Snyggt jobbat, här går det undan!! Börjar dra ihop sig för blästring, antar jag! Hur mycket prylar tänkte du låta sitta kvar på den under blästringen? Har du möjlighet att rensa hela karossen så kan jag varmt rekommendera det!
Edit: Glöm ej att plugga igen alla hål/hålrum så du inte begår samma misstag som jag gjorde och behöva dammsuga karossen en vecka efteråt!
W116 -73
Re: W116 -73
Aron - Programmerare - garaget.org/aroncbds
Mercedes-Benz - A little bit of practical poetry...
Nuvarande:
S210 320 CDI - 2001
W210 300 DT - 1999 (Till projekttråd)
W124 200 D - 1992 (Till projekttråd)
W114 250CE - 1972 "3.0-edition" (totalrenoverad - Till fotoalbum, Till projekttråd)
W115 240D 3.0 1975
Gamla:
S210 220 CDI - 1999
W124 300 DT - 1992
W114 250CE - 1971
W115 240D 3.0 - 1975
W123 300D - 1977
W123 240D - 1979
Mercedes-Benz - A little bit of practical poetry...
Nuvarande:
S210 320 CDI - 2001
W210 300 DT - 1999 (Till projekttråd)
W124 200 D - 1992 (Till projekttråd)
W114 250CE - 1972 "3.0-edition" (totalrenoverad - Till fotoalbum, Till projekttråd)
W115 240D 3.0 1975
Gamla:
S210 220 CDI - 1999
W124 300 DT - 1992
W114 250CE - 1971
W115 240D 3.0 - 1975
W123 300D - 1977
W123 240D - 1979
-
- Medlem
- Posts: 71
- Joined: Sun 28 Jul, 2013 23:52
Re: W116 -73
Tack! Man får ta de tillfällen som ges, tråkigt nog skulle huset behöva lite omvårdnad här innan vintern med..
Det optimala vore ju givetvis att rensa hela karossen men då tillgången till billyft är mycket begränsad
Så blir jag nog tvungen att låta axlarna sitta kvar om karossen ska transporteras.
Alternativet vore ju att bygga ihop en rullbar ställning modell lägre att montera karossen på.
Och den där förbenade blästersanden har man svurit över upprepade gånger
I jobbet så jag lär nog göra det jag kan för att hålla den borta från olämpliga ställen
Det optimala vore ju givetvis att rensa hela karossen men då tillgången till billyft är mycket begränsad
Så blir jag nog tvungen att låta axlarna sitta kvar om karossen ska transporteras.
Alternativet vore ju att bygga ihop en rullbar ställning modell lägre att montera karossen på.
Och den där förbenade blästersanden har man svurit över upprepade gånger
I jobbet så jag lär nog göra det jag kan för att hålla den borta från olämpliga ställen
S124 300TDT -91
W124 300D -93
W116 300DT -73
Buick Wildcat -63
W124 300D -93
W116 300DT -73
Buick Wildcat -63
Re: W116 -73
Eller så gör du såhär, under förutsättning att du har tillgång till någon form av truck.Christian.G wrote:Det optimala vore ju givetvis att rensa hela karossen men då tillgången till billyft är mycket begränsad
Så blir jag nog tvungen att låta axlarna sitta kvar om karossen ska transporteras.
Alternativet vore ju att bygga ihop en rullbar ställning modell lägre att montera karossen på.
Helt ovärderligt att åtminstone få bort bakaxeln och komma åt undertill med blästern ordentligt...
Aron - Programmerare - garaget.org/aroncbds
Mercedes-Benz - A little bit of practical poetry...
Nuvarande:
S210 320 CDI - 2001
W210 300 DT - 1999 (Till projekttråd)
W124 200 D - 1992 (Till projekttråd)
W114 250CE - 1972 "3.0-edition" (totalrenoverad - Till fotoalbum, Till projekttråd)
W115 240D 3.0 1975
Gamla:
S210 220 CDI - 1999
W124 300 DT - 1992
W114 250CE - 1971
W115 240D 3.0 - 1975
W123 300D - 1977
W123 240D - 1979
Mercedes-Benz - A little bit of practical poetry...
Nuvarande:
S210 320 CDI - 2001
W210 300 DT - 1999 (Till projekttråd)
W124 200 D - 1992 (Till projekttråd)
W114 250CE - 1972 "3.0-edition" (totalrenoverad - Till fotoalbum, Till projekttråd)
W115 240D 3.0 1975
Gamla:
S210 220 CDI - 1999
W124 300 DT - 1992
W114 250CE - 1971
W115 240D 3.0 - 1975
W123 300D - 1977
W123 240D - 1979
-
- Medlem
- Posts: 71
- Joined: Sun 28 Jul, 2013 23:52
Re: W116 -73
Tillgång till truck har jag, dock är funktionen lite osäker på den.
Batteriet räckte ungefär till att lyfta ur min motor och sen köra den
95% av sträckan till min verkstad, dvs 20m
Någon som har några erfarenheter och åsikter gällande s210:orna?
Det gäller en 290 diesel med automat.
Kaross 52000mil, motor 12000mil. Tidigare gubbkörd och påkostad relativt nyligen
Med avgassystem, kylare och dieselpump. Dock slö enligt uppgift efter pumpbyte.
Besiktad med en 2:a på bromsrör.
Blev erbjuden en deal med en kompis och hans far där jag skulle få köpa S210 för
3000kr och hans far skulle då i så fall köpa min
S124 300TDT.
Att 210:orna rostar vet jag.. Jag har hört att motorerna även är känsliga?
Jag antar att bilen är lite medtagen med tanke på priset
Batteriet räckte ungefär till att lyfta ur min motor och sen köra den
95% av sträckan till min verkstad, dvs 20m
Någon som har några erfarenheter och åsikter gällande s210:orna?
Det gäller en 290 diesel med automat.
Kaross 52000mil, motor 12000mil. Tidigare gubbkörd och påkostad relativt nyligen
Med avgassystem, kylare och dieselpump. Dock slö enligt uppgift efter pumpbyte.
Besiktad med en 2:a på bromsrör.
Blev erbjuden en deal med en kompis och hans far där jag skulle få köpa S210 för
3000kr och hans far skulle då i så fall köpa min
S124 300TDT.
Att 210:orna rostar vet jag.. Jag har hört att motorerna även är känsliga?
Jag antar att bilen är lite medtagen med tanke på priset
S124 300TDT -91
W124 300D -93
W116 300DT -73
Buick Wildcat -63
W124 300D -93
W116 300DT -73
Buick Wildcat -63
Re: W116 -73
Christian.G wrote:Tillgång till truck har jag, dock är funktionen lite osäker på den.
Batteriet räckte ungefär till att lyfta ur min motor och sen köra den
95% av sträckan till min verkstad, dvs 20m
Någon som har några erfarenheter och åsikter gällande s210:orna?
Det gäller en 290 diesel med automat.
Kaross 52000mil, motor 12000mil. Tidigare gubbkörd och påkostad relativt nyligen
Med avgassystem, kylare och dieselpump. Dock slö enligt uppgift efter pumpbyte.
Besiktad med en 2:a på bromsrör.
Blev erbjuden en deal med en kompis och hans far där jag skulle få köpa S210 för
3000kr och hans far skulle då i så fall köpa min
S124 300TDT.
Att 210:orna rostar vet jag.. Jag har hört att motorerna även är känsliga?
Jag antar att bilen är lite medtagen med tanke på priset
Behåll 124:an är mitt tips..
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
Re: W116 -73
Du har nog fått det mest väsentliga informationen om 210:an, ser jag. Motorerna (i alla fall dieslarna) är rejält stadiga spisar förutom just 290-motorn som är en borrad och strokad TDI-version av 250 varför den brukar blåsa topplockspackningen relativt lätt (pga för lite gods i packningen mellan vattenkanalen och loppet av cylinder #1). Just så har det exempelvis skett på pappas Sprinter med denna motor...Christian.G wrote:Någon som har några erfarenheter och åsikter gällande s210:orna?
Det gäller en 290 diesel med automat.
Kaross 52000mil, motor 12000mil. Tidigare gubbkörd och påkostad relativt nyligen
Med avgassystem, kylare och dieselpump. Dock slö enligt uppgift efter pumpbyte.
Besiktad med en 2:a på bromsrör.
Blev erbjuden en deal med en kompis och hans far där jag skulle få köpa S210 för
3000kr och hans far skulle då i så fall köpa min
S124 300TDT.
Att 210:orna rostar vet jag.. Jag har hört att motorerna även är känsliga?
Jag antar att bilen är lite medtagen med tanke på priset
210:an är en mycket trevlig bil när den är fin!!! Den är också mycket rostbenägen, men går att hålla fin med lite regelbunden kärlek i form av preventiv service. Har den däremot gått ner sig och murknat till så blir det snabbt tråkigt...
Jag har haft/har både W210 och W124 och skulle inte tveka en sekund på att hålla fast vid W124:an! Min vinterkärra som jag nästan enbart har kört på vintrarna i salt och slask de senaste 14 åren är en W124 200D och förutom framskärmarna (som jag nu håller på att byta), trösklarnas främre stänkskärmskonsoller samt några rostblemmor på dörrsidorna är bilen fortfarande rostfri. Min uppfattning som jag har bildat genom åren är att det är en enorm kvalitetsskillnad mellan W124 och W210.
W124 är den sista riktiga vagnen från Mercedes medan W210 utgör första steget i Mercedes paradigmskifte från att tillverka ingenjörskonstruerade kvalitetsbilar med livstids hållbarhet till att framställa basbeloppsoptimerade billiknande konsumentförbrukningsvaror... TYVÄRR
Om du ändå bestämmer dig för att köpa, undersök bilen noggrannt på följande punkter (listat i prioritetsordning):
1. Fjäderkoppar
2. Spindelleder
3. Rost i sparklådor (främre gavlarna brukar vara helt uppmurkna, liksom domkraftfästena)
4. Läckande bränsleledningar runt motorn (då Mercedes har bytt ut de tillförlitliga stålrören mot plast på W210). O-ringarna brukar börja läcka. Inget stort ingrepp att byta, men har orsakat ett antal motorbränder genom tiderna.
5. Rost i dörrkanter
Aron - Programmerare - garaget.org/aroncbds
Mercedes-Benz - A little bit of practical poetry...
Nuvarande:
S210 320 CDI - 2001
W210 300 DT - 1999 (Till projekttråd)
W124 200 D - 1992 (Till projekttråd)
W114 250CE - 1972 "3.0-edition" (totalrenoverad - Till fotoalbum, Till projekttråd)
W115 240D 3.0 1975
Gamla:
S210 220 CDI - 1999
W124 300 DT - 1992
W114 250CE - 1971
W115 240D 3.0 - 1975
W123 300D - 1977
W123 240D - 1979
Mercedes-Benz - A little bit of practical poetry...
Nuvarande:
S210 320 CDI - 2001
W210 300 DT - 1999 (Till projekttråd)
W124 200 D - 1992 (Till projekttråd)
W114 250CE - 1972 "3.0-edition" (totalrenoverad - Till fotoalbum, Till projekttråd)
W115 240D 3.0 1975
Gamla:
S210 220 CDI - 1999
W124 300 DT - 1992
W114 250CE - 1971
W115 240D 3.0 - 1975
W123 300D - 1977
W123 240D - 1979
Re: W116 -73
aroncbds wrote:Om du ändå bestämmer dig för att köpa, undersök bilen noggrannt på följande punkter (listat i prioritetsordning):
1. Fjäderkoppar
2. Spindelleder
3. Rost i sparklådor (främre gavlarna brukar vara helt uppmurkna, liksom domkraftfästena)
4. Läckande bränsleledningar runt motorn (då Mercedes har bytt ut de tillförlitliga stålrören mot plast på W210). O-ringarna brukar börja läcka. Inget stort ingrepp att byta, men har orsakat ett antal motorbränder genom tiderna.
5. Rost i dörrkanter
lägg till:
6. Framvagnsbalken - rost. Vi minns väl alla hur Pasis såg ut...
-
- Guru
- Posts: 4715
- Joined: Thu 10 Jul, 2008 12:55
- Location: Kalix
- Contact:
Re: W116 -73
6 borde väl också ligga före 5, en ful dörr är ju lite lättare leva med än en försvagad framvagnsbalk....
M. Johansson -86
230 (240D) W123 -79
230E W123 -85
230 (240D) W123 -79
230E W123 -85
-
- Medlem
- Posts: 71
- Joined: Sun 28 Jul, 2013 23:52
Re: W116 -73
Nu har jag just varit och tittat på den ovan nämnda bilen.
1999 års modell, som väntat mycket rostig kosmetiskt. Såg dock oväntat bra ut angående rost undertill, även de områden som nämnts ovan.
Inga olje/ vattenblandningar i motor eller kylsystem, startade med en gång och gick fint.
Orkeslösheten berodde på ett gapande hål i laddtrycksröret och en givare som hängde bredvid..
Tryckte tillbaka givaren och orken kom tillbaka i maskin
Växlade bra och kändes tajt och stadig att köra.
Uppmärksammade att det var elektriskt rattlås, samt en olustig dosa som "nyckel", hur pålitliga är dessa finesser?
Rent konkret känns det som att bilen klart är värd de tre tusen lapparna
Som är begärda.
Min 124 då, den är sönderskruvad enligt mig, dock inte sunkig.
Många småfel och halvhjärtade lösningar.
Det är en bra bil men jag blir ständigt påminnd av dessa faktorer och är
Rent av j#$%&a trött på bilen.
Om jag å andra sidan säljer bilen så får jag troligtvis inte mer än hälften av vad jag gav
För drygt ett år sen, dock skulle det ge ett par slantar extra på övrigt-kontot om jag
Sålde denna i förmån för 210:an.
Tankarna snurrar.
Dessa j#$%&a bilar
1999 års modell, som väntat mycket rostig kosmetiskt. Såg dock oväntat bra ut angående rost undertill, även de områden som nämnts ovan.
Inga olje/ vattenblandningar i motor eller kylsystem, startade med en gång och gick fint.
Orkeslösheten berodde på ett gapande hål i laddtrycksröret och en givare som hängde bredvid..
Tryckte tillbaka givaren och orken kom tillbaka i maskin
Växlade bra och kändes tajt och stadig att köra.
Uppmärksammade att det var elektriskt rattlås, samt en olustig dosa som "nyckel", hur pålitliga är dessa finesser?
Rent konkret känns det som att bilen klart är värd de tre tusen lapparna
Som är begärda.
Min 124 då, den är sönderskruvad enligt mig, dock inte sunkig.
Många småfel och halvhjärtade lösningar.
Det är en bra bil men jag blir ständigt påminnd av dessa faktorer och är
Rent av j#$%&a trött på bilen.
Om jag å andra sidan säljer bilen så får jag troligtvis inte mer än hälften av vad jag gav
För drygt ett år sen, dock skulle det ge ett par slantar extra på övrigt-kontot om jag
Sålde denna i förmån för 210:an.
Tankarna snurrar.
Dessa j#$%&a bilar
S124 300TDT -91
W124 300D -93
W116 300DT -73
Buick Wildcat -63
W124 300D -93
W116 300DT -73
Buick Wildcat -63
- Mattileinen
- Hedersmedlem
- Posts: 1753
- Joined: Fri 07 Oct, 2011 20:15
Re: W116 -73
Sådär spontant så tycker jag du behåller 124'an
Känns som att du kommer att ångra de där "extra slantarna" inom en tid framöver annars. ^^
Känns som att du kommer att ångra de där "extra slantarna" inom en tid framöver annars. ^^
Re: W116 -73
Mattileinen wrote:Sådär spontant så tycker jag du behåller 124'an
Känns som att du kommer att ångra de där "extra slantarna" inom en tid framöver annars. ^^
håller med, behåll 124:an. Du vet ju vad du har då, visst 210:an kanske är bra för sitt pris, kanske! Eller så blir du ruinerad på den..
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
Re: W116 -73
Marie wrote:aroncbds wrote:Om du ändå bestämmer dig för att köpa, undersök bilen noggrannt på följande punkter (listat i prioritetsordning):
1. Fjäderkoppar
2. Spindelleder
3. Rost i sparklådor (främre gavlarna brukar vara helt uppmurkna, liksom domkraftfästena)
4. Läckande bränsleledningar runt motorn (då Mercedes har bytt ut de tillförlitliga stålrören mot plast på W210). O-ringarna brukar börja läcka. Inget stort ingrepp att byta, men har orsakat ett antal motorbränder genom tiderna.
5. Rost i dörrkanter
lägg till:
6. Framvagnsbalken - rost. Vi minns väl alla hur Pasis såg ut...
Precis, såhär såg det ut då:
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
- Mattileinen
- Hedersmedlem
- Posts: 1753
- Joined: Fri 07 Oct, 2011 20:15
Re: W116 -73
Passar på att ge "smygcred" till Pasi ( Bra jobbat med din 210a )
-
- Medlem
- Posts: 71
- Joined: Sun 28 Jul, 2013 23:52
Re: W116 -73
En 124 är ju alltid en 124..
210:an var lite väl avancerad när det gäller den elektriska biten med.
Nu när tankarna har samlats så antar jag att jag får stå ut med 124:an ett tag till
Och låta den få en översyn när 116 är klar, det är ju trots allt i grund och
Botten en riktigt bra bil.
210:an var lite väl avancerad när det gäller den elektriska biten med.
Nu när tankarna har samlats så antar jag att jag får stå ut med 124:an ett tag till
Och låta den få en översyn när 116 är klar, det är ju trots allt i grund och
Botten en riktigt bra bil.
S124 300TDT -91
W124 300D -93
W116 300DT -73
Buick Wildcat -63
W124 300D -93
W116 300DT -73
Buick Wildcat -63
Re: W116 -73
Christian.G wrote:En 124 är ju alltid en 124..
210:an var lite väl avancerad när det gäller den elektriska biten med.
Nu när tankarna har samlats så antar jag att jag får stå ut med 124:an ett tag till
Och låta den få en översyn när 116 är klar, det är ju trots allt i grund och
Botten en riktigt bra bil.
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 88 guests