På R129 hette systemet ADS (Adaptive Damper System) som fungerar snarlikt.
Med det nyare ABC finns två knappar i bilen; med den ena kan man ställa höjden i tre lägen och med den andra kan man välja standard eller sport (hårdheten).
Med ADS kunde man i de tidiga årsmodellerna endast justera standard/sport med en knapp på mittkonsollen som ser ut som en stötdämpare. Det finns i senare modeller även en knapp bredvid ljusvredet där man kan "hissa upp" bilen. (alltså två olika lägen - standard och "högvatten")
ADS var standard på SL600 men tillval på alla andra, inklusive SL60. Detta enligt källor på mbworld.com.
Åter till R230:
Oljan som ska användas i systemet heter Pentosin, och har den otrevliga egenskapen att den skapar utfällningar med åren, smuts i oljan som kan fastna i ventilblocken. Så hur MB kan rekommendera att aldrig byta oljan, det låter inte klokt? Det finns ett filter som ska bytas då och då, men det kan inte räcka anser jag : oljan behöver bytas ibland och systemet spolas som uky säger.
Rodeo-testet som uky nämner kommer från MB Star Diagnos, och innebär att datorn höjer och sänker varje hjul rytmiskt, snabbt för att motionera systemet och kontrollera att det fungerar som det ska. Det körs 15-30 minuter.
Det finns även (enligt mbworld.com) brickor och packningar som Mercedes-Benz använt, som är i olämpliga, korroderande material så att systemet börjar läcka efter en tid. Byte av packningar och brickor till kopparmaterial rekommenderas.
Här är en bild jag hittade över hur ABC fungerar, dock osäker på om det ser ut exakt såhär på R230:
Det verkar sitta ett ventilblock fram och ett bak. Så eftersom min bil sjunker på alla fyra (och ganska fort, 10-15 minuter) så tycker jag det låter som att solenoidventilerna i båda ventilblocken läcker. Alternativt att det finns en läckande backventil någonstans.
Pulsationsdämparen som uky nämner, är en mojäng som är till för att undvika renonanser (oljud) som uppstår i metallrör när olja i extremt högt tryck flödar igenom rören. Se 52a på bilden.
Men jag blir inte riktigt klok på vad som gäller, för i youtube-videon tycker jag att det finns bara ett ventilblock med fyra solenoidventiler?
Det finns ju så mycket kunskap här -- och jag undrar om någon har koll på ABC och kan hjälpa till med tips om vad som är fel? Symptomen är att bilen går normalt när motorn är igång; men när man stänger av motorn så sjunker hela bilen. Efter ca 10-15 min är alla fyra hjulen nere på lägsta nivån.