Tänkte berätta lite om min Europa-körning med C 55:an i slutet av juni i år:
Med ganska kort varsel var jag "tvungen" att köra till Sydfrankrike för att hämta lite saker.
Planen var att köra från Malmö via Puttgarten, Hamburg, Frankfurt, Basel, St Gotthard, Milano till målet på 2 dagar.
Stanna och jobba 2 dagar och sedan hem.
Det innebar 1.000 kilometer en dag med övernattning norr om Basel plus 800 nästa och omvänt på hemvägen.
Tanken var en marschhastighet på ca 160-180 km/t
där det gick.
Så snart jag kom till Tyskland fylldes tanken full hos ARAL med 102 oktan (98 verkar inte finnas, 93, 100 eller 102 gäller).
Noterade efter ett tag en lägre förbrukning på
upp emot 10% trots något högre hastighet än vanligt..
Därefter blev det 100 oktan.
På Autobahn var det förvånansvärt få vägarbeten och köer, kanske för att jag körde mitt i veckan? Inga semestrar än?
Nåväl. Vanligtvis brukar tyska bilar bli nästan tysta när man kommer upp i fart, oftast runt 160 km/t. I min inträffade det
vid 165 km/t, vid 3.500 varv.
Det var slående hur oerhört mycket kraft som var tillgängligt däruppe, det är också där vridmomentet är som högst.
När jag tryckte på där saknade jag varken turbo eller kompressor, den bara stack iväg! Tonen i maskinen blev helt annorlunda..
Det blev så glasklart vad den här bilen är byggd för, tänk så många som inte fått uppleva detta med sin C 55:a!
Som mest på nerresan blev det 240 km/t, väldigt enkelt att nå dit. Man ska då också komma ihåg att vid 100 km/t GPS-hastighet
visar min mätare 99 km/t..
15 mil norr om Basel var det dags för övernattning, såg på GPS´en en liten by bredvid och svängde av och frågade en ungdom på
en mack om ett enklare hotell. Han hade ingen aning så då frågade jag bonden som höll på att fylla traktorn och jo visst; sväng
vänster där borta och vid nästa t-kors sväng höger och följ vägen i 2 km så finner jag Hotel Krone i Nesselried!
Hamnade i en sydtysk perfekt liten agral by:
Hotellet mycket välskött, 50 Euro per natt med
tysk frukost!
Nästa dag in i Schweiz och inte mer än max 120 km/t, landet nersolkat med fartkameror. Dock är bensinen förhållandevis billig.
Här vid ett Tankstelle innan klättringen mot St Gotthard:
I Italien lite bättre med max 130 men dyr soppa (undvik!), varierad beläggning och dyra motorvägsavgifter.
På hemresan ett par dagar senare hade jag blivit lite mer konfident, men försiktig som vanligt.
Kändes skönt att komma tillbaka på Autobahn! Vissa högfartspartier var riktigt breda och släta nästan som biljardbord
vilket inbjöd till högre hastigheter: Någonstans en bit söder om Hamburg fann jag en komfortabel lucka att trycka på lite
extra vilket ganska snabbt resulterade i 260 km/t (vilket kanske motsvarar 270-280 på mätaren på en "vanlig" bil). Och det
fanns
mycket kvar kände jag,
På den sista lugna sträckan innan Puttgarten hann jag reflektera en smula och det var då det slog mig: Jag hade inte en enda
gång under hela resan tryckt gasen i botten! Varför? -Det behövdes uppenbarligen inte...
Väl hemma har jag nu i backspegeln noterat bättre och jämnare gång i motorn samt lägre bensinförbrukning än innan.
Aldrig har den motorn blivit
så urblåst, det verkar ha gjort den gott!
Efter hemkomst har jag bytt bakfjädrar och dämpare, det blev dags.
Besiktigade bilen idag: UA. Bra bil!