Page 9 of 18

Re: 7 år med en C55 AMG.

Posted: Tue 04 Apr, 2017 09:44
by Chris Mbsca
Håll hårt i dem mattorna å va rädd om dem. Tillverkas inte längre nämligen..

Re: 7 år med en C55 AMG.

Posted: Wed 05 Apr, 2017 01:13
by amgen
Jag sköter dom pedantiskt Chris!
:-D

Re: 8 år med en C55 AMG.

Posted: Mon 22 May, 2017 13:35
by amgen
C 55:an har nu i dagarna varit i min ägo i 8 år! Grym bil. Mer än 14.000 mil på mätaren nu.
Gled mellan Malmö o Halmstad igår t/r och den är en fröjd att ratta. Väcker viss uppmärksamhet
också, inte så vanligt med 5,5 på vägarna numera.

Tror att jag ska ge den i present nya stift och kablar, inte för ojämn gång utan just förebyggande.
Bytte stift vid knappt 8.000 men aldrig kablarna.
Det blir nog fint! :lol:

Re: 8 år med en C55 AMG.

Posted: Wed 31 May, 2017 12:17
by Enfeldt
Bra att du skämmer bort pärlan :lol:
Måste va en härlig känsla att efter 8 år med samma bil fortfarande va så nöjd med den, kul! :-)

Re: 8 år med en C55 AMG.

Posted: Sat 03 Jun, 2017 23:31
by amgen
Ljudet den avger är ju en del av upplevelsen. Med Kleemann headers och skippade primärkattar och allt annat
original blir ljudet helt underbart från den stora motorn: Lite djupare och något högre vid lätt gas än original
med lite mer markerat V8-ljud vilket är FÖR kamouflerat från fabrik i mitt (och många andras) tycke.
Går ganska enkelt att smyga runt tämligen anonymt, men med lite djupare tryck på pedalen går det också
att varsebli omgivningen att här kommer en bil med motor modell större!!

Att den har över 400 kusar som gör den pigg och lättkörd underlättar också, samtidigt som den kan ge ett
riktigt brutalt intryck också... Lite Dr Jekyll och Mr Hyde över den.

Den växer liksom in på mig, jag som bestämt att skaffa en C63:a kombi som ersättare med headers och
Akrapovic slip-on för att TYSTA NER den... C63:an verkar få vänta ett tag till.

Re: 8 år med en C55 AMG.

Posted: Wed 07 Jun, 2017 12:13
by Enfeldt
Kan tänka mig att det är gott ljud :-)
Helt rätt att vänta med en C63a när du ändå är nöjd med din.

Re: 8 år med en C55 AMG.

Posted: Mon 18 Sep, 2017 23:22
by amgen
Fått tillbaka bilen från absolut suveräna Motorcentrum i Markaryd!

Förutom en B-service blev de 16 stiften bytta men inte kablarna som ansågs fräscha.
Nya nedre dimljus fick jag också då dom gamla hade börjat ruttna i reflektorerna.
Ett envist intermittent elfel i multikontakten under huven gick man också till botten med,
efter mycket grävande fann man en gammal bullentin med tillhörande rep-sats samt
passade också på att byta några extra delar där.

Besiktade idag med blankt papper, som vanligt. :-D

Kvar på att-göra-listan i år är renovering av fälgarna (riktning och målning), hel-rekond
av den ljusa inredningen inkl. läderrengöring samt yttre polering med försegling.

//Stolt ägare!

Re: 8 år med en C55 AMG.

Posted: Wed 20 Sep, 2017 21:23
by @ndreas
Vilket härligt sunt och harmoniskt förhållande du har med din pärla. Måste vara skönt att bli glad varenda dag med den bilen?
Jag håller mer än gärna med dig gällande känslan av 5,5 i fronten och möjligheten att genomföra säkra omkörningar! Var nyligen ner till Mantorp och testade min E-klass för att få en lite bättre förståelse för vad maskinen kan prestera. Oj, vad glädjande det var.

Grattis!

Re: 8 år med en C55 AMG.

Posted: Sat 23 Sep, 2017 21:32
by amgen
Jo, den känns speciell och udda!

Vid kall uppstart påminns jag verkligen om att det inte finns någon "symaskinsmotor" där fram när V8:an frustar igång på ca 1.250 varv
(kan skrämma slag på hjärtsvaga). Alltid lika underhållande! :lol:
T o m på verkstaden fann dom den påtalbar.

Inte ofta jag trycker kick-down, det behövs liksom inte med det vridmomentet.

Sällan jag kan uppleva längre högfartskörning i Sverige vilket är synd då hela bilen börjar ändra karaktär vid 150-160 km/t och börjar påminna
om ett högfartsmonster byggt för Autobahn: Ljudkulissen förändras och pedalkänsligheten ökar då hos denna 3-ventilers högvarvsvilliga
högkompmotor (11:1) med enkel överliggande men med dubbla stift. Verkligen beroendeframkallande och respektingivande!!

Dessutom är den 5-växlade lådan väldigt tätt växlad 4 - 5 vilket flitigt kan användas i dessa hastigheter, väldigt sportigt! 8)

Re: 8 år med en C55 AMG.

Posted: Sat 21 Oct, 2017 19:15
by amgen
Då fick jag efter lite om och men fälgarna renoverade och målade! "Ugnsbakade".
Efter en veckas väntan på att färgen och klarlacken skulle torka ordentligt, waxat dom också.

Image
upload photo

Nya centrumkåpor också, blev stiligt tycker jag.
Bytte till nya framdäck i samma veva, till Continental ContiSportContact 5
225/40 R18 92Y XL AO med fälgskydd. Har samma bak sedan 1 år, 255/35 R18.
De gamla hade gjort ett utmärkt jobb under de 5 (!) år som jag kört med dom, Michelin PS 2.

Nu återstår som sagt interiör- och exteriörbehandling.

Re: 8 år med en C55 AMG.

Posted: Sat 21 Oct, 2017 20:49
by KOWALSKI 1
kör du inte med MO däck från Conti?
Audi original funkar det på en Merca? 8) 8)

var handlade du dina nya däck?

Re: 8 år med en C55 AMG.

Posted: Sat 21 Oct, 2017 21:55
by Marie
KOWALSKI 1 wrote:kör du inte med MO däck från Conti?
Audi original funkar det på en Merca? 8) 8)


Det blir garanterat en allergisk reaktion... :mrgreen:

Re: 8 år med en C55 AMG.

Posted: Sat 21 Oct, 2017 21:59
by amgen
Jag har ännu inte åkt av vägen pga av dom.. :roll:
Var väldigt nöjd med mina bakdäck och beslutade köra samma typ fram.
300-knyck-däck känns stabilt. Mtp bakdäcken verkar förslitningen ok.
Komforten inget att klaga på! :dontknow:

Re: 8 år med en C55 AMG.

Posted: Sat 21 Oct, 2017 22:04
by Marie
amgen wrote:Jag har ännu inte åkt av vägen pga av dom.. :roll:

Vänta bara. Det är bara en tidsfråga...

Re: 8 år med en C55 AMG.

Posted: Sat 21 Oct, 2017 22:04
by KOWALSKI 1
vad är det för skillnad på MO däck och däck utan MO stämpel på Conti Spott Contact 5?

mina gamla Spott Contact 3 har icke MO stämpel, dom funkar fint än så länge och har nu hållit i hela 6 år, inom två år får jag nog byta till nya däck