Var inne och tittade på ett amerikanskt Mercedes-forum då jag "snubblade" över för mig okänd information
skriven av en i mina ögon kunnig och frekvent skribent. Tråden handlade om någon annan som led av hög oljeförbrukning
på sin C 55:a men tipset bestod av att vacuum-läckor kan orsaka högre oljeförbrukning bl a och en svårhittad läcka kan
finnas i insugssnorkeln. Därför hade Mercedes för ca 15 år sedan utfärdat en teknisk bulletin (i USA) för att byta 2
plastringar/packningar vid/i insuget mellan MAF´en och trottelhuset, nr 260 och 270 på sprängskissen nedan.
De nya plastringarna är gjorda av lite annorlunda plast samt har 4 "ringskåror" på utsidan istället för en enkel.
(Jag bör här tillägga att min motor inte lider av hög oljeförbrukning.)
Bulletinen hävdade att ursprungsringarna kunde med tiden bli hårda och börja läcka (svårupptäckt) med högre
oljeförbrukning och sämre bensinekonomi som följd, i synnerhet på långmilare.
Sagt och gjort, nu har jag bytt dessa på min och passade också på att byta nr 20 på insugsboxen "när jag ändå
var igång".
Jag noterade 4-5% bättre bensinförbrukning på min standardsträcka à 150 km, och lite bättre trottelrespons.
Men väderleken har inte inbjudit till någon fördjupande analys av bytet men det "känns" bättre, helt klart.
Kan tänka mig en skillnad vid fullgas också förutsatt en faktisk läcka där innan.
I Sverige har det aldrig utfärdats en sådan bulletin.
Om det är specifikt gällande M112 resp. 113 låter jag vara osagt men ett tips kanske som någon kan ha någon nytta av?
God Fortsättning till alla!