Lågmilad W124 till nyskick

Här visar och dokumenterar vi våra projekt. Endast för Mercedes modeller.
User avatar
doolar
Moderator
Moderator
Posts: 1676
Joined: Tue 06 Mar, 2007 12:20
Location: Malmö

Re: Lågmilad W124 till nyskick

Postby doolar » Wed 05 Nov, 2014 12:42

Den säljaren du lämnat till har jag handlat flera gånger från, bra säljare!
Thomas Högqvist
W124 E420 -94 <-- projekttråd SÅLD
W124 500E -93 (farsans) Numera min bil

KOWALSKI 1

Re: Lågmilad W124 till nyskick

Postby KOWALSKI 1 » Wed 05 Nov, 2014 15:54

doolar wrote:Finns säljare på Ebay.de som tillhandahåller paket med fördelarlock, rotor, stift och tändkablar till bra pris. Bosch eller Bremi, brukar finnas båda. Annars en Mercedes niederlassung, men brukar vara lite dyrare. Texhttp://www.online-teile.com/mb/, har handlat massor därifrån, dessutom får du rabatt om du är med i Mercedesklubben.


hej doolar
handlar du ofta från online-teile.com?
är detta en Messahandlare som säljer originaldelar till MB?

hur går du till väga med beställning av delar?
reggar man sig hos denna handlare och sedan lägga grejer i varukorgen?
finns det angivet på bilmodel som man kan välja vilka delar som skall passa min bil?

priset hos denna tyska handlare måste väl vara minst 30-40% under Farbror Hedin superpriser på resevdelar?
euron har ju blitt mycket dyrare på senare tid, det kanske inte lönar sig att köpa delar från moderlandet?

är frakten billig, har dom enhetlig frakt dvs beställ hur mycket du vill så kostar det samma oavsett vikt?

vikken MB club skall man vara medlem i för att få rabatt hos online-teile?

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6869
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Lågmilad W124 till nyskick

Postby Marie » Wed 05 Nov, 2014 16:55

När det gäller tänddelar så finns Frosch Autoteile i Berlin på ebay. Han har vanligen oslagbara priser på Bosch tänddelar. Jag kan varmt rekommendera honom.

Och när det gäller Mercedes originalreservdelar så brukar http://www.auto-bendig.de prismässigt klå Online-Teile. Du bör vara medveten om att Online-Teile anger priserna utan tysk moms (19%) medan Auto-Bendig anger med moms! Både Online-Teile och Auto-Bendig är aukt. Mercedesverkstäder som säljer riktiga originaldelar på postorder.

För båda gäller att du själv letar upp reservdelsnumret i Mercedes reservdelskatalog EPC och sen beställer du på reservdelsnumret. Är du medlem i Mercedesklubben så har du gratis tillgång till EPC på nätet.
Last edited by Marie on Wed 05 Nov, 2014 17:00, edited 1 time in total.
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)

KOWALSKI 1

Re: Lågmilad W124 till nyskick

Postby KOWALSKI 1 » Wed 05 Nov, 2014 16:58

Marie wrote:När det gäller tänddelar så finns Frosch Autoteile i Berlin på ebay. Han har vanligen oslagbara priser på Bosch tänddelar. Jag kan varmt rekommendera honom.

Och när det gäller Mercedes originalreservdelar så brukar http://www.auto-bendig.de prismässigt klå Online-Teile. Du bör vara medveten om att Online-Teile anger priserna utan tysk moms (19%) medan Auto-Bendig anger med moms!


finns det att välja mellan original MB delar samt eftermarknadsdelar som Lemförder på Auto-bendigs online shop?
har dom billig frakt

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6869
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Lågmilad W124 till nyskick

Postby Marie » Wed 05 Nov, 2014 17:02

KOWALSKI 1 wrote:
Marie wrote:När det gäller tänddelar så finns Frosch Autoteile i Berlin på ebay. Han har vanligen oslagbara priser på Bosch tänddelar. Jag kan varmt rekommendera honom.

Och när det gäller Mercedes originalreservdelar så brukar http://www.auto-bendig.de prismässigt klå Online-Teile. Du bör vara medveten om att Online-Teile anger priserna utan tysk moms (19%) medan Auto-Bendig anger med moms!


finns det att välja mellan original MB delar samt eftermarknadsdelar som Lemförder på Auto-bendigs online shop?
har dom billig frakt


Auto-Bendig har Mercedes original, men även Bosch i de fall sådant finns eftersom de även är Boschverkstad. Slår du på Mercedes originalnummer får du även upp passande Boschdel som alternativ om sådan finns. Däremot inte andra OEM-delar.

Vad är billigt i fråga om frakt?

Oftast lönar det sig om man skall ha lite dyrare pryttlar. En glödlampa till panelen lönar sig knappast att importera själv.
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)

KOWALSKI 1

Re: Lågmilad W124 till nyskick

Postby KOWALSKI 1 » Wed 05 Nov, 2014 17:29

Auto Bendig online shop vart ju scheize-usel att söka på, fanns ju knappt bilder på delar eller delar att hitta till min c43 amg!
visade inget innehåll på MB originaldelar enbart Bossdelar.

när man beställer delar från Dyskland så köper man oftast dyrare o kanske tyngre delar, man måste kolla upp totalkostnad innan man bestellungen autoteile.
skivor ger dyr frakt, måste jämföra med Hedin innan för att se om det lönar sig?
Last edited by KOWALSKI 1 on Wed 05 Nov, 2014 17:47, edited 1 time in total.

johnjohn
Proffs
Proffs
Posts: 235
Joined: Fri 04 Jul, 2003 15:49

Re: Lågmilad W124 till nyskick

Postby johnjohn » Wed 05 Nov, 2014 17:39

Det blev en liten beställning idag av fördelare, rotor, tändstift, bromsskivor fram och bak, bromsklossar, luftfilter mm
Så nu har man lite att pilla med :)

Tack för alla tips!

Mvh John

User avatar
Fotografen
Guru
Guru
Posts: 6598
Joined: Wed 28 Dec, 2005 22:49
Location: Östgöte, guskelôv!

Re: Lågmilad W124 till nyskick

Postby Fotografen » Wed 05 Nov, 2014 19:55

KOWALSKI 1 wrote:Auto Bendig online shop vart ju scheize-usel att söka på, fanns ju knappt bilder på delar eller delar att hitta till min c43 amg!
visade inget innehåll på MB originaldelar enbart Bossdelar.

när man beställer delar från Dyskland så köper man oftast dyrare o kanske tyngre delar, man måste kolla upp totalkostnad innan man bestellungen autoteile.
skivor ger dyr frakt, måste jämföra med Hedin innan för att se om det lönar sig?


Du måste ha tillgång till en reservdelskatalog så du har ett nummer att söka på, annars är det som sagt svårt.
Må f-n ta ACEA A5/B5/C5!

KOWALSKI 1

Re: Lågmilad W124 till nyskick

Postby KOWALSKI 1 » Wed 05 Nov, 2014 20:02

Fotografen wrote:
KOWALSKI 1 wrote:Auto Bendig online shop vart ju scheize-usel att söka på, fanns ju knappt bilder på delar eller delar att hitta till min c43 amg!
visade inget innehåll på MB originaldelar enbart Bossdelar.

när man beställer delar från Dyskland så köper man oftast dyrare o kanske tyngre delar, man måste kolla upp totalkostnad innan man bestellungen autoteile.
skivor ger dyr frakt, måste jämföra med Hedin innan för att se om det lönar sig?


Du måste ha tillgång till en reservdelskatalog så du har ett nummer att söka på, annars är det som sagt svårt.


om man hittar mercedes originalreservdelsnummer på nätet, kan man använda detta nummer för att söka delar i denna shop?

User avatar
Fotografen
Guru
Guru
Posts: 6598
Joined: Wed 28 Dec, 2005 22:49
Location: Östgöte, guskelôv!

Re: Lågmilad W124 till nyskick

Postby Fotografen » Wed 05 Nov, 2014 20:05

Ja, rätt sökruta av dem ut till vänster bara.
Må f-n ta ACEA A5/B5/C5!

KOWALSKI 1

Re: Lågmilad W124 till nyskick

Postby KOWALSKI 1 » Wed 05 Nov, 2014 20:09

Fotografen wrote:Ja, rätt sökruta av dem ut till vänster bara.


autohausaz.com har ju listat alla reservdelsnummer via dom kan man då söka på den tyska sajten
jipeee

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6869
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Lågmilad W124 till nyskick

Postby Marie » Wed 05 Nov, 2014 20:17

KOWALSKI 1 wrote:
Fotografen wrote:Ja, rätt sökruta av dem ut till vänster bara.


autohausaz.com har ju listat alla reservdelsnummer via dom kan man då söka på den tyska sajten
jipeee

Precis. Tänk bara på att om delen nummerändrats så funkar bara det nya numret hos Auto-Bendig. Alltså bäst med EPC eller någon "Ryssida" för även de brukar vara hyfsat aktuella.

Ett förslag på "ryssida":
http://www.auto-parts.spb.ru/cat/cats/m.mycat?cat=mb

En annan fördel med ryssidan är att det finns samma "sprängskisser" som i EPC.
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)

KOWALSKI 1

Re: Lågmilad W124 till nyskick

Postby KOWALSKI 1 » Wed 05 Nov, 2014 20:47

Marie wrote:
KOWALSKI 1 wrote:
Fotografen wrote:Ja, rätt sökruta av dem ut till vänster bara.


autohausaz.com har ju listat alla reservdelsnummer via dom kan man då söka på den tyska sajten
jipeee

Precis. Tänk bara på att om delen nummerändrats så funkar bara det nya numret hos Auto-Bendig. Alltså bäst med EPC eller någon "Ryssida" för även de brukar vara hyfsat aktuella.

Ett förslag på "ryssida":
http://www.auto-parts.spb.ru/cat/cats/m.mycat?cat=mb

En annan fördel med ryssidan är att det finns samma "sprängskisser" som i EPC.


vågar man klicka på rysssidan, är den seriös?
finns de risk med virus eller annan skadlig programvara med denna sida?

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6869
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Lågmilad W124 till nyskick

Postby Marie » Wed 05 Nov, 2014 21:36

KOWALSKI 1 wrote:vågar man klicka på rysssidan, är den seriös?
finns de risk med virus eller annan skadlig programvara med denna sida?


Förvisso litar väl en polack aldrig på ryssar, men å andra sidan kan väl alla lite äldre polacker läsa ryska, så där har du väl en fördel?.... :wink: :mrgreen:

Men - ta i trä - hittills har inget hänt för min del. Inte för att jag använder dem så ofta, jag har ju tillgång till EPC både direkt online hos Mercedes och lokalt i min egen laptop (men då gammal; okt-2008).
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)

KOWALSKI 1

Re: Lågmilad W124 till nyskick

Postby KOWALSKI 1 » Wed 05 Nov, 2014 21:52

Marie wrote:
KOWALSKI 1 wrote:vågar man klicka på rysssidan, är den seriös?
finns de risk med virus eller annan skadlig programvara med denna sida?


Förvisso litar väl en polack aldrig på ryssar, men å andra sidan kan väl alla lite äldre polacker läsa ryska, så där har du väl en fördel?.... :wink: :mrgreen:

Men - ta i trä - hittills har inget hänt för min del. Inte för att jag använder dem så ofta, jag har ju tillgång till EPC både direkt online hos Mercedes och lokalt i min egen laptop (men då gammal; okt-2008).


jag är inte Pålakk, jag är svenne, born n raized in svedala


Return to “Våra projekt”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 96 guests