Jag tänkte jag skulle skriva några rader om min senaste MB, en 300E-24v från 1992 som är svensksåld med en körande ägare.
Jag var på besök hos en vän som samlar på bilar och bakom hans stora garage så står det en dag en W124, den är skitig
och på håll så tror jag att det är en gammal skrotbil så jag tänker inte mer på det. Men min nyfikenhet drar mig ändå till
bilen och jag tar ett varv och tittar in i bilen. Då anar jag att det inte är en vanlig gammal sliten E-klass utan att det finns
en pärla under all smuts.
Vi letar upp nyckeln och jag öppnar dörren....
Det visade sig vara en riktig lågmilare, 3300mil. Bilen luktar fortfarande nytt, inget slitage alls på skinn, aldrig använda askkoppar mm
Första ägaren köpte bilen ny i maj 1992, körde den i 16månader innan han tyvärr avled.
Sonen ärvde bilen och den kördes några hundra mil om året de nämaste åren av änkan och sedan fick den stå.
Den kördes sedan några mil om året och besiktigades då och då men fick sedan stå still mellan dessa tillfällen.
Sonen fick senare problem med garageplats och vid en skiljsmässa hamnade bilen tyvärr utomhus.. där den blev stående...
Sonen som ägde bilen ville inte sälja den, den betyder mycket för honom då den var hans fars.
Efter ett högt (kanske för högt) bud och en diskussion om att bilen faktiskt inte mår bra av att stå still ute samt att jag
förklarade mina planer att göra den så fin det bara går så blev bilen min. Jag uppdaterar sonen löpande om vad jag gör.
Bilen har följande utrustning:
211 AUTOMATIC LIMITED SLIP DIFFERENTIAL (ASD)
222 RIGHT FRONT SEAT, ELECTRICALLY ADJUSTABLE
236 SPECIAL LAMP SWITCHING - DAYTIME RUNNING LAMPS
240 OUTSIDE TEMPERATURE INDICATOR
241 FRONT SEAT LH ELECTRIC ADJUSTABLE WITH MEMORY
244 SPORTS SEATS, FRONT
278A LEATHER ALPACA GRAY
300 STORAGE BOX IN FRONT TRAY
341 ADDITIONAL BLINKER LAMPS
425 5-SPEED AUTOMATIC TRANSMISSION
430 HEADREST IN THE REAR, LEFT AND RIGHT
444 No code designation available
480 SELF-LEVELLING SUSPENSION
481 UNDERSHIELDS
524 PAINTWORK - PRESERVATION
538 AUTO. ANTENNA AND SPEAKER, FRONT - WITHOUT
540 ROLLER BLIND, ELECTRIC, FOR REAR WINDOW
551 ANTI-THEFT/ANTI-BREAK-IN WARNING SYSTEM
570 FOLDING ARMREST, FRONT
588 No code designation available
593 ALL-ROUND WD-GREEN GLASS,HEATED REAR WINDOW-ESG,BF
600 HEADLAMPS - CLEANING EQUIPMENT
620 AIR POLLUTION CONTROL
630 ECE - WARNING TRIANGLE
668 PACKAGING FOR SHIPPING VEHICLES WITH TIE-DOWN HOOK
673 HIGH-CAPACITY BATTERY
731 WOOD TRIM BURRED WALNUT ROOT
802 AEJ 06/1/M/X
812 REAR-MOUNTED LOUDSPEAKER
825 VEHICLES FOR SWEDEN, ADDITIONAL PARTS
873 SEAT HEATER FOR LEFT AND RIGHT FRONT SEATS
Lågmilad W124 till nyskick
Lågmilad W124 till nyskick
Last edited by johnjohn on Mon 25 Aug, 2014 17:26, edited 1 time in total.
Re: Lågmilad W124 till nyskick
När det var dax att hämta bilen meddelade säljaren att han varken kunde hitta bilens böcker, servicebok, extranyckel eller regbevis.
Det var inte vad man vill höra strax innan man skall åka och hämta bilen 25 mil bort. Jag bad säljaren leta noga och chansade på att åka ändå.
När jag kommer fram så hande han hittat rätt flyttlåda och allt var på plats. skönt!
Nu är det dock så att vi inte ens vet om bilen fungerar. Jag har bara bestämt mig för att en W124 med nybilskänsla innuti måste jag ha... Dumt men så är det.
Vi gjorde ett oljebyte, 7 liter Mobil1 i motorn och sedan en spännande uppstart. Bilen startar direkt och går fint på tomgång.
Efter en koll när bilen är på lyften, luft i hjulen och avtorkad ruta så gör vi affär, tecknar försäkring, bokar en besiktingstid på hemorten (så man kan motivera en tur hem om man blir stoppad) och rullar ut bilen.
Däcken var från 1992 och med mycket mönster kvar... dock inte helt trafiksäkra så det gick sakta hem..
Bilen går kanonbra hela vägen hem, den enda som avslöjar att det är lite att göra på den är att däcken blivit platta och hårda av att stå still.
Det var inte vad man vill höra strax innan man skall åka och hämta bilen 25 mil bort. Jag bad säljaren leta noga och chansade på att åka ändå.
När jag kommer fram så hande han hittat rätt flyttlåda och allt var på plats. skönt!
Nu är det dock så att vi inte ens vet om bilen fungerar. Jag har bara bestämt mig för att en W124 med nybilskänsla innuti måste jag ha... Dumt men så är det.
Vi gjorde ett oljebyte, 7 liter Mobil1 i motorn och sedan en spännande uppstart. Bilen startar direkt och går fint på tomgång.
Efter en koll när bilen är på lyften, luft i hjulen och avtorkad ruta så gör vi affär, tecknar försäkring, bokar en besiktingstid på hemorten (så man kan motivera en tur hem om man blir stoppad) och rullar ut bilen.
Däcken var från 1992 och med mycket mönster kvar... dock inte helt trafiksäkra så det gick sakta hem..
Bilen går kanonbra hela vägen hem, den enda som avslöjar att det är lite att göra på den är att däcken blivit platta och hårda av att stå still.
Re: Lågmilad W124 till nyskick
Härligt! Vilken bil Hoppas få se mycket av detta projekt!
CLS350CDI 4Matic
Re: Lågmilad W124 till nyskick
Väl hemma så har jag fått ta lite i taget då det är brist på tid och många bilar i garaget. Jag började dock med en riktig tvätt,
massor av avfettning och högtryck för att få bort nedfall, barr, löv mm.
Under all smuts så var bilen i stort behov av en rejäl polering, precis som jag trodde. Min förhoppning var att bilen hade
klarat sig från fågelskit som förstört klarlacken för mycket. Jag kunde inte hålla mig utan ett hörn av huven fick våtslipas och poleras upp..
Det ser lovande ut..
Tyvärr visade det sig att nedfall, fågelskitar och sol hade varit för tufft för taket där klarlacken har fått för mycket stryk på ett par ställen.
Detta går inte att få fint så bilen kommer behöva en omlackering av taket under vintern. TRIST! Hade velat ha 100% originallack över hela bilen.
Huven och bakluckan blev dock kanonbra. Sidorna är inte påbörjade på bilden.
massor av avfettning och högtryck för att få bort nedfall, barr, löv mm.
Under all smuts så var bilen i stort behov av en rejäl polering, precis som jag trodde. Min förhoppning var att bilen hade
klarat sig från fågelskit som förstört klarlacken för mycket. Jag kunde inte hålla mig utan ett hörn av huven fick våtslipas och poleras upp..
Det ser lovande ut..
Tyvärr visade det sig att nedfall, fågelskitar och sol hade varit för tufft för taket där klarlacken har fått för mycket stryk på ett par ställen.
Detta går inte att få fint så bilen kommer behöva en omlackering av taket under vintern. TRIST! Hade velat ha 100% originallack över hela bilen.
Huven och bakluckan blev dock kanonbra. Sidorna är inte påbörjade på bilden.
Re: Lågmilad W124 till nyskick
I helgen blev det dax för fälgar, däck och hjulhus.
Jag inser att jag i år inte kommer få hjulhusen så rena som jag önskar. Jag gillar bilar som är rena överallt men det får bli nästa sommar.
Nu blir det en rengöring så det ser snyggt och städat ut. Fälgarna var perfekta överallt med undantag för en fälg som hade ett märke på 5mm på fälgkanten.
Detta kan jag tyvärr inte leva med så jag tar reservhjulet och använder detta på bilen, den andra fälgen skall göras helt ren, få på sig det nya reservhjulsgummit
och hamna i bagaget fram till att jag hittar ett likadant helt nytt att ersätta det med.
Det blev en beställning av 4st Michelin till priset av vad 1 däck kostar till min 911.. Härligt med 15"
Efter tvätt och vaxning av fälgarnas in och utsida så monterades nytt gummi
Ett av hjulhusen innan tvätt...
Efter tvätt av hjulhusen så tycker jag det blev ganska stiligt.
Jag inser att jag i år inte kommer få hjulhusen så rena som jag önskar. Jag gillar bilar som är rena överallt men det får bli nästa sommar.
Nu blir det en rengöring så det ser snyggt och städat ut. Fälgarna var perfekta överallt med undantag för en fälg som hade ett märke på 5mm på fälgkanten.
Detta kan jag tyvärr inte leva med så jag tar reservhjulet och använder detta på bilen, den andra fälgen skall göras helt ren, få på sig det nya reservhjulsgummit
och hamna i bagaget fram till att jag hittar ett likadant helt nytt att ersätta det med.
Det blev en beställning av 4st Michelin till priset av vad 1 däck kostar till min 911.. Härligt med 15"
Efter tvätt och vaxning av fälgarnas in och utsida så monterades nytt gummi
Ett av hjulhusen innan tvätt...
Efter tvätt av hjulhusen så tycker jag det blev ganska stiligt.
Last edited by johnjohn on Mon 25 Aug, 2014 17:07, edited 1 time in total.
-
- Guru
- Posts: 4715
- Joined: Thu 10 Jul, 2008 12:55
- Location: Kalix
- Contact:
Re: Lågmilad W124 till nyskick
Underbart fynd du gjort!
M. Johansson -86
230 (240D) W123 -79
230E W123 -85
230 (240D) W123 -79
230E W123 -85
Re: Lågmilad W124 till nyskick
Bilen går riktigt gott på nya däcken, helt utan vibrationer.
Det verkar inte finnas någon rost alls på bilen. Även plattan under batteriet, nederkant dörrar, reservhjulsbalja, runt antenn, blinkers mm är helt rostfria. Skönt!
Idag blev det en motortvätt och ett nytt 90ah batteri, missade dock att ta några bilder men det kommer.
Följande står på tur att göra i närtid:
- Polering av resten av bilen
- Lack av taket
- Städning och vaxning av samtliga insteg, dörkarmar mm
- Smörja upp alla gummilister
- Byte alla torkarblad
- Service på Mercedes (har alla stämplar innan där och vill ha den fullservad på MB även om jag kan göra det själv)
- Invändig städning så den kliniskt ren
- Demontera reflexrampen bak. Vill bara säkra att man inte skadar något. Någon som vet hur man gör?
- Se över centrallåset. Fungerar fint men när man låser från förardörren så låses vara den dörren. I övrigt låses allt när man låser från passagererdörren eller bagaget.
Det verkar inte finnas någon rost alls på bilen. Även plattan under batteriet, nederkant dörrar, reservhjulsbalja, runt antenn, blinkers mm är helt rostfria. Skönt!
Idag blev det en motortvätt och ett nytt 90ah batteri, missade dock att ta några bilder men det kommer.
Följande står på tur att göra i närtid:
- Polering av resten av bilen
- Lack av taket
- Städning och vaxning av samtliga insteg, dörkarmar mm
- Smörja upp alla gummilister
- Byte alla torkarblad
- Service på Mercedes (har alla stämplar innan där och vill ha den fullservad på MB även om jag kan göra det själv)
- Invändig städning så den kliniskt ren
- Demontera reflexrampen bak. Vill bara säkra att man inte skadar något. Någon som vet hur man gör?
- Se över centrallåset. Fungerar fint men när man låser från förardörren så låses vara den dörren. I övrigt låses allt när man låser från passagererdörren eller bagaget.
Re: Lågmilad W124 till nyskick
Cpt Tuttle wrote:Underbart fynd du gjort!
Tack! Ja den kommer bli kanonfin :)
- Mattileinen
- Hedersmedlem
- Posts: 1753
- Joined: Fri 07 Oct, 2011 20:15
Re: Lågmilad W124 till nyskick
Snyggt det blev i hjulhuset
Fint med ett getingbo där innan
Ser fram emot vidare framsteg.
Törs man fråga vad du gav för den? (Pm funkar om du inte vill vara offentlig)
Fint med ett getingbo där innan
Ser fram emot vidare framsteg.
Törs man fråga vad du gav för den? (Pm funkar om du inte vill vara offentlig)
- Mercafreaket
- Guru
- Posts: 9639
- Joined: Mon 12 May, 2003 18:16
- Location: Tavelsjö (Västerbotten)
- Contact:
Re: Lågmilad W124 till nyskick
Kanske räcker med att slipa ner klarlacken på taket det du vågar innan du går in i färglagret och lägga ny klarlack?
'83 Patrik Nilsson
Nuvarande åkdon: '79 Honda CB750K (besiktigad för evigt) + en bunt mopeder
'06 BMW 525 MAD
'88 230CE (My Darling) http://www.garaget.org/?car=25739 On the road again. Över 400'Km
'99 C180 Classic endast 11.000 mil
Tjänstesnurra '21 W640 116CDI
Nuvarande åkdon: '79 Honda CB750K (besiktigad för evigt) + en bunt mopeder
'06 BMW 525 MAD
'88 230CE (My Darling) http://www.garaget.org/?car=25739 On the road again. Över 400'Km
'99 C180 Classic endast 11.000 mil
Tjänstesnurra '21 W640 116CDI
Re: Lågmilad W124 till nyskick
Mattileinen wrote:Snyggt det blev i hjulhuset
Fint med ett getingbo där innan
Ser fram emot vidare framsteg.
Törs man fråga vad du gav för den? (Pm funkar om du inte vill vara offentlig)
Ja tyvärr fick jag betala en del, men hur mycket blir min hemlis :)
Men om jag klarar mig med service och omlack av taket då känns det som att det går att motivera mot priserna på lågmilare i tyskland.
Re: Lågmilad W124 till nyskick
Mercafreaket wrote:Kanske räcker med att slipa ner klarlacken på taket det du vågar innan du går in i färglagret och lägga ny klarlack?
Tyvärr inte, har gått igenom färgen också på ett par ställen.
Trist..
Re: Lågmilad W124 till nyskick
Riktigt fin bil du fått tag i!! Får man fråga vad du gav för den?
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
-
- Expert
- Posts: 740
- Joined: Tue 08 Feb, 2011 19:53
Re: Lågmilad W124 till nyskick
pasi wrote:Riktigt fin bil du fått tag i!! Får man fråga vad du gav för den?
Inte min businesd men kolla andra inlägget ovanför ditt.
S212 R170 W126 W204
Samt ca 140 tidigare bilar.
Samt ca 140 tidigare bilar.
Re: Lågmilad W124 till nyskick
silentdawg wrote:pasi wrote:Riktigt fin bil du fått tag i!! Får man fråga vad du gav för den?
Inte min businesd men kolla andra inlägget ovanför ditt.
Nej inte min heller för den delen men alltid kul att veta, då jag gav 4000 för pappas som gått 23000mil med skavanker men med bra historik..
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 34 guests