/quote]
Så skavankerna är inte lika tråkiga om historiken är bra? En bra historik på ett på ett gravrostigt vrak är bästa huvudkudden..?[/quote]
Det jag menade varför jag ens köpte bilen,behövde inte en bil till men bra pris gjorde att jag inte kunde avstå. Såklart bättre att köpa en bra bil från början men det bör ju vara allmänt känt att jag gillar skruva bilar
Lågmilad W124 till nyskick
Re: Lågmilad W124 till nyskick
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
Re: Lågmilad W124 till nyskick
johnjohn wrote:Hynboholm wrote:johnjohn wrote:så den får nog sitta kvar ett tag till jag har bestämt mig
Tänk om det är smutsigt bakom...?
Jo det är klart... Samma sak bakom planken.... Har tänkt tanken men är rädd för att demontera dessa när jag aldrig har gjort det innan. Är rädd att dom aldrig kommer sitta lika bra igen. Är det lätt att plocka samman perfekt igen? Vore skönt att se till att det är rent och fuktfritt under.
Jag skulle nog börja med att demontera främre stötfångare och innerskärmarna av plast under framskärmarna. Gör rent "hyllan" under blinkersen och kolla på dessa typiska rostställen:
Läser du "doolar":s tråd så får du många tips om var en 124:a rostar.
viewtopic.php?f=31&t=62398
Kanske att jag skulle sträcka mig till att demontera planken på framskärmarna för att se om det rostar runt framskärmsskruvarna men annars går det att se en hel del av dörrar/kaross utan att för den skull demontera samtliga saccon. Skulle du sova dåligt om nätterna för att du inte har rent bakom planken, och därmed rycker loss dem, så skulle jag föreslå tunnflytande rostskydd i/runt hålen för saccoclipsen och ny "gnuggtape" innan återmontering.
Grattis till en snygg kärra, förresten!!
Om nu kvinnors simultanförmåga är så jäkla bra, hur kommer det sig att de inte kan ha sex medan de har huvudvärk??
Re: Lågmilad W124 till nyskick
Nu var det dax för en liten uppdatering. Jag har haft för mycket att göra vilket har medfört att detta projekt får ta lite tid. Bilder tagna med mobilen, därav halvtaskig kvalitet.
Sedan sist har jag fått hem en stereo, Exquisit. Säljaren av denna bil har originalstereon liggande men hittar den inte och min tanke var att hitta en originalare att ha tillfälligt till den kommer fram.
Hittade en prisvärt här på forumet med keycard men tyvärr var volymknappen riktigt ful när den kom fram och en ful/sliten knapp vill jag inte ha i denna bil så jag får leta vidare efter en annan eller en ny knapp.
Någon som vet vart man kan hitta enbart en volymknapp?
Igår fick det bli 13h i garaget, det var dags att polera sidorna av bilen. Tanken är att göra bilen fin nu för att köra den på besiktning och service. Sen kan man i lugn och ro jobba med smådetaljer.
Det blev först en grundpolering med roterande och Menzerna och därefter 2 steg med occilerande maskin och finare Menzernaprodukter. Avslutade med carnubavax från Zumöl. Några ställen hade smårepor/fågelskit vilket krävde en våtslipning.
Skönt med orörd originallack så man vet att det finns klarlack att jobba med. Jag passade också på att ta bort reflexrampen som självklart skall sparas. Under denna ramp fanns det lite att städa och så satt det ett S märke vilket kan tyda på att rampen inte monterades när bilen var helt nu. Jag var osäker på om jag skulle behålla detta märke eller inte men beslutade mig för att ha en helt clean look och avlägsna det.
Det ligger polermedel på bilen på bilden.
Utöver detta rengjorde jag reservhjulsbaljan och letade rost, ännu ingen rost eller spår av rost på hela bilen. Original reservdäck på samma alufälg och orörda verktyg är inte fel.
Här kommer också en bild på motorn efter motortvätt. Ingen finputs är gjord, inga slangar är uppsmorda, det kommer. Det ser ju prydligt ut ändå
Följande står nu på tur att göra i närtid:
- Besiktning
- Lack av taket
- Smörja upp alla gummilister
- Byte alla torkarblad
- Service på Mercedes (har alla stämplar innan där och vill ha den fullservad på MB även om jag kan göra det själv)
- Invändig städning så den kliniskt ren
- Se över centrallåset. Fungerar fint men när man låser från förardörren så låses vara den dörren. I övrigt låses allt när man låser från passagererdörren eller bagaget.
Sedan sist har jag fått hem en stereo, Exquisit. Säljaren av denna bil har originalstereon liggande men hittar den inte och min tanke var att hitta en originalare att ha tillfälligt till den kommer fram.
Hittade en prisvärt här på forumet med keycard men tyvärr var volymknappen riktigt ful när den kom fram och en ful/sliten knapp vill jag inte ha i denna bil så jag får leta vidare efter en annan eller en ny knapp.
Någon som vet vart man kan hitta enbart en volymknapp?
Igår fick det bli 13h i garaget, det var dags att polera sidorna av bilen. Tanken är att göra bilen fin nu för att köra den på besiktning och service. Sen kan man i lugn och ro jobba med smådetaljer.
Det blev först en grundpolering med roterande och Menzerna och därefter 2 steg med occilerande maskin och finare Menzernaprodukter. Avslutade med carnubavax från Zumöl. Några ställen hade smårepor/fågelskit vilket krävde en våtslipning.
Skönt med orörd originallack så man vet att det finns klarlack att jobba med. Jag passade också på att ta bort reflexrampen som självklart skall sparas. Under denna ramp fanns det lite att städa och så satt det ett S märke vilket kan tyda på att rampen inte monterades när bilen var helt nu. Jag var osäker på om jag skulle behålla detta märke eller inte men beslutade mig för att ha en helt clean look och avlägsna det.
Det ligger polermedel på bilen på bilden.
Utöver detta rengjorde jag reservhjulsbaljan och letade rost, ännu ingen rost eller spår av rost på hela bilen. Original reservdäck på samma alufälg och orörda verktyg är inte fel.
Här kommer också en bild på motorn efter motortvätt. Ingen finputs är gjord, inga slangar är uppsmorda, det kommer. Det ser ju prydligt ut ändå
Följande står nu på tur att göra i närtid:
- Besiktning
- Lack av taket
- Smörja upp alla gummilister
- Byte alla torkarblad
- Service på Mercedes (har alla stämplar innan där och vill ha den fullservad på MB även om jag kan göra det själv)
- Invändig städning så den kliniskt ren
- Se över centrallåset. Fungerar fint men när man låser från förardörren så låses vara den dörren. I övrigt låses allt när man låser från passagererdörren eller bagaget.
-
- Guru
- Posts: 4715
- Joined: Thu 10 Jul, 2008 12:55
- Location: Kalix
- Contact:
Re: Lågmilad W124 till nyskick
Marie wrote:Jag får väl också säga GRATTIS!
"Babianröven" är väl lite beroende på skicket på densamma. Är den urblekt och rimmar illa mot bakljusarmaturerna så släng bort den, är den lika fin som bilen i övrigt, så tycker jag att du skall behålla den eftersom det var så de bilarna såg ut här i Sverige på den tiden....
En medelväg vore att demontera den men spara den väl inslagen i bubbelplast någonstans......
Var den alltså originalmonterad på alla svensksålda 300or?
M. Johansson -86
230 (240D) W123 -79
230E W123 -85
230 (240D) W123 -79
230E W123 -85
Re: Lågmilad W124 till nyskick
Blev så nyfiken att jag körde och besiktigade bilen på lunchen. Var inställd på att det säker är något när den stått still länge men det blev blankt papper :)
Re: Lågmilad W124 till nyskick
Trevligt!
Men den ser lite mesig ut med dom smala fälgarna...
Fast det är klart, du har ju hela vintern på dig att skaffa 16" åttahålare.
Men den ser lite mesig ut med dom smala fälgarna...
Fast det är klart, du har ju hela vintern på dig att skaffa 16" åttahålare.
Re: Lågmilad W124 till nyskick
Hynboholm wrote:Trevligt!
Men den ser lite mesig ut med dom smala fälgarna...
Fast det är klart, du har ju hela vintern på dig att skaffa 16" åttahålare.
Jag har börjat gilla dessa, går så skönt :)
Är rädd för att det blir svårt att hitta 5st 8-hålare i absolut nyskick men ser du några så säg till.
Inköp + 4500kr för att renovera och 7000kr för nya michelin täcker inte budgeten.
Re: Lågmilad W124 till nyskick
johnjohn wrote:Hynboholm wrote:Trevligt!
Men den ser lite mesig ut med dom smala fälgarna...
Fast det är klart, du har ju hela vintern på dig att skaffa 16" åttahålare.
Jag har börjat gilla dessa, går så skönt :)
Är rädd för att det blir svårt att hitta 5st 8-hålare i absolut nyskick men ser du några så säg till.
Inköp + 4500kr för att renovera och 7000kr för nya michelin täcker inte budgeten.
är du seriös så tror ja faktiskt att det finns 8-hålare att köpa på mb fortfarande.
w124 300D -85 "Skattesmitarn"
w460 300GD -83 OM605 Turbo 6mm meken pump
.,=====,o00o
//__l_l_,\____\,___
l_---\_l__l---O=O=O
_(o)_)__(o)_)--o-)_)___ Projekt 300GD -81 "Drömbilen" 606Turbo och "463Look"
w460 300GD -83 OM605 Turbo 6mm meken pump
.,=====,o00o
//__l_l_,\____\,___
l_---\_l__l---O=O=O
_(o)_)__(o)_)--o-)_)___ Projekt 300GD -81 "Drömbilen" 606Turbo och "463Look"
Re: Lågmilad W124 till nyskick
Allvar, ni måste medge att bilen ser trevligare ut på 15-håls!! Jag tycker att du ska se dig om efter en uppsättning Sportline fälgar, 7x15 ET 41 och sko dem med Michelin 205/60-15.
Om nu kvinnors simultanförmåga är så jäkla bra, hur kommer det sig att de inte kan ha sex medan de har huvudvärk??
Re: Lågmilad W124 till nyskick
M116 wrote:Allvar, ni måste medge att bilen ser trevligare ut på 15-håls!! Jag tycker att du ska se dig om efter en uppsättning Sportline fälgar, 7x15 ET 41 och sko dem med Michelin 205/60-15.
Tack för tipsen. jag tror att jag satsar på att få den i toppskick först, sedan kanske man kan överväga uppgraderingar.
Med denna bil så är skicket viktigare än stuket som steg 1.
-
- Expert
- Posts: 740
- Joined: Tue 08 Feb, 2011 19:53
Re: Lågmilad W124 till nyskick
Precis.
Skick=Arbetstimmar
Stuk=Pengar
Skick=Arbetstimmar
Stuk=Pengar
S212 R170 W126 W204
Samt ca 140 tidigare bilar.
Samt ca 140 tidigare bilar.
Re: Lågmilad W124 till nyskick
M116 wrote:Allvar, ni måste medge att bilen ser trevligare ut på 15-håls!! Jag tycker att du ska se dig om efter en uppsättning Sportline fälgar, 7x15 ET 41 och sko dem med Michelin 205/60-15.
Helt enig!
Re: Lågmilad W124 till nyskick
M116 wrote:Allvar, ni måste medge att bilen ser trevligare ut på 15-håls!! Jag tycker att du ska se dig om efter en uppsättning Sportline fälgar, 7x15 ET 41 och sko dem med Michelin 205/60-15.
Natürlich! Kör ju med sådana själv.
Men jag vet att John har önskemål om 16 tums 8-hålare.
Men köpa nya 7x16" (A1244011502) går inte, dom har tyvärr utgått.
Även nya 7x15 15-håls (A2014001302) med rundade hål, har utgått.
Men 7x15 15-hålare med fyrkantiga hål (A1244010902) finns att köpa nya.
Dock inte billigt, ca 5900:-/st.
Re: Lågmilad W124 till nyskick
Hynboholm wrote:M116 wrote:Allvar, ni måste medge att bilen ser trevligare ut på 15-håls!! Jag tycker att du ska se dig om efter en uppsättning Sportline fälgar, 7x15 ET 41 och sko dem med Michelin 205/60-15.
Natürlich! Kör ju med sådana själv.
Men jag vet att John har önskemål om 16 tums 8-hålare.
Men köpa nya 7x16" (A1244011502) går inte, dom har tyvärr utgått.
Även nya 7x15 15-håls (A2014001302) med rundade hål, har utgått.
Men 7x15 15-hålare med fyrkantiga hål (A1244010902) finns att köpa nya.
Dock inte billigt, ca 5900:-/st.
Vi pausar denna fråga :) Detta är något som får bli när det dyker upp ett kap någon gång i framtiden.
Nu inväntar jag pris på lack från en lackerare som gjort bilar perfekta tidigare. Jag vill ha det perfekt och då har jag bara en jag känner kan gör jobbet. Hoppas på svar inom några dagar så jag kan boka tid :) Det vore skönt att ha bilen fin inför vinterförvaringen.
Re: Lågmilad W124 till nyskick
Om jag får ge dig ett förslag så skulle jag lacka bilen på senvintern/våren så att lacken verkligen härdar under sommaren när du är ute o luftar den som mest på året. Trots ungslackering så tar det flera månader för en lack att härda ordentligt kanske ändå längre när bilen är undanställd i ett slutet garage/under ett vintertäcke.
När det gäller reflexrampen på bakluckan så ......... återvinningen kanske?!?
När det gäller reflexrampen på bakluckan så ......... återvinningen kanske?!?
Om nu kvinnors simultanförmåga är så jäkla bra, hur kommer det sig att de inte kan ha sex medan de har huvudvärk??
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 44 guests