Och vad har hänt här då förutom årlig vanlig service?
Det visade sig att ventilkåpspackningarna börjat läcka, ett vanligt "enkelt" fel på Mercedesmotorer. Det är väl
10 år sedan jag bytte dom senast. Så nu byttes samtliga (3 st, även den "ovanpå") och naturligtvis upptäcktes då
också att vevhusventilationsslangarna hade fallit för åldersstrecket så det blev 2 vändor till verkstaden.
Lite längre fram upptäcktes också att de främre undre länkarmarna hade gjort sitt så en vända till blev det! Och
i stan blev det en framhjulsinställning på det vilket var bra skulle det visa sig för kort därefter skulle jag köra en
snabb sväng till Sydostfrankrike: Vanliga rutten Puttgarten, Hamburg, Frankfurt, Basel, St Gotthartstunneln, Milano
och sedan kustmotorvägen in mot Frankrike. Första dagen körde jag 1.050 km och övernattade strax söder om Baden-
Baden och nästa dag blev det 750 km.
Som andra påpekat är det alldeles för vanligt numera med vägarbeten i Tyskland, men det rullar... Eftersträvade
annars att hålla en jämn hög genomsnittsfart där 160- 180 km/t var ganska behagligt. Vid 170 noterade jag igen att
allt blev tyst i bilen förutom vindbrus och vägljud, och att där vid ca 3.400 varv på 5:an och uppåt blev gaspedalen superkänslig
där minsta förändring kändes i ryggstödet precis som om bilen var turboladdad... Men nej, dock ligger maxvridet på
höga 4.000 varv så däruppe händer det grejor! Kortslagig.
"Porschedödaren" kallades den ju för när det begav sig och då
åsyftades nog accet 160- 240. F ö körde jag i denna vända ej snabbare än max 250 vid ett tillfälle, mycket pga trafiksituationen.
Mina Kleemann headers gör skillnad uppe i fart när cylindrarna snabbt ska tömmas. Däremot hade jag denna gång
slängt i Mann pappersfilter inför vintersäsongen istället för mina K&N insugsfilter vilket kunde kännas när andningen
blev (ovanligt) hög. Men det är ju inte varje dag man ligger och bränner på Autobahn med 100 oktan i tanken!
Har under åren funderat på hur "Gunmetal"-färg skulle se ut på fälgarna och efter hemkomsten fick jag i stort sett
svaret:
Nej, behåller silver som original som gör sig bra mot den svarta bilen!
För övrigt är det väldigt populärt med svarttonat ute i Europa, i synnerhet på SUV´ar. I mina ögon ser dom ut
som "oligark-wannabees" men dom tycker väl det är tufft...
Förresten är det max 120 km/t i Schweiz och där flöt trafiken väldigt jämt men då finns det ju också fartkameror
precis överallt... I Italien är det som vanligt oordning och "man får köra max 130". Såg ett par bilar på motorvägen som
blåste förbi en polisbil i typ 170 varvid polisen genast satte igång saftblandarna på taket i 5 sekunder och sedan
stängde av dom samtidigt som de omkörande bilarna försvann i horisonten och polisernas fortsatte i sin ursprungliga
fart... Ibland hyttar dom med näven istället. Om man hinner se..
Efter hemkomst har jag även noterat att bilen går om möjligt mjukare i transmissionen och överlag, en snabb sväng
i Tyskland tycks göra AMG´n gott!
Enda "aber" här var att tankmätaren gav upp någonstans i Tyskland så jag fick förlita mig på trippmätaren istället.
Då blir det en 4:e sväng till Markaryd i år, inte alltid lätt med äldre bilar som man vill hålla i toppskick men i min bok
väl värt det!
F ö blev snittförbrukningen på den blandade Autobahnkörningen 1,05 L/mil vilken är klart godkänt mtp
V8, stor volym och hastighet. Hade jag haft turbo hade den förbrukningen med stor sannolikhet varit högre i
de farter jag körde med den variationen som trafiken gav.
Slutligen.
Man vill ju gärna hålla bra puts på grejorna.
Men en sak tänkte jag på i somras när man ser bilen bakifrån; bakre ljuddämparnas gavlar brukar inte se så snygga ut
så efter en rejäl omgång med Autosol blev de fina och ger ett sobert intryck samt accentuerar de dubbla utblåsen också!
Här några månader senare efter Europakörningen:
Det var väl allt, några planer på bilbyte HAR JAG INTE!