Tillbaka till topic nu då.
Inget blev gjort i verkstaden igår. Vi åkte ett gäng på veteranmarknad igår
Och sedan bestämde sig resterande för att bli fulla. Inte enligt överenskommelse.
Ett nytt försök görs idag. Återkommer framåt kvällen.
W116 -73
-
- Medlem
- Posts: 71
- Joined: Sun 28 Jul, 2013 23:52
Re: W116 -73
S124 300TDT -91
W124 300D -93
W116 300DT -73
Buick Wildcat -63
W124 300D -93
W116 300DT -73
Buick Wildcat -63
Re: W116 -73
Tackar, bugar och bockar!Christian.G wrote:Aron, Jag har nu på morgonen suttit och bläddrat i din projekttråd.
Det är ett mycket imponerande arbete du har lagt ner!
Jag ska försöka ta mig tid någon dag att läsa igenom alla de 70 sidorna.. Det verkar finnas mycket matnyttig info att hitta där
Jag vet inte hur det är på W116, men själv fick jag göra en insänkning i min framvagnsbalk för att få plats med tråget. Du kan ta dig en titt på någon av första 10-15 sidorna i min projekttråd.Christian.G wrote:Generator, servo pump och liknande är ju betydligt enklare att flytta på om det nu mot förmodan skulle bli för trångt.
Mitt största bekymmer är egentligen frigången under motorn, oljetråget är enligt mig inte någon lämplig
"lägsta punkt" på en bil Kanske går det i så fall att svetsa upp trågbotten en bit?
Själv använder jag betalversionen av Flickr, som inte direkt kan anklagas för att vara dyr för sina 24$ om året. Funkar mycket bra och är snabb då tjänsten cachelagrar bilderna!Christian.G wrote:NU är mitt tålamod med den där j#$%&a värdtjänsten slut. Jag har använt tinypic, är det någon som har förslag på en som faktiskt fungerar?
Aron - Programmerare - garaget.org/aroncbds
Mercedes-Benz - A little bit of practical poetry...
Nuvarande:
S210 320 CDI - 2001
W210 300 DT - 1999 (Till projekttråd)
W124 200 D - 1992 (Till projekttråd)
W114 250CE - 1972 "3.0-edition" (totalrenoverad - Till fotoalbum, Till projekttråd)
W115 240D 3.0 1975
Gamla:
S210 220 CDI - 1999
W124 300 DT - 1992
W114 250CE - 1971
W115 240D 3.0 - 1975
W123 300D - 1977
W123 240D - 1979
Mercedes-Benz - A little bit of practical poetry...
Nuvarande:
S210 320 CDI - 2001
W210 300 DT - 1999 (Till projekttråd)
W124 200 D - 1992 (Till projekttråd)
W114 250CE - 1972 "3.0-edition" (totalrenoverad - Till fotoalbum, Till projekttråd)
W115 240D 3.0 1975
Gamla:
S210 220 CDI - 1999
W124 300 DT - 1992
W114 250CE - 1971
W115 240D 3.0 - 1975
W123 300D - 1977
W123 240D - 1979
Re: W116 -73
Ursäkta O.T., men vad är det för fel på diesel??? Första serieproducerade bilen med dieselmotor var......... JUST DET: Mercedes-Benz 260D! Året var 1936 när den visades upp under bilutställningen i Berlin... Att favorisera dieseln eller ottomotorn är förstås upp till var och en, men rent rationellt är dieselmotorn överlägsen sin bensinbroder på alla sätt.Marie wrote:Men snälla Pasi?
VAR har jag skrivit att jag rekommenderar att någon skulle köpa en Kia?
Vad jag kan se, så skrev jag att det är rimligt att låta en uppmurken W116 som berövats sin rätta motor återgå till materialkretsloppet och kanske återuppstå i form av några nya Kia-bilar. Men därmed har inget positivt sagts om Kia.
Jag kan dock inte annat än känna beundran för människor som reparerar upp fullkomligt hopplösa rostburkar. Men att dessutom lägga ned enorma arbeten på bilar som inte har minsta historiskt intresse eftersom de förfalskar historien genom att de utsatts för diverse suspekta motorbyten (företrädesvis till stinkande oljebrännare) DET förstår jag faktiskt inte alls.
Aron - Programmerare - garaget.org/aroncbds
Mercedes-Benz - A little bit of practical poetry...
Nuvarande:
S210 320 CDI - 2001
W210 300 DT - 1999 (Till projekttråd)
W124 200 D - 1992 (Till projekttråd)
W114 250CE - 1972 "3.0-edition" (totalrenoverad - Till fotoalbum, Till projekttråd)
W115 240D 3.0 1975
Gamla:
S210 220 CDI - 1999
W124 300 DT - 1992
W114 250CE - 1971
W115 240D 3.0 - 1975
W123 300D - 1977
W123 240D - 1979
Mercedes-Benz - A little bit of practical poetry...
Nuvarande:
S210 320 CDI - 2001
W210 300 DT - 1999 (Till projekttråd)
W124 200 D - 1992 (Till projekttråd)
W114 250CE - 1972 "3.0-edition" (totalrenoverad - Till fotoalbum, Till projekttråd)
W115 240D 3.0 1975
Gamla:
S210 220 CDI - 1999
W124 300 DT - 1992
W114 250CE - 1971
W115 240D 3.0 - 1975
W123 300D - 1977
W123 240D - 1979
- Lasse-SL-500
- Hedersmedlem
- Posts: 1747
- Joined: Sun 03 Sep, 2006 09:48
- Location: Stockholm
Re: W116 -73
Christian.G wrote:NU är mitt tålamod med den där j#$%&a värdtjänsten slut. Jag har använt tinypic, är det någon som har förslag på en som faktiskt fungerar?
Det finns gallerifunktion där man kan ladda upp sina egna bilder på detta forum. Den ligger krångligt "dold" i menyerna, men om du letar lite på din kontrollpanel så hittar du den. Och den funkar när man väl lyckas hitta den (User Control Panel / Fotogalleri / Personliga album / Upload image). Så fungerar det åtminstone för mig.
SL500 R129, 450 SL -77, CL600 -01,Kawa ZX9R
-
- Expert
- Posts: 740
- Joined: Tue 08 Feb, 2011 19:53
Re: W116 -73
Annars är photobucket otroligt stabilt, använt det mer än tio år.
S212 R170 W126 W204
Samt ca 140 tidigare bilar.
Samt ca 140 tidigare bilar.
- kentapenta
- Hedersmedlem
- Posts: 1565
- Joined: Thu 29 Dec, 2005 20:22
- Location: tingsryd
Re: W116 -73
Använder Photobucket, har också använt det i många år.
Att det är gratis gör heller inte ont.
Skall bli mycket trevligt att följa din renovering.
Som Aron sa tidigare så har jag mycket delar, hör gärna av dej om du behöver något.
Har du plats, köp en eller två donatorbilar.
Dom kostar inte så många kronor och underlättar enormt när man renoverar.
Jag har renoverat åtta MBs och köpt donatorbilar till alla utom Pagodan.
Aron, felet med gamla Dieslar är att dom skramlar så förbenat. Nya är ju en helt annan sak.
Trots att jag isolerat väldigt mycket, skulle jag behöva hörselskydd när jag kör med Safarin.
Det är precis som om det sitter en och slår med en hammare inne i motorn.
Men man kan vara glad ändå
Att det är gratis gör heller inte ont.
Skall bli mycket trevligt att följa din renovering.
Som Aron sa tidigare så har jag mycket delar, hör gärna av dej om du behöver något.
Har du plats, köp en eller två donatorbilar.
Dom kostar inte så många kronor och underlättar enormt när man renoverar.
Jag har renoverat åtta MBs och köpt donatorbilar till alla utom Pagodan.
Aron, felet med gamla Dieslar är att dom skramlar så förbenat. Nya är ju en helt annan sak.
Trots att jag isolerat väldigt mycket, skulle jag behöva hörselskydd när jag kör med Safarin.
Det är precis som om det sitter en och slår med en hammare inne i motorn.
Men man kan vara glad ändå
Last edited by kentapenta on Sun 08 Jun, 2014 22:38, edited 1 time in total.
190D Binz-65, 190D Safari-65, 280S-71, 450SE-74, 500SEC-87,
Corvette C4 Cab-89 och så en Lexus RX300.
Corvette C4 Cab-89 och så en Lexus RX300.
Re: W116 -73
aroncbds wrote:Ursäkta O.T., men vad är det för fel på diesel??? Första serieproducerade bilen med dieselmotor var......... JUST DET: Mercedes-Benz 260D! Året var 1936 när den visades upp under bilutställningen i Berlin... Att favorisera dieseln eller ottomotorn är förstås upp till var och en, men rent rationellt är dieselmotorn överlägsen sin bensinbroder på alla sätt.
Det enda jag säger är att det är bilhistoriskt fel med en oljebrännare i en 1973-års W116. Vid den tiden fanns W116 inte med råoljemotor ens på amerikansk marknad. På europeisk marknad fanns W116 så vitt jag vet aldrig med dieselsnurra. Dieselmotor är ett alldeles utmärkt alternativ i arbetsbilar och droskor. slut OT.
-
- Medlem
- Posts: 71
- Joined: Sun 28 Jul, 2013 23:52
Re: W116 -73
aroncbds wrote:Jag vet inte hur det är på W116, men själv fick jag göra en insänkning i min framvagnsbalk för att få plats med tråget. Du kan ta dig en titt på någon av första 10-15 sidorna i min projekttråd.
Jag uppmärksammade det när jag satt och läste. Framvagnsbalken och konstruktionen därikring verkar dock
skilja lite på min bil, det säkraste sättet att se vad som bör göras är nog att provmontera motorn!
S124 300TDT -91
W124 300D -93
W116 300DT -73
Buick Wildcat -63
W124 300D -93
W116 300DT -73
Buick Wildcat -63
-
- Medlem
- Posts: 71
- Joined: Sun 28 Jul, 2013 23:52
Re: W116 -73
kentapenta wrote:
Skall bli mycket trevligt att följa din renovering.
Som Aron sa tidigare så har jag mycket delar, hör gärna av dej om du behöver något.
Har du plats, köp en eller två donatorbilar.
Dom kostar inte så många kronor och underlättar enormt när man renoverar.
Jag har renoverat åtta MBs och köpt donatorbilar till alla utom Pagodan.
Ditt intresse värmer!
Jag ska försöka gå igenom någon dag lite mer exakt vad jag kommer behöva, jag hör av mig om jag har några funderingar
Donatorbil har jag haft i tankarna upprepade gånger, får jag möjligheten så lär det nog införskaffas.
S124 300TDT -91
W124 300D -93
W116 300DT -73
Buick Wildcat -63
W124 300D -93
W116 300DT -73
Buick Wildcat -63
-
- Medlem
- Posts: 71
- Joined: Sun 28 Jul, 2013 23:52
Re: W116 -73
Photobucket, är man tvungen att registrera sig för att kunna använda det?
S124 300TDT -91
W124 300D -93
W116 300DT -73
Buick Wildcat -63
W124 300D -93
W116 300DT -73
Buick Wildcat -63
-
- Expert
- Posts: 740
- Joined: Tue 08 Feb, 2011 19:53
Re: W116 -73
Christian.G wrote:Photobucket, är man tvungen att registrera sig för att kunna använda det?
Ja man måste ha ett användarnamn och ett lösenord för att lagra och komma åt sina bilder. Vet inte riktigt hur en sån tjänst skulle kunna fungera om ingen data är knuten till en specifik användare?
S212 R170 W126 W204
Samt ca 140 tidigare bilar.
Samt ca 140 tidigare bilar.
-
- Medlem
- Posts: 71
- Joined: Sun 28 Jul, 2013 23:52
Re: W116 -73
Nej där har du en point..
Jag kan dock inte minnas att jag var tvungen att registrera
Mig för att använda tinypic?.. Sak samma, hinner jag så lägger jag upp några bilder
Och någon textrad i morgon under kvällen.
Motorn är för övrigt urtagen efter många om och men,
operationen i sig gick galant men här i Närke ska det ju gnällas och trasslas så förbannat
Innan något blir gjort.
Går det att passa in så ska jag försöka ta ur instrumentbräda och rensa det
Sista på torpeden i morgon, summan det får vi se i morgon!
Jag kan dock inte minnas att jag var tvungen att registrera
Mig för att använda tinypic?.. Sak samma, hinner jag så lägger jag upp några bilder
Och någon textrad i morgon under kvällen.
Motorn är för övrigt urtagen efter många om och men,
operationen i sig gick galant men här i Närke ska det ju gnällas och trasslas så förbannat
Innan något blir gjort.
Går det att passa in så ska jag försöka ta ur instrumentbräda och rensa det
Sista på torpeden i morgon, summan det får vi se i morgon!
S124 300TDT -91
W124 300D -93
W116 300DT -73
Buick Wildcat -63
W124 300D -93
W116 300DT -73
Buick Wildcat -63
Re: W116 -73
Marie wrote:Det enda jag säger är att det är bilhistoriskt fel med en oljebrännare i en 1973-års W116. Vid den tiden fanns W116 inte med råoljemotor ens på amerikansk marknad. På europeisk marknad fanns W116 så vitt jag vet aldrig med dieselsnurra. Dieselmotor är ett alldeles utmärkt alternativ i arbetsbilar och droskor. slut OT.
Bilhistoriskt och bilhistoriskt, W116 fanns med dieselmotor men inte just 1973 års modell. Det är lite löjligt att gnälla över en sån grej när modellen som sådan defacto fanns med dieselmotor, och dessutom så är det inte TS som har utfört bytet av motor, och än en gång han räddade bilen från skrotdöden vilket är värt en stor eloge. Jag ser hellre att en W116 lever vidare med en dieselspis under huven än att den går till skroten med eller utan originalmotor.
Var du inne i aroncbds tråd och spydde galla över att han satte en dieselmotor i en kompaktcoupe? Det fanns inga dieselsnurror i dom överhuvudtaget som original.
- kentapenta
- Hedersmedlem
- Posts: 1565
- Joined: Thu 29 Dec, 2005 20:22
- Location: tingsryd
Re: W116 -73
Bla, bla, bla bla....varför inte lägga ner det där tjafset nu och njuta av Christians renovering.
Ser fram emot bilder, eftersom jag gjort samma "operationer" några gånger.
Är inte så många "gammelrenoveringar" på G här.
Ser fram emot bilder, eftersom jag gjort samma "operationer" några gånger.
Är inte så många "gammelrenoveringar" på G här.
190D Binz-65, 190D Safari-65, 280S-71, 450SE-74, 500SEC-87,
Corvette C4 Cab-89 och så en Lexus RX300.
Corvette C4 Cab-89 och så en Lexus RX300.
-
- Medlem
- Posts: 71
- Joined: Sun 28 Jul, 2013 23:52
Re: W116 -73
Det blev inte mycket gjort idag. övertid på jobbet och sedan kom grannparet hem från BB med sin nyanlända knodd så det blev att avlägga ett besök och hälsa på den lille
Några bilder på vad som är gjort hittils sen senast..
Fräschaste delen på bilen efter motorn ( i dubbel bemärkelse...)
Kontrollmått innan bågfilen åker fram
Borta bra...
....men skitig som pest
efter ex antal liters olje impegnering verkar det här gummit ha tappat styrseln
Påbörjat det tidsödande och frustrerande jobbet att demontera instrumentbrädan ur en bil man inte har vana för
Här står nu karossen och vänjer sig vid sin plats i verkstaden..
Från det ena till det andra, Fruktansvärt smidiga små "hjulvagnar" om bilen behöver flyttas runt på en begränsad yta.
Ställer man en amerikansk fullsize- bil på dem går det förvisso åt ett
amerikanskt fotbollslag för att flytta på den, men i det här fallet var det perfekt!
Några bilder på vad som är gjort hittils sen senast..
Fräschaste delen på bilen efter motorn ( i dubbel bemärkelse...)
Kontrollmått innan bågfilen åker fram
Borta bra...
....men skitig som pest
efter ex antal liters olje impegnering verkar det här gummit ha tappat styrseln
Påbörjat det tidsödande och frustrerande jobbet att demontera instrumentbrädan ur en bil man inte har vana för
Här står nu karossen och vänjer sig vid sin plats i verkstaden..
Från det ena till det andra, Fruktansvärt smidiga små "hjulvagnar" om bilen behöver flyttas runt på en begränsad yta.
Ställer man en amerikansk fullsize- bil på dem går det förvisso åt ett
amerikanskt fotbollslag för att flytta på den, men i det här fallet var det perfekt!
S124 300TDT -91
W124 300D -93
W116 300DT -73
Buick Wildcat -63
W124 300D -93
W116 300DT -73
Buick Wildcat -63
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 95 guests