Har någon hört talas om att man kan limma tex. En skärmkant.
Istället för svetsa fast den??
limma plåt?
limma plåt?
tias
w210 230te-97 såld sax
w124 230te-90 såld. ROY
w115 220D-72 såld. CHK
w 123 230aut /300D man/
300D-6:a med aut-78. kbk
w124 300e-86
w210 230te-97 såld sax
w124 230te-90 såld. ROY
w115 220D-72 såld. CHK
w 123 230aut /300D man/
300D-6:a med aut-78. kbk
w124 300e-86
- Fotografen
- Guru
- Posts: 6598
- Joined: Wed 28 Dec, 2005 22:49
- Location: Östgöte, guskelôv!
Re: limma plåt?
Ja, det är fullt möjligt och inte så dumt som det låter om man använder rätt metoder.
Må f-n ta ACEA A5/B5/C5!
-
- Expert
- Posts: 591
- Joined: Sun 22 Nov, 2009 22:10
- Location: Beddingestrand
Re: limma plåt?
Gammal teknik inom flygplansindustrin.
Re: limma plåt?
Jag experimenterade med lim när jag fixade en rostig reservhjulsbalja på min S210 en gång. Det funkade bra, jag satte Teroson Terostat och popnitar var 5:e centimeter. Det såg bra ut även efter en vinter.
Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Re: limma plåt?
Falsa och limma så har du en skarv som inte rostar sedan. Limmet är så tätt så det ger bra rostskydd...
/Mats
/Mats
VW Golf Alltrack TDI, '17
VW Golf SC TGI, ' 15
MB E270t cdi '05 Avantgarde *såld*
MB C200 '94 Esprite *såld*
MB E240t '01 Classic *såld*
VW Golf SC TGI, ' 15
MB E270t cdi '05 Avantgarde *såld*
MB C200 '94 Esprite *såld*
MB E240t '01 Classic *såld*
Re: limma plåt?
Vad heter limmet nån som vet??
Jag hittade ett som heter karosserilim 3m 08115.
Vet nån om det funkar??
Jag hittade ett som heter karosserilim 3m 08115.
Vet nån om det funkar??
tias
w210 230te-97 såld sax
w124 230te-90 såld. ROY
w115 220D-72 såld. CHK
w 123 230aut /300D man/
300D-6:a med aut-78. kbk
w124 300e-86
w210 230te-97 såld sax
w124 230te-90 såld. ROY
w115 220D-72 såld. CHK
w 123 230aut /300D man/
300D-6:a med aut-78. kbk
w124 300e-86
Re: limma plåt?
Kommer inte ihåg vad limmet hette som vi använde på plåtverkstaden förut men det var iaf ett liknande 3m lim så det lär funka fint.
Nu är vi styrda att alltid använda lim från biltillverkaren.
Förmodligen samma innehåll i en dyr originalförpackning...
/Mats
Nu är vi styrda att alltid använda lim från biltillverkaren.
Förmodligen samma innehåll i en dyr originalförpackning...
/Mats
VW Golf Alltrack TDI, '17
VW Golf SC TGI, ' 15
MB E270t cdi '05 Avantgarde *såld*
MB C200 '94 Esprite *såld*
MB E240t '01 Classic *såld*
VW Golf SC TGI, ' 15
MB E270t cdi '05 Avantgarde *såld*
MB C200 '94 Esprite *såld*
MB E240t '01 Classic *såld*
Re: limma plåt?
Leta efter LocTites produkter. Det finns sådana som tom. går att använda
inne i motorer.
inne i motorer.
Re: limma plåt?
Hej!
Araldit är namnet på ett lim som används vid professionella limningsarbeten, bla användes det till den limmade ramen på LITO mc, och diverse flygplansdelar. Ytterligare ett exempel är att limma rotationstryckschabloners gavlar. Men som på så många andra produkter finns det olika varianter av det, vilket som är det mest passande för just detta ändamål vet jag inte.
Araldit är namnet på ett lim som används vid professionella limningsarbeten, bla användes det till den limmade ramen på LITO mc, och diverse flygplansdelar. Ytterligare ett exempel är att limma rotationstryckschabloners gavlar. Men som på så många andra produkter finns det olika varianter av det, vilket som är det mest passande för just detta ändamål vet jag inte.
För Gud och för maskinister är ingenting omöjligt!
-
- Guru
- Posts: 4715
- Joined: Thu 10 Jul, 2008 12:55
- Location: Kalix
- Contact:
Re: limma plåt?
Påminner mig om en som hade problem med signalhornet på sin Yamaha FS1, och det kunde inte vara dålig kontakt för han hade till och med limmat kablarna med araldit....
M. Johansson -86
230 (240D) W123 -79
230E W123 -85
230 (240D) W123 -79
230E W123 -85
Re: limma plåt?
...rotationstryckschabloners...
Bild på den? Helt nytt för mig.
Vänligen Andreas
Re: limma plåt?
Hej!
Nej tyvärr, några bilder har jag inte tillgång till i datorn. Det är många år sedan jag arbetade inom textilindustrien, så de eventuella bilder jag har finns som dia eller papperskort hemma i mina gömmor. Men jag skall försöka att beskriva det hela ändå.
Det handlar alltså i mitt exempel om rotationstryckschabloner för textiltryck. Dessa är alltså cylindriska metallschabloner som kan vara flera meter långa och med diameter upp till närmre en meter, beroende på rapporten. Schablonerna framställs självklart nya för varje mönster men däremot gavlarna som fästs i maskinen återanvänds naturligtvis. Dessa gavlar limmas fast i schablonen med Araldit.
Dessa schabloner är väldigt ömtåliga, materialet de framställs av är närmast att likna vid det finmaskiga metallnät som sitter i skärhuvudet på somliga rakapparater, de finns i olika grader av finmaskighet, ju finare linjer eller detaljer som skall tryckas desto mindre hål. Genom olika fotokemiska processer blir de endast genomsläppliga i just de ytor som skall släppa genom färgen. Färgen pumpas in i schablonerna med hjälp av ett långt rör, och pressas ut genom schablonerna med hjälp av en cylindrisk rakel som rullar inne i schablonen. Denna hålls på rätt plats av en elektromagnet under tryckbordet, rakelns presskraft mot schablonen avgör även mängden färg som pressas ut, detta är justerbart genom att reglera elektromagneten. Färgmängden påverkas även av diametern hos rakeln, dessa finns således i ett mycket stort urval, allt från några mm upp till flera cm i diameter.
Nej tyvärr, några bilder har jag inte tillgång till i datorn. Det är många år sedan jag arbetade inom textilindustrien, så de eventuella bilder jag har finns som dia eller papperskort hemma i mina gömmor. Men jag skall försöka att beskriva det hela ändå.
Det handlar alltså i mitt exempel om rotationstryckschabloner för textiltryck. Dessa är alltså cylindriska metallschabloner som kan vara flera meter långa och med diameter upp till närmre en meter, beroende på rapporten. Schablonerna framställs självklart nya för varje mönster men däremot gavlarna som fästs i maskinen återanvänds naturligtvis. Dessa gavlar limmas fast i schablonen med Araldit.
Dessa schabloner är väldigt ömtåliga, materialet de framställs av är närmast att likna vid det finmaskiga metallnät som sitter i skärhuvudet på somliga rakapparater, de finns i olika grader av finmaskighet, ju finare linjer eller detaljer som skall tryckas desto mindre hål. Genom olika fotokemiska processer blir de endast genomsläppliga i just de ytor som skall släppa genom färgen. Färgen pumpas in i schablonerna med hjälp av ett långt rör, och pressas ut genom schablonerna med hjälp av en cylindrisk rakel som rullar inne i schablonen. Denna hålls på rätt plats av en elektromagnet under tryckbordet, rakelns presskraft mot schablonen avgör även mängden färg som pressas ut, detta är justerbart genom att reglera elektromagneten. Färgmängden påverkas även av diametern hos rakeln, dessa finns således i ett mycket stort urval, allt från några mm upp till flera cm i diameter.
För Gud och för maskinister är ingenting omöjligt!
Re: limma plåt?
Tack. Nu är jag med igen.
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 94 guests