W116 -73

Här visar och dokumenterar vi våra projekt. Endast för Mercedes modeller.
Christian.G
Medlem
Medlem
Posts: 71
Joined: Sun 28 Jul, 2013 23:52

Re: W116 -73

Postby Christian.G » Tue 01 Jul, 2014 20:58

Jag kan tänka mig att denna är trälig att demontera när motorn är på plats.

Image

Suck... :? jag antar att man bör sprätta dän den här plåten för att kontrollera angreppen inunder.

Image
Image

Synd att däcken är slut :roll:

Image

6.5" ET30 och 15mm spacers

Image

Fick papprena idag och såg detta 8) Reggad med 92KW.
Jag är nu 30:e ägaren..

Image
S124 300TDT -91
W124 300D -93
W116 300DT -73
Buick Wildcat -63

Christian.G
Medlem
Medlem
Posts: 71
Joined: Sun 28 Jul, 2013 23:52

Re: W116 -73

Postby Christian.G » Tue 01 Jul, 2014 21:00

@ndreas wrote:Haha, påminner mig om då jag gjorde lika på Buicken!
Aj Aj mest hela tiden.... men satan så effektivt som du säger.

Körde med helmask för det yrde så fruktansvärt och inget på händerna och barärmad. Inte helt genomtänkt jag vet! :lol:


Handskar hade jag men uppkavlad tröja :lol:

Helmask skall införskaffas, underligt att man inte fått något i ansiktet ännu..
S124 300TDT -91
W124 300D -93
W116 300DT -73
Buick Wildcat -63

User avatar
Mattileinen
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1753
Joined: Fri 07 Oct, 2011 20:15

Re: W116 -73

Postby Mattileinen » Tue 01 Jul, 2014 21:12

Sitter här och är livrädd att du ska ge upp :shock:
Men du får ju saker uträttat! Börjar vara en ganska tom kaross det där :!:
Skrattade lite över fälgbytet :-) Tänker mig något sånt här: En lätt suck efter allt rostslipande, en liten paus och.... Hmm undra hur de här fälgarna gör sig på 124:an :?: :-)

Christian.G
Medlem
Medlem
Posts: 71
Joined: Sun 28 Jul, 2013 23:52

Re: W116 -73

Postby Christian.G » Tue 01 Jul, 2014 23:43

Mattileinen wrote:Sitter här och är livrädd att du ska ge upp :shock:
Men du får ju saker uträttat! Börjar vara en ganska tom kaross det där :!:
Skrattade lite över fälgbytet :-) Tänker mig något sånt här: En lätt suck efter allt rostslipande, en liten paus och.... Hmm undra hur de här fälgarna gör sig på 124:an :?: :-)


Tanken slår mig ibland " det här är vansinne ", kompisarna skrattar och jag skrattar med dem...
Däremot blir jag grymt störd när de säger att jag aldrig lär få ihop den igen,
en typ av motivations boost på sätt och vis.
Tanken när jag köpte bilen var främst för att jag alltid skulle kunna sysselsätta mig med något,
jag har alltså inte planerat när bilen är tänkt att vara klar eller liknande, vilket givetvis kan vara en nackdel i ett sånt här läge.

Angående blästring av karossen, är jag osäker på om det är lönt det om man
Bortser från smidigheten.
Skulle jag vilja få bilen 100% rostfri så skulle jag mer eller mindre behöva
Öppna varenda balk och hålrum för att säkerställa att all rost är borta.

Motor/ drivlinevalet har jag inga framgångar i.

Lackmässigt så har jag seglat in väldigt på brunt..
Renault har en grymt läcker mörk brun, som dom visade nya megane i i lanseringsreklamen på tv.
Samtidigt så tror jag bilen skulle se riktigt bra ut i den friska gröna metalliclacken
Som är i dörrgångarna.

Och ja, på tal om fälgarna så var det ungefär så det gick till, gjorde en översyn på bromsarna
Och passade på att prova de lösa hjulen :-D
S124 300TDT -91
W124 300D -93
W116 300DT -73
Buick Wildcat -63

yunk55
Halvproffs
Halvproffs
Posts: 197
Joined: Thu 27 Mar, 2008 03:01
Location: Sundbyberg

Re: W116 -73

Postby yunk55 » Wed 02 Jul, 2014 06:58

Du har kommit långt och den kommer bli rejält läcker när den blir klar.

Grön eller brunmetallic är snyggt, det kan inte bli fel med någon av dom färgerna.

User avatar
aroncbds
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2219
Joined: Sat 06 Sep, 2008 20:02
Contact:

Re: W116 -73

Postby aroncbds » Wed 02 Jul, 2014 09:09

Christian.G wrote:Tanken slår mig ibland " det här är vansinne ", kompisarna skrattar och jag skrattar med dem...
Däremot blir jag grymt störd när de säger att jag aldrig lär få ihop den igen,
en typ av motivations boost på sätt och vis.
Tanken när jag köpte bilen var främst för att jag alltid skulle kunna sysselsätta mig med något,
jag har alltså inte planerat när bilen är tänkt att vara klar eller liknande, vilket givetvis kan vara en nackdel i ett sånt här läge.

Angående blästring av karossen, är jag osäker på om det är lönt det om man
Bortser från smidigheten.
Skulle jag vilja få bilen 100% rostfri så skulle jag mer eller mindre behöva
Öppna varenda balk och hålrum för att säkerställa att all rost är borta.

Motor/ drivlinevalet har jag inga framgångar i.

Lackmässigt så har jag seglat in väldigt på brunt..
Renault har en grymt läcker mörk brun, som dom visade nya megane i i lanseringsreklamen på tv.
Samtidigt så tror jag bilen skulle se riktigt bra ut i den friska gröna metalliclacken
Som är i dörrgångarna.

Och ja, på tal om fälgarna så var det ungefär så det gick till, gjorde en översyn på bromsarna
Och passade på att prova de lösa hjulen :-D
Blir fantastiskt imponerad av ditt energi. Jag säger bara: KÖR PÅ!!!! Jag har själv fått liknande kommentarer när det väl begav sig och såg ut såhär:
Image
Men mitt tips är att ta det som en boost för motivationen! Det enda sättet att bemöta illvilliga kritiker är att just fortsätta, inget annat biter på de så hårt (just eftersom de allt som oftast saknar grund för sin kritik)! :-)

Gällande blästringen så kommer du inte att få hela bilen rostfri. MEN, det är absolut inget skäl till att inte göra det, då du dels får en komplett uppfattning om vad du faktiskt behöver laga (och HUR), dels så får du en plåtyta som blir oändligt mycket lättare att grunda och rostskyddsbehandla!

Tänk dig att från det här:
Image

...gå direkt till den här skepnaden... :-)
Image

Gällande ädelträinlägget på din instrumentbräda så kan du försiktigt slipa bort (eller bara matta ner) klarlacken. Ta det mycket försiktigt när du slipar då själva faneren är mycket tunn (på sin höjd 0.5mm). Du kan ta en titt i min tråd där jag gjorde exakt samma operation.

Image

Image

Image

Image

Image

Keep up the good work!!!
Aron - Programmerare - garaget.org/aroncbds

Mercedes-Benz - A little bit of practical poetry...

Nuvarande:
S210 320 CDI - 2001
W210 300 DT - 1999 (Till projekttråd)
W124 200 D - 1992 (Till projekttråd)
W114 250CE - 1972 "3.0-edition" (totalrenoverad - Till fotoalbum, Till projekttråd)
W115 240D 3.0 1975

Gamla:
S210 220 CDI - 1999
W124 300 DT - 1992
W114 250CE - 1971
W115 240D 3.0 - 1975
W123 300D - 1977
W123 240D - 1979

User avatar
Mattileinen
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1753
Joined: Fri 07 Oct, 2011 20:15

Re: W116 -73

Postby Mattileinen » Wed 02 Jul, 2014 10:04

Fint med lite motivationsbilder Aron :-)

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6869
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: W116 -73

Postby Marie » Wed 02 Jul, 2014 11:08

Ja, nu när jag ser att du verkar ha energi att göra detta ordentligt, så är även jag med och hojtar i "Hejakören" :wink:
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)

User avatar
Mattileinen
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1753
Joined: Fri 07 Oct, 2011 20:15

Re: W116 -73

Postby Mattileinen » Wed 02 Jul, 2014 12:03

Marie wrote:är även jag med och hojtar i "Hejakören" :wink:


\:D/

Christian.G
Medlem
Medlem
Posts: 71
Joined: Sun 28 Jul, 2013 23:52

Re: W116 -73

Postby Christian.G » Thu 03 Jul, 2014 20:38

Mattileinen wrote:Fint med lite motivationsbilder Aron :-)


Ja! det tackar vi för :P
S124 300TDT -91
W124 300D -93
W116 300DT -73
Buick Wildcat -63

Christian.G
Medlem
Medlem
Posts: 71
Joined: Sun 28 Jul, 2013 23:52

Re: W116 -73

Postby Christian.G » Thu 03 Jul, 2014 20:47

Aron: Ja underredet ser ju helt klart trevligare ut på bild nr:2..
Hur är det med underredsmassan, biter blästern i det, eller får man skrapa bort det värsta?

Det kan till en början tyckas otroligt att dina träpaneler är samma nu som dem du visar i första bilden, grymt snyggt gjort!
Jag vill minnas att det fanns diskussioner om bets i din tråd, ligger det en mörkare bets på träet nu än vad det gjorde från början?
S124 300TDT -91
W124 300D -93
W116 300DT -73
Buick Wildcat -63

Christian.G
Medlem
Medlem
Posts: 71
Joined: Sun 28 Jul, 2013 23:52

Re: W116 -73

Postby Christian.G » Thu 03 Jul, 2014 20:48

Marie wrote:Ja, nu när jag ser att du verkar ha energi att göra detta ordentligt, så är även jag med och hojtar i "Hejakören" :wink:


Tack Marie, Det värmer!
S124 300TDT -91
W124 300D -93
W116 300DT -73
Buick Wildcat -63

User avatar
Lasse-SL-500
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1747
Joined: Sun 03 Sep, 2006 09:48
Location: Stockholm

Re: W116 -73

Postby Lasse-SL-500 » Thu 03 Jul, 2014 22:20

En miljon heja-rop från mig!!!!! Heja heja heja!!!
SL500 R129, 450 SL -77, CL600 -01,Kawa ZX9R

customize
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 149
Joined: Sun 25 May, 2014 13:33

Re: W116 -73

Postby customize » Fri 04 Jul, 2014 10:02

Ge upp får du inte göra, jag följer ju den här tråden :lol: :wink:

Nej men finns det något bättre i bilprojekt än när någon tar sig an en gammal mercedes och får nytt liv i den igen, jag tror inte det.

Kör så det ryker! både i kapa, svets och avgasrör så småningom :-D

User avatar
aroncbds
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2219
Joined: Sat 06 Sep, 2008 20:02
Contact:

Re: W116 -73

Postby aroncbds » Fri 04 Jul, 2014 10:11

Christian.G wrote:Aron: Ja underredet ser ju helt klart trevligare ut på bild nr:2..
Hur är det med underredsmassan, biter blästern i det, eller får man skrapa bort det värsta?
Tunnare flagor är inga problem men blästern biter inte på underredesmassan där denna är tjockare, så det är bra om man skrapar bort så mycket man kan.

Christian.G wrote:Det kan till en början tyckas otroligt att dina träpaneler är samma nu som dem du visar i första bilden, grymt snyggt gjort!
Jag vill minnas att det fanns diskussioner om bets i din tråd, ligger det en mörkare bets på träet nu än vad det gjorde från början?
Tackar!! :-) Jag vet inte om det här är originalkulören från fabrik då jag har sett W114/115 med ljusare träpaneler också, men jag valde betskulör efter handskfacksluckan som jag har plockat från donatorbilen. Sedan slutbehandlade jag med några lager polyuretanlack för att få den där skinande finishen.
Aron - Programmerare - garaget.org/aroncbds

Mercedes-Benz - A little bit of practical poetry...

Nuvarande:
S210 320 CDI - 2001
W210 300 DT - 1999 (Till projekttråd)
W124 200 D - 1992 (Till projekttråd)
W114 250CE - 1972 "3.0-edition" (totalrenoverad - Till fotoalbum, Till projekttråd)
W115 240D 3.0 1975

Gamla:
S210 220 CDI - 1999
W124 300 DT - 1992
W114 250CE - 1971
W115 240D 3.0 - 1975
W123 300D - 1977
W123 240D - 1979


Return to “Våra projekt”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 31 guests