Lågmilad W124 till nyskick

Här visar och dokumenterar vi våra projekt. Endast för Mercedes modeller.
User avatar
pasi
Guru
Guru
Posts: 7448
Joined: Sun 13 Jun, 2010 17:11
Location: Borås

Re: Lågmilad W124 till nyskick

Postby pasi » Tue 26 Aug, 2014 09:10

/quote]
Så skavankerna är inte lika tråkiga om historiken är bra? En bra historik på ett på ett gravrostigt vrak är bästa huvudkudden..?[/quote]
Det jag menade varför jag ens köpte bilen,behövde inte en bil till men bra pris gjorde att jag inte kunde avstå. Såklart bättre att köpa en bra bil från början men det bör ju vara allmänt känt att jag gillar skruva bilar :mrgreen:
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990

M116
Guru
Guru
Posts: 7476
Joined: Fri 22 Jul, 2005 09:38
Location: Stockholm

Re: Lågmilad W124 till nyskick

Postby M116 » Tue 26 Aug, 2014 18:51

johnjohn wrote:
Hynboholm wrote:
johnjohn wrote:så den får nog sitta kvar ett tag till jag har bestämt mig


Tänk om det är smutsigt bakom...? :mrgreen:



Jo det är klart... Samma sak bakom planken.... :cry: Har tänkt tanken men är rädd för att demontera dessa när jag aldrig har gjort det innan. Är rädd att dom aldrig kommer sitta lika bra igen. Är det lätt att plocka samman perfekt igen? Vore skönt att se till att det är rent och fuktfritt under.


Jag skulle nog börja med att demontera främre stötfångare och innerskärmarna av plast under framskärmarna. Gör rent "hyllan" under blinkersen och kolla på dessa typiska rostställen:

Image

Image

Läser du "doolar":s tråd så får du många tips om var en 124:a rostar.

viewtopic.php?f=31&t=62398

Kanske att jag skulle sträcka mig till att demontera planken på framskärmarna för att se om det rostar runt framskärmsskruvarna men annars går det att se en hel del av dörrar/kaross utan att för den skull demontera samtliga saccon. Skulle du sova dåligt om nätterna för att du inte har rent bakom planken, och därmed rycker loss dem, så skulle jag föreslå tunnflytande rostskydd i/runt hålen för saccoclipsen och ny "gnuggtape" innan återmontering.


Grattis till en snygg kärra, förresten!! :P
Om nu kvinnors simultanförmåga är så jäkla bra, hur kommer det sig att de inte kan ha sex medan de har huvudvärk??

johnjohn
Proffs
Proffs
Posts: 235
Joined: Fri 04 Jul, 2003 15:49

Re: Lågmilad W124 till nyskick

Postby johnjohn » Tue 16 Sep, 2014 09:06

Nu var det dax för en liten uppdatering. Jag har haft för mycket att göra vilket har medfört att detta projekt får ta lite tid. Bilder tagna med mobilen, därav halvtaskig kvalitet.

Sedan sist har jag fått hem en stereo, Exquisit. Säljaren av denna bil har originalstereon liggande men hittar den inte och min tanke var att hitta en originalare att ha tillfälligt till den kommer fram.
Hittade en prisvärt här på forumet med keycard men tyvärr var volymknappen riktigt ful när den kom fram och en ful/sliten knapp vill jag inte ha i denna bil så jag får leta vidare efter en annan eller en ny knapp.
Någon som vet vart man kan hitta enbart en volymknapp?

Igår fick det bli 13h i garaget, det var dags att polera sidorna av bilen. Tanken är att göra bilen fin nu för att köra den på besiktning och service. Sen kan man i lugn och ro jobba med smådetaljer.
Det blev först en grundpolering med roterande och Menzerna och därefter 2 steg med occilerande maskin och finare Menzernaprodukter. Avslutade med carnubavax från Zumöl. Några ställen hade smårepor/fågelskit vilket krävde en våtslipning.
Skönt med orörd originallack så man vet att det finns klarlack att jobba med. Jag passade också på att ta bort reflexrampen som självklart skall sparas. Under denna ramp fanns det lite att städa och så satt det ett S märke vilket kan tyda på att rampen inte monterades när bilen var helt nu. Jag var osäker på om jag skulle behålla detta märke eller inte men beslutade mig för att ha en helt clean look och avlägsna det.
Det ligger polermedel på bilen på bilden.

Image
Image
Image


Utöver detta rengjorde jag reservhjulsbaljan och letade rost, ännu ingen rost eller spår av rost på hela bilen. Original reservdäck på samma alufälg och orörda verktyg är inte fel.


Image
Image

Här kommer också en bild på motorn efter motortvätt. Ingen finputs är gjord, inga slangar är uppsmorda, det kommer. Det ser ju prydligt ut ändå :-)


Image



Följande står nu på tur att göra i närtid:
- Besiktning
- Lack av taket
- Smörja upp alla gummilister
- Byte alla torkarblad
- Service på Mercedes (har alla stämplar innan där och vill ha den fullservad på MB även om jag kan göra det själv)
- Invändig städning så den kliniskt ren
- Se över centrallåset. Fungerar fint men när man låser från förardörren så låses vara den dörren. I övrigt låses allt när man låser från passagererdörren eller bagaget.



Image

Cpt Tuttle
Guru
Guru
Posts: 4715
Joined: Thu 10 Jul, 2008 12:55
Location: Kalix
Contact:

Re: Lågmilad W124 till nyskick

Postby Cpt Tuttle » Tue 16 Sep, 2014 13:57

Marie wrote:Jag får väl också säga GRATTIS!

"Babianröven" är väl lite beroende på skicket på densamma. Är den urblekt och rimmar illa mot bakljusarmaturerna så släng bort den, är den lika fin som bilen i övrigt, så tycker jag att du skall behålla den eftersom det var så de bilarna såg ut här i Sverige på den tiden....
En medelväg vore att demontera den men spara den väl inslagen i bubbelplast någonstans...... :wink:


Var den alltså originalmonterad på alla svensksålda 300or?
M. Johansson -86
230 (240D) W123 -79
230E W123 -85

johnjohn
Proffs
Proffs
Posts: 235
Joined: Fri 04 Jul, 2003 15:49

Re: Lågmilad W124 till nyskick

Postby johnjohn » Tue 16 Sep, 2014 15:45

Blev så nyfiken att jag körde och besiktigade bilen på lunchen. Var inställd på att det säker är något när den stått still länge men det blev blankt papper :)

User avatar
Hynboholm
Guru
Guru
Posts: 4824
Joined: Mon 21 Mar, 2011 14:43
Location: Wermland.

Re: Lågmilad W124 till nyskick

Postby Hynboholm » Tue 16 Sep, 2014 17:00

Trevligt!
Men den ser lite mesig ut med dom smala fälgarna... :oops:
Fast det är klart, du har ju hela vintern på dig att skaffa 16" åttahålare. :wink:

johnjohn
Proffs
Proffs
Posts: 235
Joined: Fri 04 Jul, 2003 15:49

Re: Lågmilad W124 till nyskick

Postby johnjohn » Tue 16 Sep, 2014 17:16

Hynboholm wrote:Trevligt!
Men den ser lite mesig ut med dom smala fälgarna... :oops:
Fast det är klart, du har ju hela vintern på dig att skaffa 16" åttahålare. :wink:



Jag har börjat gilla dessa, går så skönt :)
Är rädd för att det blir svårt att hitta 5st 8-hålare i absolut nyskick men ser du några så säg till.
Inköp + 4500kr för att renovera och 7000kr för nya michelin täcker inte budgeten.

User avatar
MB_Star
Guru
Guru
Posts: 3716
Joined: Sat 01 Nov, 2003 21:32
Location: Dalarna Mora
Contact:

Re: Lågmilad W124 till nyskick

Postby MB_Star » Tue 16 Sep, 2014 22:28

johnjohn wrote:
Hynboholm wrote:Trevligt!
Men den ser lite mesig ut med dom smala fälgarna... :oops:
Fast det är klart, du har ju hela vintern på dig att skaffa 16" åttahålare. :wink:



Jag har börjat gilla dessa, går så skönt :)
Är rädd för att det blir svårt att hitta 5st 8-hålare i absolut nyskick men ser du några så säg till.
Inköp + 4500kr för att renovera och 7000kr för nya michelin täcker inte budgeten.


är du seriös så tror ja faktiskt att det finns 8-hålare att köpa på mb fortfarande.
w124 300D -85 "Skattesmitarn"
w460 300GD -83 OM605 Turbo 6mm meken pump

.,=====,o00o
//__l_l_,\____\,___
l_---\_l__l---O=O=O
_(o)_)__(o)_)--o-)_)___ Projekt 300GD -81 "Drömbilen" 606Turbo och "463Look"

M116
Guru
Guru
Posts: 7476
Joined: Fri 22 Jul, 2005 09:38
Location: Stockholm

Re: Lågmilad W124 till nyskick

Postby M116 » Wed 17 Sep, 2014 00:06

Allvar, ni måste medge att bilen ser trevligare ut på 15-håls!! Jag tycker att du ska se dig om efter en uppsättning Sportline fälgar, 7x15 ET 41 och sko dem med Michelin 205/60-15. :P
Om nu kvinnors simultanförmåga är så jäkla bra, hur kommer det sig att de inte kan ha sex medan de har huvudvärk??

johnjohn
Proffs
Proffs
Posts: 235
Joined: Fri 04 Jul, 2003 15:49

Re: Lågmilad W124 till nyskick

Postby johnjohn » Wed 17 Sep, 2014 08:32

M116 wrote:Allvar, ni måste medge att bilen ser trevligare ut på 15-håls!! Jag tycker att du ska se dig om efter en uppsättning Sportline fälgar, 7x15 ET 41 och sko dem med Michelin 205/60-15. :P


Tack för tipsen. jag tror att jag satsar på att få den i toppskick först, sedan kanske man kan överväga uppgraderingar.
Med denna bil så är skicket viktigare än stuket som steg 1.

silentdawg
Expert
Expert
Posts: 740
Joined: Tue 08 Feb, 2011 19:53

Re: Lågmilad W124 till nyskick

Postby silentdawg » Wed 17 Sep, 2014 11:40

Precis.
Skick=Arbetstimmar
Stuk=Pengar
S212 R170 W126 W204
Image
Samt ca 140 tidigare bilar.

ollle03
Halvproffs
Halvproffs
Posts: 150
Joined: Wed 18 Nov, 2009 22:26

Re: Lågmilad W124 till nyskick

Postby ollle03 » Thu 18 Sep, 2014 14:31

M116 wrote:Allvar, ni måste medge att bilen ser trevligare ut på 15-håls!! Jag tycker att du ska se dig om efter en uppsättning Sportline fälgar, 7x15 ET 41 och sko dem med Michelin 205/60-15. :P


Helt enig!

User avatar
Hynboholm
Guru
Guru
Posts: 4824
Joined: Mon 21 Mar, 2011 14:43
Location: Wermland.

Re: Lågmilad W124 till nyskick

Postby Hynboholm » Fri 19 Sep, 2014 09:00

M116 wrote:Allvar, ni måste medge att bilen ser trevligare ut på 15-håls!! Jag tycker att du ska se dig om efter en uppsättning Sportline fälgar, 7x15 ET 41 och sko dem med Michelin 205/60-15. :P


Natürlich! Kör ju med sådana själv.
Men jag vet att John har önskemål om 16 tums 8-hålare.

Men köpa nya 7x16" (A1244011502) går inte, dom har tyvärr utgått.
Även nya 7x15 15-håls (A2014001302) med rundade hål, har utgått.
Men 7x15 15-hålare med fyrkantiga hål (A1244010902) finns att köpa nya.
Dock inte billigt, ca 5900:-/st.

johnjohn
Proffs
Proffs
Posts: 235
Joined: Fri 04 Jul, 2003 15:49

Re: Lågmilad W124 till nyskick

Postby johnjohn » Fri 19 Sep, 2014 09:03

Hynboholm wrote:
M116 wrote:Allvar, ni måste medge att bilen ser trevligare ut på 15-håls!! Jag tycker att du ska se dig om efter en uppsättning Sportline fälgar, 7x15 ET 41 och sko dem med Michelin 205/60-15. :P


Natürlich! Kör ju med sådana själv.
Men jag vet att John har önskemål om 16 tums 8-hålare.

Men köpa nya 7x16" (A1244011502) går inte, dom har tyvärr utgått.
Även nya 7x15 15-håls (A2014001302) med rundade hål, har utgått.
Men 7x15 15-hålare med fyrkantiga hål (A1244010902) finns att köpa nya.
Dock inte billigt, ca 5900:-/st.



Vi pausar denna fråga :) Detta är något som får bli när det dyker upp ett kap någon gång i framtiden.
Nu inväntar jag pris på lack från en lackerare som gjort bilar perfekta tidigare. Jag vill ha det perfekt och då har jag bara en jag känner kan gör jobbet. Hoppas på svar inom några dagar så jag kan boka tid :) Det vore skönt att ha bilen fin inför vinterförvaringen.

M116
Guru
Guru
Posts: 7476
Joined: Fri 22 Jul, 2005 09:38
Location: Stockholm

Re: Lågmilad W124 till nyskick

Postby M116 » Sat 20 Sep, 2014 07:48

Om jag får ge dig ett förslag så skulle jag lacka bilen på senvintern/våren så att lacken verkligen härdar under sommaren när du är ute o luftar den som mest på året. Trots ungslackering så tar det flera månader för en lack att härda ordentligt kanske ändå längre när bilen är undanställd i ett slutet garage/under ett vintertäcke.

När det gäller reflexrampen på bakluckan så ......... återvinningen kanske?!?
Om nu kvinnors simultanförmåga är så jäkla bra, hur kommer det sig att de inte kan ha sex medan de har huvudvärk??


Return to “Våra projekt”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 44 guests