: 7 år med en C55 AMG.
Alltid lär man sig något nytt!
"The C 55 AMG is the only AMG model to feature different structure than its base Mercedes platform."
Hittat på wiki: https://en.wikipedia.org/wiki/Mercedes- ... lass_(W203)
"Along with the mid-generation refresh of the C-Class in 2005, the C 32 AMG was also replaced, giving way to a new 5.4-litre naturally aspirated V8-powered C 55 AMG. This was an evolution of the V8 engine found in the previous E-Class, with power raised to 270 kW (367 PS) and torque climbing to 510 N·m (376 lb·ft). The C 55 AMG uses a V8 from the same engine family as the W202 generation C 43 AMG. Though maximum speed is still limited to 250 km/h (155 mph), the 0 to 100 km/h (0 to 62 mph) time has dropped to 4.7 seconds.[12] Unlike the less-powerful V6s in the rest of the Mercedes-Benz lineup, the C 55 AMG continued to use the five-speed automatic with AMG Speedshift. The C 55 shares its longer front end design with the CLK 55 AMG to accommodate the large 5.4-litre engine. The C 55 AMG is the only AMG model to feature different structure than its base Mercedes platform. The C 55 was the first AMG C-Class to feature quad exhaust outlets and an external differential cooler. The Nürburgring Nordschleife lap time seen on List of Nürburgring Nordschleife lap times for the C 55 AMG is 8:22 compared to 8:37 for the C 32 AMG mainly due to the revised suspension and extra torque. The C 55 was mainly sold as a sedan with a portion of wagons being sold in European markets."
"The C 55 AMG is the only AMG model to feature different structure than its base Mercedes platform."
Hittat på wiki: https://en.wikipedia.org/wiki/Mercedes- ... lass_(W203)
"Along with the mid-generation refresh of the C-Class in 2005, the C 32 AMG was also replaced, giving way to a new 5.4-litre naturally aspirated V8-powered C 55 AMG. This was an evolution of the V8 engine found in the previous E-Class, with power raised to 270 kW (367 PS) and torque climbing to 510 N·m (376 lb·ft). The C 55 AMG uses a V8 from the same engine family as the W202 generation C 43 AMG. Though maximum speed is still limited to 250 km/h (155 mph), the 0 to 100 km/h (0 to 62 mph) time has dropped to 4.7 seconds.[12] Unlike the less-powerful V6s in the rest of the Mercedes-Benz lineup, the C 55 AMG continued to use the five-speed automatic with AMG Speedshift. The C 55 shares its longer front end design with the CLK 55 AMG to accommodate the large 5.4-litre engine. The C 55 AMG is the only AMG model to feature different structure than its base Mercedes platform. The C 55 was the first AMG C-Class to feature quad exhaust outlets and an external differential cooler. The Nürburgring Nordschleife lap time seen on List of Nürburgring Nordschleife lap times for the C 55 AMG is 8:22 compared to 8:37 for the C 32 AMG mainly due to the revised suspension and extra torque. The C 55 was mainly sold as a sedan with a portion of wagons being sold in European markets."
Last edited by amgen on Mon 16 May, 2016 23:17, edited 1 time in total.
C 55 T AMG Kleemann K2: -414 hk / 576 Nm. En sällsynt pärla!
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 73 guests