14 år med en C55 AMG.
Posted: Mon 19 May, 2014 23:11
I dagarna har det gått 5 år sedan jag införskaffade mig en C55 AMG Touring!
Bilen köptes av en tysk handlare som specialiserat sig på att köpa upp europeiska
leasingbilar, min hade gått för en ambassad i Rom.
Priset var förmånligt men jag hittade inte några större fel, inte TUV heller..
upload photo
Väl hemkommen fixades larmet, larmtutan, antennförstärkaren och, skulle det visa sig, en inte helt rund fälg.
Serviceboken var "borta" men en ny införskaffades samt dokument från Mercedes på all gjord service.
Miltal och allt stämde.
Service hos den lokala märkesverkstaden visade sig vara Slarv & Rån, varefter jag kom i kontakt med en
"Mercedesentusiast" som gärna lättade på min plånbok. Det skulle efter ett tag visa sig vara en dyrköpt
erfarenhet! Bl a behövde jag renovera växellådan efter att han varit där och pillat...
Nu har jag hittat några bättre märkesverkstäder.
Åter. Som vanligt ville jag att just min skulle vara extra speciell så jag lät Kleemann montera headers,
downpipe med tillhörande mjukvara och för att rappa på de sega växlingarna deras mjukvara för det.
Egentligen lät jag bara lätta upp några restriktioner. Redan original var ju C55 Sedan lika snabb runt
Ringen som dåtidens 2-dörrars BMW M3, men jag ville gärna över 400-hästars strecket! -Riktigt nöjd
med resultatet blev jag! Det går helt enkelt inte att köra från A till B utan att hänföras av denna bil
med denna stora V8! (Tack och lov för att det finns cruisecontrol...)
Under alla år har jag varje år satt upp nya mål för förbättring av bilen: Nu när ALLA vätskor är
bytta, laddregulatorn bytt, ABS-enheten bytt, tändstift, you name it, är det i år dags för genomgång
av alla bussningar, förutom ordinarie årlig service. Och några AMG-mattor hade varit snyggt!
Bilen rullar året runt i södra Sverige (mest på E6) men aldrig i salt, då får den stå.
Slutsats. En helt fantastisk bil som ger så mycket körglädje! Sällsynt (595 stycken Tourings tillverkade).
Inte direkt snål på soppa men enkelt, stabilt byggd. Få hästar ur stor motor. Praktisk. Diskret på gränsen
till anonym. Lättkörd.
upload photo
Behåller den ett par år till, sedan blir det nog C63 Touring med mjukvara (540 hk)!
Bilen köptes av en tysk handlare som specialiserat sig på att köpa upp europeiska
leasingbilar, min hade gått för en ambassad i Rom.
Priset var förmånligt men jag hittade inte några större fel, inte TUV heller..
upload photo
Väl hemkommen fixades larmet, larmtutan, antennförstärkaren och, skulle det visa sig, en inte helt rund fälg.
Serviceboken var "borta" men en ny införskaffades samt dokument från Mercedes på all gjord service.
Miltal och allt stämde.
Service hos den lokala märkesverkstaden visade sig vara Slarv & Rån, varefter jag kom i kontakt med en
"Mercedesentusiast" som gärna lättade på min plånbok. Det skulle efter ett tag visa sig vara en dyrköpt
erfarenhet! Bl a behövde jag renovera växellådan efter att han varit där och pillat...
Nu har jag hittat några bättre märkesverkstäder.
Åter. Som vanligt ville jag att just min skulle vara extra speciell så jag lät Kleemann montera headers,
downpipe med tillhörande mjukvara och för att rappa på de sega växlingarna deras mjukvara för det.
Egentligen lät jag bara lätta upp några restriktioner. Redan original var ju C55 Sedan lika snabb runt
Ringen som dåtidens 2-dörrars BMW M3, men jag ville gärna över 400-hästars strecket! -Riktigt nöjd
med resultatet blev jag! Det går helt enkelt inte att köra från A till B utan att hänföras av denna bil
med denna stora V8! (Tack och lov för att det finns cruisecontrol...)
Under alla år har jag varje år satt upp nya mål för förbättring av bilen: Nu när ALLA vätskor är
bytta, laddregulatorn bytt, ABS-enheten bytt, tändstift, you name it, är det i år dags för genomgång
av alla bussningar, förutom ordinarie årlig service. Och några AMG-mattor hade varit snyggt!
Bilen rullar året runt i södra Sverige (mest på E6) men aldrig i salt, då får den stå.
Slutsats. En helt fantastisk bil som ger så mycket körglädje! Sällsynt (595 stycken Tourings tillverkade).
Inte direkt snål på soppa men enkelt, stabilt byggd. Få hästar ur stor motor. Praktisk. Diskret på gränsen
till anonym. Lättkörd.
upload photo
Behåller den ett par år till, sedan blir det nog C63 Touring med mjukvara (540 hk)!