Page 3 of 6

Re: Team Lovetap's Mercedes CLK 3.6L AMG

Posted: Wed 12 Nov, 2014 23:33
by Mercafreaket
Detta skall bli intressant att följa Mårten!

/Den galne norrlänningen som brukade våldgästa Jeppe ibland (ganska ofta) :mrgreen:

Re: Team Lovetap's Mercedes CLK 3.6L AMG

Posted: Wed 12 Nov, 2014 23:57
by Hpaddict
Update 12/11

Tjenare

Igår så var det dags o försöka ställa i ordning karossen så de finns plats o få upp den i karossvaggan framöver, när den sedan stog på tvären istället så passade jag på att slänga ner bakvagnen och börja plocka isär den.

Image

Blir en del rost på grejerna med åren..

Image

Efter en stund så var subframen tom på grejer och jag lade delarna i högen som ska sandblästras..
Kommer ta bort bussningarna innan blästringen dock.

Image

Sedan kom tiger sågen fram och de börja flyga lite plåt här o var :P Det var dags o kapa bort sparklådorna bak och förbereda för bash baren!

Image

Gone!

Image

Så gött! kommer bli fint detta ;)

Image

Använde fin tuborgen och lite annat gött för o bara få en bild över hur de kommer bli med tanken sedan, verkar bli som jag har tänkt mig :)

Image

Fuel Cellen kommer att få en vattenskuren ram runt sig samt en egen rör ram runt sig och ha bash baren utanför den sedan så att tanken kommer ej sitta ihop med den "yttre bash baren".

Kommer snygga till alla kapningar och sådant i veckan är tanken, samt försöka få tag i ett borr för att få bort alla svetspunkter som håller alla småbeslag!

Hörs i veckan!

/Mårten
Team Lovetap

Re: Team Lovetap's Mercedes CLK 3.6L AMG

Posted: Thu 13 Nov, 2014 11:00
by robber
Roligt projekt.

Får CLK DTM vibbar och de är inte fel.

Hoppas få se bilen i sommar.

Re: Team Lovetap's Mercedes CLK 3.6L AMG

Posted: Thu 13 Nov, 2014 17:36
by jabbal
torake wrote:
jabbal wrote:En kanske dum fråga, varför bygga på en RHD-bil?

Billigare utgångsmaterial.

Vissa typer av bilar är löjligt dyra här i Sverige men mycket billigare i england. Vet flera driftingåkare som med jämna mellanrum hämtar ny rejsbil i UK eftersom de är halva priset där mot här.

Även bilar som t.ex. porsche boxter får man för halva priset där.

Ok! Jag har ju själv importerat flera bilar från UK, men då har det varit brittiska märken, då har skillnaden i pris mot här hemma varit stor. Har inte tänkt på att det är stor skillnad även på andra fordon.

Re: Team Lovetap's Mercedes CLK 3.6L AMG

Posted: Sat 15 Nov, 2014 13:52
by Hpaddict
Mercafreaket wrote:Detta skall bli intressant att följa Mårten!

/Den galne norrlänningen som brukade våldgästa Jeppe ibland (ganska ofta) :mrgreen:


Tackar :D Jodå jag kommer ihåg dig :)

robber wrote:Roligt projekt.

Får CLK DTM vibbar och de är inte fel.

Hoppas få se bilen i sommar.


Tackar :) de hoppas jag med ;)

jabbal wrote:
torake wrote:
jabbal wrote:En kanske dum fråga, varför bygga på en RHD-bil?

Billigare utgångsmaterial.

Vissa typer av bilar är löjligt dyra här i Sverige men mycket billigare i england. Vet flera driftingåkare som med jämna mellanrum hämtar ny rejsbil i UK eftersom de är halva priset där mot här.

Även bilar som t.ex. porsche boxter får man för halva priset där.

Ok! Jag har ju själv importerat flera bilar från UK, men då har det varit brittiska märken, då har skillnaden i pris mot här hemma varit stor. Har inte tänkt på att det är stor skillnad även på andra fordon.


Det gäller massor av märken speciellt typ supra, skyline, s13-15, rx7 osv

/Mårten

Re: Team Lovetap's Mercedes CLK 3.6L AMG

Posted: Mon 17 Nov, 2014 00:15
by Hpaddict
Update 16/11

Hello

I helgen har det blivit en del garage tid, chassit strippas fortfarande på vikt och onödiga saker.. Men det har faktiskt börjats svetsas lite på karossen vilket känns bra istället för o bara plocka isär o kapa ^^.

Image

Började med att köpa en massa slip o kap skivor för att kunna köra på, så sen satte jag mig o använde stålborsten på vinkelkapen för o slipa bort rosten som fanns på baken.

Image

Sen var de dags o börja borra ut ett hundra tal med punktsvetsar för att ta bort massa onödiga fästen och plåtar som inte ska vara kvar, dels för lättning och för utrymme;)

Image

Sååå många punktsvetsar...

Image

Efter några timmar så vart det en hög me skit som kommit ur bilen:)

Image

En del av plåtarna i motor rummet kunde ja ta bort med bara punktsvets borret men vissa var ja tvungen o kapa bort, så dags o kötta vinkelkap!

Image

Efter en stund var de mesta borta och det var dags o börja svetsa igen de utborrade punkt svetsarna samt sömsvetsa skarven där punktsvetsarna var borttagna;)

Image

Jag menar denna kanten bakom motorn, som nu är till snyggad o sänkt ;)

Image

Svetsa svetsa ;)

Image

Blev mycket cleanare och mycket mer plats än innan tycker jag, va tycker ni?

Imorgon är planen att börja boxa rambenen för infästning utav basaren, samt fortsatt till snyggande utav karossen och svetsa i punktsvetsarna jag har borrat ur. sedan är det även dags o börja snida på fästen för att få upp karossen i karossvaggan!

Cya

/Mårten
Team Lovetap

Re: Team Lovetap's Mercedes CLK 3.6L AMG

Posted: Mon 17 Nov, 2014 01:58
by amgen
Imponerande!

Re: Team Lovetap's Mercedes CLK 3.6L AMG

Posted: Mon 17 Nov, 2014 17:30
by Jarven
:popcorn:

Re: Team Lovetap's Mercedes CLK 3.6L AMG

Posted: Wed 19 Nov, 2014 00:05
by MB_Star
snyggt!

Re: Team Lovetap's Mercedes CLK 3.6L AMG

Posted: Wed 19 Nov, 2014 07:57
by Hpaddict
Jarven wrote::popcorn:


Hehe :D

MB_Star wrote:snyggt!


Tackar:)

amgen wrote:Imponerande!


Tackar de värmer o höra:)

/Mårten

Re: Team Lovetap's Mercedes CLK 3.6L AMG

Posted: Wed 26 Nov, 2014 00:33
by Hpaddict
Update 25/11

Tjenare

Den sista veckan har det varit full rulle i garaget och de har hänt en del, det går framåt med karosseri arbetet och det börjar närma sig att lämna bilen till Madperformance för att bygga bur! Men här kommer lite info om va som hänt under den gångna veckan!

Image
Plockade på tråget snabbt o flyttade svänghjul och koppling från den fungerande motorn och bultade dit det på det sprängda blocket så Madperformance kan måtta in svepet på den nya lådan;)

Image
När ändå motorn var uppe i motorlyften så passade jag på att kolla hur mycket utrymme ja verkligen hade;)
Det ser bra ut med plats faktiskt, gör extremt mycket att ha en vanlig styrväxel istället för en styrsnäcka som på 190an.

Image
Sedan var de dags o snygga till kapningarna på rambenen samt kapa till ändplattorna för rambenen där bashbaren ska infästas.

Image
Sedan svetsades ändarna bak

Image
och främre rambenen!

Image
Efter detta var det dags o väga dörrarna och dessa j#$%&a vägde f-n 35 kilo styck! dags o sätta kapen i dessa:P

Image
Vips så vägde dom 20 kilo styck istället för 35, dock är de lite asfaltsmatta att ta bort, snygga till kapningen samt fixa fram plastrutor längre fram.

Image
Sedan var det dags för den klassiska bbq'n i garaget med lite brända bussningar så jag kunde få delarna förberedda för blästring!

Efter ett tag med brinnande gummi och lite slag med hammaren så var dom ute och jag började samla ihop grejerna så jag kan lämna dom hos blästern! Utöver detta så har jag lyckats få fram en bra design för bashbaren hur den ska se ut och hur infästningarna ska lösas:)

Sedan har jag goda nyheter, mötena med sponsorer lönar sig och jag kan stolt presentera att jag kommer åka med Cosmis Racing XT206R fälgar på clkn!
Image

Tack vare Cosmis Racing Wheels Europe och Seidoworks så kommer dessa fälgarna sitta på bilen och jag tycker dom är stört feta, kan inte bärga mig att se dom på bilen!
De är beställda i måtten:
18x9.5 ET10 Fram
18x11 ET8 Bak

Kommer sitta som en käftsmäll på bygget!

Kontakta Seidoworks på Facebook om du är intresserad av en uppsättning fälgar!


Flertalet Sponsormöten har skett den sista tiden och jag hoppas kunna avslöja lite fler bra nyheter under veckan!

Stay tuned!

/Mårten
Team Lovetap

Re: Team Lovetap's Mercedes CLK 3.6L AMG

Posted: Wed 26 Nov, 2014 07:53
by @ndreas
Kul att se nån som verkligen brinner för något.
Du har energi som nog många är avundsjuka på.

Ser ut som att det kommer bli ett hur kul bygge som helst. Kämpa på!
Följer detta...

Vänligen Andreas

Re: Team Lovetap's Mercedes CLK 3.6L AMG

Posted: Wed 26 Nov, 2014 22:41
by Hpaddict
@ndreas wrote:Kul att se nån som verkligen brinner för något.
Du har energi som nog många är avundsjuka på.

Ser ut som att det kommer bli ett hur kul bygge som helst. Kämpa på!
Följer detta...

Vänligen Andreas


Värmer att höra sånt här :) Tackar!

Mvh Mårten

Re: Team Lovetap's Mercedes CLK 3.6L AMG

Posted: Wed 26 Nov, 2014 22:51
by Van der Verhart
Denna tråd och PatrickW C55 AMG går inte att sluta att följa,alldeles för intressant! Tummen upp åt er båda!!

Re: Team Lovetap's Mercedes CLK 3.6L AMG

Posted: Fri 28 Nov, 2014 20:48
by Hpaddict
Van der Verhart wrote:Denna tråd och PatrickW C55 AMG går inte att sluta att följa,alldeles för intressant! Tummen upp åt er båda!!


Tackar tackar :) Kul att höra

// Mårten