Page 1 of 11

190E EVO III 3,0

Posted: Sun 09 Nov, 2014 09:05
by skalman
Var och köpte mig en mb 190e 2.6 med evo 3 paket på.
Motorn är utbytt till.en m103 3.0 istället och megasquirt finns monterat men ser bedrövligt ut.
Olje retur för turbo montering finns i oljetråget.
Tanken med denna bil är att göra en mild gat bil

Image

Re: 190E EVO III 3,0

Posted: Sun 09 Nov, 2014 09:07
by skalman
Image

Re: 190E EVO III 3,0

Posted: Sun 09 Nov, 2014 12:50
by KOWALSKI 1
snygg bil men hjulen såg ut att vara väldigt taniga mot hjulhus o skärmbreddare

Re: 190E EVO III 3,0

Posted: Sun 09 Nov, 2014 20:34
by M116
Jag har ju Evo II fälgar som är 8,25x17 och lär kunna fylla ut dina hjulhus om du är ute efter Evo-stuk på bilen :wink:

Re: 190E EVO III 3,0

Posted: Mon 10 Nov, 2014 16:51
by Torsten
Ball bil!

Bakspoilern ser lite ledsen ut, hur är skicket i övrigt?

Hur ser planen ut, Skall du göra något på utsidan eller är fokus på att få ordning på en schysst turbosnurra?

Re: 190E EVO III 3,0

Posted: Thu 13 Nov, 2014 14:41
by JWD712
M116 wrote:Jag har ju Evo II fälgar som är 8,25x17 och lär kunna fylla ut dina hjulhus om du är ute efter Evo-stuk på bilen :wink:


Är detta några fälgar du har kvar?

Re: 190E EVO III 3,0

Posted: Thu 13 Nov, 2014 15:17
by PatrickW
Den där lär väl ha minst 9.5" fram och 11.5" bak?
Och gärna då i 19"

Mvh

Re: 190E EVO III 3,0

Posted: Thu 13 Nov, 2014 15:20
by M116
JWD712 wrote:
M116 wrote:Jag har ju Evo II fälgar som är 8,25x17 och lär kunna fylla ut dina hjulhus om du är ute efter Evo-stuk på bilen :wink:


Är detta några fälgar du har kvar?


Japp, bara att höra av sig på PM om du vill ha bilder eller komma och kolla på dem. De står nylackade i kartong :-D

Re: 190E EVO III 3,0

Posted: Thu 13 Nov, 2014 18:05
by speeds_
19" på en 190E?

Image

Re: 190E EVO III 3,0

Posted: Thu 13 Nov, 2014 23:20
by RS 1800
Riegerkitet kräver väl inte förstorade hjulhus som Evo 1&2?

Re: 190E EVO III 3,0

Posted: Fri 14 Nov, 2014 17:52
by PatrickW
vad hade bilarna för dimension i DTM 'speeds_'?

Re: 190E EVO III 3,0

Posted: Fri 14 Nov, 2014 18:30
by RS 1800
Upp till 89 innan Evo 1 kom så körde man 17". När Evo 1 kom under första halvan av 89 års säsong så introducerades 18".

Reglementet var sådant att man fix max gå upp 2" från standardbilens fälgdimension.

När Evo 2 kom under mitten av 1990 års säsong så började man testa 19", Men dom flesta körda i princip enbart på 18x9" även när Klasse 1 bilen ersatte Evo 2:an i början av 93 års säsong.

Re: 190E EVO III 3,0

Posted: Fri 14 Nov, 2014 21:04
by speeds_
PatrickW wrote:vad hade bilarna för dimension i DTM 'speeds_'?

Micke kan det där utantill som synes. Sen får du ta hänsyn till att EVO 2 bilarna har lite större hjulhus, och inte tala om DTM bilarna.

Re: 190E EVO III 3,0

Posted: Sun 16 Nov, 2014 11:52
by Magnu5
Trevligt! Såg den på Blocket och vart rätt sugen.
En ny lack, fälgar & genomgång av det maskinella så blir det ett fränt åk.

Re: 190E EVO III 3,0

Posted: Fri 28 Nov, 2014 12:41
by skalman
Tanken är att lägga en bra lack på bilen(färg kod 172) och en lättare turbo konvertering då olje retur redan är klar.
Bilen är/var ganska så dålig då nästan alla glasfiber detaljer var spruckna Och bakre stöten var nästan i två delar.
Alla glasfiber detaljer är nu lagade och hjulhusen bak är upp kapade och svetsade.
Det som står på tur är att slipa till alla glasfiber detaljer så bilen blir rak och fin i karossen:)
Måste även få tag på en start mapp till mitt MS sprut.

Mer bilder kommer inom kort.

Mvh Erik