OT: måste fråga eftersom jag varit nära att köpa och därmed provkört ett flertal 300-24. De jag körde upplevdes exakt som vanliga 300 som jag ägt några st av och känner till karaktären rätt väl på. Skiljer rätt mkt på papperet men jag märkte ingenting och jag tror inte alla tre var slutkörda heller. Den här verkar definitivt inte vara slutkörd.
Ska det vara märkbart mer klös i motorn än en vanlig 300?
Lågmilad W124 till nyskick
-
- Expert
- Posts: 740
- Joined: Tue 08 Feb, 2011 19:53
Re: Lågmilad W124 till nyskick
S212 R170 W126 W204
Samt ca 140 tidigare bilar.
Samt ca 140 tidigare bilar.
Re: Lågmilad W124 till nyskick
Det på pappret dryga 30 hästarna märks inte så mycket som man skulle önska, dels pga ändrat utv. förhållande och att man var ute efter mer vrid i de låga registren vid utvecklingen av 24-ventilaren.
Tycker att 3,6:an pinar på ganska bra, om du är ute efter klös.....
Tycker att 3,6:an pinar på ganska bra, om du är ute efter klös.....
Om nu kvinnors simultanförmåga är så jäkla bra, hur kommer det sig att de inte kan ha sex medan de har huvudvärk??
Re: Lågmilad W124 till nyskick
silentdawg wrote:OT: måste fråga eftersom jag varit nära att köpa och därmed provkört ett flertal 300-24. De jag körde upplevdes exakt som vanliga 300 som jag ägt några st av och känner till karaktären rätt väl på. Skiljer rätt mkt på papperet men jag märkte ingenting och jag tror inte alla tre var slutkörda heller. Den här verkar definitivt inte vara slutkörd.
Ska det vara märkbart mer klös i motorn än en vanlig 300?
På låg- och mellanvarv är det ingen skillnad. Det är först på höga varvtal som 24-ventilaren börjar andas. Skillnaden märks först kring 4500-6500 varv. Dvs vid normal körning märks ingen skillnad.
Janne Nordin
-07 E200 Kompressor Kombi
-18 E200 Kombi
-04 Ducati 998S Final Edition
-07 E200 Kompressor Kombi
-18 E200 Kombi
-04 Ducati 998S Final Edition
-
- Expert
- Posts: 740
- Joined: Tue 08 Feb, 2011 19:53
-
- Hangaround
- Posts: 18
- Joined: Thu 25 Dec, 2008 16:22
Re: Lågmilad W124 till nyskick
Fantastiskt att se! En W124 precis som man vill ha den, icke facelift och med 6:a.
Och vilken omvårdnad den får!
Och vilken omvårdnad den får!
Re: Lågmilad W124 till nyskick
Det går långsamt.. men det är ganske skönt att plocka lite i taget :)
Jag hade en knapp som var trist på den Exquisit bandspelare som jag köpte här på forumet. Säljaren tipsade om var det fanns nya knappar i USA och nu har den kommit hem, knarkpris för en knapp dock. Säljaren av stereon tog en del av denna kostnad vilket var snyggt! Tror dock inte stereon passar utan att byta kontakt på kablarna, skall se om det finns en adapter att köpa efter att jag kollat hur det sitter.
Nu är lack bokat till vettigt pris med instruktionen att det skall bli som nytt! När man plockar bort taklisten så sitter det en tunn gummilist runt. När det någon som vet artikelnummer på den och de clips som håller listen så jag kan lämna in det samtidigt då jag tror det blir bäst att byta efter demontering?
Jag hade en knapp som var trist på den Exquisit bandspelare som jag köpte här på forumet. Säljaren tipsade om var det fanns nya knappar i USA och nu har den kommit hem, knarkpris för en knapp dock. Säljaren av stereon tog en del av denna kostnad vilket var snyggt! Tror dock inte stereon passar utan att byta kontakt på kablarna, skall se om det finns en adapter att köpa efter att jag kollat hur det sitter.
Nu är lack bokat till vettigt pris med instruktionen att det skall bli som nytt! När man plockar bort taklisten så sitter det en tunn gummilist runt. När det någon som vet artikelnummer på den och de clips som håller listen så jag kan lämna in det samtidigt då jag tror det blir bäst att byta efter demontering?
Re: Lågmilad W124 till nyskick
Vilket härligt objekt du har hittat!! Det lär inte finnas många exemplar kvar i det här skicket... Också trevligt att du inte vill modda sönder den utan har valt inriktningen att vårda och behålla den i originalskicket! Tummen upp, detta ska följas med spänning!!
Aron - Programmerare - garaget.org/aroncbds
Mercedes-Benz - A little bit of practical poetry...
Nuvarande:
S210 320 CDI - 2001
W210 300 DT - 1999 (Till projekttråd)
W124 200 D - 1992 (Till projekttråd)
W114 250CE - 1972 "3.0-edition" (totalrenoverad - Till fotoalbum, Till projekttråd)
W115 240D 3.0 1975
Gamla:
S210 220 CDI - 1999
W124 300 DT - 1992
W114 250CE - 1971
W115 240D 3.0 - 1975
W123 300D - 1977
W123 240D - 1979
Mercedes-Benz - A little bit of practical poetry...
Nuvarande:
S210 320 CDI - 2001
W210 300 DT - 1999 (Till projekttråd)
W124 200 D - 1992 (Till projekttråd)
W114 250CE - 1972 "3.0-edition" (totalrenoverad - Till fotoalbum, Till projekttråd)
W115 240D 3.0 1975
Gamla:
S210 220 CDI - 1999
W124 300 DT - 1992
W114 250CE - 1971
W115 240D 3.0 - 1975
W123 300D - 1977
W123 240D - 1979
Re: Lågmilad W124 till nyskick
M116 wrote:Jag skulle nog börja med att demontera främre stötfångare och innerskärmarna av plast under framskärmarna. Gör rent "hyllan" under blinkersen och kolla på dessa typiska rostställen:
Min har rostat på exakt samma ställe. Lite märkligt och tråkigt att de rostar vid skarven.
Aron - Programmerare - garaget.org/aroncbds
Mercedes-Benz - A little bit of practical poetry...
Nuvarande:
S210 320 CDI - 2001
W210 300 DT - 1999 (Till projekttråd)
W124 200 D - 1992 (Till projekttråd)
W114 250CE - 1972 "3.0-edition" (totalrenoverad - Till fotoalbum, Till projekttråd)
W115 240D 3.0 1975
Gamla:
S210 220 CDI - 1999
W124 300 DT - 1992
W114 250CE - 1971
W115 240D 3.0 - 1975
W123 300D - 1977
W123 240D - 1979
Mercedes-Benz - A little bit of practical poetry...
Nuvarande:
S210 320 CDI - 2001
W210 300 DT - 1999 (Till projekttråd)
W124 200 D - 1992 (Till projekttråd)
W114 250CE - 1972 "3.0-edition" (totalrenoverad - Till fotoalbum, Till projekttråd)
W115 240D 3.0 1975
Gamla:
S210 220 CDI - 1999
W124 300 DT - 1992
W114 250CE - 1971
W115 240D 3.0 - 1975
W123 300D - 1977
W123 240D - 1979
Re: Lågmilad W124 till nyskick
Mycket fin och intressant vagn.Tummen upp Fungerade climan efter alla år?
Re: Lågmilad W124 till nyskick
mbpro wrote:Mycket fin och intressant vagn.Tummen upp Fungerade climan efter alla år?
Tack!
Ja den fungerar perfekt, ganska otroligt faktiskt.
Re: Lågmilad W124 till nyskick
Med tanke på det låga miltalet bör det egentligen inte vara något problem. AC-pumparna börjar oftast läcka vid axeltätningarna, vad jag har förstått.johnjohn wrote:mbpro wrote:Mycket fin och intressant vagn.Tummen upp Fungerade climan efter alla år?
Tack!
Ja den fungerar perfekt, ganska otroligt faktiskt.
Aron - Programmerare - garaget.org/aroncbds
Mercedes-Benz - A little bit of practical poetry...
Nuvarande:
S210 320 CDI - 2001
W210 300 DT - 1999 (Till projekttråd)
W124 200 D - 1992 (Till projekttråd)
W114 250CE - 1972 "3.0-edition" (totalrenoverad - Till fotoalbum, Till projekttråd)
W115 240D 3.0 1975
Gamla:
S210 220 CDI - 1999
W124 300 DT - 1992
W114 250CE - 1971
W115 240D 3.0 - 1975
W123 300D - 1977
W123 240D - 1979
Mercedes-Benz - A little bit of practical poetry...
Nuvarande:
S210 320 CDI - 2001
W210 300 DT - 1999 (Till projekttråd)
W124 200 D - 1992 (Till projekttråd)
W114 250CE - 1972 "3.0-edition" (totalrenoverad - Till fotoalbum, Till projekttråd)
W115 240D 3.0 1975
Gamla:
S210 220 CDI - 1999
W124 300 DT - 1992
W114 250CE - 1971
W115 240D 3.0 - 1975
W123 300D - 1977
W123 240D - 1979
Re: Lågmilad W124 till nyskick
Dax för en liten uppdatering.
Nu är taket klart och lacken blev jättebra. Taklisterna monterades igår så nu ser den riktigt prydlig ut.
Lackeraren sa att det hade varit bra spring i verkstaden för att titta på "den fina gamla mercan". Kul!
Skall ta lite fina bilder så snart inredningen är avtorkad ordentligt.
Det som är kvar att göra är att ge bilen en service på MB för att få en stämpel, felsöka varför det ej går att låsa på förardörren (fungerar från alla andra lås och förardörren låses) samt att montera den tidstypiska Exquisit stereon. Sen är det en riktig pärla :)
Nu är taket klart och lacken blev jättebra. Taklisterna monterades igår så nu ser den riktigt prydlig ut.
Lackeraren sa att det hade varit bra spring i verkstaden för att titta på "den fina gamla mercan". Kul!
Skall ta lite fina bilder så snart inredningen är avtorkad ordentligt.
Det som är kvar att göra är att ge bilen en service på MB för att få en stämpel, felsöka varför det ej går att låsa på förardörren (fungerar från alla andra lås och förardörren låses) samt att montera den tidstypiska Exquisit stereon. Sen är det en riktig pärla :)
Re: Lågmilad W124 till nyskick
Exquist spelaren är för ny, grand prix eller europa ska du gå på.
Då passar kontakterna.
Jag åter installerade originalstereon i min 420 i sommras och samlade på mig en jäkla massa info då.
Hojta till om du behöver specifika uppgifter
Då passar kontakterna.
Jag åter installerade originalstereon i min 420 i sommras och samlade på mig en jäkla massa info då.
Hojta till om du behöver specifika uppgifter
Re: Lågmilad W124 till nyskick
Här kommer lite bilder på bilen efter allt jobb.
Det är lite kul när man jämför med första bilden, man ser att den faktiskt har blivit riktigt vacker
Mattor finns till men jag missade att lägga i dem till fotograferingen. Fanns det tygmattor att köpa original till W124? Jag har bara gummimattor till bilen.
Ännu ingen tendens till rost hittad, fint med vax under alla dörrar.
Det är lite kul när man jämför med första bilden, man ser att den faktiskt har blivit riktigt vacker
Mattor finns till men jag missade att lägga i dem till fotograferingen. Fanns det tygmattor att köpa original till W124? Jag har bara gummimattor till bilen.
Ännu ingen tendens till rost hittad, fint med vax under alla dörrar.
Re: Lågmilad W124 till nyskick
Så otroligt......VACKER!!!!! Verkligen samlarskick på denna vagn, så den verkar ha hamnat i rätta händer!!
Och grattis än en gång!!
Och grattis än en gång!!
Aron - Programmerare - garaget.org/aroncbds
Mercedes-Benz - A little bit of practical poetry...
Nuvarande:
S210 320 CDI - 2001
W210 300 DT - 1999 (Till projekttråd)
W124 200 D - 1992 (Till projekttråd)
W114 250CE - 1972 "3.0-edition" (totalrenoverad - Till fotoalbum, Till projekttråd)
W115 240D 3.0 1975
Gamla:
S210 220 CDI - 1999
W124 300 DT - 1992
W114 250CE - 1971
W115 240D 3.0 - 1975
W123 300D - 1977
W123 240D - 1979
Mercedes-Benz - A little bit of practical poetry...
Nuvarande:
S210 320 CDI - 2001
W210 300 DT - 1999 (Till projekttråd)
W124 200 D - 1992 (Till projekttråd)
W114 250CE - 1972 "3.0-edition" (totalrenoverad - Till fotoalbum, Till projekttråd)
W115 240D 3.0 1975
Gamla:
S210 220 CDI - 1999
W124 300 DT - 1992
W114 250CE - 1971
W115 240D 3.0 - 1975
W123 300D - 1977
W123 240D - 1979
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 52 guests