W123 250DT

Här visar och dokumenterar vi våra projekt. Endast för Mercedes modeller.
Hmolin
Halvproffs
Halvproffs
Posts: 189
Joined: Sun 26 May, 2013 20:15

W123 250DT

Postby Hmolin » Sun 15 Jun, 2014 00:20

Halloj.

Införskaffade mig en W123 2,5DT 5vxl -85 som är i behov av lite rostlagning och fix av bucklor och eventuellt ny lack :) Men kommer tas då de finns tid eftersom denna bil är den ända vi har och tjejen ska ha den på arbetet :)
Så är det någon som sitter på ekonomiplåt så hojta till.
Fanns en laddmätar i bilen och den går över 2Bar vid fulla varv.(Mätarn går bara till 2) Var ingen slang inkopplad på vakumklocka på turbon så de e gjort, ska bara komma på hur man sänker maxladdet till 1,5 eller om någon rekommenderar annat?

Image

Catch tank ska införskaffas eftersom he int e så nyttigt att he kom olja från vevhus ventilationen in i turbon... Samt IC ska kopplas in.
Är sugen på en annan pump så man kan ta ut lite mer hk ur, eller lämna in denna som sitt på.

Image

Skruvade ut skruven längst ner på pumpen ihopp om att de skulle svartryka mer, Men ända som blev va att mototn rusade och tomgången gick ner segt. Så vi ställde ner tomgången lite på 10ans bult som sitt typ i mitten på bakkant blev inte så mkt bättre så fick dra ner på bränsle mängden igen :S? Gjorde nåt fel?
S124 250D - 87

Sålda:
W116 450SEL (300d)
W124 300E
C115 240D
S124 200TE - 96
W123 250DT -78
W124 300D -92
W115 240D -74
W123 250DT -85
W124 300TD -92
W124 260E -92 FD Ambulans
W124 250D 1992
W123 300D 1977
W202 C280 1994

User avatar
Mattileinen
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1753
Joined: Fri 07 Oct, 2011 20:15

Re: W123 250DT

Postby Mattileinen » Sun 15 Jun, 2014 00:39

Rör inte pumpen om tjejen ska ha den och den ska vara normalt körbar :-) (tycker jag)

Annars är tumregel att tomgångsskruven (den som sitter högst upp till höger) ska ut lika mycket som bränsleskruven .

Hmolin
Halvproffs
Halvproffs
Posts: 189
Joined: Sun 26 May, 2013 20:15

Re: W123 250DT

Postby Hmolin » Sun 15 Jun, 2014 20:48

OKej.

Blev byte av bränslefiltrena idag iaf.

Någon som vet hur man ställer ner max laddet som? Förut var det ingen slang som gick till klockan men e fixat nu. gjorde ett T kors vid insuget på slangen som gick till laddmätarn.
Någon som gjort det som kan förklara ? :) Även vad man vågar ladda max. IC ska inhandlas.
S124 250D - 87

Sålda:
W116 450SEL (300d)
W124 300E
C115 240D
S124 200TE - 96
W123 250DT -78
W124 300D -92
W115 240D -74
W123 250DT -85
W124 300TD -92
W124 260E -92 FD Ambulans
W124 250D 1992
W123 300D 1977
W202 C280 1994

User avatar
Mattileinen
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1753
Joined: Fri 07 Oct, 2011 20:15

Re: W123 250DT

Postby Mattileinen » Sun 15 Jun, 2014 21:23

Är du utan intercooler så tycker jag du ska hålla dig runt 1 bar. (känns ju inte bra att den gått över 2 utan ic :lol: )
Har turbon utvändig wastegate med gängad stång, så ska du justera längden på den för mer/mindre tryck. Bild hade underlättat.

Hmolin
Halvproffs
Halvproffs
Posts: 189
Joined: Sun 26 May, 2013 20:15

Re: W123 250DT

Postby Hmolin » Mon 16 Jun, 2014 08:22

Mattileinen wrote:Är du utan intercooler så tycker jag du ska hålla dig runt 1 bar. (känns ju inte bra att den gått över 2 utan ic :lol: )
Har turbon utvändig wastegate med gängad stång, så ska du justera längden på den för mer/mindre tryck. Bild hade underlättat.


Okej. Här så :P
Image
S124 250D - 87

Sålda:
W116 450SEL (300d)
W124 300E
C115 240D
S124 200TE - 96
W123 250DT -78
W124 300D -92
W115 240D -74
W123 250DT -85
W124 300TD -92
W124 260E -92 FD Ambulans
W124 250D 1992
W123 300D 1977
W202 C280 1994

User avatar
Mattileinen
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1753
Joined: Fri 07 Oct, 2011 20:15

Re: W123 250DT

Postby Mattileinen » Mon 16 Jun, 2014 09:14

Jamen precis!
Justera längden på den och se om det blir skillnad!

Hmolin
Halvproffs
Halvproffs
Posts: 189
Joined: Sun 26 May, 2013 20:15

Re: W123 250DT

Postby Hmolin » Wed 18 Jun, 2014 00:12

Lite funderingar.
Synd man int kan allt om motornr m.m
Enligt förra ägarn va de en org 2.5DT men tvivlar nu.

602.912 10 017 är koden som står på blocket vid pumpen.

Oljetråget står ju ut en bit där oljereturn går in o tråget. Oljetillförseln kommer ifrån bakre delen på blocket lite under ventilkåpan

Isf är de bytt insug,grenrör.och tråg då om he int e org turbo

På pumpen stå de 6020 700 801. PES 5M 55C 320 RS 153.
S124 250D - 87

Sålda:
W116 450SEL (300d)
W124 300E
C115 240D
S124 200TE - 96
W123 250DT -78
W124 300D -92
W115 240D -74
W123 250DT -85
W124 300TD -92
W124 260E -92 FD Ambulans
W124 250D 1992
W123 300D 1977
W202 C280 1994

User avatar
Hynboholm
Guru
Guru
Posts: 4824
Joined: Mon 21 Mar, 2011 14:43
Location: Wermland.

Re: W123 250DT

Postby Hynboholm » Wed 18 Jun, 2014 07:45

W201 turbo heter 602.961
W124 turbo = 602.962
Sprinter = 602.963/980/986
W210 290 TDT = 602.982

Allt enligt Wiki... http://en.wikipedia.org/wiki/Mercedes-Benz_OM602_engine

lodin92
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 142
Joined: Tue 06 Oct, 2009 17:38
Location: Umeå

Re: W123 250DT

Postby lodin92 » Mon 23 Jun, 2014 21:12

till salu redan?

Hmolin
Halvproffs
Halvproffs
Posts: 189
Joined: Sun 26 May, 2013 20:15

Re: W123 250DT

Postby Hmolin » Wed 25 Jun, 2014 20:56

lodin92 wrote:till salu redan?


Letar efter en bil till. Få ja int sålt 123an så får den va kvar och användas som backup :)

Kör den knappt. Är frun som får äran att använda den te jobbet ;)
S124 250D - 87

Sålda:
W116 450SEL (300d)
W124 300E
C115 240D
S124 200TE - 96
W123 250DT -78
W124 300D -92
W115 240D -74
W123 250DT -85
W124 300TD -92
W124 260E -92 FD Ambulans
W124 250D 1992
W123 300D 1977
W202 C280 1994

lodin92
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 142
Joined: Tue 06 Oct, 2009 17:38
Location: Umeå

Re: W123 250DT

Postby lodin92 » Thu 26 Jun, 2014 06:42

Aha lycka till med försäljningen, men för tjejens skull hoppas jag den får vara kvar :wink:

Hmolin
Halvproffs
Halvproffs
Posts: 189
Joined: Sun 26 May, 2013 20:15

Re: W123 250DT

Postby Hmolin » Thu 24 Jul, 2014 17:27

I brist på annat togs grenröret bort för att lackas :)
Image

Resultat. 4 tunna lager svart värme färg :)
Image

Va e detta tråg ifrån för bil? Ska köpa ny oljetrågspackning, och tänkte passa på åh byta packning på oljereturen med.. 603 014 12 03
Image
S124 250D - 87

Sålda:
W116 450SEL (300d)
W124 300E
C115 240D
S124 200TE - 96
W123 250DT -78
W124 300D -92
W115 240D -74
W123 250DT -85
W124 300TD -92
W124 260E -92 FD Ambulans
W124 250D 1992
W123 300D 1977
W202 C280 1994

User avatar
MB_Star
Guru
Guru
Posts: 3716
Joined: Sat 01 Nov, 2003 21:32
Location: Dalarna Mora
Contact:

Re: W123 250DT

Postby MB_Star » Thu 24 Jul, 2014 22:59

grenröret och turbo kommer från en 290 troligen tråget med.
w124 300D -85 "Skattesmitarn"
w460 300GD -83 OM605 Turbo 6mm meken pump

.,=====,o00o
//__l_l_,\____\,___
l_---\_l__l---O=O=O
_(o)_)__(o)_)--o-)_)___ Projekt 300GD -81 "Drömbilen" 606Turbo och "463Look"

Hmolin
Halvproffs
Halvproffs
Posts: 189
Joined: Sun 26 May, 2013 20:15

Re: W123 250DT

Postby Hmolin » Fri 25 Jul, 2014 03:17

MB_Star wrote:grenröret och turbo kommer från en 290 troligen tråget med.


Om606 står de på turbon. :)
Okej. :)
S124 250D - 87

Sålda:
W116 450SEL (300d)
W124 300E
C115 240D
S124 200TE - 96
W123 250DT -78
W124 300D -92
W115 240D -74
W123 250DT -85
W124 300TD -92
W124 260E -92 FD Ambulans
W124 250D 1992
W123 300D 1977
W202 C280 1994

Hmolin
Halvproffs
Halvproffs
Posts: 189
Joined: Sun 26 May, 2013 20:15

Re: W123 250DT

Postby Hmolin » Wed 06 Aug, 2014 20:41

Monterade fast IC idag. Måste fixa ett nytt insug så ja kan beställa nå silikonslangar åh rör.

Image
S124 250D - 87

Sålda:
W116 450SEL (300d)
W124 300E
C115 240D
S124 200TE - 96
W123 250DT -78
W124 300D -92
W115 240D -74
W123 250DT -85
W124 300TD -92
W124 260E -92 FD Ambulans
W124 250D 1992
W123 300D 1977
W202 C280 1994


Return to “Våra projekt”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 87 guests