14 år med en C55 AMG.

Här visar och dokumenterar vi våra projekt. Endast för Mercedes modeller.
amgen
Expert
Expert
Posts: 800
Joined: Mon 31 Aug, 2009 17:58
Location: Malmoe / Westcoast

Re: 10 år med en C55 AMG.

Postby amgen » Thu 12 Sep, 2019 23:42

Tack alla för trevliga kommentarer!! :-D Mycket roligt!

Det verkar finnas ett stort intresse av reseskildringar med era pärlor då väldigt många har läst mitt senaste inlägg, tolkar
jag det som. Så fram med sommarhistorierna och bilderna! :lol:

När det gäller min egen tänker jag låta lackbehandla den i god tid innan rusket börjar ta överhanden.
Återkommer!


PS. Jag har hittills använt Tinypic för uppladdning av bilder men de verkar upphöra med sin verksamhet med resultat att uppladdade
bilder försvinner. Har därför börjat använda https://sv.imgbb.com/ istället. DS.
C 55 T AMG Kleemann K2: -414 hk / 576 Nm. En sällsynt pärla! :-D

amgen
Expert
Expert
Posts: 800
Joined: Mon 31 Aug, 2009 17:58
Location: Malmoe / Westcoast

Re: 10 år med en C55 AMG.

Postby amgen » Thu 24 Oct, 2019 16:32

Då har äntligen förra årets lackbehandling med https://www.perma5ive.se/ följts upp!

Allt utfört hos kunniga, noggranna (och prisvärda) Tinni Lackkonservering i Malmö.

Min bil i gott sällskap!
Image

Image

Image

Känns bra att bygga vidare på lackskyddet där dropparna efter ett år fortfarande dansade på lacken. :-D
C 55 T AMG Kleemann K2: -414 hk / 576 Nm. En sällsynt pärla! :-D

amgen
Expert
Expert
Posts: 800
Joined: Mon 31 Aug, 2009 17:58
Location: Malmoe / Westcoast

Re: 11 år med en C55 AMG.

Postby amgen » Wed 20 May, 2020 23:45

Idag är det 11 år sedan jag hämtade min underbara C55:a i Tyskland! :love4:

I år är det bakvagnens tur att få sig en grundlig översyn, stag och bussningar
kommer att vara i fokus. Tid i Markaryd är bokad!
C 55 T AMG Kleemann K2: -414 hk / 576 Nm. En sällsynt pärla! :-D

amgen
Expert
Expert
Posts: 800
Joined: Mon 31 Aug, 2009 17:58
Location: Malmoe / Westcoast

Re: 11 år med en C55 AMG.

Postby amgen » Fri 29 May, 2020 19:41

Då var det dags igen för lite interiör-uppfräschning mm.
Ut på gräsmattan!

Image

Fram med dammsugaren!

Image

Har även rengjort mina K&N, sköljt dom, torkat dom, oljat in dom "lagom", torkat dom igen och nu dags för montering
i toppkåpan. Passade också som vanligt på att innan spraya MAF´en med Air Sensor Clean Pro.

Image
facebook follow png

Så där, dags att gå ut och återmontera.

Image

Så här ser "besten" ut utan kåpor, denna kortslagiga varvvilliga handbyggda motor (borr/slag 97/92) som ändå levererar 400 Nm
redan vid 2.000 varv. Max vrid vid 4.000 varv och max hk vid 5.750 varv (510 Nm, 367 hk original men 576 Nm
resp 414 hk i min). Knappast en liten rova, med sitt magnesiuminsug.

Image

Sådär, nystädad bil och kåporna på plats! Motorbyggare Sven Knothe har all anledning att känna sig stolt,
maskinen spinner som en katt och kan ryta som ett lejon!

Image

(Bilderna klickbara och kan förstoras.)
Last edited by amgen on Sat 30 May, 2020 01:20, edited 4 times in total.
C 55 T AMG Kleemann K2: -414 hk / 576 Nm. En sällsynt pärla! :-D

User avatar
jbw
Halvproffs
Halvproffs
Posts: 169
Joined: Wed 31 Aug, 2005 16:44
Location: Falun

Re: 11 år med en C55 AMG.

Postby jbw » Fri 29 May, 2020 21:10

Bra jobbat som alltid!! :hello1:
-98 Mercedes C220T CDI Såld
-00 Mercedes C230 Kompressor sport Såld
-08 BMW 120 DA M-Sport Såld
-15 BMW X1 20D Xdrive Såld
-18 BMW M140i Xdrive
-16 Passat alltrack 2.0 tdi 4motion tjänstebil föredetta
-21 Mercedes C300E 4matic sedan nuvarande tjänstebil

amgen
Expert
Expert
Posts: 800
Joined: Mon 31 Aug, 2009 17:58
Location: Malmoe / Westcoast

Re: 11 år med en C55 AMG.

Postby amgen » Fri 29 May, 2020 23:07

Tack jbw! :-D
C 55 T AMG Kleemann K2: -414 hk / 576 Nm. En sällsynt pärla! :-D

User avatar
pasi
Guru
Guru
Posts: 7448
Joined: Sun 13 Jun, 2010 17:11
Location: Borås

Re: 11 år med en C55 AMG.

Postby pasi » Sun 14 Jun, 2020 11:33

Riktigt fin bil :-) Nån gång skulle man vilja äga en amg med, men än så länge får jag glädjas med dom som redan har en :wink:
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990

amgen
Expert
Expert
Posts: 800
Joined: Mon 31 Aug, 2009 17:58
Location: Malmoe / Westcoast

Re: 11 år med en C55 AMG.

Postby amgen » Sun 14 Jun, 2020 22:57

Tack Pasi! :-D

M113 utan överladdning är en rejält pålitlig pjäs, i "5,5"-utförande fanns den väl bara i W210, SLK, CLK och C-klass
i början och mitten av 2000-talet. Konstruerad av Mercedes, förfinad av AMG.
Med en AMG blir det mycket "motor" när man är ute och kör, om du förstår vad jag menar. Jag gillar det! :love5:
C 55 T AMG Kleemann K2: -414 hk / 576 Nm. En sällsynt pärla! :-D

jabbal
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1411
Joined: Sun 21 Mar, 2004 17:25
Location: Stockholm

Re: 11 år med en C55 AMG.

Postby jabbal » Wed 01 Jul, 2020 22:19

amgen wrote:Tack Pasi! :-D

M113 utan överladdning är en rejält pålitlig pjäs, i "5,5"-utförande fanns den väl bara i W210, SLK, CLK och C-klass
i början och mitten av 2000-talet. Konstruerad av Mercedes, förfinad av AMG.
Med en AMG blir det mycket "motor" när man är ute och kör, om du förstår vad jag menar. Jag gillar det! :love5:


Visst fanns den i ML och S-klass också? ML55 AMG och S55 AMG
FD; S320

amgen
Expert
Expert
Posts: 800
Joined: Mon 31 Aug, 2009 17:58
Location: Malmoe / Westcoast

Re: 11 år med en C55 AMG.

Postby amgen » Thu 02 Jul, 2020 23:38

Jo, så var det nog! :oops:
C 55 T AMG Kleemann K2: -414 hk / 576 Nm. En sällsynt pärla! :-D

amgen
Expert
Expert
Posts: 800
Joined: Mon 31 Aug, 2009 17:58
Location: Malmoe / Westcoast

Re: 11 år med en C55 AMG.

Postby amgen » Sun 30 Aug, 2020 23:12

Vad har hänt här då?

Jo, efter jag bytt baksulor från 245 till 255-bredd för några år sedan har jag vid enstaka tillfällen vid väldigt tung last
samt vid kraftig acceleration ur en kurva noterat att däcken ´kan´ ta i skärmkanten, och så vill jag ju inte ha det! Samtidigt
är 255:or standard på samma fälg på CLK AMG. Dock skiljer ET; 34 till 30 på den sistnämnda. Hjulhusen är emellertid större
på CLK. Hur skulle jag lösa detta utan att behöva gå tillbaka till 245:or?

Ovanpå bakfjädrarna (de är nya samt dämparna) sitter gummibelägg, och dessa kan man få i olika tjocklekar. I mitt fall i 4 olika.
Efter koll noterade jag att de tunnaste satt på (nr 1) vilket kan tyckas en smula märkligt på en ´tyngre´kombi. Efter att ha testat
de tjockaste (nr 4) bestämde jag mig för nr 2. Så nu verkar allt lira som tänkt! :-D

Sedan en fyrhjulsinställning på det och en besiktning. :fadein:

En annan grej jag haft i bakhuvudet är ett tips som PatrickW lämnade här (minns ni honom med C55 och kompressor?). Väldigt
duktig kille i mina ögon för övrigt.
Han sa att jag borde ta bort metallfiltret i insuget för bättre andning i maskinen.
Det jag sett är ett plastgaller ovanför MAF´en...?
Nåväl, med 2 små skruvmejslar fick jag lirkat upp plastgallret och därunder satt en metallring och ett metallfilter!

Image

Bort med dom 2 och tillbaka med plastgallret!

Image

Blev det någon skillnad då?

Absolut! Snabbare gasrespons, bättre varvvillighet och lägre bensinförbrukning! :hello1:
Inga baksidor vad jag noterat.

Kanske något för andra att titta på?
C 55 T AMG Kleemann K2: -414 hk / 576 Nm. En sällsynt pärla! :-D

amgen
Expert
Expert
Posts: 800
Joined: Mon 31 Aug, 2009 17:58
Location: Malmoe / Westcoast

Re: 11 år med en C55 AMG.

Postby amgen » Sat 12 Sep, 2020 15:10

På tal om gummibelägg och höjd på bakvagnen:

Det är dessa jag talar om, till vänster "nr 1" och tjockaste "nr 4" bredvid som alltså sitter ovanpå bakfjädern.
Lätt igenkännbara med plupparna på beläggen, man kan sticka upp handen och känna efter.

Image

(På andra modeller tror jag det finns flera tjocklekar att välja emellan.)

Med originalmonterade "nr 1" på min kombi blev det lite väl lågt med kombins extra kilon. Med en person i baksätet
såg det ut som om man bunkrat upp i Tyskland.. :oops:
Olastat såg det ut så här (med 245:or innan jag bytte till 255:or):

Image

På verkstaden bad jag som sagt om att få byta till tjockare belägg, dock hade dom bara "nr 4" i lager, och det fick gå
så länge. Tyvärr såg bilen plötsligt ut som en "halv-suv"!! :roll:

Image

Så efter lite grubblande bestämde jag mig för att låta montera "nr 2". En kompromiss mellan en sportkombi och en laståsna.

Image

I ärlighetens namn har jag funderat på "nr 3" också men stannar nog här där jag är, man måste se till helheten!
Blev nog väldigt bra ändå. :-D

(Klickbara bilder.)
C 55 T AMG Kleemann K2: -414 hk / 576 Nm. En sällsynt pärla! :-D

User avatar
jbw
Halvproffs
Halvproffs
Posts: 169
Joined: Wed 31 Aug, 2005 16:44
Location: Falun

Re: 11 år med en C55 AMG.

Postby jbw » Sat 12 Sep, 2020 16:19

Hej
Kul med uppdatering! nummer två bak är ju helt rätt. Det är väl nummer ett fram?
-98 Mercedes C220T CDI Såld
-00 Mercedes C230 Kompressor sport Såld
-08 BMW 120 DA M-Sport Såld
-15 BMW X1 20D Xdrive Såld
-18 BMW M140i Xdrive
-16 Passat alltrack 2.0 tdi 4motion tjänstebil föredetta
-21 Mercedes C300E 4matic sedan nuvarande tjänstebil

amgen
Expert
Expert
Posts: 800
Joined: Mon 31 Aug, 2009 17:58
Location: Malmoe / Westcoast

Re: 11 år med en C55 AMG.

Postby amgen » Sat 12 Sep, 2020 17:01

Jag vet faktiskt inte om motsvarande system även finns för framvagnen?
Nu var det bakvagnen som jag hade lite problem med..
Tycker fram och bak lirar visuellt ganska bra nu! :-D
C 55 T AMG Kleemann K2: -414 hk / 576 Nm. En sällsynt pärla! :-D

User avatar
pasi
Guru
Guru
Posts: 7448
Joined: Sun 13 Jun, 2010 17:11
Location: Borås

Re: 11 år med en C55 AMG.

Postby pasi » Thu 17 Sep, 2020 17:02

amgen wrote:Jag vet faktiskt inte om motsvarande system även finns för framvagnen?
Nu var det bakvagnen som jag hade lite problem med..
Tycker fram och bak lirar visuellt ganska bra nu! :-D

Det är motsvarande "poängsystem" för framfjädrarnas gummimellanlägg också :-) Bra stuk på den nu hur som helst :P
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990


Return to “Våra projekt”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 43 guests