Då var det dags för uppdatering av tråden!
I nästa vecka har jag haft bilen i 9 år!
Har under en längre tid upplevt en successiv "förslappning" av lock-up´en i växellådan, vilket främst gestaltat sig i en
fördröjning av inkopplingen av direktdrivningen vid lättare gaspådrag. Exempelvis vid utgången av en rondell så har
lådan slirat lite extra innan lock-up´en gripit in, ungefär som om man haft en manuell låda och slirat lite längre på
kopplingen innan uppsläppet. Även vid lugn jämn körning i kanske 60-70 så har lock-up´en tvekat om den ska gå i eller
ur med lite varierat varvtal som resultat. Väldigt irriterande (om man är petig)!
Vid kall motor/låda ännu värre.
Med lite mer gaspådrag har det dock inte varit några problem.
Fick gräva lite djupare för att hitta den
troligaste orsaken till ovanstående.
I 722.6-lådan finns 6 solenoider varav en kallas för TCC/PWM-solenoid, den styr primärt just lock-up´en.
Fick i veckan bytt denna hos eminenta Motorcentrum i Markaryd och nu fungerar allt som det skall!
Dessutom noterade jag en markant kraftigare motorbroms.
Lådan går som en dröm nu.
Det har resulterat i sportigare egenskaper och mer kontroll! Otroligt skönt.
I Markaryd såg man även över övriga solenoider och tätningar, bl a elkontakten till den sk elektronikplattan
och bytte naturligtvis växellådsolja och filter.
I år
ska följande göras förutom ordinarie service till hösten:
Nu har jag äntligen hittat ett riktigt proffs som jag ska låta rengöra det ljus-ljusgråa lädret och inredningen och eventuella
skavanker. Han kan sina saker till skillnad från många andra!
Han har dessutom rekommenderat en firma i närheten för att få lacken riktigt fin igen.
Sedan är det bara köra och tuta vidare i min ganska sällsynta V8-pärla!