SL55 svart, störd bil

Här visar och dokumenterar vi våra projekt. Endast för Mercedes modeller.
User avatar
Lasse-SL-500
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1747
Joined: Sun 03 Sep, 2006 09:48
Location: Stockholm

Re: SL55 svart, störd bil

Postby Lasse-SL-500 » Sun 29 Jun, 2014 15:39

V70tdi wrote:
Lasse-SL-500 wrote:På alltombostad.se rekommenderade de att sätta gips utanpå vindpappen (innan läkten), men det kommer inte jag göra. Gips suger vatten och vädrar långsamt, varför det inte är bra att ha utomhus, direkt på isolering enligt alla "lärda på området" som jag talat med.


Riktigt läcker bil så stort Grattis till spontanköpet :-D
Gips utanpå vindpappen lät ju riktigt knepigt :shock: Låter ju som att be om mögel.
Har det gamla byggsättet med asvaboard på reglarna i stället för vindpapp försvunnit? Klart att det blir dyrare men jag ser det som ett tätt och bra alternativ.
Våran prefabkåk har bara vindpapp-spikregel och sen fasad av fasadmasonit med stående panel påspikad glest vilket jag inte gillar direkt men det fungerar ju.


Tack, och tack för tipset om kåken. Det stärker min åsikt att alltombostad har fel. Det är denna sida:

http://www.alltombostad.se/bygg-en-till ... nyhet.html

Jag vet inte om vindpappen / asfaboard - men gissar att det är för att den är billigare och mycket snabbare att sätta upp? Asfaboard är nog annars ett bra alternativ - det ger ju mer stabilitet till konstruktionen också. Kanske blir asfaboard med vindpapp över skarvarna för min del? Hmmmm :fadein:
SL500 R129, 450 SL -77, CL600 -01,Kawa ZX9R

User avatar
Lasse-SL-500
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1747
Joined: Sun 03 Sep, 2006 09:48
Location: Stockholm

Re: SL55 svart, störd bil

Postby Lasse-SL-500 » Mon 30 Jun, 2014 11:45

Uky wrote:Byte av ABC-olja/filter (ordentlig spolning)
samt "Rodeo"-testet kan fixa den kärvande
ventilen. ABC-oljebyte ingår inte i någon
ordinarie service (!!!) men rekommenderas
varmt då oljan som i orginal är grön och fin
blir grådaskig och vattning med tiden.


I början byttes många ventiler, men efter att
denna test skapades har ventilbytena i stort
sett upphört.

Efter 10.000 mil börjar man ofta höra ett morrande
ljud vid gaspådrag (vx i N) mellan 1200 och 1800 RPM.
Över det slutar morrandet. Då är det pulsationsdämparen
som är slut.

Lycka till med damerna.


Tack för tipsen om ABC, det verkar vara ett mytomspunnet system. Helt klart är att det är vanligt att det trasslar och att delarna är dyra. Men själva grundsystemet är ju inte komplicerat: det sitter en hydraulikkolv och ett ventilblock vid varje hjul, sensorer som känner bilens höjd och en oljepump med samma funktion som en vanlig styrservopump (Den är ihopbyggd med styrservopumpen och delar på samma drivaxel - kallas "tandempumpen" eftersom det är två pumpar som delar drivaxel och hölje). Pumpen, oljereservoaren och filtret sitter framme till vänster i motorrummet.

Men läser man forum så postar många (som jag tror okunniga) inlägg som får en att tro att det är något slags voodoo-system, överdrivet komplicerat. Har erfarenhet av BMW:s nivåreglering, och det är samma där (inlägg om hur komplicerat det är) - men i själva verket är deras system ganska enkelt i grund och botten, och jag tror det är samma med Mercedes-Benz ABC. Gäller bara att hitta en person som vet hur det fungerar rent praktiskt.

Jag tror du är rätt ute när du säger spolning och byte av olja i systemet, och sedan körning av rodeo. :-)

Men frågan är bara vilken verkstad som klarar av ABC och man kan lita på? Är ju lite nojjig att det är en oengagerad servicekille som "byter delar tills det fungerar" - t ex påstår att den svindyra tandempumpen måste bytas - istället för att byta det som behövs. Jag har inget problem om det är så att pumpen måste bytas, men jag vill känna helt förtroende för verkstaden - vill inte bli lurad på en massa pengar bara för att verkstaden inte riktigt vet vad de håller på med.

Om verkstaden gör fel finns risk att mer förstörs, och eftersom delarna är dyra så vill man ju inte det... :shock:

Öppen fråga till alla: vad har ni för erfarenhet av Mercedes-verkstäder, och är det någon ni rekommenderar? :?:

Mikael B: är intresserad, jag slår dig en signal.
SL500 R129, 450 SL -77, CL600 -01,Kawa ZX9R

User avatar
Lasse-SL-500
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1747
Joined: Sun 03 Sep, 2006 09:48
Location: Stockholm

Re: SL55 svart, störd bil

Postby Lasse-SL-500 » Mon 30 Jun, 2014 14:11

Mer input om ABC: Jag håller på att läsa på om ABC, och har kommit fram till följande (rätta mig gärna om jag har fel):

- I motorns framkant, uppe till vänster sitter oljepumpen (tandempumpen, två pumpar i ett och samma hus som delar på samma drivaxel, som i sin tur drivs att den stora multiremmen (nivåregleringspumpen och styrservopumpen)

- Framme till vänster i motorrummet sitter behållaren för hydraulolja och filtret.

- Varje hjul har ett fjäderben med en oljefylld stötdämpare. Ju mer olja som trycks in i stötdämparen, desto högre bil.

- Oljepumpen har förbindelse till ett "ventilblock" som sitter framtill i vänster hjulhus, bakom innerskärmen. På ventilblocket finns en ingång för oljan från pumpen (upp till 200 bar tryck), en retur och fyra utgångar med varsin solenoidventil på. Varje solenoid är en elektromagnetisk ventil med en elektrisk anslutning som gör att datorn kan öppna / stänga ventilen, så att önskad mängd olja pressas ut till respektive hjul.

Jag ringde till Mercedes-Benz i Akalla och fick följande priser:

Pumpen: 19 013 kr
Ventilblock: 16 488 kr
Fjäderben: 20 613 kr styck

Symptomen på min bil är att när man startar den så åker den upp, men när man stänger av motorn sjunker bilen. Alla fyra hjulen sjunker lika mycket, och på ca 10-15 minuter är den nere i lägsta läget. Man hör ett "knäppande" ljud också, från vänster hjulhus fram.

Troligen har min bil problem med otäta ventiler i ventilblocket, eller en backventil. Det samlas smuts i systemet med åren, som sätter igen ventilerna. Eftersom alla fyra hjulen sjunker, så kanske alla fyra solenoiderna är otäta? Jag vet inte, har inte hunnit läsa in mig exakt hur systemets kanaler går ännu.

Hittade denna video på youtube, om en kille som Mercedes-Benz ville ha 4000 US dollar för att laga bilen, men killen lagade bilen själv på 1.5 timme och 40 dollar hydraulolja:

http://www.youtube.com/watch?v=vqkfz2LRoPQ

Mercedes-Benz i Akalla vill ha 1800 kr / timme, felsökning 1800 kr och byte olja + rodeo cirka 2500 kr. Byte av ventilblock lär väl hamna kring 30 000, eftersom de inte reparerar blocket utan bara byter det.
SL500 R129, 450 SL -77, CL600 -01,Kawa ZX9R

User avatar
Mimmi
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1814
Joined: Mon 28 Jul, 2008 22:58
Location: Kinna

Re: SL55 svart, störd bil

Postby Mimmi » Mon 30 Jun, 2014 15:35

Hej!

Ursäkta att jag ställer mina frågor i denna tråden, men jag är nyfiken och vill lära mig allt möjligt.

Fråga 1.
Det talas om en pulsationsdämpare, är det något speciellt som har med ABC-systemet att göra, eller är det den svängningsdämpare som i princip alla motorer har, oftast sammanbyggd med främre remskivan på vevaxeln?

Fråga 2.
Vilka modeller har detta ABC-system? Är det monterat på alla R129 och R230 samt C215?
För Gud och för maskinister är ingenting omöjligt!

User avatar
Lasse-SL-500
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1747
Joined: Sun 03 Sep, 2006 09:48
Location: Stockholm

Re: SL55 svart, störd bil

Postby Lasse-SL-500 » Mon 30 Jun, 2014 16:11

Hej,

1. jag vet inte heller vad en pulsationsdämpare är.

2. ABC finns på alla AMG-bilar av R230 och C215. Och det fanns som tillval på de vanliga icke-AMG-varianterna. Det var inte standard på R129, men något liknande kunde finnas på vissa . Jag vet att GUS blivit något av en självlärd auktoritet på området, genom att skruva med nivåregleringen på sin R129 SL600.

ABC är hydraulisk nivåreglering och "karosskontroll", till skillnad från Airmatic som är nivåreglering m.h.a luftkuddar. Fördelen med ABC är att det är mycket snabbare och därför kan användas som krängningshämmare. När man kör i en kurva och sensorerna upptäcker att karossen börjar luta så stärker ABC upp yttersidan blixtsnabbt, så att bilen inte kränger. Smart!

Och nu blir jag något lugnare till mods, för systemet påminner om t ex ABS med sina solenoider och hydraulik. Jag har skruvat mycket i BMW tidigare, både med ABS och värmeventilerna som jag skruvat isär och faktiskt lyckats reparera. Och de är väldigt lika i konstruktionen av värmeventilerna för kupéns värme. Tror Mercedes-språk är "duoventilerna", men principen är exakt densamma: varmvatten från motorn leds genom värmeventilerna som består av en ingångsledning och två utgångar styrda av varsin solenoid. Solenoiden styrs av en ECU som pulsar solenoiden för att öppna och släppa igenom rätt mängd varmvatten, beroende på aktuell temperatur i kupén och önskad temperatur. All elektronik / mekanik är ju förslitningsvaror, och det vanligaste problem med värmeventilerna är antingen att gummisätena som ventilen tätar emot, blir mekaniskt sönderslagna av ventilens pulsande. Solenoiden sköter en kolv som stänger ventilen mot gummisätet när den får 12V (ventilen är helt öppen när den är strömlös). Antingen det, eller att ledaren gått av i den lindade spolen runt järnkärnan. (det går att löda, men är pilligt). Nya gummisäten för ventilerna kan hittas på ebay, men finns inte som reservdel från BMW - de säljer bara hela värmeventilpaketet (och det är rätt dyrt).

ABC-ventilerna verkar fungera på liknande sätt, i den bemärkelsen att det är "vanliga" solenoider som öppnar/stänger ventiler för hydraulolja.
SL500 R129, 450 SL -77, CL600 -01,Kawa ZX9R

User avatar
Lasse-SL-500
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1747
Joined: Sun 03 Sep, 2006 09:48
Location: Stockholm

Re: SL55 svart, störd bil

Postby Lasse-SL-500 » Tue 01 Jul, 2014 09:56

På R129 hette systemet ADS (Adaptive Damper System) som fungerar snarlikt.

Med det nyare ABC finns två knappar i bilen; med den ena kan man ställa höjden i tre lägen och med den andra kan man välja standard eller sport (hårdheten).

Med ADS kunde man i de tidiga årsmodellerna endast justera standard/sport med en knapp på mittkonsollen som ser ut som en stötdämpare. Det finns i senare modeller även en knapp bredvid ljusvredet där man kan "hissa upp" bilen. (alltså två olika lägen - standard och "högvatten")

ADS var standard på SL600 men tillval på alla andra, inklusive SL60. Detta enligt källor på mbworld.com.

Åter till R230:

Oljan som ska användas i systemet heter Pentosin, och har den otrevliga egenskapen att den skapar utfällningar med åren, smuts i oljan som kan fastna i ventilblocken. Så hur MB kan rekommendera att aldrig byta oljan, det låter inte klokt? Det finns ett filter som ska bytas då och då, men det kan inte räcka anser jag : oljan behöver bytas ibland och systemet spolas som uky säger.

Rodeo-testet som uky nämner kommer från MB Star Diagnos, och innebär att datorn höjer och sänker varje hjul rytmiskt, snabbt för att motionera systemet och kontrollera att det fungerar som det ska. Det körs 15-30 minuter.

Det finns även (enligt mbworld.com) brickor och packningar som Mercedes-Benz använt, som är i olämpliga, korroderande material så att systemet börjar läcka efter en tid. Byte av packningar och brickor till kopparmaterial rekommenderas.

Här är en bild jag hittade över hur ABC fungerar, dock osäker på om det ser ut exakt såhär på R230:

Image

Det verkar sitta ett ventilblock fram och ett bak. Så eftersom min bil sjunker på alla fyra (och ganska fort, 10-15 minuter) så tycker jag det låter som att solenoidventilerna i båda ventilblocken läcker. Alternativt att det finns en läckande backventil någonstans.

Pulsationsdämparen som uky nämner, är en mojäng som är till för att undvika renonanser (oljud) som uppstår i metallrör när olja i extremt högt tryck flödar igenom rören. Se 52a på bilden.

Men jag blir inte riktigt klok på vad som gäller, för i youtube-videon tycker jag att det finns bara ett ventilblock med fyra solenoidventiler?

Det finns ju så mycket kunskap här -- och jag undrar om någon har koll på ABC och kan hjälpa till med tips om vad som är fel? Symptomen är att bilen går normalt när motorn är igång; men när man stänger av motorn så sjunker hela bilen. Efter ca 10-15 min är alla fyra hjulen nere på lägsta nivån.
SL500 R129, 450 SL -77, CL600 -01,Kawa ZX9R

User avatar
Roadster
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 105
Joined: Wed 12 Aug, 2009 08:38
Location: Ytterby

Re: SL55 svart, störd bil

Postby Roadster » Wed 02 Jul, 2014 12:41

Lasse-SL-500 wrote:
bjornsam wrote:
Lasse-SL-500 wrote:Det verkar som om jag råkat spontanköpa en R230 SL55


- Hitta problemet med drosselklappe (gasspjället). Bilen har ett problem i överföringen mellan gaspedalen och spjällhuset, trycker man plattan i mattan så riskerar man att bilen går ner i "limp mode" (går knappt att köra) pga bilen får vansinniga signaler från gaspedalen, och av säkerhetsskäl sätter sig själv i "limp mode". Det enda som tar bort limp mode är programvara för att nolla felkoder. Jag har Carsoft 7.4 med kablar för Mercedes


Hej,

Då jag också har en 02:a som lidit av samma problem kan det vara intressant med en liten jämförelse vad som var orsaken.
Jag upptäckte att om jag vickade på kablaget till gasspjället (drosselklappe) så ändrades det surrande ljudet som hörs då man har tändningen på. Jag bytte detta kablage och problemet försvann. Jag antar att det måste ha varit något glapp i kabeln kanske beroende på vibrationer eller tillverkningsfel. Jag har fortfarande ett litet problem som jag brottas med och som också handlar om gasreglage/styrning. Det händer ibland när jag kör på lägre varv och trycker på, inte fullt utan lite lagom för att t.ex. accelerera vid påfartsträckan till en motorväg, att motorn tvekar innan den drar som den skall. Just vid pådraget hör man ett ökat insugs och/eller avgasljud men ingen respons i effekten, men direkt efter detta så drar den iväg normalt. Detta problem märks inte alltid utan kommer ibland. Jag trodde att det hängde ihop med det andra problemet med det kvarstår efter byte av kablaget. Jag funderar om potentiometern i gaspedalen kan kan vara sliten och ibland skicka lite konstiga signaler till motorstyrenheten. Detta kanske är ett problem som fanns på 02:orna eftersom -03 och framåt bl.a. har ett anorlunda gasspjäll etc. Har dock inte provat någon annan 02:a så jag vet inte säkert.

//Björn
SL500 R129 -98 (såld)
SL500 R230 -02 (såld)
E500 T 4MATIC W211 -05 (såld)
SL55 AMG R230 -02
E63 T AMG W211 -07

User avatar
Lasse-SL-500
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1747
Joined: Sun 03 Sep, 2006 09:48
Location: Stockholm

Re: SL55 svart, störd bil

Postby Lasse-SL-500 » Wed 02 Jul, 2014 13:14

Roadster wrote:Hej,

Då jag också har en 02:a som lidit av samma problem kan det vara intressant med en liten jämförelse vad som var orsaken.
Jag upptäckte att om jag vickade på kablaget till gasspjället (drosselklappe) så ändrades det surrande ljudet som hörs då man har tändningen på. Jag bytte detta kablage och problemet försvann. Jag antar att det måste ha varit något glapp i kabeln kanske beroende på vibrationer eller tillverkningsfel. Jag har fortfarande ett litet problem som jag brottas med och som också handlar om gasreglage/styrning. Det händer ibland när jag kör på lägre varv och trycker på, inte fullt utan lite lagom för att t.ex. accelerera vid påfartsträckan till en motorväg, att motorn tvekar innan den drar som den skall. Just vid pådraget hör man ett ökat insugs och/eller avgasljud men ingen respons i effekten, men direkt efter detta så drar den iväg normalt. Detta problem märks inte alltid utan kommer ibland. Jag trodde att det hängde ihop med det andra problemet med det kvarstår efter byte av kablaget. Jag funderar om potentiometern i gaspedalen kan kan vara sliten och ibland skicka lite konstiga signaler till motorstyrenheten. Detta kanske är ett problem som fanns på 02:orna eftersom -03 och framåt bl.a. har ett anorlunda gasspjäll etc. Har dock inte provat någon annan 02:a så jag vet inte säkert.

//Björn


Tack för input, det uppskattas verkligen. Det jag skrev om gaspedalen har jag läst mig till på amerikanska forum, men har ännu inte hunnit konstatera vad problemet är på min bil. En gaspedal är rätt billig. En drosselklappe (spjällhus) är däremot inte billig. :mrgreen:

Har inte fått igång min Carsoft 7.4 ännu, det har varit trassel med installationen (såklart). Är det någon som kör någon annan diagnosprogramvara till Mercedes, och vill rekommendera den?

Till min BMW har jag BMW Scanner 1.4, som är en liten dosa (som konverterar bilens RS-485 till datorns RS-232) och fantastisk programvara. Det är busenkelt att läsa/nolla felkoder, nolla serviceindikator, programmera och koda om olika ECU:er -- t ex att koda in VIN i styrmodulen för ABS om man behöver byta den, eller att programmera automatiskt halvljus o.s.v. Skulle vilja ha något lika bra och smidigt för Mercedes, utan att det kostar skjortan.

Jag har redan en massa laptops, bl.a en gammal IBM Thinkpad med RS-232 och en Dell med RS-232, så jag vill inte köpa en till dator. Helst bara programvaran och dosan som konverterar RS-485/RS-232, och en OBD2-kontakt+ev. rund kontakt för äldre Mercedes.

P.S: Björn: gick din bil också ner i limp mode?
SL500 R129, 450 SL -77, CL600 -01,Kawa ZX9R

User avatar
Mimmi
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1814
Joined: Mon 28 Jul, 2008 22:58
Location: Kinna

Re: SL55 svart, störd bil

Postby Mimmi » Wed 02 Jul, 2014 18:39

Hej!

Hoppas bara att Du visste om felen när Du köpte den, så att Du betalade för en "GDS bil" eller reparationsobjekt.
För felen kan ju vara både svårsökta och även väldigt dyra att åtgärda.

Men bilen är läcker, trevligt med en röd inredning! :-)
För Gud och för maskinister är ingenting omöjligt!

User avatar
Lasse-SL-500
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1747
Joined: Sun 03 Sep, 2006 09:48
Location: Stockholm

Re: SL55 svart, störd bil

Postby Lasse-SL-500 » Wed 02 Jul, 2014 19:34

Mimmi wrote:Hej!

Hoppas bara att Du visste om felen när Du köpte den, så att Du betalade för en "GDS bil" eller reparationsobjekt.
För felen kan ju vara både svårsökta och även väldigt dyra att åtgärda.

Men bilen är läcker, trevligt med en röd inredning! :-)


Jo, det visste jag om - en ärlig säljare - och priset slogs av för det. Jag fick för övrigt ett uppdrag att programmera två appar åt honom tack vare denna bilaffär - en för iPhone och en för Android. ABC ser jag inte som några större problem, och bilen fungerar alldeles utmärkt som den ska - bortsett från att den sjunker när den är avstängd.

Tycker inte man ska göra så stor affär av problemet. Fast det är klart: om man skulle lämna in bilen på M-B i Akalla, då skulle de säkert byta allt och skicka en faktura på 50 000 kr. Men om man gör det själv, så räcker det att byta en o-ring för 5 kr och ny olja + filter för 500 kr.

Gasspjället tror jag inte heller är någon stor grej. En sliten resistor i gaspedalen eller något glapp i elektroniken. I värsta fall en ECU som behöver bytas.

Det löser sig - jag tycker det är charmen: att lära sig hur det fungerar och laga delen istället för märkesverkstäderna som bara byter svindyra delar tills det fungerar. Det är ju inte så komplicerad raketforskning som verkstäderna vill påskina för att motivera att de blåser folk. Man upptäcker ju att det är förvånansvärt enkla saker när man själv börjar riva i sakerna. Och om det mot förmodan inte finns kunskapen om ABC här på forumet, så har jag kompisar som kan hjälpa. Det kommer ju att kosta några tusen, men det blir inte i närheten av vad en märkesverkstad full av delbytar-mekaniker med 2000 kr i timlön skulle kosta.

Tack för kommentaren; är ju en smaksak men jag gillar också svart med den röda inredningen. Och bortsett från de två problemen (och den något slitna klädseln) så finns inget att anmärka på. Inte ens ett stenskott. :fadein:
SL500 R129, 450 SL -77, CL600 -01,Kawa ZX9R

User avatar
Chris Mbsca
Site Admin
Site Admin
Posts: 7236
Joined: Sun 27 Apr, 2003 01:13
Location: Skärgårdsstad/Sthlm
Contact:

Re: SL55 svart, störd bil

Postby Chris Mbsca » Thu 03 Jul, 2014 15:43

f-n va kul.. Äntligen fick du en precis i det utförande du önskat.

LÅT MIG NU HJÄLPA dig med allt jag kan...Jag ju ett panorama liggandes i rätt färg osv.osv.. Bra priser på allt du vill ha. Kom över en kväll.
Chris
--------------------------
Kör just nu:
S63 AMG BiTurbo(W222)
ML350/GLE (W166)

MBSCA-Shopen
CKM Car Design
Image

User avatar
Lasse-SL-500
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1747
Joined: Sun 03 Sep, 2006 09:48
Location: Stockholm

Re: SL55 svart, störd bil

Postby Lasse-SL-500 » Thu 03 Jul, 2014 18:06

Chris Mbsca wrote:f-n va kul.. Äntligen fick du en precis i det utförande du önskat.

LÅT MIG NU HJÄLPA dig med allt jag kan...Jag ju ett panorama liggandes i rätt färg osv.osv.. Bra priser på allt du vill ha. Kom över en kväll.


:fadein: Tack, jag kommer gärna förbi. Och är intresserad av panoramataket! Är ju det som saknas tycker jag, plus kanske en lite modernare Comand. Men det är inte lika viktigt.

Vad sjukt störda bilar det är! Enligt mig så är detta den epok där Mercedes-Benz var absolut på topp: CL:en som är så himla snygg också, och inredningen i R230 som är så himla snygg. Plåtcabben som är så praktisk. Okej - den är inte lika tyst som en S-klass, men det ska den ju inte vara heller. Ska ju vara lite brutalare. Men samtidigt en glidare - ingen sportbil.
SL500 R129, 450 SL -77, CL600 -01,Kawa ZX9R

User avatar
lidas
Expert
Expert
Posts: 788
Joined: Mon 09 Jun, 2003 01:02
Location: vargön

Re: SL55 svart, störd bil

Postby lidas » Sat 05 Jul, 2014 00:25

Sitter 2st ventilblock även på R230. Går att renovera lätt med dina kunskaper :wink:
Tänk på att vid ett oljebyte går det åt ca 10-12 liter Pentosin CHF 11s.
Image
Image
Patrik Lindblom 69:a
moccasvart SL 65 AMG -09
Diamantvit E 350 CDI 4-matic Kombi -14
svart Dodge Ram -08 6.7 cummins
Ferrari 355 GTS
2300hp/4100Nm

User avatar
Lasse-SL-500
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1747
Joined: Sun 03 Sep, 2006 09:48
Location: Stockholm

Re: SL55 svart, störd bil

Postby Lasse-SL-500 » Sat 05 Jul, 2014 13:24

Tack för tipset Patrik!

Skulle inte beskriva mig som en mästermekaniker, bara händig och lite för korkad för att anse att saker är svåra. :fadein:

Har jobbat med styrsystem för fordonsteknik (programmerade ett styrsystem för stora gräv/pålningsmaskiner), och där lärde jag mig mycket om ECU:er, CAN-bus och fordonselektronik (RS-485). Där insåg jag hur enkla datorsystemen är egentligen (när man förstått dem, och hållit på med dem praktiskt, själv). Men innan dess tyckte jag också att de var komplicerade - som ett "svart hål", alldeles för komplicerat.

Har också skruvat med mobiltelefoner och laptops, bytt kamera i min mobiltelefon (jääääääääävligt små skruvar!) och bytt bildskärm i laptopar. Det mesta går, bara man tar det lugnt och tror på sig själv! (dock är jag jäkligt kass på att löda).

Mitt dilemma är att jag inte har en lyft och saknar ett stort garage att hålla på i. Och trivs så himla bra där vi bor nu, så det är inte aktuellt att flytta. Av den anledningen blir jag rätt beroende av kompisar/vänner med verkstäder i detta fall, med ABC:n.

Idag bytte jag Visco-koppling på vardagsbilen, en svart Touring av onämnbart märke (som börjar på B och slutar på W). :mrgreen: Har tidigare bytt ABS-givare, ABS-enhet (inklusive omkodning), kamaxelgivare och en massa annat - och det är kul tycker jag när man lär sig hur sakerna hänger ihop och fungerar. Och märker hur enkelt det mesta faktiskt är att göra själv.

Är f.ö. enormt imponerad av så många duktiga personer som hänger här - som som verkligen kan skruva / svetsa - ni är enormt duktiga. Tror vi delar ett slags inneboende nyfikenhet kombinerad med dumheten att inte tro att det är svårt. :mrgreen: Det är så man verkligen lär sig och blir duktig på saker : att göra det själv. Och alla är barn i början, alla börjar enkelt. Byta glödlampor och sådant, innan man ger sig på lite svårare saker.

Är ju rätt van vid det andra tyska märket, har alla programvaror och teknisk dokumentation till de bilarna - men saknar till Mercedes-Benz. Har börjat med att skaffa Carsoft 7.4 (vilken kommer smittad av trojanen Trojan:Win32/Dynamer!dtc från många Kina-producerade, så man får se upp!), och känner till Star Diagnos. Men hur får man tag på teknisk dokumentation (WIS och ETK)? Finns de att köpa som DVD, eller måste man prenumerera online?
SL500 R129, 450 SL -77, CL600 -01,Kawa ZX9R

User avatar
lidas
Expert
Expert
Posts: 788
Joined: Mon 09 Jun, 2003 01:02
Location: vargön

Re: SL55 svart, störd bil

Postby lidas » Sat 05 Jul, 2014 14:25

Lasse-SL-500 wrote:Tack för tipset Patrik!

Skulle inte beskriva mig som en mästermekaniker, bara händig och lite för korkad för att anse att saker är svåra. :fadein:


:-D :-D Det är väl den nivån jag ligger på oxå :mrgreen:

Kostar tyvärr en del men o pröva o byta olja först för o få skölja ur systemet hjälper ofta.
http://www.exclusiv-automobile.de/www.e ... dukte.html har ett paket med 12l olja, 3microns filter och ett magnetfilter till returen. 342Euro. Mycket lätt o byta, Bara tömma behållaren o göra ren i botten, fylla med ny o köra returen till en egen behållare. Starta o se till att det finns olja, köra nivåregleringen upp o ner ibland. Fortsätta tills det kommer ren o fin olja på returen (ca 10l) Tänk bara på att aldrig köra oljebehållaren tom, hydraulikpumpen får inte suga luft...
Image
Patrik Lindblom 69:a
moccasvart SL 65 AMG -09
Diamantvit E 350 CDI 4-matic Kombi -14
svart Dodge Ram -08 6.7 cummins
Ferrari 355 GTS
2300hp/4100Nm


Return to “Våra projekt”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 35 guests