Team Lovetap's Mercedes CLK 3.6L AMG

Här visar och dokumenterar vi våra projekt. Endast för Mercedes modeller.
Hpaddict
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1449
Joined: Wed 27 Feb, 2008 18:17

Re: Team Lovetap's Mercedes CLK 3.6L AMG

Postby Hpaddict » Sun 02 Nov, 2014 22:30

Update 2/11

Tjenare

Helgen började med att jag skulle ta tag i de få asfalts mattorna som fanns i bilen ;). Som tur var så hade polaren en hög med utgångna kolsyre släckare så jobbet gick smidigt och snabbt. ska försöka se om ja kan fixa lite film på detta framöver :). Efter detta så lades fokusen på att få 190an tömd på de delarna som inte hängde med vid affären till den nya ägaren.

Innan motorn lyftes ur så var jag tvungen att starta den o höra ljudet en sista gång ;)
Här kommer ett litet klipp ;)
https://vimeo.com/110696123

Image
Efter nån timme eller 2 så var maskinen på väg ur ;) älskar när saker o ting är så lätt gjort att man kan lyfta maskinen själv utan problem :)

Image
Kompressor installationen för er som inte sett hur det är gjort ;)


Image
Sedan togs mina goa bromsar bort från 190an eftersom ja kan använda dessa på nästa bygge istället för att sälja vidare dom ;) De känns alltid större än man kommer ihåg :p

Image
Sedan bultades hela bränslesystemet ut ur bilen, samt sprutet och alla slangar då ;).

Image
Veteranen vs Nybörjaren ;)

Nästan helt klar nu med att plocka delarna ifrån 190an har endast små saker kvar imorgon, sedan kan ja förhoppningsvis få lite mer plats i garaget och faktiskt börja bygga något på clkn istället för o bara plocka ner den ;)

Hörs imorgon

/Mårten
Team Lovetap

Hpaddict
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1449
Joined: Wed 27 Feb, 2008 18:17

Re: Team Lovetap's Mercedes CLK 3.6L AMG

Postby Hpaddict » Wed 05 Nov, 2014 00:40

Update 4/11

Igår plockades det sista ut ur 190an samt att jag fick hjälp o byta plats på clkn och 190an då den skulle hämtas upp idag (Tisdag), Efter detta så städades verkstan en snabbis och jag hade sedan ett möte med MADPerformance om clk bygget.

MadPerformance kommer att hjälpa mig att bygga bur, Länkarmar fram o bak samt passa in min nya låda. sedan kommer han även få bygga tryckrör och grenrör antagligen;)

Anledningen till att vi hade mötet igår var det här:
Image

Clkn har original oljepickupen i bakkant på motorn, sett emot m104 motorn som har pickupen i fram. därför blir det en hel del moddande i den nuvarande subframen fram för att få detta att fungera. Därför så kommer vi fimpa original subframen och bulta upp en liten egen version utav en s13 framvagn. MadPerformance kommer hjälpa mig att göra denna inpassningen men kommer vara med under hela processen och lära mig så gott de går :)

Så nu är det fullt ös och få hem delar så som pedalställ, stolar och s13 framvagn för att ha nått att utgå ifrån.


Idag var även dagen som min käreste lämnade mig, efter 5 års ägande och konstant uppgraderande och mekande så var det dags att ta farväl av min gamla merca 190.
Image

Kommer sakna den arga fronten och den lite inslitna race looken ;)

Image

Så sjukt många underbara minnen man har från när man byggt, kört, lagat och utvecklat denna bilen. Detta var min andra bil jag någonsin ägt och den har gått alla steg från helt original, lite ljudbil, gatsladd bil, banbil till full drifting bil.
En herrans massa blod svett o tårar har gått in i bilen men ack så roligt det har varit! Kommer sakna dig min gamle 2.6a!

Image

Bye Bye Merso!

Känns lite tufft och se bilen åka ifrån garaget... Men det öppnar dörren för CLKn som förhoppningsvis kommer betyda lika mycket för mig som 190an gör:)

Dags för mig och sova nu!

Hörs under veckan

/Mårten
Team Lovetap

User avatar
jox
Expert
Expert
Posts: 621
Joined: Tue 16 May, 2006 12:05
Location: Torsby
Contact:

Re: Team Lovetap's Mercedes CLK 3.6L AMG

Postby jox » Wed 05 Nov, 2014 10:16

Ett alternativ till att bygga om framvagnen är att använda oljetråg från w211 320 cdi, som också har oljepickupen bak i tråget och borde passa på en m104
Last edited by jox on Wed 05 Nov, 2014 14:02, edited 1 time in total.
Nuvarande bilar:
--S203 c200cdi -07
--s124 om605 Turbo 6mm pump -91
--w123 om601 Turbo 6mm Vitopump -84
--w108 om603 Turbo w124 bakvagn -71
--w124 250d -87
Gamla:
--w124 E220 -95
--w201 190E -88
--s202 c280 -98
--s202 c200 -98



--http://www.garaget.org/jox--

Hpaddict
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1449
Joined: Wed 27 Feb, 2008 18:17

Re: Team Lovetap's Mercedes CLK 3.6L AMG

Postby Hpaddict » Wed 05 Nov, 2014 10:59

jox wrote:Ett alternativ till att bygga om framvagnen är att använda oljetråg från w211 320 cdi, som också har oljepickupen bak i tråget och borde passa på en m103


Hjälper ju inte o bara byta tråg, ja har ju fortfarande en oljepump på felsida;)

User avatar
jox
Expert
Expert
Posts: 621
Joined: Tue 16 May, 2006 12:05
Location: Torsby
Contact:

Re: Team Lovetap's Mercedes CLK 3.6L AMG

Postby jox » Wed 05 Nov, 2014 12:54

På dieslarna tar man även oljepumpen/pickup från cdin. Har dock aldrig sett någon som gjort detta på en bensinare så vet inte om de passar men kan ju va värt o kolla närmare på http://www.superturbodiesel.com/std/Thread-OM606-rear-sump-oil-pan
Nuvarande bilar:
--S203 c200cdi -07
--s124 om605 Turbo 6mm pump -91
--w123 om601 Turbo 6mm Vitopump -84
--w108 om603 Turbo w124 bakvagn -71
--w124 250d -87
Gamla:
--w124 E220 -95
--w201 190E -88
--s202 c280 -98
--s202 c200 -98



--http://www.garaget.org/jox--

Hpaddict
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1449
Joined: Wed 27 Feb, 2008 18:17

Re: Team Lovetap's Mercedes CLK 3.6L AMG

Postby Hpaddict » Wed 05 Nov, 2014 19:36

jox wrote:På dieslarna tar man även oljepumpen/pickup från cdin. Har dock aldrig sett någon som gjort detta på en bensinare så vet inte om de passar men kan ju va värt o kolla närmare på http://www.superturbodiesel.com/std/Thread-OM606-rear-sump-oil-pan


intressanta grejer ändå, får kika lite på de ;)

/Mårten

PatrickW
Expert
Expert
Posts: 635
Joined: Sun 02 Dec, 2007 23:38

Re: Team Lovetap's Mercedes CLK 3.6L AMG

Postby PatrickW » Thu 06 Nov, 2014 10:53

Kul bygge!

C36 maskin är en liten juvel.
Jag hade en C36 förut och att göra ett enkelt portjobb svarar de bra på.

Jag vet inte redigt,, men rykten säger att nån modell av Volvo vevstakar har lika mått.

Mvh
Jag kan fixa bättre flås i ditt topplock!
Skicka ett pm vetja om du är intresserad.
Mirafräser,slipar ventiler,planar,portar, mm mm.
Max väntetid 4veckor

Hpaddict
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1449
Joined: Wed 27 Feb, 2008 18:17

Re: Team Lovetap's Mercedes CLK 3.6L AMG

Postby Hpaddict » Mon 10 Nov, 2014 21:44

PatrickW wrote:Kul bygge!

C36 maskin är en liten juvel.
Jag hade en C36 förut och att göra ett enkelt portjobb svarar de bra på.

Jag vet inte redigt,, men rykten säger att nån modell av Volvo vevstakar har lika mått.

Mvh


Ah dom är riktigt fina ;) rappa o goa!

de har samma längd volvo stakarna men inte resten ;) dock är s50b38 eller va e34 m5 sexan på 3.8L heter väldigt lika. endast lite breddskillnad i botten.

Mvh Mårten

Hpaddict
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1449
Joined: Wed 27 Feb, 2008 18:17

Re: Team Lovetap's Mercedes CLK 3.6L AMG

Postby Hpaddict » Mon 10 Nov, 2014 22:11

Update 10/11

Tjenare

Sista veckan har varit fullt upp med en hel del annat än o bygga bil..
Det har varit fullt upp med att försöka bearbeta sponsorer, lösa delar, sälja delar, planera bygget och mycket mera men jag känner att det är väldigt viktigt att lägga tiden på sådant nu i ett tidigt skede så man har chansen att få ombord så många sponsorer som möjligt och aldrig behöva vänta på delar!

Image

Kommer använda en Tial 60 mm wastegate på bygget, köpte den av garage polarn jimmy ;)

Image

Samlat alla 3.6ans delar samt bränslesystem, kolvar och en jädra massa smått o gott på denna pallen ;) skönt att man har alla dessa grejerna redan innan :)

På lördagen bar det av till polarens garage för att få bort den lilla rosten som fanns på karossen..

Image
Den ser så sjukt tom ut utan B stolpe :P

Image
In action!

Image
Rost är ett j#$%&a påhitt ändå ...

Självklart så började det regna innan vi blev klara så all sand som vi tänkt blåsa bort blev ju svår o få bort samt att det började närma sig dags att lämna tillbaka hyrkärran...

Image

Image
Så efter en jädra stress så blev de ju lite ytrost igen efter hemresan. så detta får ja ta o gå över med Ståltrissa på skruvdragaren sen.. de värsta är iaf borta!

Image
Var även iväg idag och hämtade upp min nya framvagn från polarna upp i Backwood garage här i göteborg! även kända som Victor Karttunen drifting, stort tack för att ni fixa framvagnen till mig!

Imorgon tänkte jag rycka ner chassit på clkn för att få detta samlat och isär plockat för att få allt samlat som ska iväg på blästring under veckan, sedan blir det till att borra bort massa punktsvetsar för att få bort massa onödiga beslag osv..

Hörs i dagarna!

/Mårten
Team Lovetap

User avatar
speeds_
Expert
Expert
Posts: 879
Joined: Sat 28 Aug, 2010 13:20
Location: Rättvik
Contact:

Re: Team Lovetap's Mercedes CLK 3.6L AMG

Postby speeds_ » Tue 11 Nov, 2014 08:27

Ska bli spännande och se hur du löser framvagnen! :-)

PatrickW
Expert
Expert
Posts: 635
Joined: Sun 02 Dec, 2007 23:38

Re: Team Lovetap's Mercedes CLK 3.6L AMG

Postby PatrickW » Tue 11 Nov, 2014 12:12

Vad är bekymret med Mercas framvagn?
Jag kan fixa bättre flås i ditt topplock!
Skicka ett pm vetja om du är intresserad.
Mirafräser,slipar ventiler,planar,portar, mm mm.
Max väntetid 4veckor

jabbal
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1411
Joined: Sun 21 Mar, 2004 17:25
Location: Stockholm

Re: Team Lovetap's Mercedes CLK 3.6L AMG

Postby jabbal » Wed 12 Nov, 2014 16:47

En kanske dum fråga, varför bygga på en RHD-bil?
FD; S320

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: Team Lovetap's Mercedes CLK 3.6L AMG

Postby torake » Wed 12 Nov, 2014 17:04

jabbal wrote:En kanske dum fråga, varför bygga på en RHD-bil?

Billigare utgångsmaterial.

Vissa typer av bilar är löjligt dyra här i Sverige men mycket billigare i england. Vet flera driftingåkare som med jämna mellanrum hämtar ny rejsbil i UK eftersom de är halva priset där mot här.

Även bilar som t.ex. porsche boxter får man för halva priset där.

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

Hpaddict
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1449
Joined: Wed 27 Feb, 2008 18:17

Re: Team Lovetap's Mercedes CLK 3.6L AMG

Postby Hpaddict » Wed 12 Nov, 2014 23:20

speeds_ wrote:Ska bli spännande och se hur du löser framvagnen! :-)


aah tror de kommer bli bra :)

PatrickW wrote:Vad är bekymret med Mercas framvagn?


Dels är det baksump på clkn så de finns ingen plats original för mitt frontsumptråg, sedan så finns de inga styrvinkel grejer till dessa framvagnar :)
Samt att det är en väldigt speciell framvagn med dubbla spindelleder fram...

Enklare o få tag i delar också om man åker s14 framvagn, det är s14 det kommer bli inte s13 som ja har nu. men de enda som skiljer är längden på länkarmen samt en annan spindel.

torake wrote:
jabbal wrote:En kanske dum fråga, varför bygga på en RHD-bil?

Billigare utgångsmaterial.

Vissa typer av bilar är löjligt dyra här i Sverige men mycket billigare i england. Vet flera driftingåkare som med jämna mellanrum hämtar ny rejsbil i UK eftersom de är halva priset där mot här.

Även bilar som t.ex. porsche boxter får man för halva priset där.


What to rake said;) Billigare utgångs objekt samt att man kan köra hem en clk komplett därifrån för samma pengar som en krockad kostar o hämta i tyskland ;)

Mvh Mårten

PatrickW
Expert
Expert
Posts: 635
Joined: Sun 02 Dec, 2007 23:38

Re: Team Lovetap's Mercedes CLK 3.6L AMG

Postby PatrickW » Wed 12 Nov, 2014 23:28

de här dubbla spindellederna vad jag erfar är en grej för att ändra nå skrubbradie fastän ledpunkten är där den är, jag har inte koll på alla uttrycken med sånt här, men det tillåter iaf ganska stor styrvinkel också vill jag minnas.

Min C55 har lika framvagn och känslan gentemot min gamle w202 är sjukt mycket bättre.
men du kanske vill ha paralellstyrning?
Jag kan fixa bättre flås i ditt topplock!
Skicka ett pm vetja om du är intresserad.
Mirafräser,slipar ventiler,planar,portar, mm mm.
Max väntetid 4veckor


Return to “Våra projekt”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 37 guests