14 år med en C55 AMG.

Här visar och dokumenterar vi våra projekt. Endast för Mercedes modeller.
User avatar
Scorpio
Guru
Guru
Posts: 2752
Joined: Mon 10 Nov, 2003 17:27
Location: Bara
Contact:

Re: 5 år med en C55 AMG.

Postby Scorpio » Sat 30 Aug, 2014 02:13

amgen wrote:Största motståndet ligger i smutsiga filter, inte i lådans utformning.
Öppna och titta!

Jo att igentäppta/smutsiga filter bromsar flödet är nog alla överens om. Men hur är det med fräscha standardfilter vs öppnare filter i en i övrigt orörd luftburk?
Janne Nordin

-07 E200 Kompressor Kombi
-18 E200 Kombi
-04 Ducati 998S Final Edition

amgen
Expert
Expert
Posts: 802
Joined: Mon 31 Aug, 2009 17:58
Location: Malmoe / Westcoast

Re: 5 år med en C55 AMG.

Postby amgen » Sat 30 Aug, 2014 11:07

Ett rent sportluftfilter, vad jag förstått, har något mindre motstånd än ett rent stdfilter.
Effektmässigt är skillnaden försumbar, några hästar mera.

Men ska man underhålla luftfiltrena så ofta som jag gör, kanske man vill satsa på ett
tvättbart sportfilter istället.

Det sugs in enormt mycket skit, titta på fotot innan, på bara 4 månader! Därför misstänker
jag att många kör omkring med halvt tilltäppta filter, med onödigt hög förbrukning och
strypta hästar som följd.
C 55 T AMG Kleemann K2: -414 hk / 576 Nm. En sällsynt pärla! :-D

Van der Verhart
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1202
Joined: Sun 12 Jun, 2011 23:32

Re: 5 år med en C55 AMG.

Postby Van der Verhart » Sat 30 Aug, 2014 13:44

Enda nackdelarna som jag ser det är underhållet och att LMM tar stryk.

User avatar
Scorpio
Guru
Guru
Posts: 2752
Joined: Mon 10 Nov, 2003 17:27
Location: Bara
Contact:

Re: 5 år med en C55 AMG.

Postby Scorpio » Sat 30 Aug, 2014 18:51

amgen wrote:Ett rent sportluftfilter, vad jag förstått, har något mindre motstånd än ett rent stdfilter.
Effektmässigt är skillnaden försumbar, några hästar mera.

Men ska man underhålla luftfiltrena så ofta som jag gör, kanske man vill satsa på ett
tvättbart sportfilter istället.

Det sugs in enormt mycket skit, titta på fotot innan, på bara 4 månader! Därför misstänker
jag att många kör omkring med halvt tilltäppta filter, med onödigt hög förbrukning och
strypta hästar som följd.

Ja att många kör med mer eller mindre skitiga luftgfilter = något sänkt effekt/höjd förbrukning är jag övertygad om.
Janne Nordin

-07 E200 Kompressor Kombi
-18 E200 Kombi
-04 Ducati 998S Final Edition

amgen
Expert
Expert
Posts: 802
Joined: Mon 31 Aug, 2009 17:58
Location: Malmoe / Westcoast

Re: 5 år med en C55 AMG.

Postby amgen » Sat 30 Aug, 2014 21:19

Van der Verhart wrote:Enda nackdelarna som jag ser det är underhållet och att LMM tar stryk.


Att LMM kan ta stryk av inoljat sportfilter har nog mest med att många oljar in filtret alldeles för mycket, och
kanske på fel sida.

Har aldrig haft problem på nuvarande eller tidigare bilar med K&N. Rengjorde förra året LMM, "snorkeln"
och spjällhuset på min i förebyggande syfte. Det klet jag då hittade härstammar nog från vevhusventilationen.
C 55 T AMG Kleemann K2: -414 hk / 576 Nm. En sällsynt pärla! :-D

PatrickW
Expert
Expert
Posts: 635
Joined: Sun 02 Dec, 2007 23:38

Re: 5 år med en C55 AMG.

Postby PatrickW » Sun 31 Aug, 2014 11:01

På dessa är största strypningen inne i luftburken, där luften ska ned mot lmm.
Det är helt enkelt för trångt och det blir turbulens, på min gjorde det sjuk skillnad med min Y-pipa jag snidade ihop.

Såg förjäkla fin ut :)
Jag kan fixa bättre flås i ditt topplock!
Skicka ett pm vetja om du är intresserad.
Mirafräser,slipar ventiler,planar,portar, mm mm.
Max väntetid 4veckor

amgen
Expert
Expert
Posts: 802
Joined: Mon 31 Aug, 2009 17:58
Location: Malmoe / Westcoast

Re: 5 år med en C55 AMG.

Postby amgen » Sun 31 Aug, 2014 12:10

Jag är helt enig med dig PatrickW!

Men den flaskhalsen ökar i betydelse med trimningsgraden, original är den nästan
försumbar.

Ett naturligt steg vidare på min bil hade varit just att installera DCAI-system för lättare
andning, nu när jag redan fixat avgassidan. Men då ryker den snygga AMG-kåpan över motorn.

Image

Eller också behåller jag kåpan, men ser till att andningen är optimal genom regelbunden service
av filtrena.
C 55 T AMG Kleemann K2: -414 hk / 576 Nm. En sällsynt pärla! :-D

amgen
Expert
Expert
Posts: 802
Joined: Mon 31 Aug, 2009 17:58
Location: Malmoe / Westcoast

Re: 5 år med en C55 AMG.

Postby amgen » Sun 31 Aug, 2014 12:47

Såja, efter ett par dagar är filtrena redo att monteras igen!

Nu rengjorda, torkade och inoljade. Ser betydligt renare ut nu än före:

Image
C 55 T AMG Kleemann K2: -414 hk / 576 Nm. En sällsynt pärla! :-D

PatrickW
Expert
Expert
Posts: 635
Joined: Sun 02 Dec, 2007 23:38

Re: 5 år med en C55 AMG.

Postby PatrickW » Sun 31 Aug, 2014 13:46

jag hade tankar på att skaffa en ny kåpa, ,kapa isär den och bygga om inuti, spaca isär den etc etc för att få mer rum på höjden samt plasta snygga styrningar ned i lmm.
Jag provade på min när den var sugis att köra utan luftfilter satte bara en bastratt på lmm,, gjorde en skaplig skillnad redan då med std grenrör, även fast det sög varmluft med allt det innebär.
Och nu har jag ingen plats uppåt av nån skum anledning ;)

Mvh
Jag kan fixa bättre flås i ditt topplock!
Skicka ett pm vetja om du är intresserad.
Mirafräser,slipar ventiler,planar,portar, mm mm.
Max väntetid 4veckor

amgen
Expert
Expert
Posts: 802
Joined: Mon 31 Aug, 2009 17:58
Location: Malmoe / Westcoast

Re: 5 år med en C55 AMG.

Postby amgen » Sun 31 Aug, 2014 14:31

Haha, nej det börjar bli trångt under huven på din! :lol:

Renntech säljer en skitdyr ful luftburk till C55 som just är högre, meeen....
Jag gillar ju original-looken, lite sleeper över det hela. Man kan som
bekant inte få allt här i livet, får kompromissa och leva med det.
Så länge jag har över 400 hästar är jag nöjd! Gäller bara se till att den
kan andas så lätt som möjligt med det jag har.
C 55 T AMG Kleemann K2: -414 hk / 576 Nm. En sällsynt pärla! :-D

amgen
Expert
Expert
Posts: 802
Joined: Mon 31 Aug, 2009 17:58
Location: Malmoe / Westcoast

Re: 5 år med en C55 AMG.

Postby amgen » Thu 04 Sep, 2014 17:26

Snubblade över lite information som i a f jag tycker är roligt: :-D

Min motor kallas för "The Hammer"! Trodde det enbart gällde en tidigare specifik modell.

Wiki:

"55" 5.4 L V8.

This model was nicknamed the "Hammer" after the original 1986 AMG Hammer (a W124 E-Class sedan with an AMG-tuned 360 hp 5.6-litre V8). The 2000 E55 AMG could do 0–60 mph in 4.9 seconds and took 13.3 seconds to run the standing quarter mile.[48]

The main engine is a 5.4 L V8 engine This engine comes in two configurations.

The first configuration is a naturally aspirated V8 with 360 PS (260 kW; 360 hp) that is used in the C55 AMG, CLK55 AMG, SLK55 AMG, and ML55 AMG. The C43 AMG (model years 1998–2000) was powered by a naturally aspirated V8 engine from the M113 family, but at a reduced displacement of 4.3L, hence the '43' designation.

Den andra är den överladdade med Lysholm (Eaton) kompressor.
C 55 T AMG Kleemann K2: -414 hk / 576 Nm. En sällsynt pärla! :-D

amgen
Expert
Expert
Posts: 802
Joined: Mon 31 Aug, 2009 17:58
Location: Malmoe / Westcoast

Re: 5 år med en C55 AMG.

Postby amgen » Fri 07 Nov, 2014 15:26

Filmade några snuttar inifrån bilen för att kunna dela känslan hur en C55 AMG kan upplevas
med Kleemann ECU, TCU och headers.
(Pipet i bakgrunden är min hund!)
"Light throttle":

https://www.youtube.com/watch?v=dSKNcEPzzpY


Här är en till, "half throttle":

https://www.youtube.com/watch?v=JUgO2HBTIJg


En sista, "far from full throttle":

https://www.youtube.com/watch?v=uX8NJgFKna8
C 55 T AMG Kleemann K2: -414 hk / 576 Nm. En sällsynt pärla! :-D

amgen
Expert
Expert
Posts: 802
Joined: Mon 31 Aug, 2009 17:58
Location: Malmoe / Westcoast

Re: 5 år med en C55 AMG.

Postby amgen » Fri 14 Nov, 2014 14:30

Jag blev härom sistens upplyst av forats eminente Van der Verhart om antalet tillverkade
C55 AMG Tourings, vilket gladde mig mycket! :-D Tack för det!

Mellan maj 2004 och maj 2007 byggdes endast 595 stycken!! Det är inte många... :shock:

Antal Sedans byggda: 4.021.
Den totala siffran antalet C55:or blev då 4.616 st.

Jag som börjat småspana efter en C63 Touring, den tanken är för stunden helt borta!
Vem vill byta bort en "klenod" mot en massproducerad C63 (40.000 gjorda)??

Affektionsvärdet fick sig en rejäl knuff uppåt, milt sagt.
Sådant är roligt! :lol:
Last edited by amgen on Sun 23 Nov, 2014 01:16, edited 1 time in total.
C 55 T AMG Kleemann K2: -414 hk / 576 Nm. En sällsynt pärla! :-D

@ndreas
Expert
Expert
Posts: 517
Joined: Tue 13 Nov, 2012 20:40
Location: Västerås

Re: 5 år med en C55 AMG.

Postby @ndreas » Sat 22 Nov, 2014 21:03

Grattis!
Känner som dig i den frågan. Det är värt en massa att det inte är en dussinvagn.
Själv har jag ju E55'an som jag tror är just en sådan, men jag har en Gm-vagn som inte är det.

amgen
Expert
Expert
Posts: 802
Joined: Mon 31 Aug, 2009 17:58
Location: Malmoe / Westcoast

Re: 5 år med en C55 AMG.

Postby amgen » Tue 09 Dec, 2014 10:03

Ja, det pratas en del om värdet att bevara äldre bilar.

Min bror har en Jaguar XKR 4,2 S -06, sista året och modellen, babyblue metallic, sänkt och
lite påställd kompressor, som han har ute till försäljning i Europa. Den är verkligen pedantskött!
Han är på jakt efter en Jaguar XKR 75 men har börjat få kalla fötter och börjar undra om inte den
han har är speciell och värd att behålla? Den sticker verkligen ut.
Den ser ut som en strandad valhaj...

Själv tänker jag behålla min C55:a ett bra tag till. Att den är en av 595 tillverkade har hjälpt
mig i beslutsprocessen. Men egentligen är man idiot som vill fortsätta ösa in pengar på en
gammal C-klass... Dock är den ju speciell, -en C-klass med race-motor som verkligen känns
bakom ratten varje gång! Sedan tycker jag att det är bonus att den är så diskret, jag kan
parkera den var som helst utan att den väcker uppmärksamhet. -Ingen kan se att den har en
toppfart på 300 km/t mätarhastighet!! :-D Gammal C-klass -hahahaha!

Det är något med äldre bilar...
C 55 T AMG Kleemann K2: -414 hk / 576 Nm. En sällsynt pärla! :-D


Return to “Våra projekt”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 71 guests